Mijn uitgangspunt is dat het sowieso niet eerlijk is. Als je echt zo eerlijk mogelijk wilt dan moet je in een klasse varen en dan zou daar ook een limiet aan t budget bij moeten.
Een ORC rating is dan, tussen verschillende typen boten, op dit moment (een van de) meest eerlijke manieren om eea gelijk te trekken.
Maar, even van de 200myls site gepakt:
"Die formule is gekozen om het evenement toegankelijk te houden voor elk type deelnemer, om zonder kosten of moeite een handicap te krijgen en dat die niet te optimaliseren is door de fanatiekste deelnemer met de meeste financiële middelen."
Voor mij, als niet standaard wedstrijd zeiler en zonder ORC rating etc een prachtig uitgangspunt. En eerlijk gezegd, als een ORC rating verplicht is zou ik (en ik vermoed vele anderen) waarschijnlijk niet meedoen.
Vraag is hoe we, binnen dit kader, eea zo eerlijk mogelijk kunnen maken en de schade beperken, er vanuitgaande dat dit bij voorbaat al enigszins gedoomed is. Er is altijd wel iemand die er voor (of na-)deel heeft.
Wat is het probleem? De formule? Of de input?
De formule
Hogere zeilwiskunde vanuit mijn perspectief. Wat ik me wel af vraag is of planerend versus kuilen trekkend daar op dit moment goed uit de verf komt. Maar hoe dat beter kan zonder richting een ORC setup te gaan?
De input
Hoe wordt met ORC het gewicht vastgesteld? Daadwerkelijk in de kraan opgemeten?
En waar komen de gewichten vandaan die 200 myls gebruikt (ontwerp?)?
Allemaal in de bataaf eerst even in de kraan om te meten is ook zo wat.
Maar ik zie geen enkel probleem om voor de boten waar een daadwerkelijk gemeten gewicht is dit toe te passen (voor dat schip of alle van t zelfde type).
Zou dit het al een (heel) stuk eerlijker maken?
Het is natuurlijk ook mogelijk om, a la 24 uurs, verschillende klasses te varen. Maar of dat nu in de juiste spirit is...
Dat gezegd hebbende, moet iedereen wel het gevoel hebben dat het toch, binnen de beperkingen, een eerlijke wedstrijd is.
Waarom een FF65, 875 kg min klasse gewicht op 1227 staat, dat begrijp ik niet. Het ORC gewicht lijkt een stuk reeeler. Ik zou simpelweg voor de schepen waar een gemeten gewicht voor is dit toepassen. En van iedereen vragen dat zo eerlijk mogelijk aan te leveren.
Dus, de discussie niet op de formule, maar simpelweg op zo accuraat mogelijke gegevens als input daarvoor. Dat zou niet zo moeilijk moeten zijn en scheelt al een heel stuk.
En als we echt fanatiek willen zijn, dan zouden we de eerste 3 nog eens na kunnen wegen
![:) :)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
.