De Med word steeds extremer, je krijgt weinig wind of erg veel. Gematigde wind zoals ik die in Zeeland zie… dat is echt uiterst zelden hier in het zuiden.
Ik heb dan ook mijn zeilplan moeten aanpassen. Ons bootje is ontworpen en zeilde de eerste jaren in België met een gaffelgetuigd grootzeil, dat is echter door de tweede eigenaar veranderd, men wilde modern zijn en een torentuig. Dat halveerde het grootzeil, de boot zeilde zelfs in België / Nederland nog slechts goed met veel wind.
Ik heb hier in het zuiden eerst het yawlzeil dat ik in Nederland als een soort botterzeil had gemaakt ( een kort gaffeltje ) vergroot, ik heb er een lugzeil van gemaakt en zodoende het oppervlak verdubbeld. Het lugzeil op het tweede mastje heeft nu een grote gaffel en steekt deels vóór de mast.
Dan heb ik de boegspriet een meter verlengd en heb nu vóór de fok en kluiver een gennaker. Oud tweedehands lichtweerzeil gekocht ( bruin) en aangepast voor gebruik op die verlengde boegspriet met een top-down rolsysteem. Tot nu toe gebruik ik dat zeil zonder torsietouw, dat betekend dat ik zeer allert moet zeilen, ietsje teveel wind en het inrollen van die gennaker word een hachelijke zaak.
Heb dit jaar ook de zijdelingse verstaging van die boegspriet moeten wijzigen, de zijdelingse krachten waren zo groot dat de puttingijzers door het hout getrokken werden dus ik heb nu zalingen op de boegspriet, met dyneema gestaagd, denk dat men dat “whiskers” noemt.
Ik kan nu ons zeer zware kleine bootje ook met zeer weinig wind zeilen. Comfortabel zelfs, ik zeil bij lichte achterlijke wind vaak met gennaker, naar loef uitgeboomde kluiver, en lugdruil (het achterste zeil) De fok en het grootzeil laat ik dan ingepakt, enkel bij aandewindse koersen worden die gehesen.
Wat ik bedoel met comfortabel zeilen is dat mijn bootje nu zelfs met uiterst weinig wind voldoende snelheid heeft om op de autopiloot te varen. Lange kiel, groot roer.
Ik was onlangs onderweg met een vriend die een bekend merk catamaran zeilt. Hij is zich bewust van de beperkingen van zijn modern jacht, is een zeer fanatiek zeiler. Net als ik graag alles onder zeil, iets wat bij ankerop gaan met mijn bootje duidelijk veel makkelijker en veiliger is.
Hij vaart op voordewindse koersen een gennaker of een para sail spinaker. Zijn boot is doordat hij veel groter is maar hetzelfde gewicht sneller bij lichte achterlijke wind maar door de kleine roertjes is die boot slecht bestuurbaar. Zeker al als hij op de autopiloot wil varen. Dat lukt gewoon niet bij uiterst zwakke wind.
En dat bedoel ik met comfortabel zeilen. Ik kan net als bij het voor anker liggen gewoon mijn dagelijkse werk doen terwijl de boot stabiel en zeker als op rails zeilt.
Mijn vriend werkt zich te pletter, vertikt het de motoren aan te gooien, sakkert op die spinaker die dicht valt, vloekt bij het uit het roer lopen en verlijeren.
Laatst zaten bij een glas wijn in de kuip na zo´n dag lichte wind. Ik heb hem dan de oplossing gegeven voor zijn probleem met de dichtvallende spinaker. Ik vertelde hem dat zijn boot te snel is, ( hij neemt zelfs heel weinig drinkwater aan boord om snelheid te winnen) en dat zijn boot zo snel gaat dat de wind in kracht verliest. Ik stelde voor dat hij een enorme rem achter zijn boot moest hangen. Een beetje zoals ik, een vaste bijboot slepen. Hij kon er niet mee lachen.