De Tuimelaar in de ruwe Noordzee.
Onze deelname aan de small ships race 2018 is vanaf het begin een behoorlijk proces geweest, we hebben als een sneltrein op het gebied van veiligheid, inzichten de boot klaar gekregen om aan alle eisen te voldoen, dat was deel 1.
Ik geloof dat buiten de financien, ik ook vaak tegen mijn vrouw heb gezegd dat het beter was geweest om het dat het jaar er op te doen ipv dit jaar, dat had meer rust gegeven.
Maar ja zoals zo vaak ziet men dat pas duidelijk achteraf, of als je er midden in zit.
Er was geen weg terug, opgeven zit niet in mijn aard.
Voor zover de voorbereidingen, nu de boot klaar is kwamen we terecht in een ander stuk, zijn we er wel klaar voor, nee natuurlijk ! We moesten trainen , ervaringen op doen in sneltreinvaart.
En zo kozen we als eerste om met wat zwaarder weer het alkmaardermeer op te gaan met zijn tweeen en de opstapper Bertil kennis te laten maken met wat andere krachten, en zo knalde we tot de rand over het meer heen terwijl Bertil kennis maakte met wat zwaarder omstandigheden.
Niet voldoende voor de deelname besloten wij een kustreis te maken, en maakten de tocht van IJmuiden naar Den Helder, dat gaf ontzag voor de zee en zijn krachten.
Maar niet voldoende voor de deelname, er moest nog wel wat gebeuren, meer pittige en hogere confrontatie, en kozen we voor de waddenzee, ach nooit gekomen vanwege het onstabiele weer strande we op het ijsselmeer, de windstiltes, het onweer, de idiote regenval, en kwamen we terecht in eind BF8 en mischien wel BF9, tenminste ik heb 38,5 KTS gemeten en daarna waaide het nog even iets harder.
Dat was de laatste training en hier moeten we het mee doen !
De start begon in IJmuiden met al dagen ervoor veel wind, er zou een hoge druk gebied aankomen, en de vooruitzichten zouden gunstig zijn, alleen de windhoek was dramatisch, en zo zijn we gestart om richting zuid af te zakken, en dan met een windje tussen hoog en bakstag richtig Pin Mill te zeilen.
En daar begon het al, hakken, hakken en nog eens hakken tegen zware golfslag in voor uren en daar wilde we overstag en kregen een melding via de marifoon dat we niet door het munitie gebied mochten, wat we wel wilde, dat was een beetje een cruciale fout om daar gehoor aan te geven.
Maar goed met deze actie verloren we wat zuidelijke hoogte, de wind viel weg en op het motortje ronkten we verder en zo hebben we wat uren gevaren, de wind trok wat aan en zo zeilde we richting UK om te wachten tot de wind zou draaien wat zo zou moeten zijn, en hoog aan de wind door een ruwe zee zeilden we in ieder geval richting de engelse kust.
De wind draaide niet zoals voorspeld was en bleef voor ons te hoog lopen, wel werd het donker en de wind trok aan tot zeker een bf 5 met nog steeds die ruwe zee met hoge golven, mischien in de nacht nog meer wind, een bf 6 we weten het niet, de tuimelaar was getrimd met twee riffen grootzeil en volkomen afgevlakt, en een gereefde all round genua en kon de winddruk prima aan, hij lag wat uit performance, we zouden harder kunnen, maarja geen haar op mijn hoofd om midden in de nacht te gaan trimmen en meer voorzeil te gaan voeren, zwiebertje de stuurautomaat doet het perfect en de roerdruk is vrijwel niets.
En zo ging de Tuimelaar volkomen gebalanceerd de nacht door, wij niet.
Wij waren niet meer zo gebalanceerd , we waren gesloopt door al dat geweld nonstop, de kermis atractie van nu meer dan 20 uur, dat geram , heen en weer gegooid te worden, en dat geklap in de golven was heftig.
Lichamelijk was het zwaar, en zo zeilde we de nacht door om te zuidelijker uit te komen van waar we wilde zijn, de ochtend kwam er aan , het licht nam langzaam overhand van de donkere nacht en we zagen mist, potdichte mist waar we in zaten, de zon zagen we er net aan in verschijnen, om vervolgen weer te verdwijnen.
Met ais zagen we een 300 + boot recht op ons af komen met een CPA van 0,2 NM en nog 5 minuten.
