Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Westerly Nomad (22) ctd

Westerly Nomad (22) ctd 27 juni 2021 20:33 #1299563

Inmiddels ben ik 8 dagen eigenaar van de Raccoon, een Westerly Nomad. En dit is de vijfde post waarin ik met liefde mijn eerste ervaringen als jachteigenaar en zeiler met jullie deel.

Muiden, zaterdag 26 juni, 2-3Bft NO. Wat heel bijzonder was, is dat mijn dochter van 11 en de jongste dochter van 12 van mijn vriendin elkaar aan boord hebben ontmoet. En enorm hebben genoten van een heerlijke zeiltocht, van het zwemptrapje en van het verlaagde voordekje (nou ja, de verhoogde/verbrede kajuit) wat een heerlijk zitplekje geeft.





En voor mij, met zwaarder weer, een veilig bankje om zittend het voorzeil te beheren.

Tot ongeveer Uitdam gekruist, dat gaat zo lekker, wat zeilt ze scherp en wat ligt ze mooi in de hydrofoil! Voor de wind vlinderend terug en voor anker achter Pampus en gezwommen en met ondergaande zon op de grote genua terug de haven in. Awesome.

Vandaag het toilet gemonteerd. Maar ik krijg de afsluiters met geen mogeijkheid open. Uit de Westerly owners manual: (zie attachment). Moet ik geweld gebruiken? Haar uit het water halen en kijken hoe het van buiten zit, of wellicht met een duikbril?

Vandaag zondag 27-6 met dikke 5 Bft NO het IJmeer op. Motortje op vol vermogen, 3 knts, en echt goed manouvreerbaar. Mijn verkeerd ondergemotoriseerde schip heeft een onvoorstelbaar rechts wieleffect, omdat de schroef aan bakboord van het schip is gemonteerd, dat is spectaculair manouvreren en leerzaam. Zo hijs je het zeil over bakboord, omdat ze naar stuurboord op de motor prima oploeft, naar bakboord loeft ze niet op tegen 5BFt en ben je gedwongen te halzen, wat pijnlijk en gevaarlijk is als je daar geen rekening mee houdt in het manouvreren....

Dusss..... onder- en verkeerd gemotoriseerd vereist heel veel (onmogelijke?) manouvreer vaardigheden, die van ondergemotoriseerd kan ik accepteren, die van verkeer niet, en ik moet wel echt heeeeel goed nadenken over de haalbaarheid van de huidige constructie met een BBM (ook het af/aanhangen gaat snel vervelen) en ik wil eigenlijk heel snel voor de optie van een inboard e-motor gaan!!!

Want elektrisch varen is fun, people!

En wat ligt die W22/Nomad lekker op 5Bft op de IJsselmeer kinderkopjes. No problemo. Supersuperscherp, wat ze zeggen over twin keels klopt niet, ik had een dode hoek van volgens mij minder dan 80 graden met goed gehesen en goed gerolreefd (staat superstrak!!) zeil. Slowly starting to understand how she is meant to be handled.

Wat me dwarszit is wokkels in de bestaging. Ik denk verkeerd vastgedraaid? Vandaag schoot er een los, wat einde zeiltrip betekende (op genua over andere boord terug). En het voordek van de W22 is "treacherous"dus juist de zeereling is superbelangrijke houvast en die is te lang en zit daardoor met een lijntje op het hekwerk belegd ipv met een stelschroef, ook dat is voor de veiligheid heel urgent. Met iets zwaarder weer leer je je schip, zittend over het voordek hoppend, goed kennen! (en dat zittend bewegen over het voordek vind ik geen schande en niet noodzakelijk oncomfortabel, trouwens, in tegendeel, het is veilig en stabiel).

Tot zover deze update van een heerlijk, zonnig en winderig weekendje zeilend kennismaken met mijn 53 jaar oude geëlectrificeerde aankoop. Heen en weer schommelend tussen "Yihaa" en "Levensgevaarlijk", wat een bijzonder fijne plek is om te mogen zijn!

Met dank voor uw tijd en aandacht voor het lezen, de enkele gelukkige zeemijlen rijkere,


Thijs
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 27 juni 2021 21:40 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Westerly Nomad (22) ctd 28 juni 2021 06:13 #1299602

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Zeerailing die met een lijntje gesjord is en niet met een spanschroef, is geen fout maar een heel bewuste keuze.
De reden erachter is, dat wanneer je een bemanningslid uit het water moet halen, die sjorring met een zeilersmes zo door is, en je dan geen last van de railing hebt. Met een spanschroef gaat dat minder snel.
De railing moet natuurlijk met die sjorring wel netjes strak te spannen zijn, anders is de draad inderdaad te lang. In dat geval het oude oog (laten) afknippen en een nieuw exemplaar aanpersen bij een watersportwinkel met tuiger-spullen langs de waterkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Westerly Nomad (22) ctd 28 juni 2021 07:01 #1299612

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Thijs1971 schreef :
Zo hijs je het zeil over bakboord, omdat ze naar stuurboord op de motor prima oploeft, naar bakboord loeft ze niet op tegen 5BFt en ben je gedwongen te halzen, wat pijnlijk en gevaarlijk is als je daar geen rekening mee houdt in het manouvreren....

"Halzen" noemen we bij langsgetuigde boten dan ook meestal 'gijpen'. Ook kennen we het woord 'klapgijp'. Mogelijk doel je daarop bij dat "pijnlijk en gevaarlijk". Als je inmiddels de risico's hebt ervaren, kan ik er verder over zwijgen.
Een klapgijp is overigens niet alleeen maar gevaarlijk voor je hoofd, maar ook voor je tuigage en mast. Er gaan wel masten overboord door klapgijpen bij veel wind.
Dusss..... onder- en verkeerd gemotoriseerd vereist heel veel (onmogelijke?) manouvreer vaardigheden, die van ondergemotoriseerd kan ik accepteren, die van verkeer niet, en ik moet wel echt heeeeel goed nadenken over de haalbaarheid van de huidige constructie met een BBM (ook het af/aanhangen gaat snel vervelen) en ik wil eigenlijk heel snel voor de optie van een inboard e-motor gaan!!!

Zoals Dirty Harry zei: "a man has got to know his limitations". Je bent met de elektrische bbm enigszins beperkt in je mogelijkheden. Eigenlijk is de boodschap: zo snel en zo veel mogelijk zeilen en de bbm alleen gebruiken om de haven in- en uit te komen. Als die electrische bbm ècht het equivalent is van een 6 pk bbm op benzine, dan zullen de beperkingen die je ervaart, met een electrische inbouwmotor niet echt worden opgelost, denk ik. Je moet met die beperkingen leren omgaan.
Wat me dwarszit is wokkels in de bestaging. Ik denk verkeerd vastgedraaid? Vandaag schoot er een los, wat einde zeiltrip betekende (op genua over andere boord terug).

Ik denk dat je in al je enthousiastme even een stapje terug moet doen. Wat je hierboven schrijft komt op mij onbewust onbekwaam over, zoals we dat hier noemen.

"wokkels in de bestaging"? Ik vermoed dat je 'verstaging' bedoelt. Als je die op spanning zet, moet je, terwijl je de zaak aandraait, de stag zelf tegenhouden, zodat die niet meedraait.
Dat er een losschoot, klinkt nogal alarmerend. Komt niet door die wokkels, waarschijnlijk, maar wel omdat je iets anders niet goed doet. Een stag die 'losschiet' kan je je mast kosten en als er iemand in de weg zit van de naar beneden komende mast, kost het nog veel meer.
Je doet er nogal luchtig over, maar een losse stag is niet iets om luchtig over te doen.
Heen en weer schommelend tussen "Yihaa" en "Levensgevaarlijk", wat een bijzonder fijne plek is om te mogen zijn!

Ik wil niks afdoen aan je plezier in zeilen en zolang je zelf goed doorhebt wanneer je "levensgevaarlijk" begint te naderen, zul je wel niet in zeven sloten tegelijk lopen. Desondanks adviseer ik je om, als je daar nog niet bent aangeland, zo snel mogelijk door te stoten naar de fase 'bewust onbekwaam', vervolgens de zake aan boord een beetje recht en strak te trekken, zodat de grootste risico's zijn bezworen en dan door te gaan naar 'bewust bekwaam'.
Dat is overigens voor de meeste mensen een traject van een paar jaar.

Hou het vooral veilig. Zeker met kinderen aan boord.
Laatst bewerkt: 28 juni 2021 10:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Westerly Nomad (22) ctd 28 juni 2021 07:04 #1299614

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 958
Leuk om te lezen hoe veel plezier je hebt van je nieuwe aankoop!

