Dit was ook mijn plan en moet volgens mij wel kunnen. Ik heb een DC-DC lader met een extra ingang die ik daar voor wilde gebruiken. Met een gewone, moet je haast wel aan de startaccu want hoe wil je anders de alternator verbinden aan de DC-DC?
Maar dat kan prima, als je lader vermogen tenminste groter is dan die van je DC-DC of het vermogen van die laatste kan beperken. Anders trekt de DC-DC stroom uit je start accu. Het laden zal nauwelijks langzamer gaan, de startaccu zal meestal zo goed als vol zijn en anders is het juist goed om die af te toppen.
Als nadeel heb je dat je startaccu altijd onder laadspanning staat als je je lifepo4 wilt laden. En dat schakelt niet automatisch af als je lifepo4 vol is. Met een bescheiden float spanning van de acculader zou dit wel moeten kunnen zonder je startaccu over te laden maar wel even oppassen of die lader niet veel te lang dan goed voor de startaccu op de bulkspanning blijft staan vanwege de flinke afname.
Toen ik op marktplaats voor 110 euro een geschikte 30A Victron Smart Blue lader kon kopen, ben ik toch maar voor een dedicated lader gegaan voor de lifepo4. Tip: er staat nu eenzelfde lader
op mp voor 120. Mocht je dit willen: Probeer wel een Rev2 te krijgen, die heeft net wat betere instelmogelijkheden voor lifepo4 zoals tailcurrent cut en ik kan niet zien of deze dat ook is. Er zit een sticker met rev2 op dat ding als het een rev2 is.