Je verbruikt niet veel, dus hebt ook niet veel nodig.
Als gezegd vervang je kajuitverlichting door Led en dan kom je een heel eind.
Accucapaciteit gaat in Ampére-uur (1 Ampére gedurende 1 uur verbruik is 1 Ah)
Dus je wattage delen door 12 Volt en je hebt je verbruik.
Waarschijnlijk zal je kajuitverlichting het meest worden gebruikt. 8 en 5 Watt kan je beter vervangen door 1,2W, ofwel 0,1 A of nog minder. (2 lampjes 4 uur gebruikt is dan maar 0,8 Ah)
Voorbeeld bij onze sponsor:
LED festoon
Ankerlicht ben je al van plan als Led te kopen.
Navigatieverlichting kan je vaak niet vervangen door Led vervangingslampjes, zeker als het een gekleurd glas is. Je krijgt dan overstraling en kleurverschuiving van groen naar blauw. Hek- en stoomlicht kan dan weer wel.
Dan je accubak: die is echt voldoende voor jouw serviceaccu. Een 95Ah past daar nog in - maar dat wil je waarschijnlijk niet eens als je het boek "stroom aan boord" leest. De laadstroom is te gering. Beter is dan een 60Ah.
Jouw BBM heeft een 4A laadspoel. Dat levert niet natuurlijk niet veel op, maar afhankelijk van je zeilgedrag kan het voldoende zijn om 1 of 2 keer per seizoen de lader er op te zetten.
Jouw accu zal nooit echt vol zijn, dus zeg 80% en je kan ontladen tot max 30%, liever minder ver. Op een 60Ah accu is dat 25-30 Ah. Dus dan kan je rekenen.
Hoeveel uur verbruik?
Hoeveel uur laden op de motor?
Met een beetje motoren kan je rustig op vakantie. Ik zou zeker een voltmeter installeren. Desnoods eentje in je 12V plug. Die geven niet de exact juiste spanning weer (verlies) maar wel het verval.