Calidris schreef :
Uit een werkplaatshandboek kan je meestal wel het vermogen vinden van een startmotor.
Zo is een startmotor van een Volvlo penta 2002 en 2003 (3 cylinder 30PK) 1400 watt.
1400W / 12V = 116 Ampere
Een aardige richtlijn dus. Dat het een gecontroleerde kortsluiting is valt dus erg mee. Tegenwoordig zijn er omvormers die een veelvoud vragen.
160 Ampere DIN-00 mespatroon doet het dus prima!
Mensen die beweren dat je een startmotor maar niet moet zekeren kan je het beste links laten liggen.
Bovenstaande is wel erg kort door de bocht.
Om te beginnen heb je een stevige accu staan als deze een spanning van 12V kan handhaven tijdens het starten.
De stroom zal dus wel wat hoger liggen.
Verder zal je toch echt goed moeten rekenen aan om een juiste zekering te kunnen bepalen, anders kan het wel eens valse veiligheid zijn.
Als voorbeeld, de CCA's van een 100Ah startaccu liggen ergens rond de 500A.
Een standaard NH zekering van 160A zal bij een stroom van 500A, pas aanspreken na 100 seconden. Ben benieuwd of je startaccu het zo lang volhoud.
Moraal van het verhaal, als je een zekering in je startsysteem toepast, controleer dan wel goed of de startaccu wel voldoende stroom kan leveren om de zekering te laten doen aanspreken.
Denk daarnaast ook even na over de vaak dunnere bedrading die op je startmotor is aangesloten voor verdere distributie naar je motorpaneel en/of dynamo. Vergeet dan ook die niet te zekeren.