Baasklusje schreef :
Buitenom is vooral met de klok mee gunstig, rechtsom. Dan heb je de vloed 7 a 8 uur mee. Linksom is dat een stuk (uren) korter.
Het is deze keer een gemiddeld tij, niet lekker veel.
Als je maximaal alles eruit haalt kan je ruim 15 mijl voordeel van de stroom hebben (kornwerd-rondje-kornwerd). 15 mijl is pakweg 2 uur varen. Als je 1 uur recht in de wind moet kruisen in ruim water (Schulpengat) kost dat 30 tot 45 minuten extra. Die 2 uur stroomwinst ben je dus weer kwijt als je ca 2,5 uur moet kruisen, en sneller kwijt als het in smal water is (Pollendam, Boontjes).
All-in-all kan je het hele voordeel weer kwijtraken als het tegenzit
![;-) ;-)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
En dan kom je op het glibberige stukje, namelijk dat het mijn _ervaring_ is dat kruisen op het wad altijd reuze meevalt. 2 knoop stroming mee zet geen 2 knoop op je snelheid er bij, maar op je
vmg.
Als je 6 knoop vaart, en je hebt een VMG van 4 knopen aan de wind, dan vaar je met 2 knopen stroom mee een VMG van 6 knopen, ofwel nagenoeg net zo hard als dat je dat halfwinds op het ijsselmeer zou doen, ofwel een equivalent van 9 knopen aan de wind varen!
Daarbij opgeteld dat de wind op het wad de neiging heeft om haaks op de stroming te draaien, zijn het meestal maar hele kleine stukjes die je écht moet kruisen.
Er zijn wel no-go's. Als bijv de boontjes kruisen zou zijn zou ik even flink nadenken. Weinig stroming, grote kans op stroom tegen....