Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lifepo4 laden met DC-DC lader via walstroom

Lifepo4 laden met DC-DC lader via walstroom 28 apr 2022 13:17 #1386966

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Ik ben aan het overwegen om mijn verbruiksaccu te vervangen door een Lifepo4 van 304 ah (is al besteld via de inkoopactie) en heb 2 vragen over het laden die ik niet zie in de andere lifepo4 draadjes.

Vraag 1:
Kan ik (om het simpel te houden) de huidige acculader, die niet geschikt is voor lifepo4, aansluiten op een dc-dc lader zoals bijvoorbeeld de Orion-Tr Smart 12 VDC naar 12 VDC omvormer 30A met galvanische scheiding en daarmee het laden via de walstroom doen.
De huidige acculader is dan de voeding van de dc-dc lader.
Voordeel zou zijn dat ik geen nieuwe acculader hoef te kopen en voor +/- hetzelfde geld er een dc-dc lader bij heb.

Vraag 2:
Stel ik laad een lifepo4 via een dc-dc lader die alleen vanaf de startaccu laad, loop ik dan het risico dat ik bij een te hoog verbruik niet meer kan starten omdat mijn startaccu leeg is?

Hoor graag jullie mening hierover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 laden met DC-DC lader via walstroom 28 apr 2022 13:23 #1386968

Oude acculader op de startaccu en dan de DC-DClader naar de LifePo4. Ik neem aan dat je bij de DC-DC lader een drempelspanning kan kiezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 laden met DC-DC lader via walstroom 28 apr 2022 13:28 #1386970

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Het idee erachter is dat met deze opstelling sneller (denk ik) is te laden.
Stel dat ik 200ah moet/kan laden dan gaat dat via de startaccu langzamer dan via lader vermoed ik.
Of zie ik dat verkeerd?

De dc-dc lader is inderdaad instelbaar (nog niet gekocht trouwens)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 laden met DC-DC lader via walstroom 28 apr 2022 13:30 #1386972

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Dit is de makkelijkste installatie. Alle laad bronnen op de start accu en dan 1 dc-dc lader naar de lifepo. Met de juiste drempel waardes kan je je start accu beschermen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 laden met DC-DC lader via walstroom 28 apr 2022 13:59 #1386980

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Dit was ook mijn plan en moet volgens mij wel kunnen. Ik heb een DC-DC lader met een extra ingang die ik daar voor wilde gebruiken. Met een gewone, moet je haast wel aan de startaccu want hoe wil je anders de alternator verbinden aan de DC-DC?
Maar dat kan prima, als je lader vermogen tenminste groter is dan die van je DC-DC of het vermogen van die laatste kan beperken. Anders trekt de DC-DC stroom uit je start accu. Het laden zal nauwelijks langzamer gaan, de startaccu zal meestal zo goed als vol zijn en anders is het juist goed om die af te toppen.

Als nadeel heb je dat je startaccu altijd onder laadspanning staat als je je lifepo4 wilt laden. En dat schakelt niet automatisch af als je lifepo4 vol is. Met een bescheiden float spanning van de acculader zou dit wel moeten kunnen zonder je startaccu over te laden maar wel even oppassen of die lader niet veel te lang dan goed voor de startaccu op de bulkspanning blijft staan vanwege de flinke afname.

Toen ik op marktplaats voor 110 euro een geschikte 30A Victron Smart Blue lader kon kopen, ben ik toch maar voor een dedicated lader gegaan voor de lifepo4. Tip: er staat nu eenzelfde lader op mp voor 120. Mocht je dit willen: Probeer wel een Rev2 te krijgen, die heeft net wat betere instelmogelijkheden voor lifepo4 zoals tailcurrent cut en ik kan niet zien of deze dat ook is. Er zit een sticker met rev2 op dat ding als het een rev2 is.
Laatst bewerkt: 28 apr 2022 14:06 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 laden met DC-DC lader via walstroom 28 apr 2022 14:31 #1386993

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Naast de zaken die Philip aantipt: qua efficiëncy is het laden via twee serieel geschakelde laders met elk hun rendementsverlies niet de beste route. Misschien dat je dat als je aan de walstroom ligt minder interesseert, je verspilt geen kostbare zonnepanelen- of dynamo stroom. Maar een dedicated lader voor de LFP bank zal efficiënter zijn.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 laden met DC-DC lader via walstroom 28 apr 2022 14:39 #1386997

Waarom? Ik laad gewoon met AGM profiel en BMS schakelt laadrelais af als lifepo4 voldoende vol is. Lader blijft aan en float de agm’s lekker verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 laden met DC-DC lader via walstroom 28 apr 2022 21:46 #1387116

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Bedankt voor de antwoorden, zijn uiteraard verschillend van insteek maar vandaar mijn vraag om de verschillende ideeën hierover op een rijtje te krijgen.
Het duurt nog een maand eer de bestelde cellen komen en heb dan ook nog geen haast, moet nog zeilen tussendoor :).
Ga er nog even verder over denken om het goed en betaalbaar te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 laden met DC-DC lader via walstroom 02 mei 2022 13:27 #1388147

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
In de praktijk werkt dit bij mij helaas minder goed. Bij mij schakelde mijn 'oude' lader namelijk terug naar float en daarna druppel wanneer de lood-startaccu vol was. Hierdoor dacht de DC-DC lader dat de motor uit was en stopte er dan mee. Dit gedrag heb ik met heel wat tunen van de DC-DC lader wat in kunnen perken, maar uiteindelijk bleef de lader niet lang genoeg actief in float om de LifePo4 goed bij te kunnen laden.

Een tweede lader op de LiFePo4 was uiteindelijk de makkelijkste oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl