Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2018

24 uurs 2018 26 juli 2018 20:10 #963137

Vraag tussendoor: ik probeer me door de ISAF Cat. 3 heen te worstelen maar dat is geen doen. Heeft iemand een werkbaar lijstje met veiligheids-eisen?

De organisatie helpt ook niet erg mee...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 juli 2018 20:13 #963138

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Op de ISAF / ORC site kan je de volledige rules downloaden, of een file met alleen de regels zoals ze van toepassing zijn op jouw categorie. Die laatste is wel doorheen te komen. Veel is een kwestie van afstrepen omdat je al voldoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 26 juli 2018 20:32 #963142

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Baasklusje schreef :
Wij hebben geen geheimen

Dan ben ik benieuwd naar jullie startplek en route straks, en geen AIS uit deze keer ;) .

Ontopic, vind het best interessant en amusant de strategie in zeilvoering enzo, maar vind 1 op 1 overleg over planning over proef rondjes varen enzo, zeil maten enzo niet echt ontopic, lijkt me beter om dat via pb of een eigen app ofzo te doen, als ieder team dat zou doen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 27 juli 2018 08:08 #963209

boeiend schreef :
Baasklusje schreef :
Wij hebben geen geheimen

Dan ben ik benieuwd naar jullie startplek en route straks, en geen AIS uit deze keer ;) .

Ontopic, vind het best interessant en amusant de strategie in zeilvoering enzo, maar vind 1 op 1 overleg over planning over proef rondjes varen enzo, zeil maten enzo niet echt ontopic, lijkt me beter om dat via pb of een eigen app ofzo te doen, als ieder team dat zou doen...

Startplek weten we op de dag zelf om 1300u pas. Route is de beste route. AIS staat altijd aan, ook vorige keren.

Het kan toch ook interessant zijn, zo'n overlegje?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 27 juli 2018 08:20 #963217

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Baasklusje schreef :

Het kan toch ook interessant zijn, zo'n overlegje?

Het plannen van een testdag niet zo natuurlijk, maar het overleg wel imo. Het geeft een beeld hoe wedstrijvoorbereiding er uit kan zien. Persoonlijk vind ik dat leuk om mee te lezen idd b
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 27 juli 2018 11:20 #963279

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Ben al jaren de weg kwijt als een team in zulke geheimtaal gaat cRommuniceren, maar ik probeer t te volgen.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 27 juli 2018 18:56 #963421

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Vandaag met heerlijke wind en temperatuur op IJsselmeer en wad naar Terschelling gescheurd, gelijk weer meer super veel zin in 24 uur knallen straks :woohoo: !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 27 juli 2018 20:41 #963445

Na een stuk of 5 24 uurs met relatief voorspelbare wind mag het ook wel een keer onstuimiger.
Ik meen 6 jaar terug was er 7bft en helse buien in het fifishrak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 27 juli 2018 21:06 #963458

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik zal blij zijn als de wind een beetje blijft staan. Dat gepruts met 1 knoop wind ben ik na een paar uur wel zat. Ook al is dat het echte zeilen; met weinig wind vooruitgang houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 28 juli 2018 07:40 #963506

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Onstuimig hoeft niet, overleven is zeiltechnisch geen werstrijd meer vind ik.
Nerida doet het altijd goed met minder wind, maar voor het lekkere zeilen en het leukere puzzelwerk,variabel 2-5 en klokje rond draaiend graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 28 juli 2018 12:50 #963600

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 792
Zo! We staan er weer bij #48 in ORC.. schiet nog niet erg op met inschrijven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 28 juli 2018 16:48 #963685

boarderbas schreef :
Na een stuk of 5 24 uurs met relatief voorspelbare wind mag het ook wel een keer onstuimiger.
Ik meen 6 jaar terug was er 7bft en helse buien in het fifishrak.

Dat was 2012. In dat finishrak met ruim 35 kts wind (kruisend) heb ik besloten nieuwe zeilen te kopen ;-)



Ander puntje: het blijft nog tenminste 14 dagen droog; KNMI-pluim heeft het cumulatief over 8 mm water.
Dat kan natuurlijk daarna nog 2 weken zo doorgaan, en dan hebben we tot aan de 24uurs geen significante regen erbij.
Tegen die tijd zal het watertekort (gedaald IJsselmeerpeil) en het opdringende zout nog een stuk erger zijn dan nu.
Is er al wat ervaring met de zogenaamd zuinigere (minder vaak) manier van schutten in KWZ en Den Oever? Zeker een week geleden dat de Leeuwarder krant daarover berichtte. Op Vaarweginformatie staat er niets over.
Met een beetje pech krijgt de 24uurs nog last van minder vaak schutten!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 28 juli 2018 17:27 #963701

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
boarderbas schreef :
Na een stuk of 5 24 uurs met relatief voorspelbare wind mag het ook wel een keer onstuimiger.
Ik meen 6 jaar terug was er 7bft en helse buien in het fifishrak.

2014, dat waren nog eens tijden...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 28 juli 2018 17:41 #963705

Palomine schreef :
2014, dat waren nog eens tijden...

het jaar van de shelf cloud en 5 cm hagel op dek...

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 28 juli 2018 20:01 #963738

in 2013 is voor het laatst bij de multihulls boven de 200 mijl gezeild, wordt wel weer een keertje tijd om dit te doen. Ik ga in ieder geval mijn best doen met me nieuwe tri B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 29 juli 2018 18:27 #964007

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
Baasklusje schreef :
Palomine schreef :
2014, dat waren nog eens tijden...

het jaar van de shelf cloud en 5 cm hagel op dek...


Ja die kan ik me nog herinneren.
Ook het onweer en dat alle apparatuur ineens uitviel. Ja idd dat waren nog eens tijden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 29 juli 2018 20:00 #964048

2012 op een grand surprise. 2013 dan 198.5 mijl op de maxfun. Dat bedoel ik.

Met een paar knopen priegelen heeft me al twee stukjes blik opgeleverd. Zou t graag nog eens doen met wat heftiger omstandigheden. Zoiets als vandaag....wind paar keer aan en uit. O verwachte wind uit buien. Fikse shifts...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 29 juli 2018 20:09 #964054

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
Pcies 24 uur afzien maakt de voldoening er niet minder op.
Drijfpartijen heb ik nu ook wel genoeg gezien.
Beetje rammen is ook wel eens feest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 30 juli 2018 18:52 #964368

Vandaag een proef-meetbrief gemaakt met de (gemeten) HA ipv de G2 erop.
GPH gaat van 652,3 naar 663,7.
En ook leuk, de CDL gaat naar een waarde onder de 8,6 en dus in de ORC 3!

Nu nog even kijken wat een asym-spi daaraan verandert.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 31 juli 2018 11:36 #964591

Nu ook een proefmeetbrief met HA en de C0 (66m2) als Asym-spi.
Vervolgens weer in RAK gerekend voor wind van 6 tot 20 kts.

Vreemd resultaat.....
Na correctie voor de hogere GPH (dank zij de HA) nauwelijks mijlenwinst, bij licht weer zelfs mijlenverlies!
Zou het kunnen dat het VPP eigenlijk met de gewone (sym) spi van 112m2 rekent ipv met de 66m2 Asym en dus feitelijk de asym-spi nooit aan de bak komt? In de speedguide staat de grote spi er al op bij twa 60, zelfs bij 16 kts TWS. Dat is totaal niet realistisch.

Tabel: in alle gevallen staat de grote spi (112m2) op de meetbrief.

links de G2, in geel, met de huidige rating
midden de G2 en de C0 als Headsail set flying (ongunstig, want telt als een heel grote genua), in blauw.
rechts de HA en de C0 gemeten als asym-spi (66 m2)

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 31 juli 2018 12:15 #964607

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
C0 wordt inderdaad als een grote genua gezien. De truck met C0 die als genaker in de meting naar voren kwam en als genua gebruikt werd, van begin tijd C0 gaat allang niet meer op. Daar is het zeil destijds wel voor in het leven geroepen.

Ben met mijn zeil setje van 2 jaar terug ook met Hagoort bezig geweest met combi hi-aspect C0.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 31 juli 2018 12:22 #964611

boeiend schreef :
C0 wordt inderdaad als een grote genua gezien. De truck met C0 die als genaker in de meting naar voren kwam en als genua gebruikt werd, van begin tijd C0 gaat allang niet meer op. Daar is het zeil destijds wel voor in het leven geroepen.

Dat hangt alleen van de maten af.
Als de breedte op halve hoogte (SMG) kleiner dan 0,75 maal de onderlijklengte (SF) is dan ja, is het een headsail Set Flying (C0)
Als die breedte 0,75 of meer van het onderlijk is dan is het een asym spi.

De meetbriefsoftware kiest zelf tussen die twee, puur afhankelijk van die waarde.
Ik heb het zeil in de proefmeetbrief toegevoegd als asym-spi met een verhouding van 0,746; dat werd volautomatisch een Headsail Set Flying.
Opgegeven met 0,75 wordt het een A-Spi.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 31 juli 2018 14:54 #964646

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
Het truckje bestaat nog steeds. Vraag maar aan de schipper van de blue june :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 31 juli 2018 15:01 #964649

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Ik begrijp boeiend wel. Er zijn heel wat uitvoering van een 'code zero' als je op het water kijkt. De originele (voor zover ik weet) had inderdaad maten waardoor die veel meer op een headsail leek dan een Asy, met die maten van toen kan dat niet meer. De laatste wijziging is van 2014 las ik net bij de ORC.

Wat nog steeds wel kan is binnen de huidige regels een zo'n vlak mogelijk asy (genaker) laten maken en die al dan niet op een furler zetten. Die kan niet zo hoog als de 'oude' code zero maar we noemen hem vaak nog wel zo. Staat wel stoer toch? Zo noem ik de mijne ook een code zero terwijl ik lang niet zoveel compressie zet en hij lang zo vlak niet als als de 'echte' lappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2018 31 juli 2018 15:39 #964656

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.615 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl