Het is alweer vele berichten geleden nadat ik heb uitgelegd waarom ik me heb teruggetrokken. Er zijn er die het begrijpen. Er zijn er ook diverse die het idee lijken te hebben dat sommige wedstrijdzeilers alleen met een voor hen gunstige rating willen varen. En er zijn er die lijken te denken dat je je boot voor de ORC kunt optimaliseren. Overal komen zinnige en minder zinnige antwoorden op.
Mij gaat het er vooral om dat het leuk is als iedereen een eerlijke kans heeft, en dat je uiteindelijke geleverde prestatie, door de eindpositie in het klassement juist wordt weergegeven.
Zo heb ik het nooit zo'n goed idee gevonden om onder een standaard SW voor een bepaald boottype te varen. Als een boot voorzien is van allerlei zaken die hem sneller maken (hogere masten , uitgebouwde zeilen , code 0, spinnaker diepere kielen klapschroef , grotere voorzeilen, rekvrije vallen en kostbaar beslag en apparatuur), dan is het voor een ander die met een standaard uitvoering van dezelfde boot vaart, sowieso niet mogelijk om van die wedstrijdboot te winnen. Blijf ik even bij de drie 1010's die er mee doen. De ORC'ratings laten duidelik het potentieel zien. Goudvis moet iets sneller zijn dan ik ( en is dat ook met weinig wind met zijn 2600 KG tegen 3000 en hij heeft meer ziloppervlak). Bij veel wind heb ik wel een voordeel ovrigens. De Bon - Bida mag iets langzamer zijn maar is ook geen standaard 1010 (fokbeslag en spi zit hoger, div voorzeilen etc).
Deze boten zijn nog wel redelijk aan elkaar gewaagd als we onder een standaard SW zoner correctie zouden varen, maar Bon Bida gaat het zonder tactische fouten van BMW of Goudvis nooit redden.
Wat als er nu een hele standaard 1010 mee doet, die geen spinnaker heeft. Die maakt natuurlijk helemaal niets. Al vaart hij tactisch nog zo goed. (In de 200m myls Tombola rating zal hij helemaal ergens in de achterhoede eindigen, maar dat is sowieso niet relavant).
Stel dat we zouden varen onder een door Sail-support berekende persoonlijke SW (kost 15 euro ofzo), (of onder ORC met ORC declared voor de ongemeten boten). Dan wordt het een heel ander verhaal. Ik vaar dan niet meer met een SW van 93, maar zal ergens bij 88 geloof ik uitkomen. De Goudvis mag dan ineens iets langzamer zijn (omdat in die Sail Support SW het gwwicht niet wordt meegerekend. Let wel zo'n persoonlijke SW is lang niet zo goed als de ORC rating, en wordt ook maar grof vastgesteld. Spi of geen spi is iets heel anders dan dat het oppervlak van de spi ook wordt meegenomen.
De standaard 1010 heeft dan ineens ook een kans op een mooie plaats in het eindklassement. Wel zo leuk toch. Ook als je toerzeiler bent. Als jij toevallig tactisch goed hebt gevaren en een mooie bootsnelheid hebt weten te houden, kun je gewoon winnen van een hele snelle boot, die moet immer ook veel sneller zijn. Dat kun je niet als we onder standaard SW varen. Dan zijn alle wedstrijdboten zwaar in het voordeel.Vindt je dat leuk, maakt je dat niets uit ...waarom doe je dan aan een wedstrijd mee. Daar moet de 200 Myls tenslotte wel voor door gaan. Zonder op zijn minst een beetje eerlijke rating mag je het woord "wedstrijd" in mijn ogen niet gebruiken.
En als je dat als organisatie niet wilt, dan bevoordeel je dus alle wedstrijdboten. Je kunt het echter ook niet maken om die te laten varen onder bijvoorbeeld een omgerekende ORC rating en de niet gemeten boten onder standaard SW. Als er dan een snelle jongen tussen de niet gemeten boten zit, dan heeft de gemeten boot ineens geen kans meer. Gelijke monniken gelijke kappen. Als jij ook snel wilt zijn, dan geef je gewoon ook een vermogen aan je boot uit, dat mag immers en wordt rijkelijk beloond in de standaard SW. Of het laagdrempeliger is dan gewoon je boot laten meten is de vraag. Maar goed dat je niet aan iedereen wilt vragen zijn boot ORC te meten dat begrijp ik ook nog wel.
Nu kun je toch op zijn minst SW met:Spi, Code 0 , halfwinders etc.) en zonder die zeilen een andere SW geven. Dan hebben de mensen die geen spi hebben, of en niet solo mee kunnen/durven varen tenminste ook een kans. Dat hebben ze nu gewoon niet. Het zijn ook nog de (mag je toch aannemen) minder ervaren zeilers, dat maakt het nog jammelijker om die zo te benadelen.
Bij alle vereniging wedstrijdjes waar ik ooit in het verleden aan heb meegedaan, werd ingeschreven onder SW met en zonder spi (lees grote voorzeilen). een paar punten voordeel voor een vaste schroef zou ook leuk zijn.
Als je al te veel gaat corrigeren dan kom je wel dicht bij persoonlijke SW. Maar goed die houdt tenminste wel rekening met wel of geen genua. Mijn aan de winds zeiloppervlak met squarehead grootzeil en high aspect, is niet groter dan van een standaard 1010 met Genua. Dus moet je als je wel of geen Genua mee zou nemen in de rating, ook wel of geen flink uitgebouwd grootzeil meenemen, anders slaat het nog nergens op.
Volgens mij zou het uiteindelijk verreweg heb mooiste zijn als je een ORC klasse voor de ca. 50 gemeten deelnemers zou maken en een toerklasse in SW met keuze met of zonder spi. Wat je ook verzint, ORC is vooralsnog het meest eerlijke systeem en bij die topgroep is de rating veel bepalender voor de uitslag dan bij de overige deelnemers.
En als je dan toch als organisatie het echt simpel wilt houden. Voer dan minimaal in, dat je met of zonder spi kunt inschrijven. ( dat kun je dan net meer wijzigen, anders krijg je dat bij weinig wind er ineens toch weer mensen met spi willen gaan varen en anders om. Gekozen is gekozen en als je 'm hijst en niet heb opgegeven met spi dan is dat DSQ zonder verdere discussie.
Hopelijk helpt deze discussie om uiteindelijk weer een 200 myls te krijgen met een liefst nog iets betere rating dan de standaard SW, hoewel dat in ieder geval t.op.v wat nu gebeurd nog een stuk beter zou zijn.
Nog een opmerking. Er hd iemand zijn best gedaan om de huide rating met die van vorig jaar te vergelijken. Vorig jaar voeren we op een alleen op waterlijn rating gebaseerde formule. Die sloeg ook nergens op EN beneadeelde de stalen zware schepen nog eens onevenredig. De jaren daarvoor voeren we onder SW. Ik heb vorig jaar aleen meegevaren omdat de organisatie erkende datv de rating niet goed wat en beterschap beloofde in 2020. Dat die beterschap nog steeds onwerkbaar bleek te zijn was reden voor deze hele discussie.