Wokkels in de verstaging zou ik naar kijken, dat is wat de mast overeind houd :)

Er zijn best wel veel schepen die met een buitenboordmotor aan de zijkant varen, daar is vast wat op te bedenken om de boot beter rechtuit te laten gaan. Misschien de motor iets tegen laten sturen zodat de boot neutraal op het roer ligt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Westerly Nomad (22) ctd 28 juni 2021 07:14 #1299623

V.w.b. dei afsluiters ; vermoedelijk heb je (ook) zogenaamde Blakes afsluiters. Die zie je op veel , vooral oudere engelse boten.
Uitstekende en dure bronzen afsluiters maar je moet ze wel eens per 1 of twee jaar smeren met siliconenvet of ander zeewaterbestendig vet anders krijg je dit soort problemen . lees ook eens de ze website door, daar staan ook jouw problemen beschreven en wat er aan te doen.Inclusief video.
www.marinechandlery.com/blakes...nal-taper-plug-valve.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Westerly Nomad (22) ctd 28 juni 2021 11:40 #1299727

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
De zeerailing draad op de foto staat niet alleen te los, maar is ook erg laag. Zo te zien hooguit 40 cm. Dat betekent dat hij geen veiligheid toevoegt als je staat, maar wel houvast als je knielt. Wen je dus aan om op je knieen naar voren te gaan als het wat ruwer weer is.
Staand zit hij onder de knieholten van een volwassene, en helpt zo eerder om je overboord te gooien dan om je aan boord te zouden.

Wat de 'wokkels' betreft: bedoel je dat de draden van de verstaging uit elkaar zijn gedraaid? Dat gebeurt als je bij het opspannen de bovenkant neit tegenhoudt. Helaas is het neit te herstellen en reden voor het vervangen van het stag. Het is een flinke verzwakking van de breeksterkte.

In het algemeen: zoek even iemand in je omgeving met kijk op bootjes. Iemand in de haven, in de kennissenkring, of iemand van dit forum die in de buurt woont. Vraag die iemand om een controleronde met je op de boot te doen. Dat lijkt me de beste manier om het plezier niet door onverwachte materiaalschade te vergallen terwijl dat te voorkomen was met een beetje meer kennis.
Laatst bewerkt: 28 juni 2021 11:44 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Westerly Nomad (22) ctd 29 juni 2021 13:46 #1300072

Ja waar ik halzen zei had ik klapgijpen moeten zeggen, ik visualiseerde een situatie waarbij het zeil nog niet gehezen was, sorry voor de onduidelijkheid. En ja, ik snap hoe gevaarlijk dat is, zeker met half gehesen tuig. Het hijsen op het motortje vond ik, met deze kennis, niet overdreven gevaarlijk, en ze is naar bakboord loevend echt goed om aan de wind te knijpen, maar je moet dus ontzettend goed oppassen dat je niet door de wind schiet. En dat was voor nu, met zijn tweeen en zonder kinderen trouwens, een keer wel acceptabel. Maar niet permanent.

Ik zou mezelf dan toch "bewust onbekwaam" kwalificeren, ik ben me kapot geschrokken van de loshangende stag, nogmaals, aan lij, dus we zijn over het goede boord naar een luwte achter Pampus doorgevaren en daar meteen zeilen gestreken en terug gegaan.
Vorige eigenaar gecontacteerd, kon er zich ook niks bij voorstellen, vermoedelijk zo simpel als een niet goed bevestigd borgringetje. Die ik allemaal met ducttape (gevulkaniseerde tape oid) zal afplakken.
De draaiing in de stagen: ja, ik denk dat dat precies komt door slordig stelwerk van teveel slagen geven op een niet al uit zichzelf enigszins strak gestelde stelschroef.
Ik heb in de oude Westerly owners manual een uitgebreide beschrijving gevonden "rigging the mast" wat ik toch echt zelf zal moeten doen en kunnen en dus leren, ook om tijdens het zeilen en voortdurend te kunnen bijstellen en nalopen ("mast vibration" schijnt daarbij ook een dingetje te kunnen zijn). Dus ik ga nu naar de watersportwinkel borgpennen halen, alle bestaging loszetten op de manier zoals in de manual wordt beschreven en in de juiste volgorde en tot de juiste spanning aandraaien.
En ja, met kennis en wijsheid achteraf, had ik dit vooraf nog beter dan alleen "snel visueel" moeten controleren, ook na het strijken en hijsen van de mast. Een les die gelukkig tot nu toe goed lijkt af te lopen, gegeven dat er geen schade lijkt te zijn.

Ja ik ben geschrokken en voel me gewaarschuwd man. Nee, ik wil niet het vertrouwen in mezelf als schipper en dit oerdegelijke bootje verliezen omdat ik een fout maak. Ja, ik ga nog meer fouten maken en daardoor gevaar lopen. Het is niet helemaal te vermijden, het is een leerproces. Rustig opbouwen en zwaar weer mijden (maar er wel op voorbereid zijn).

Over het motortje nog: ik begrijp inmiddels waarom ik slecht manouvreer, want dat is eigenlijk altijd het geval met een BBM ter hoogte van het roerblad op spiegel gemonteerd. Misschien moet ik kijken of ik er een console stuurtje aan hang, zodat ik met de motor kan sturen.

Dank voor je adviezen en goede zorgen, die ik me zeer ter harte zal nemen. #newbee
Laatst bewerkt: 29 juni 2021 13:50 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Westerly Nomad (22) ctd 29 juni 2021 13:52 #1300076

Ik zal onmiddellijk een professional naar de bestaging laten kijken.

Ja het viel me al op dat je op het bovendekje ("some say treacherous deck" noemen ze het in een oude review) het beste knielend en zittend je werk kan doen, het verlaagde voordekje is een fijn bankje ook om te leunen tegen de voorstag. Je hebt staand 0 houvast en kan niet in 1 stap naar de mast zoals op kleinere bootjes. Kan ik mee leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Westerly Nomad (22) ctd 29 juni 2021 13:53 #1300077

Interessant, heel erg veel dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Westerly Nomad (22) ctd 29 juni 2021 13:55 #1300078

Ja misschien een consolestuurtje, daar is ze op zich geschikt voor, maar ik weet niet of ik er plek voor heb/wil hebben, hoe lastig is dat aan/af te koppelen als ik het motortje er af haal etc.

Ook hier is inderdaad vast nog van alles te stellen.

Of toch maar weer een propeller op de schroefas en daar een elektromotor op. Als dat ueberhaupt nog kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Westerly Nomad (22) ctd 29 juni 2021 17:14 #1300147

Zo inmiddels weet ik heel veel meer.

Na nog extra tips van de meneer uit de watersportwinkel nauwkeurig al mijn stagen gecontroleerd, tot waar ik bijkon, op kinken en breuken. Eigenlijk is er niets van "wokkels" te zien. Er zitten wat lichte krommingen in maar geen knikken, losse "draadjes" en ook de aanhechting, gewalst begrijp ik inmiddels, bij de ogen ziet er in ieder geval aan de onderkant heel, goed en nieuw uit.

Ik heb de aanwijzingen uit de owners manual goed gevolgd en alles (voor zover nodig) net nog wat strakker gedraaid en volgens instructie afgesteld.

Een buurman in de haven heeft er ook naar gekeken en zei nog, dat hij dacht dat de verstaging wel 1 of 2 maten te stevig was dan strikt noodzakelijk (wat ook wel in artikelen over de Nomad wordt gezegd) en dat hij niet dacht dat malheur aan de kwaliteit van de stagen zou liggen.

Wel wees hij me op een loszittend oog aan de giek waar de neerhaler aan vast zit, dat had ik ook gezien, en heb ik meteen losgeschroefd, dan kan ik morgen een wel passend tweede schroefje voor de bevestiging vinden. Ook een beetje onveilig, nou ja, zonder neerhaler lijkt mij doorgaans minder gevaarlijk dan zonder mast. Ik denk dat het grootste gevaar is dat je zeil (veel) te veel bolling krijgt en bij harde wind er verkeerde krachten ("windzak/buil") op het schip kunnen komen te staan?

Het geeft me een veilig gevoel om alle pennen, borgrinnetjes en de hele bestaging nog eens heel nauwkeurig nagelopen te hebben. Daar durf ik wel op te vertrouwen.

Op naar de volgende 100.000 dingen op het todo listje van een half afebouwd 22 voetertje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Westerly Nomad (22) ctd 29 juni 2021 19:15 #1300207

Als er ‘krommingen’ in je stagen zitten, is er (mogelijk) ook iets niet goed. Dan zit er mogelijk torsie in, en dat hoort niet. De ene kant op draai je een staalkabel ‘open’, de andere kant op draai je hem op en krijg je wokkel-achtingen dingen…
Om dit te checken zou je de stagen helemaal los moeten maken en dan zien of ze dan netjes recht zijn en niet uit zichzelf gaan draaien.

Met zeilen kan je best veel dingen gewoon uitproberen onder de juiste omstandigheden, maar zaken als je verstaging moeten gewoon goed zitten. Het gevaar is gewoon te groot!
Als je (echt) niet weet hoe en wat is je verstaging nou zeker iets dat je door (of nog liever met) een pro erbij tiptop in orde moet maken. Je hebt nog best mazzel gehad, je had ook nu al je mast overboord gezeild kunnen hebben…

Overigens: al je stagen samen heet ‘verstaging’, niet ‘bestaging’ ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl