Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vraag over kielbouten

Vraag over kielbouten 20 juli 2021 12:18 #1306631

  • FHBOZ
  • FHBOZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Beste allen,

Ik heb recent een zeilboot gekocht (challenger scout). En nu vroeg ik me af of ik de kielbouten nu wel of niet moet vervangen en welke je hier daar voor nodig zou hebben stel
Je zou ze vervangen.

Ik heb een aantal foto’s in de bijlage gezet van de moeren.






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 20 juli 2021 12:20 #1306632

Mogelijk dat deze bouten nog te fixen zijn (schoonmaken met draadeindtapper), maar deze moren zijn cliko werk! (kiel moet er hoe dan ook wel eerst onderuit)
Laatst bewerkt: 20 juli 2021 12:21 door SaltyKiss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 20 juli 2021 12:49 #1306635

FHBOZ schreef :
Beste allen,

Ik heb recent een zeilboot gekocht (challenger scout). En nu vroeg ik me af of ik de kielbouten nu wel of niet moet vervangen en welke je hier daar voor nodig zou hebben stel
Je zou ze vervangen.

Ik heb een aantal foto’s in de bijlage gezet van de moeren.







in een oudheidkundig museum heb ik zulke bouten ook gezien,..afkomstig van vikingsschepen... :laugh:
Vervangen is een hele klus als ik de roest zo bekijk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 20 juli 2021 12:53 #1306636

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Dat ziet er inderdaad niet vertrouwenwekkend uit.
Nu kunnen die draadeinden en moeren om een aantal redenen zo zijn gaan roesten. Lekkage van boven en en water onderin de boot kan ook dit beeld opleveren. Het hoeft niet door lekkage van onderaf te komen.
Opvallend is dat enkele moeren zwaar door roest zijn aangetast en anderen er nog redelijk strak uitzien (terwijl de draadeinden waar ze opzitten wèl behoorlijk roestig zijn. Die moeren zijn of recent vervangen, of ze zijn van rvs of nonferro-metaal. In het laatste geval roest het draadeind nog wat harder dan het anders zou doen door ongelijkwaardigheid van de metalen.

De vraag is hoe de niet zichtbare delen van de draadeinden eruit zien. Dat is inderdaad alleen te constateren door de kiel te verwijderen. De draadeinden één voor één uithalen en weer terugzetten terwijl de kiel blijft zitten lukt waarschijnlijk niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 20 juli 2021 13:57 #1306647

Wadloper schreef :
Dat ziet er inderdaad niet vertrouwenwekkend uit.
Nu kunnen die draadeinden en moeren om een aantal redenen zo zijn gaan roesten. Lekkage van boven en en water onderin de boot kan ook dit beeld opleveren. Het hoeft niet door lekkage van onderaf te komen.
Opvallend is dat enkele moeren zwaar door roest zijn aangetast en anderen er nog redelijk strak uitzien (terwijl de draadeinden waar ze opzitten wèl behoorlijk roestig zijn. Die moeren zijn of recent vervangen, of ze zijn van rvs of nonferro-metaal. In het laatste geval roest het draadeind nog wat harder dan het anders zou doen door ongelijkwaardigheid van de metalen.

De vraag is hoe de niet zichtbare delen van de draadeinden eruit zien. Dat is inderdaad alleen te constateren door de kiel te verwijderen. De draadeinden één voor één uithalen en weer terugzetten terwijl de kiel blijft zitten lukt waarschijnlijk niet.

Je kan de ouder draadeinden er ook uitboren en opnieuw tappen. dat kan zonder de kiel te demonteren.
Tot M16 heb ik dit al eens eerder gedaan. (eerder was met M12)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 20 juli 2021 14:50 #1306661

  • FHBOZ
  • FHBOZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
De Optimaal schreef :
Wadloper schreef :
Dat ziet er inderdaad niet vertrouwenwekkend uit.
Nu kunnen die draadeinden en moeren om een aantal redenen zo zijn gaan roesten. Lekkage van boven en en water onderin de boot kan ook dit beeld opleveren. Het hoeft niet door lekkage van onderaf te komen.
Opvallend is dat enkele moeren zwaar door roest zijn aangetast en anderen er nog redelijk strak uitzien (terwijl de draadeinden waar ze opzitten wèl behoorlijk roestig zijn. Die moeren zijn of recent vervangen, of ze zijn van rvs of nonferro-metaal. In het laatste geval roest het draadeind nog wat harder dan het anders zou doen door ongelijkwaardigheid van de metalen.

De vraag is hoe de niet zichtbare delen van de draadeinden eruit zien. Dat is inderdaad alleen te constateren door de kiel te verwijderen. De draadeinden één voor één uithalen en weer terugzetten terwijl de kiel blijft zitten lukt waarschijnlijk niet.

