Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boordnet/walstroom vraagjes

Boordnet/walstroom vraagjes 09 mei 2009 19:27 #70722

  • burnit77
  • burnit77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Hallo,

Ik heb een paar vraagjes wat ik het beste kan doen.
Dit is wat ik wil doen:
Op mijn nieuwe boot zit geen walstroom aansluiting ik wil daar walstroomaanlsuiting gaan maken door een simpele eurostekker contactdoos in te bouwen, vervolgens via koperdraad stopcontacten aansluiten, een stopcontact in de salon, een stopcontact bij de accu's voor de oplader en een stopcontact in de punt.

Dit is wat ik wil bereiken:
Ik heb aan boord een compressorkoelkast die ik wanneer we aan de walstroom liggen via de walstroom wil laten werken, ik weet namelijk niet of een acculader een accu op kan laden en dat we gelijktijdig de compressor koelkast kunnen laten draaien. Bij de electrische koelbox in mijn vorige boot lukte dat niet omdat de koelbox meer stoom vroeg dan de lader gaf.

Dit zijn de vragen:
Ben ik op de goede weg?
Hoeveel watt verbruikt een gemiddelde compressor koelkast?
Hoe hebben jullie het aan boord geregeld?
Wat is een goede lader en is het voldoende om maar 1 accu op te laden wanneer we aan de walstroom liggen?

ps. Ik heb twee accu's, 1 startaccu (70ah) en 1 lichtnet accu (100ah).

Alvast bedankt voor jullie reakties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 09 mei 2009 19:38 #70726

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Je beschrijving is me niet helemaal duidelijk. Wil je op drie plaatsen op je boot 220 contactdozen maken?

Ik gebruik zelf deze:

www.dekkerwatersport.nl/product_view.asp?PPL=1B0U0A0F

Bedoeld voor inbouw in een bestaande koelbox.
Tot grote tevredenheid al 10 jaar. Gebruikt gemiddeld een halve Ampere.
Kost wel wat...maar je hoeft nooit meer etenswaren weg te gooien.
En de Freddies zijn heerlijk koud :P
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 09 mei 2009 20:12 #70730

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Je bent op de goede weg.
Maar toch enige aanwijzingen.

Je moet een male stekker in je boot inbouwen, Dit zodat de walstroomkabel een afgeschermde stekker is.

Direct na de male stekker een aardlekschakelaar inbouwen en daarna de 3 stopcontacten hierop aansluiten.

Je kan ook even controleren of de koelkast automatisch overschakeld van 220 naar 12 volt als de 220 wegvalt. Anders ben je verplicht een zwaardere acculader aan te schaffen.

Vergeet ook niet een accuontlaad beschermer te instaleren die voorkomt dat de accu volledig leeg getrokken word.

een 7 ampere c-tek is een goede, die kan de compressor koelkast 0,5 ampere makkelijk aan. Bovendien zorgt die ervoor dat de accu altijd vol is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 12 mei 2009 19:47 #71329

  • burnit77
  • burnit77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Ik heb inderdaad ook zitten denken aan een aardlekschakelaar maar ik vraag me af waarop ik dan moet aarden. Op de motor mag/kan niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 12 mei 2009 19:56 #71332

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Gebruik geen vaste kerndraden in je stroomcircuit! Dit kan tot problemen leiden.

En verder misschien dat deze topics helpen?

www.zeilersforum.nl/forum/viewtopic.php?t=6217
www.zeilersforum.nl/forum/viewtopic.php?t=3791
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 13 mei 2009 05:29 #71392

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Ik heb inderdaad ook zitten denken aan een aardlekschakelaar maar ik vraag me af waarop ik dan moet aarden. Op de motor mag/kan niet.

Een aardlekschakelaar hoef je niet te aarden, de benamming is eigenlijk niet juist. Een stroomverschil schakelaar zou beter zijn. De schakelaar meet de stroom die er 'in' gaat en de stroom die er 'uit' gaat. Zit hier een verschil in, heb je ergens een lekstroom en schakelt de schakelaar uit.

Voorschrift is volgens mij, dat je de aarde van je walaansluiting verbind met de aarde van je 230V installatie aanboord die dan ook weer is verbonden met de huid (staal) van je schip of met de kiel.

Nadeel hiervan is dat als het potentiaal van de 'wal' aarde verschild met het potentiaal van het 'water' je een lekstroom krijgt door je schip heen.
Dit kan grote schade aan romp op kiel opleveren.

Het beste oplossing is om een scheidingstrafo te installeren en de 'wal' aarde niet met je scheepsaarde te bevestigen.
Prijstechnisch aantrekkelijker is om in plaats van de scheidingstrafo een aardlek te monteren en ook de verbinding tussen walaarde en scheepsaarde niet te maken. Niet volgens de voorschriften, maar wel veilig voor mens en materiaal.

succes
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 15 mei 2009 19:56 #71830

  • meyerink
  • meyerink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Dit vind ik interessant. Ik ben er ook al enige tijd over aan het nadenken. Ik heb al een 25 watt CTEK lader aan boord. Ik heb hem nu alleen aan de lichtaccu (120 AH) gekoppeld. Er schijnt een soort shunt /relais(?) te zijn die signaleert dat de accu vol is en dan over kan schakelen naar de volgende accu. Ik heb ook een omvormer 12/24 volt aan de lichtaccu gekoppeld vanwege een ebenspacher kachel (24 volt).Dit is niet geheel ideaal en ik heb al eens meegemaakt dat ik de omvormer aan had laten staan: gevolg: totaal leeggetrokken accu. Ik heb hiervoor een extra hoofdschakelaaar ingebouwd om de stroom naar de omvormer en kachel te regelen wanneer ik deze dan ook echt nodig heb. Nou klinkt die ontlaadbeschermer wel leuk, maar wat is die ontlaadbeschermer precies voor iets en hoe werkt het?
Ik was inderdaad van plan om een euro-contrastekkerdoos in te bouwen, en dan via een aardlekschakelaar naar een aantal stopcontacten. ik begreep om geen vaste kern draden te trekken: waarom wordt dit afgeraden als ik ze inbouw via electropijp? Wat betreft de aarde, de eurostekker is toch al geaard, en loopt dan via de stroomkast in de haven?

Groet,
jules

w740oc - Paperclip
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 15 mei 2009 21:40 #71845

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Vaste kern gaat op den duur stuk door de trillingen in de boot, ook als ze door een PVC-pijp gevoerd wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 16 mei 2009 07:08 #71860

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
@meyerink

je kan er zo een voor je omvormer plaatsen om te voorkomen dat je accu volledig leeggetrokken word.
http://www.vego.nl/kemo/22/22.htm

Dit is een extra leuke omdat je zelf de uitschakelspanning kan kiezen uit 3 standen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 16 mei 2009 09:22 #71875

  • meyerink
  • meyerink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
OK, dat is een handig apparaatje. Maar bij het starten van de kachel is er een piek nodig van max. 16-18 ampere, daarna wordt er direct teruggeschakeld naar lager als de kachel brandt. Ik zie nu dat deze bescherming er al mee ophoudt bij 8 ampere. Zijn hier oplossingen voor, of zijn er bijvoorbeeld zewaarere types te koop?

Groet,
Jules
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 16 mei 2009 20:47 #71904

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 17 mei 2009 06:09 #71926

  • burnit77
  • burnit77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Ok ik ben eruit (denk ik)
1. CEE male contactdoos in de kuip
2. Aardlekschakelaar
3. 220v stopcontacten

Sluit ik de aarde van de wal aan op de aardlekschakelaar? De aarde van de boot?
Wat voor kabel moet ik gebruiken als harde kern kabel kapot kan gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 17 mei 2009 07:52 #71928

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ok ik ben eruit (denk ik)
Sluit ik de aarde van de wal aan op de aardlekschakelaar? De aarde van de boot?
Zonder scheidingstrafo: ja, bij voorkeur nergens de aarde met de massa van het schip verbinden (de min). Gebeurt dat toch via bijvoorbeeld de acculader of koelkast kan er galvanische corrosie op een stalen schip ontstaan, of kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan als de aarde ondeugdelijk is. Bij het gebruik van een scheidingstrafo verbind je de aarde niet met elkaar.
Wat voor kabel moet ik gebruiken als harde kern kabel kapot kan gaan?
Soepel installatiedraad, is te koop bij installatiebedrijven voor schepen of industrie, er is zelfs een variant met vertinde aders, dan zit je helemaal goed. Maar een drieaderig neopreen kabel zou ook kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 20 mei 2009 20:49 #72546

  • burnit77
  • burnit77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Nog een laatste vraag.
Ik heb frigoboat compressor koelkast (AH 12). Op de compressor staat: run mode 5A. Dit betekent waarschijnlijk dat de koelkast 5 A verbruikt in run mode. Ik heb een 100AH accu, dus logischerwijs kan ik de koelkast 20 uur laten draaien op de accu.
Als dat het geval is, dan denk ik dat ik de koelkast op de een of andere manier via de walstoom aan moet gaan sluiten.
Ik heb een 230V naar 12V omvormer gelijkrichter met sigarettenaansteker aansluiting. Nu zat ik te denken om een 2 weg keuzeschakelaar te installeren waamee ik makkelijk kan schakelen tussen accu en walstroom. Is dit haalbaar en waar kan ik zo'n schakelaar kopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 20 mei 2009 22:02 #72556

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Run mode is wat je koelkast verbruikt als ie moet koelen, hoe beter je koelkast geïsoleerd is des te minder vaak slaat ie aan. Hij trekt dus niet je accu in 20 uur leeg...

Als je per se een schakelaar wilt, dan moet je een dubbelpolige hebben die 3 standen heeft (uit, 1 en 2). Wat ook kan, ga ik toevallig morgen zelf doen, is een sigarette-aansteker aan je koelkastdraadje frotten en een 12V-stopcontactje klussen. Dan plug je gewoon de stekker om ipv de schakelaar een duwtje te geven ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 21 mei 2009 09:35 #72600

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
als hte mag wil ik me ook er mee bemoeie :oops:

zoals jullie weten ben ik ook bezig met een 220 systeem in mijn boot...

jullie zeggen aarden, dat is in mijn boot helemaal niet het geval...dat word nergens gedaan?! is dit anders bij een houten scheepje?

groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 22 mei 2009 07:06 #72683

  • meyerink
  • meyerink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
En welke stekkerdoos gebruiken julllie dan waar de walstroom het schip binnen komt? Ik was laatst bij electrozaak Maas en Waal, en daar adviseerden zij een caravan/camper doos, maar die zijn niet waterdicht en ik wil niet bij een toevalige golf water in het schip en circuit krijgen. nu zag ik laatst iets van een stekker bij ratio electric (www.shore-power.info) iets van een waterdichte inlet, 15 meter kabel en een tas voor de kabel in op te bergen voor ongeveer 160 euro. Vind ik nog steeds wel erg duur. Zijn er goedkopere alternatieven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boordnet/walstroom vraagjes 22 mei 2009 08:48 #72688

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Aqua Signal heeft waterdichte boordaansluitingen voor +/- 40 euro. Wel zelf kabeltje bij zoeken. Ongetwijfeld zijn er nog meer merken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl