Dat ben ik dan weer niet met je eens. Ted Brewer, Robbert Parry en dan nog wat gelijken zijn door enkele langeafstandzeilers in de jaren 70 op een voetstuk gezet wat volledig uit onwetendheid is voort gekomen. Verheerlijkte boten zoals de Westsail 32 en de Valliant 42 werden (en worden nog door sommigen) gezien als de ultieme toerboten voor rond de wereld. Uiteraard kunnen ze dat makkelijk aan, maar er zijn veiligere, snellere, goedkopere, stevigere en aanzienlijk comfortabelere boten (ja, alle vijf in een en het zelfde ontwerp). Veel werd er toen nog niet gereisd op lange afstanden in vergelijking met nu, veel kennis was er nog niet en de beperkte kennis die overgedragen werd was in de vorm van artikelen in watersportbladen of in boekvorm. Dat waren veelal zeezwervers die hun inkomsten verdienden met schrijven en of fotograferen. Als je dan een handjevol mensen hebt wat zulke boten vaart dan word het al snel als de ultieme reisboot gezien, hoe misleidend dat ook mag zijn. Dat zijn mode trends die nog decennia lang doorgedrukt worden. De spitsgat langkieler die veel te zwaar is word door velen nog steeds als de veiligste boot op zee gezien en dat is daar een direct gevolg van.
Zo ook met dit roer, er zat ooit een theorie achter, we weten nu allemaal dat die theorie niet werkt, maar omdat het onder een beroemde lange-reizen boot heeft gezeten is het koppig toegepast voor generaties aan ontwerpen. Een van de moeilijkheden met veel jachtontwerpers is dat ze weinig naar zee gaan. Zowel Ted Brewer als Robbert Parry hebben beiden maar weinig zeilervaring, ze boorduren voornamelijk voort op wat in het verleden gewerkt heeft en doen alles wat hun klanten vragen daardoor komen al hun ontwerpen op hetzelfde neer en zit er geen innovatie in. Vrijwel al deze gedrochten van roeren zijn door Ted en Bob toegepast en vrijwel door niemand anders, wat zegt dat?
Deze roeren hebben geen enkele positieve bijdrage, ze sporen ook niet goed in het rechtuit gaan. Ze zorgen alleen maar voor grotere krachten op alles, inclusief de windvaan/stuurautomaat.
Leuk detail, ik had alles rond met Ted Brewer om een stage jachtontwerpen te doen bij hem op kantoor in 1999 toen ik HTS scheepsbouwkunde deed, echter om diverse redenen kon ik het niet optijd voor elkaar krijgen om een visum voor Canada te verkrijgen. Helaas is die stage toen niet doorgegaan, maar achteraf ben ik daar best blij om. Inmiddels weet ik dat zijn ontwerpen voornamelijk ouderwets en achterhaald zijn, en er is relatief weinig waarde in het leren van oude ideeen die vooral op misverstanden gebaseerd zijn. Jaren later heb ik een Masters Degree gehaald bij de Wolfson Unit in Southampton, daar zijn de ogen echt geopend omdat alles wat daar gebeurt word gebaseerd op wetenschap en niet op onderbuik gevoelens.
Echt, geloof me, er is niets goeds aan dit roerontwerp. Ik denk dat de theorie die er achter zit is voortgekomen uit het feit dat de boten waar het roer ontwerp in het begin op gebaseerd was nogal last hadden van stampen (te zwaar, slechte gewichtsverdeling en te veel volume in de boeg) en waardoor het bovenste deel van het roer vaak uit het water kwam. Door het diepere deel groot te houden zou je roer beter lusiteren als de boot stampt. In de praktijk maakt het geen verschil en nu weten we allemaal dat het een poging is om een symptoom te bestrijden in plaats van de oorzaak weg te nemen.
Amerikaanse auto's is nog weer een hoofdstuk apart, laten we daar maar niet over beginnen...