Het lijstje wordt gestaag korter en de boot steeds 'veiliger' en 'Profi' (dank aan Baasklusje voor een mooie safety card!).
Ja, ja, de 'bemanning' wordt meer en meer de bottleneck
.
Het meerendeel van het missende spul zou komende week moeten landen.
Nog twee items over op de lijst
- a lifebuoy with a self-igniting light, a whistle and a drogue within reach of the helmsman and ready for immediate use
Nog even de keus maken tussen een ouderwets hoefijzer (doet t altijd) en een Jonbuoy (stukken kleiner aan t hek, maar wel duurder en onderhoud).
- storm zeil
Bij de boot zat een losse 6mm stag van 5,80m met 2 gaffel terminals. De vorige eigenaar wist niet waar die voor was... ik gok op vliegend hijsen voor een leuver storm fok. Nog eens kijken hoe dat qua vallen dan werkt (want met de genua nog opgerold heb de spi val vrij, maar wel 2 vallen nodig).
Overigens zijn de ORC wel wat vaag IMHO:
The maximum area of storm sails shall be lesser of the areas below
or as specified by the boat designer or sailmaker
4.26.2 a) A
heavy-weather jib (or heav
y-weather sail in a boat with no forestay) with:
4.26.2 a) i
area of 13.5% height of the foretriangle (IG) squared
4.26.2 a) readily available means, independent of a luff groove, to attach to the stay
ii
4.26.2 c)
For sails made after 2011: Storm and heavy weather jib areas calculated as: (0.255 x luff length x (luff perpendicular + 2 x half width))
-> het vd Stadt ontwerp zegt:
- Heavy weather Jib: 12,7 m2
- Storm jib: 5,4 m2
Het ORC heeft het over Heavy weather jib en over storm jib.
Mijn IG is 11.1 m
11,1^2 x 0,135= 16.6 m2, iets meer dan het vd Stadt ontwerp, maar veel meer dan hun storm fok maat.
Geen idee wat bedoelt wordt met ' half width' in de 2de formule overigens, vindt dat alleen bij een spinnaker.
Aangezien het losse stagje bij een storm jib past ga ik maar voor de 5 m2.
Maar als ik het goed lees zou een 12,7 heavy weather jib ook mogen (mits ik hem op enige wijze, ander dan de groef van de roller, bevestigd krijg.
Praktisch gezien blijven nu maar twee uitdagingen over:
- Het weer (dat merken we vanzelf, maar net wat aan de ruige kant voor 200 myl, 4/5/6 bft zie op dit moment)
- Werk (wordt nog lastig om eea vrij te spelen, helemaal omdat ik daar, met boot, eigenlijk dinsdag middag al moet zijn (effe over het hoofd gezien, oeps)).