Bij een HR goed kijken naar de staat van het teak dek. Loszittende delen en water onder het teak zijn flinke aandachtspunten.
Verder goed plafond meten van binnen de kajuit, wij zijn vorig jaar bij een HR 352 wezen kijken en daar bleek op verschillende plekken wat inwatering te zijn (in dit geval 1 plek waar teak los zat van dek, beide genuarails en onderkant kuipzit). Hoewel de sandwichdekken met (closed cell) schuim zijn gemaakt ipv hout zoals balsa, dus dat gaat niet rotten en ook geen slap dek veroorzaken. Maar gezien de prijs voor ons niet genoeg daalden hebben we die boot laten liggen.
Als een teak dek goed onderhouden is en blijft gaat het lang mee. Ik vind het nog steeds fantastisch uitzien, hoewel onze nieuwe boot dit alleen maar in de kuip heeft. Voor bovengenoemde HR352 heb ik trouwens een grove prijsinschatting laten maken voor het vervangen van het teakdek door Flexiteak (kunststof). Als ik het goed herinner was het grofweg zo’n €15.000 als je zelf het oude teakdek verwijderde. Het dek plamuren en gereedmaken voor het flexiteak zit in die 15k. Teakdek verwijderen kan zeer arbeidsintensief zijn of juist meevallen omdat het erg lastig te verwijderen is of juist door slechte hechting gemakkelijk lost komt. Dus als je dit zelf gaat doen kan dit de prijs mogelijk halveren.
Ook altijd controleren voor inwatering rondom dekbeslag, ook bij boten zonder teakdek. Hiervoor heb ik een vochtmeter gekocht die relatief kan meten. Nauwkeurigheid van zo’n meter moet je even niet heen kijken, maar vooral gebruiken om verschil te kunnen zien tussen vrij droge en nattere plekken. Als de meter steeds op 99% uitslaat, dan hard wegrennen of een nieuwe klushobby omarmen