Buiten zagen we niets, opeens hoorde ik de zware motoren als een hartslag in een witte deken en pas naast ons doemde een passagierschip op, een magisch indrukwekkend moment om op een klein bootje een soort flatgebouw uit de mist te naast je zien te verschijnen.
En zo zeilde we door de mist naar de engelse kust, de windhoek bleef te scherp voor ons en we zouden overstag moeten voor een minimaal 10 uur, we zeilden door, en hoopte dat de beloofde windhoek voor ons gunstig zou draaien, maar dat deed het niet.
Wat er wel gebeurde is dat de zon er door kwam en de wind wat afnam, ik zei nog tegen Bertil, al dat zo doorgaat wordt het dadelijk lekker en kunnen we met gemak nog door, met de zon word het warm en met geen mist en met minder wind straks minder golven. dan gaan we overstag en zakken we af richting noord.
Dit werd gehoord door onze almachtige ergens boven de wolken, en de mist trok aan, de zon verdween, de wind trok aan, en we zaten wederom in een potdicht mist tot aan het middag uur.
Niets overstag, geen zon, geen andere windhoek , geen minder golven, helemaal niets van dat en zo zeilde we door met het besef dat overstag gaan steeds minder aantrekkelijk was, dan word het hoog aan de wind, en hakken voor minimaal 10 uur, en besloten we Lowestift aan te doen ,een koers die we konder bezeilen en 6 uur was..we waren gesloopt, moe en teveel op ons flikker gekregen door het weer en de omstandigheden, al moet ik zeggen dat de sfeer erg goed was aan boord, Bertil is en blijft in een tomeloze positieve energiegolf zitten, ik begin te nu stellig te geloven dat het veganistische voedsel patroon bij hem best iets positiefs is voor een mens.
Lowestoft moet het worden, na vele malen getwijfeld te hebben, want dat is niet de finish van de ssr.
Ik moet wel, we moeten kiezen voor ons zelf, en zo werd het eindelijk wat minder mistig nu we verder de middag in zeilen, en zo kwamen we een mijl of 10 van de kust af.
De lucht was helderd en de wind nam nu aan tot eind bf 4 begin bf 5, en zo zeilden we met twee riffen in het grootzeil en vol open genua richting de zandbanken van Lowestoft.
Ondertussen zagen we dat we niet de enigste waren, op de AIS zagen we Kantjeboord achter ons met Bernard en Ernst Jan op een 5 NM afstand.
En zo lagen we even later in de marina van Lowestoft.
Trots dat we er waren, het was goed zo, het was een moeilijke beslissing, maar was juist om Lowestoft aan te doen.
De terugweg van Lowestoft naar IJmuiden was anders van karakter al vond ik de zee nog steeds buitengewoon erg ruw, in zeg 24 uur zeilde we naar de Marina van Ijmuiden.
Met Bernard en Ernst-Jan hebben we een ontzettend leuke tijd tijd gehad, echt toffe gasten die twee, en samen met hun een auto gehuurd en richting Pin Mill gereden om ons samen te voegen met de SSR.
ik moet nog alles laten zakken, en het moet allemaal zijn plek vinden. Maar ik kan niet anders zeggen dat ik de organistatie van de SSR ongeloofwaardig professioneel en doordacht vind, een aantal mensen met zeer veel ervaring die je omhoog trekken, vertrouwen geven en volkomen vanuit hun hart dit hebben opgezet.
Echt diep gemeend dankt de bemanning van de Tuimelaar de SSR organisatie hiervoor .
Rest mij nog Bertil te bedanken die nu gepromoveerd is tot co -schipper, een ongeloofwaardige positieve vibe bezit, en zijn ongeëvenaarde kookkunsten op veganistisch gebied.
Een aandachtspuntje was wel die 30 kilo etenswaren, en vooral die loodzware meloenen die ie meenam aan boord.
Ik voel mij een Held zoals Joost ( Sunday) mij mailde.
Nog vol van wat ik heb meegemaakt zal dit emotioneel ook nog wel wat doen, en terwijl ik dit typ en mij er voor openstel voelt ik het al aankomen in mijn energie .
Een bizar heftig en vol avontuur wat ik nooit en ten nimmer meer zal vergeten.
De schipper van de Tuimelaar !
Volgende plan is de waddenzee !en de navigatie kunsten op een hoger plan brengen, er zaten twee cruciale fouten in.