Wow
Vandaag ben ik met mijn (lieve) ex-genote en onze twee kids (14j,11m) voor het eerst wezen zeilen.
Eerst weer het elektrische motortje: we lagen in Muiden pal lagerwal met wind al enige dagen uit het Noorden. Dus het was met 4Bft best hobbelig het kanaaltje uit. Weer eens goed met het motortje gespeeld, het gaat echt prima, ook een flink stukje volgas geprobeerd, en je merkt dat met meer golven en lichte stroom en veel wind tegen het motortje dan toch flink extra tegen de spiegel duwt en steviger door de golven lijkt te beuken. Dat ging niet eens zo slecht, tegen de 7km/u. Op 50% vermogen 4.5km/u, langzaam dan gestaag, en het lijkt langzamer te gaan dan het in werkelijkheid gaat door... het geluidloze karakter van deze aandrijving. Fantastisch, eigenlijk, onthaasten!
In de haven voor de derde keer de zeilen erop. Ik heb nog geen goede aanhechting voor de fok aan het beslag op het voordek. Had het nu met een touwtje gedaan, maar daardoor kwam de genua zo'n vijf-tien centimeter te hoog, en kon ik hem niet strak zetten. Het voorlijk van de genua is dus vrijwel precies even lang als de afstand van het voordek tot aan het fokkevalblok (naam?).
Ik had de genua per ongeluk aangeslagen in de haven, want ik dacht de gewone fok te hebben genomen. Newbee foutje en de zeilen nog niet goed kennen. Ik zal meteen een derde zeilzak kopen, dat is veel handiger. Dat was in de zeilvoering vandaag niet ideaal.
Maar het (50 jaar?) oude grootzeil met het fiere Westerly logo en zeilnummer stond prachtig, met de kraanlijn neer. Ik zie nog veel mogelijkheden voor trim in de schoot- en masthoeken, natuurlijk, het is allemaal nog wat provisorisch en voor de eerste keer en dan begin je pas te zien hoe het zit, maar wat een slim en makkelijk op en af te tuigen scheepje.
Alles klopt.
Alles gaat op het handje, makkelijk op het handje.
Met mijn nieuwe gekleurde zeilbanjdes met klitteband ben ik superblij, en met de grootste kan ik heel handig de fok tot een zeer compact pakketje opbinden op het verlaagde voordekje, dat naast het anker (en met zware ankerlijn die je nog op de fok(keschoot) kan leggen) een perfect soort van open bergruimpje biedt voor het voorzeil.
Wat een leuk grootzeil, met het rolreefsysteem. Zwaar en stevig doek. Niet smetteloos. De lopertjes gaan heel makkelijk in en uit de mast.
En dan met (vlagen) 4 BFt, oops, dat was niet de bedoeling gelijk een beetje overtuigd! Het ging prima, ondanks een wat slap gehesen fok (ik erger me daar bijzonder aan maar kon het zeilend niet oplossen). Inderdaad. Het scheepje gaat ongeveer 15 graden op zijn kant, en dan is het net of er iets "pakt", of ze "op stoom" komt. Daarvoor verlijert ze wat en zoekt ze wat en dan, bam, wind vol in de zeilen en het loef kieltje lijkt ook als een soort draagvleugeltje het bootje lift en stabiliteit te geven. Extreem koersvast en heel goed op koers te trimmen, heerlijk.
U merkt. Ik ben meer dan enthousiast. Deze twijfelende flirtage begint wat bestendigere vormen te krijgen, ik durf het niet te zeggen maar doe het toch: ik ben hardstikke verliefd!
Met maritieme groeten,
Een gelukkige zeiler