Slijpsteen schreef :
Overigens zou troll best kunnen kloppen maar niet in de negatieve zin... Is een onderwerp wat mij oprecht bezighoudt. Ik kan me niet voorstellen dat moderne jachtbouwers de basics rond veiligheid en stabiliteit zo makkelijk aan de kant zullen zetten. De Benet/Jeannea/Hanse/HR etc... Waarom geen trintella 1a maken die 15 meter is...prachtig als die de haven binnenloopt...
Nou goed, Slijpsteen; dat troll neem ik terug. Ik hou het op gebrek aan ervaring.
In het voorafgaande is, denk ik, aardig samengevat wat je probleem is. Waarschijnlijk is het je gebrek aan trim-ervaring in combinatie met een uitgezeild tuig.
Bij 6 - 7 bft wind moeten je zeilen tamelijk tot zeer vlak getrimd staan. Er zal sowieso tenminste 1 reef in je grootzeil zitten en de werkfok of een HA-fok voorop.
Dat je zo enorm aan de helmstok moet sleuren, duidt erop dat er sprake is van het ontbreken van één van deze factoren en misschien van meerdere.
De Trintella 1a is een boot die valt in de categorie die ik altijd 'lang, dun en lekker' noem. Relatief kleine breedte ten opzichte van de lengte en relatief weke kimmen. Zo'n boot hoeft aan de wind voor geen enkele boot van gelijke lengte onder te doen. In de praktijk zeilen ze zelfs op aan de windse koersen comfortabeler dan de moderne brede platkonten.
Dit laatste is overigens het begin van de discussie die De Toekomst zo vreesde, dus neem het verder voor kennisgeving aan. Ik schrijf het hier alleen om je een hart onder de riem te steken en je ervan te weerhouden je heil te zoeken bij iets moderners..
Overigens heb je weinig serieus meegelezen in de twee jaar dat je op het forum inlogt. Waarom boten teveel hellen inplaats van snelheid te maken, is hier al vele malen aan de orde geweest. Een onderwerp dat om de paar weken terugkeert. Evenals de vraag wat 'TS' inhoudt.
Er komt op het forum een macht aan informatie voorbij en het is tot op zekere hoogte ook in tweede instantie nog terug te vinden. Maar dan moet je het wèl lezen, natuurlijk.
Tenslotte: bij 7 bft blijven de meest ZF-ers gewoon in de haven. Ook de mensen met veel ervaring.