Nou ik zit weer op een fatsoenlijke stoel, helemaal te schommelen...
![:blink: :blink:](/media/kunena/emoticons/blink.png)
Vandaag dus solo die 30 mijls geprobeerd. Van haven naar eerste boei is een 8 mijl, dus rond half zeven vertrokken uit de haven. Voor mij al een prijs waard. Wel mooi het zonnetje op zien komen. Het haar hartelijk welkom geheten!
En rustig de tijd om even te ontbijten en koffie te zetten.
Zo goed als klokslag 09:00 gestart bij de LC1.
![:) :)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
Vol grootzeil en genua 2. Met de klok mee gevaren.
Het blijft toch opletten met de beroepsvaart inderdaad, maar alleen bij de finish zat er eentje in de weg. De rest lost zich vanzelf op. Van KapiteinMomo geleerd dat die gasten ook een roer hebben, dus niet te bang zijn.
Er zijn ook een paar zeilers nerveus geworden van mij denk ik. Ik wil toch de hoogte houden, zeker als ik voorrang heb.
3 multiviews op de garage, bekend van de foto van mijn 75 mijls poging.
Linker scherm geeft koers en snelheid, de middelste de waypoint info. En de rechter de AIS. Geen plotter binnen, dus het AIS scherm is erg prettig.
Ik heb uitgevonden dat het handig is om de waypoint net voor de boei te zetten. De target is dan natuurlijk al duidelijk in beeld, en zo krijg ik op tijd als voorbereding de info van de exacte koers en afstand naar de volgende boei.
Er stond weer een flinke wind. Zo ben je solo toch wat minder bezig met trimmen.
Van de LC11 naar de EZB was aan de wind, met de genua 2 was dat weer wel wat veel, maar gelukkig was het bij vlagen ook wat rustiger. ( kan dat wel?) Toen besloten om voor de ELB te wisselen naar de fok. Dat heb ik wat te vroeg gedaan, dus wat tijd verloren. Het laatste rak naar de EZ1 is nog scherper aan de wind. Was dus een kruisrak. Met een lange en korte slag.
Paaltjes pikken helpt ook niet echt. Maar er is weinig aan te doen.
Ging toch flink naar de windmolens in de lange slag, dat zou dus een lange extra slag worden. Teleurstellend.
toen heb ik mijn overloop meer omlaag gezet, want met de fok hoefde ik niet te lozen natuurlijk, bedacht ik me.
En kon ik meteen 20 graden hoger met dezelfde snelheid! Misschien weet iemand of dat klopt. Zou wel heel toevallig zijn geweest als net op dat moment de wind draaide.
Daardoor maar een kort klapje hoeven te maken.
Maar misschien was het beter geweest door te gaan op de genua2. Zeker voor de fotograaf die ineens voorbij kwam.
Had ik dat geweten had ik m zeker laten staan! Lijkt het nog wat...
![:) :)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
Maar bij de amazing grace stonden de kopjes ook scheef binnen:
Na de finish , tijd 6 uur 40 minuten, opnieuw de 8 mijl nu in kruisrak terug naar de haven. 7 uur binnen.
Boven de tapas box hing de volgende trofee!
Voor de Tapas, van onze liever Heer zelf, heb ik besloten:
Conclusie: de 30 mijl is goed te doen voor mij in mijn Loper. Eigenlijk best nog wel leuk ook. Ik probeer toch wat sneller te varen en meer uit de Tapas en mezelf te halen, bij het toerzeilen doe ik dat veel minder.
Leer zo meer over de boot en haar zeilen.
nb: dank voor de complimenten!