Je kan de ouder draadeinden er ook uitboren en opnieuw tappen. dat kan zonder de kiel te demonteren.
Tot M16 heb ik dit al eens eerder gedaan. (eerder was met M12)



Ja daar zat ik dus ook aan te denken alleen zijn de bouten op de kiel ook verwoest, ze zijn echter nog niet zodanig geroest dat je ze me t een schroevendraaier weg kan bikken, heb er epoxyprimer overheen geverfd en kwam er achteraf pas achter in welke staat de moeren waren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 20 juli 2021 14:57 #1306664

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
De Optimaal schreef :

Je kan de ouder draadeinden er ook uitboren en opnieuw tappen. dat kan zonder de kiel te demonteren.
Tot M16 heb ik dit al eens eerder gedaan. (eerder was met M12)

Dat lijkt me inderdaad een prima haalbare optie. Vraag is alleen of je 8.8 of 10.9 of 12.9 treksterkte neemt. Die roesten wel, maar RVS bouten halen vaak die treksterkte net niet, tenzij je speciaal RVS-A4-80 besteld.
Mogelijk weet Yellow Boat hierover meer.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 20 juli 2021 15:27 #1306678

Calidris schreef :
De Optimaal schreef :

Je kan de ouder draadeinden er ook uitboren en opnieuw tappen. dat kan zonder de kiel te demonteren.
Tot M16 heb ik dit al eens eerder gedaan. (eerder was met M12)

Dat lijkt me inderdaad een prima haalbare optie. Vraag is alleen of je 8.8 of 10.9 of 12.9 treksterkte neemt. Die roesten wel, maar RVS bouten halen vaak die treksterkte net niet, tenzij je speciaal RVS-A4-80 besteld.
Mogelijk weet Yellow Boat hierover meer.

Ik heb indertijd rvs 304-80 draadeinden gebruikt. Voor het uitboren wel gebruik gemaakt van een boorgeleider, anders zit je half in de oude draadeind en springen je tappen kapot. Oude moeren verhitten met een inductie verwarmer, dat laat je polyester heel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 20 juli 2021 15:39 #1306683

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Rustig voorboren en boren met een cobalt boor en smeren.
Geduldig tappen. Ontvetten en tapeinden plaatsten met loctite.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 juli 2021 15:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 20 juli 2021 15:42 #1306685

Calidris schreef :
Rustig voorboren en boren met een cobalt boor en smeren.

Cobaltboor ? Nergens voor nodig. Geleiding wel, eenmaal scheef ga je ook scheef. Zeker op die lengte.
Gewoon een hss boor goed zielloos scherp slijpen met de juiste hoeken en smeren. Gisteren nog uit de hand rond 12 zonder voorboren in rvs 316 geboord...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 22 juli 2021 21:20 #1307484

Wat bedoel je met zielloos slijpen? Ik weet wat de ziel van een boor is!
Als je die wegslijpt wat is daar het voordeel van en wat is dan de slijphoek?
Normaal ongeveer 30 graden meen ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vraag over kielbouten 22 juli 2021 21:52 #1307493

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Ik denk dat hij de ziel aan de punt van de boor bedoelt.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 22 juli 2021 22:00 #1307496

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
De Optimaal schreef :
Calidris schreef :
Rustig voorboren en boren met een cobalt boor en smeren.

Cobaltboor ? Nergens voor nodig. Geleiding wel, eenmaal scheef ga je ook scheef. Zeker op die lengte.
Gewoon een hss boor goed zielloos scherp slijpen met de juiste hoeken en smeren. Gisteren nog uit de hand rond 12 zonder voorboren in rvs 316 geboord...

Ja tuurlijk, supermensen heb je overal. Maar een kobalt boor werkt nu eenmaal fijner dan een HSS boor en lange standijd en niks geslijp.
En puur symmetrisch slijpen uit de hand.... de gebroeders Grimm zijn al even dood.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 juli 2021 22:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 23 juli 2021 05:44 #1307507

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
De Optimaal schreef :
Calidris schreef :
Rustig voorboren en boren met een cobalt boor en smeren.

Cobaltboor ? Nergens voor nodig. Geleiding wel, eenmaal scheef ga je ook scheef. Zeker op die lengte.
Gewoon een hss boor goed zielloos scherp slijpen met de juiste hoeken en smeren. Gisteren nog uit de hand rond 12 zonder voorboren in rvs 316 geboord...

Je bent een rvs-boren-fluisteraar, waarschijnlijk.

Ik zou het niet moeilijker maken dan nodig is. Boven de 10 mm. in rvs altijd voorboren met een diameter gelijk aan de ziel van de 10 mm. boor (schuifmaatje erop). Wèl een kobaltboor gebruiken en dan boren met de juiste snelheid (zoek die even op in een tabelletje) en inderdaad smeren.

Dat lijkt me ècht een stuk eenvoudiger dan eventjes een HSS-boor "zielloos" slijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 23 juli 2021 08:06 #1307545

alle opmerkingen over gebroeders Grimm etc...het is maar een idee die ikzelf wel toepas. aan een ieder de vrijheid om zich te ontwikkelen (of niet).
Met mooie kreten ZF leden op kosten jagen door exotische materialen kan...meestal hebben ze wel een HSS boor, nu nog leren slijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 23 juli 2021 08:09 #1307548

Thijsnoort schreef :
Wat bedoel je met zielloos slijpen? Ik weet wat de ziel van een boor is!
Als je die wegslijpt wat is daar het voordeel van en wat is dan de slijphoek?
Normaal ongeveer 30 graden meen ik.

Zielloos slijpen is de punt van de boor minimaliseren. Op de hoek van de slijpsteen kun je de achterkant van de "ziel" zetten om het te verkleinen. Wordt toegepast op boor diameters vanaf 8mm (althans bij mij maar zoals eerder gesuggereerd zijn de gebroeders Grimm al dood :( )

Met een centerpons centeren is altijd verstandig voor het positioneren...

En wat voorboren betreft op die lengte,....hoe kleiner de boor diameter, des te eerder breken ze ...zit je met een geharde stomp in je gat die je dan niet kan uitboren....heel fijn ! NOT.
Om deze redenen boor ik dus niet voor. overigens te groot voorboren gaat je boor happen en te klein voorboren....kom je niet op diepte dus moet je uiteindelijk toch boren zonder voorboorgat.
Zonde van je tijd dus...gelijk de ziel verkleinen en in een keer boren.
Laatst bewerkt: 23 juli 2021 08:14 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 23 juli 2021 10:53 #1307600

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
De Optimaal schreef :
En wat voorboren betreft op die lengte,....hoe kleiner de boor diameter, des te eerder breken ze ...zit je met een geharde stomp in je gat die je dan niet kan uitboren....heel fijn ! NOT.

Jij breekt toch geen boortjes, zeg?

Bij 10 mm. voorboren gebruik je inderdaad een nogal dun boortje. Maar ik heb onlangs nog een keer 16 mm. geboord in rvs en dan loont voorboren echt de moeite.

Je spreekt hier tegen mensen die maar zelden grote gaten boren. ik vind het dan een beetje over de top om ze ook meteen een cursus boren slijpen aan te smeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 23 juli 2021 15:32 #1307654

"meteen een cursus boren slijpen aan te smeren." als jij daar een cursus voor nodig hebt dan zul je dat wel nodig hebben. inderdaad als ZF leden iets willen leren kunnen ze inderdaad bij mij langskomen als ik daar de capaciteit en de spullen voor heb. En boren slijpen uit het handje....uur paar keer voordoen en ze het zelf laten slijpen kan ik niet zien als cursus. Je zal dan zo lezende wel heel veel cursusssen gevolgd hebben.

Om het even helder neer te zetten wie ik ben,
Ik ben werkzaam in loondienst (ict systeem specialist...)
Ja ik heb part time een onderneming op het gebied van watersport, motoren en metaal bewerken
Ja mijn onderneming heeft als Kvk kenmerk winst
En nee ik hoef niet van mijn onderneming te leven, is meer een uit de hand gelopen hobbie en ben meer fiscaal ondernemer om mijn gereedschappen en pand te bekostigen dus nee ik vraag niet altijd geld.
Omdat ik net wat meer machines en gereedschappen heb dan de gemiddelde ZF lid kan ik wat meer en heb ik vaak andere ideeen die ik deel op ZF.

Ben ik puur commercieel bezig op ZF ? ik dacht het niet, veel ZF leden hebben mij al bezocht, doen ideeen op, worden geholpen bij kleine reparaties zonder dat daar iets in rekening wordt gebracht. grotere klussen worden uiteraard wel in rekening gebracht maar lijkt mij niets meer dan normaal.
Veel ZF leden heb ik uit de brand geholpen als ze ergens met panne lagen.

Maar,...de reacties lezende van sommige met hun frustraties lijkt mijn inbreng ze teveel.....triest....dat de eigen frustraties het doel van ZF ondermijnen nl delen van kennis en informatie en elkaar helpen de boot drijvende te houden.

'ZF is volgens mij niet bedoeld om jezelf op een voetstuk te plaatsen..!
Als ik ernaast zit verneem ik dat graag van de moderatoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 23 juli 2021 16:41 #1307663

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Nee hoor De Optimaal. Ik zie je zeer regelmatig anderen met raad en daad helpen. Of daar centen bii te pas komen weet ik niet, kan me ook niet schelen.
Laat je niet gek maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 23 juli 2021 16:56 #1307666

ik kan hierbij bevestigen dat Optimaal mij ook vaak zat, kosteloos, uit de brand heeft geholpen! En behalve dat het een leuke voordekker en gezellige gast is, heeft hij ook nog veel verstand van technische zaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 23 juli 2021 19:23 #1307691

Joh, Optimaal is zeker ok. Maar Wadloper ook hoor... van beiden komen veel goede op-topic tips.

