Hoi slimme forumleden.
Op de oude Standfast 33 die wij deze winter gekocht hebben, is de grootzeilval een staalkabel en die wordt met een lier, met rem gehesen.
Bij mijn zoektocht naar hoe zo'n rem werkt trof ik op een met zeilersforum vergelijkbare website allerlei verontrustende berichten zoals "Verantwoordelijk voor de meeste vingeramputaties in de zeilsport" enz. tegen maar ik heb nog steeds geen idee hoe zo'n lier werkt. (oh ja er zat geen handleiding of manual meer bij
)
vraag 1)
Kan iemand mij uitleggen hoe zo'n rem/lier werkt? Ik heb wat aan dat handeltje zitten frutten maar weet niet of ik veel kracht moet/kan zetten. en hoe serieus moeten we die waarschuwing voor amputaties nemen?
vraag 2)
zou ik voor dit doeleind de staalkabel kunnen vervangen door Dyneema zonder mantel
vraag 3)
Bij onze vorige boot werden alle vallen vanaf de voet van de mast naar de cockpit geleid naar een aantal valstoppers. We zouden dat eigenlijk hier ook willen maken. Heeft iemand daar ervaring mee. De standvast is met een binnenschaal gebouwd en ik weet eigenlijk niet of ik zo maar op elke plek van het kajuitsdak geleiders en valstoppers kan bevestigen. Ook zouden we de twee winches die op het kajuitsdak aan weerszijden van het toegangsluik staan dan meteen willen vervangen door een maatje groter.
vraag 4) Weet iemand nog iets ander slims??