Net de laatste bladzijden van het boek van North's Tom Whidden gelezen.
(aanrader:
www.bol.com/nl/p/the-art-and-s...ls/9200000058894626/ )
Natuurlijk wordt benadrukt dat de 2 zeilen (voorzeil, grootzeil) als 1 gezien moeten worden en dat ze elkaars werking beinvloeden en versterken.
Nu hebben we bij veel trimclinics eerst heel lang alleen op de genua gevaren, en daardoor weet ik dat de boot tegen de 90% van de max performance haalt op alleen die genua.
Regelmatig hebben we ook alleen op het grootzeil gevaren. Dat is veel lastiger,maar met veel oefenen haalden we dan zeg 60% performance.
En met allebei is het pakweg 100% (plus of min 5%, soms)
Nu neemt de weerstand van de boot kwadratisch toe met de snelheid, dus de laatste knoop is het moeilijkste. Als ik uitga van de meetbrief is een max snelheid bij 90 TWA van ca 8 kts mogelijk, dat is dan 100% (bij voldoende wind, natuurlijk).
De performance is lineair met de snelheid (bij voldoende wind om die 8 kts te kunnen halen).
De weerstand neemt kwadratisch met de snelheid toe.
Tabelletje met snelheid, performance en weerstand in procenten van de max weerstand (bij rompsnelheid).
En in een plaatje, X-as is snelheid maal 2, blauw is KTS (rechter as), grijs is Performance, oranje is weerstand in procenten van de max weerstand).
Als we nu weten dat we op de genua pakweg 90% performance varen zie je in de tabel dat dat (bij 88%) 64% van de max weerstand is.
Alleen op het grootzeil haalt max 60% performance, komt overeen met 20% van de max weerstand.
Opgeteld zou dat 64+20=84 % opleveren.
Maar het wordt meer! Met beide zeilen samen doen we 100%.
Da's het effect van Think One! Ze helpen elkaar!