Mij lukt boren slijpen uit de hand ook niet, en ben zeker met rvs ook blij dat ik kobalt-boren heb ontdekt (volgens mij via een tip hier op ZF).
Maar ik wil zeker graag een keertje leren goed een boor te slijpen...misschien een idee voor komende wintermeeting!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 23 juli 2021 20:01 #1307697

Niks tegen op wadlopen, merk in de diverse draadjes dat een ieder die anders denken of ervaringen hebben nogal eens op de man afgezeken worden omdat dat niet past binnen de hersenpan van sommigen.
De draadjes lijken te verharden in ruzies..

Zoals je al aangeeft, boren slijpen uit de hand lukt je (nog) niet en ervaringen met cobalt boren ervaar je als goed en dat is je goed recht zonderje daarover af te zeiken.
Je wil wel leren boren slijpen dus je bekwamen / ontwikkelen. En ik denk dat dat nu de kracht van zf was in het verleden. Veel leden hebben wat te bieden, bbm onderhoud, dieseltechniek etc. Ongetwijfeld zitten er op zf meer leden die boren kunnen slijpen dus ik heb niet de illusie hiermee iets unieks te hebben. Wel stel ik de zf leden in de gelegenheid het eea te proberen waardoor hun keuze mogelijkheid groter wordt.
Dus ja je kan langskomen op afspraak, je hoeft niet op de wintermaanden te wachten en na een uur heb je de basis van borenslijpen in je vingers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 24 juli 2021 04:54 #1307732

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
De Optimaal schreef :
Niks tegen op wadlopen, merk in de diverse draadjes dat een ieder die anders denken of ervaringen hebben nogal eens op de man afgezeken worden omdat dat niet past binnen de hersenpan van sommigen.
De draadjes lijken te verharden in ruzies..

Je reactie is nogal overspannen, Optimaal.
Je kunt bij alles een smilie zetten, dan lijkt het altijd minder erg. Ik doe dat nooit. Zo'n opmerking over een cursus boren slijpen valt onder het kopje ironie. Altijd een moeilijk ding op ZF en riskant, want in sommige hersenpannen leidt het meteen tot zelfontbranding.

Mijn punt was vrij simpel. Als iemand zonder uitgebreide ervaring in metaalbewerking een gat met een aanzienlijke diameter moet boren in staal of rvs, dan is voorboren met een diameter gelijk aan de ziel van de boor een wat efficiëntere werkwijze dan eerst leren boren zielloos te slijpen.

Ik ben volledig overtuigd van je vakmanschap, maar veel anderen hebben dat vakmanschap niet. Opmerkingen als "nergens voor nodig" en "gewoon een HSS-boor goed zielloos slijpen" zijn wel ontzettend stoer, maar de gemiddelde amateur is er niet mee geholpen, als ie het klusje zelf wil doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 24 juli 2021 19:29 #1307916

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
@ Optimaal
Aanbevelingen zoals zielloos slijpen is voor een goedwillende hobbyist niet weggelegd, daarom kan je makkelijker EN beter cobalt boortjes kopen. Die zijn n.l. al vaak macinaal zielloos geslepen.

Daarbij is het exact symmetrisch slijpen van een boor uit de hand een sprookje. Voor het grove werk kan alles, maar voor net werk snijd met de hand slijpen geen hout. Die kielbout is massief, waardoor met handgeslepen boren toch een afwijking in diameter ontstaat.

Het advies wat jij zelf doet is voor een ander niet altijd praktisch. Ik neem zelf ook vaak technische binnenbochten, maar die adviseer ik vaak niet bij en klant.

Maar ja, ik ben ook maar een eenvoudige instrumentmaker.

@ algemeen:
Voorboren doe je eigenlijk nooit groter dan de ziel van de boor. 10mm standaard boor heeft een ziel van pakweg 3mm. Maar om praktische redenen zijn kleinere boortjes vaak niet handig. Ik gebruik zelf altijd 2,5mm.
Boren breken hoeft echt nooit, zolang je de boor maar goed smeert en het werk laat doen en ook nog recht houdt.
Net als een tap breken, dat gebeurd voornamelijk door botheid, zowel de gebruikers als de tap. En vooral veel smeren, spanen breken en geduld.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over kielbouten 24 juli 2021 19:35 #1307920

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
..doen jullie nou "wie de grootste pik heeft" ?
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl