drwingnut schreef :
Maar hoe meer ik nadenk over de mechanismes en deelmechanismes, hoe beter ik het geheel ook beredeneerd kan doen, en sneller.
Er moeten wel wat vuistregels in een appje te vatten zijn
- een goed uitgevoerde overstag kost wat snelheid maar levert een stukje koers recht in de wind op; netto komt dat voor mijn boot uit op ca 1 a 1,5 bootlengte verlies in afstand. Vooral met weinig wind is het lastig de snelheid er weer gauw in te krijgen. We rekenen gemiddeld met 1,5 bootlengte, 17 meter. Met de HA en 20 kts is het minder dan 1 bootlengte verlies.
- een header van 3 graden levert op 0,5 mijl varen (als je niet overstag gaat) een extra af te leggen afstand op van zo'n 45 meter.
- dat is 4 bootlengtes! Zelfs voor een 3 graden header over 0,5 mijl is overstag gaan al lonend; het is break even op een afstand van 0,2 mijl, 400 meter!
- meestal zijn headers en lifters meer dan 3 graden, en wordt het nadeel van niet meegaan (tack) evenredig groter. 3 graden is nauwelijks op te merken zo klein...
Kortom, goed en snel overstag gaan (trainen!) levert bij heel kleine winddraaiingen al flinke voordelen op.
Nu dat appje nog