Jot M schreef
Maar dat klopt niet. Hoe breder tov de holte, hoe kleiner de AVS. Wat je dan moet "repareren" met een loodmijntje op extreme diepte. Zie mini 650.
Dat is helemaal waar in feite is een minitransat, zeker een skowbow min of meer een catamaran met een kiel...
Ze zijn zeewaardig gebleken en liggen stevig op het water geen gehobbel, terwijl die Class 580 meer zal hobbelen verwacht ik en dan vergelijk ik hem met mijn eigen boot, kolibri 560 dat hobbelt ook nogal. Dat hobbelen is vermoeiender voor de bemanning.
Andere kant heeft een Mini 650 veel aandacht nodig met name voor mast trim een mini mast die niet goed getrimd is kan overboord slaan, dat zal bij deze boot minder nauw luisteren.
Ook word een en ander zo sterk en zeewaardig mogelijk uitgerust en aan details veel aandacht besteed (oer degelijke roerbeslagen waarbij ik dan alleen wel vraagtekens heb bij de bevestiging van de onderste (aan de scheg is dat stevig?)).
En word met het rondje bol de Laura Dekker route aangehouden.
Ik denk dat het met deze boot allemaal uiteindelijk "net kan" omdat met het rondje bol de kapen worden gemeden. Comfortabel? Nee denk het niet denk dat je dan met de mini beter af bent want minder gehobbel, ook al is dat een boot die een vergissing (te veel zeil voeren met wind op komst) hard af kan straffen.
Wat ik dan weer niet begrijp (alleen uit het kosten aspect verder niet) is de keus voor een conventionele accu terwijl een lifepo4 accu pakket (eventueel wel een restrictie in AH) een enorm gemak kan geven.
Freek