Team CompanJon heeft meer aan de boodschappen uitgegeven dan aan schade.
![:woohoo: :woohoo:](/media/kunena/emoticons/w00t.png)
Smeerreep rif 1 is gebroken en de sluiting van de neerhouder was het niet eens met een enthousiaste gijp. De neerhouder hadden we snel weer aan de mast met een beetje dyneema. De smeerreep brak onderweg naar de start en telt dus voor de statistieken niet mee.
Einde ochtend zijn wij vanuit Muiderzand vertrokken naar Enkhuizen. Met de gribs van 12u werd het ons wel duidelijk waar we niet wilden zijn in de avond. Daarom besloten om vlak voor Enkhuizen om te draaien en toch in Volendam te starten. Op deze manier hadden we ook ruimte om mijlen te maken zonder veel gepuzzel. Onze strategie was simpel; hou het simpel. Energie sparen in de nacht, het slechtste weer vermijden en zo hard als veilig mogelijk blijven zeilen.
Buien ontwikkelen zich west van ons.
De hardste wind kondigde zich met stilte aan, vlak voor de Sport I. Kleinere Genua aangeslagen, rif 2 in het grootzeil en snel daarna ging het los. De windmeter gaf waardes aan die op dat moment niks meer zeggen. Blijven zeilen had prioriteit. De CompanJon kan wel wat hebben en ook de crew bleef rustig en deed wat het moest doen. Dat geeft vertrouwen. We wisten dat we dit konden verwachten dus van stoppen was geen sprake. Volgende doel was om voor 01:00 voorbij de Sport-D te zijn zodat we de volgende bak wind voor zouden zijn. De rest van de nacht hebben we op vol tuig door kunnen varen en kwam de rust weer terug.
Door de start op het Markermeer hadden we de ruimte op het IJsselmeer. Voldoende snelle rakken beschikbaar en de crew was er op gebrand het maximale uit de boot te halen. In de middag een fikse bui voor de VF 7, ook daar geen problemen. De grootste verrassing kwam op het laatste RAK voor de finish. Vlak voor het ronden van de WV 19 trok een bui voor ons langs waarna de wind deels wegviel en we toch nog een paar strafminuten pakten. Op zo'n moment na 24 uitdagende uren maakt dat gelukkig niets meer uit.
In de middag voor de start vroegen ook wij ons af of de wedstrijdleiding voor uitstel zou gaan. Hadden ze dat gedaan, had ik daar begrip voor gehad net zo goed als ik begrip heb voor de keuze om het niet te doen. Wij wisten dat dit zou komen en daarom hebben we van te voren goed nagedacht over alternatieven. Geen moment hebben we de situatie als onveilig ervaren. We hebben ons 24 uur lang aangepast aan de situatie, met plezier!