Bij dit soort vragen koekeloer ik altijd even in de formules van de ORC (ORC.org -> VPP documentation)
SPL = Spinnaker pole length.
SPL komt op twee plekken voor:
-Het vaststellen van de defaulty (=minimale) oppervlaket van je spi (formule 5.14)
-Het vaststellen van de vermindering van effectiviteit van grote spi's bij licht weer
-Het bepalen van de lift van de spi in relatie tot de invallende wind adhv het "tack point"
De eerste regel betekent dat als je een kleinere spi dan default neemt, je gerate word op default; heb je dus niks aan. Dit is om achterdeurtjes in de regel te voorkomen (evt ratingvoordeel van een heel klein spi-tje). EEn spiboom KORTER dan je J-maat levert geen voordeel op. Een LANGERE boom wél nadeel.
De tweede is ingewikkelder. Het is met name om het tripple number systeem beter te krijgen. Grote spinnakers geven veel voordeel bij een flinke wind, maar minder bij licht weer:
REDUCTION INDRIVEFORCE FROM LARGE SPINNAKERS IN LIGHT AIRS(SHAPEFUNCTION)
The SHAPE function9was introduced some years ago as it is an observed effect that large spinnakers are particu-larly inefficient in light airs. To address this “type-forming” towards smaller spinnakers, a power loss factor for largersails was developed so reducing the effective area of a spinnaker that is bigger than the “reference area”. The currentformulation was adopted in 2012 and it considers the space available for the spinnaker to be flown in, defined by ISPc,J and pole type.
De derde is het belangrijkst:
5.2.4 SPINNAKER TACK POSITION“POWER”FUNCTION
In order to more equitably handicap the influence of increasing the length of the spinnaker pole or bowsprit relativeto the spinnaker, gennaker and Code zero mid-girth apowerfunction was introduced to the mainsail blanketingalgorithm as shown in the equation below.
De lengte van de spinnakerboom word verder niet meegenomen in de windweerstand van het tuig.