Inmiddels ben ik 8 dagen eigenaar van de Raccoon, een Westerly Nomad. En dit is de vijfde post waarin ik met liefde mijn eerste ervaringen als jachteigenaar en zeiler met jullie deel.
Muiden, zaterdag 26 juni, 2-3Bft NO. Wat heel bijzonder was, is dat mijn dochter van 11 en de jongste dochter van 12 van mijn vriendin elkaar aan boord hebben ontmoet. En enorm hebben genoten van een heerlijke zeiltocht, van het zwemptrapje en van het verlaagde voordekje (nou ja, de verhoogde/verbrede kajuit) wat een heerlijk zitplekje geeft.
En voor mij, met zwaarder weer, een veilig bankje om zittend het voorzeil te beheren.
Tot ongeveer Uitdam gekruist, dat gaat zo lekker, wat zeilt ze scherp en wat ligt ze mooi in de hydrofoil! Voor de wind vlinderend terug en voor anker achter Pampus en gezwommen en met ondergaande zon op de grote genua terug de haven in. Awesome.
Vandaag het toilet gemonteerd. Maar ik krijg de afsluiters met geen mogeijkheid open. Uit de Westerly owners manual: (zie attachment). Moet ik geweld gebruiken? Haar uit het water halen en kijken hoe het van buiten zit, of wellicht met een duikbril?
Vandaag zondag 27-6 met dikke 5 Bft NO het IJmeer op. Motortje op vol vermogen, 3 knts, en echt goed manouvreerbaar. Mijn verkeerd ondergemotoriseerde schip heeft een onvoorstelbaar rechts wieleffect, omdat de schroef aan bakboord van het schip is gemonteerd, dat is spectaculair manouvreren en leerzaam. Zo hijs je het zeil over bakboord, omdat ze naar stuurboord op de motor prima oploeft, naar bakboord loeft ze niet op tegen 5BFt en ben je gedwongen te halzen, wat pijnlijk en gevaarlijk is als je daar geen rekening mee houdt in het manouvreren....
Dusss..... onder- en verkeerd gemotoriseerd vereist heel veel (onmogelijke?) manouvreer vaardigheden, die van ondergemotoriseerd kan ik accepteren, die van verkeer niet, en ik moet wel echt heeeeel goed nadenken over de haalbaarheid van de huidige constructie met een BBM (ook het af/aanhangen gaat snel vervelen) en ik wil eigenlijk heel snel voor de optie van een inboard e-motor gaan!!!
Want elektrisch varen is fun, people!
En wat ligt die W22/Nomad lekker op 5Bft op de IJsselmeer kinderkopjes. No problemo. Supersuperscherp, wat ze zeggen over twin keels klopt niet, ik had een dode hoek van volgens mij minder dan 80 graden met goed gehesen en goed gerolreefd (staat superstrak!!) zeil. Slowly starting to understand how she is meant to be handled.
Wat me dwarszit is wokkels in de bestaging. Ik denk verkeerd vastgedraaid? Vandaag schoot er een los, wat einde zeiltrip betekende (op genua over andere boord terug). En het voordek van de W22 is "treacherous"dus juist de zeereling is superbelangrijke houvast en die is te lang en zit daardoor met een lijntje op het hekwerk belegd ipv met een stelschroef, ook dat is voor de veiligheid heel urgent. Met iets zwaarder weer leer je je schip, zittend over het voordek hoppend, goed kennen! (en dat zittend bewegen over het voordek vind ik geen schande en niet noodzakelijk oncomfortabel, trouwens, in tegendeel, het is veilig en stabiel).
Tot zover deze update van een heerlijk, zonnig en winderig weekendje zeilend kennismaken met mijn 53 jaar oude geëlectrificeerde aankoop. Heen en weer schommelend tussen "Yihaa" en "Levensgevaarlijk", wat een bijzonder fijne plek is om te mogen zijn!
Met dank voor uw tijd en aandacht voor het lezen, de enkele gelukkige zeemijlen rijkere,
Thijs