Ik heb inderdaad ook zitten denken aan een aardlekschakelaar maar ik vraag me af waarop ik dan moet aarden. Op de motor mag/kan niet.
Een aardlekschakelaar hoef je niet te aarden, de benamming is eigenlijk niet juist. Een stroomverschil schakelaar zou beter zijn. De schakelaar meet de stroom die er 'in' gaat en de stroom die er 'uit' gaat. Zit hier een verschil in, heb je ergens een lekstroom en schakelt de schakelaar uit.
Voorschrift is volgens mij, dat je de aarde van je walaansluiting verbind met de aarde van je 230V installatie aanboord die dan ook weer is verbonden met de huid (staal) van je schip of met de kiel.
Nadeel hiervan is dat als het potentiaal van de 'wal' aarde verschild met het potentiaal van het 'water' je een lekstroom krijgt door je schip heen.
Dit kan grote schade aan romp op kiel opleveren.
Het beste oplossing is om een scheidingstrafo te installeren en de 'wal' aarde niet met je scheepsaarde te bevestigen.
Prijstechnisch aantrekkelijker is om in plaats van de scheidingstrafo een aardlek te monteren en ook de verbinding tussen walaarde en scheepsaarde niet te maken. Niet volgens de voorschriften, maar wel veilig voor mens en materiaal.
succes