Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lood om oud ijzer?

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 19:49 #1380095

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
Calidris schreef :
Cornelus schreef :
Hoi Pvo . Bedankt voor jou antwoord. Ik ben geen betweters in de zeilerforum. En ik ben geen brandweerman. :laugh:

Hoeveel lekstroom heb jij nu op 12 volt, Cornelus?

lekstroom ? dat noem ik zware kortsluiting :whistle:
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 19:51 #1380096

3Noreen schreef :
[…]

Als je jezelf in bedwang kunt houden is dit een opzet.

In feite ben je dan je eigen BMS en houdt je alles zelf in de gaten:
  • Cel inbalans
  • Temperaturen
  • Cel voltages
  • SoC?

Dit is geen installatie die ik aan de walstroom zou laten hangen als ik niet zelf aanwezig ben op de boot. Dit is een setup die ik zou toepassen icm een kant en klare LiFePo accupack (dus ingebouwd BMS).
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 21:37 #1380114

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Orange Sunset schreef :
3Noreen schreef :
[…]

Als je jezelf in bedwang kunt houden is dit een opzet.

In feite ben je dan je eigen BMS en houdt je alles zelf in de gaten:
  • Cel inbalans
  • Temperaturen
  • Cel voltages
  • SoC?

Dit is geen installatie die ik aan de walstroom zou laten hangen als ik niet zelf aanwezig ben op de boot. Dit is een setup die ik zou toepassen icm een kant en klare LiFePo accupack (dus ingebouwd BMS).

Inderdaad je kan veel toeters bellen en prullaria toevoegen. Maar misschien zijn er mensen die tevreden zijn met de zelfde functionaliteit als Berghout-2 zijn lood opzet.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 06:46 #1380133

Orange Sunset schreef :
3Noreen schreef :
[…]

Als je jezelf in bedwang kunt houden is dit een opzet.

In feite ben je dan je eigen BMS en houdt je alles zelf in de gaten:
  • Cel inbalans
  • Temperaturen
  • Cel voltages
  • SoC?

Dit is geen installatie die ik aan de walstroom zou laten hangen als ik niet zelf aanwezig ben op de boot. Dit is een setup die ik zou toepassen icm een kant en klare LiFePo accupack (dus ingebouwd BMS).

Maar Orange, nu ga je weer de bietenbrug op; LiFePo4 hééft geen bms nodig. Je bent in de war met lithium.

SoC hóeft niet gemonteerd of geregeld te worden.

De cellen voelen zich het fijnst op het lineaire gedeelte van de laadtcurve. Omdat we héél graag willen weten hoe veel we dan missen, rekenen we dat om naar SoC en spreken we vaak van maximaal 80% geladen wegzetten, maar trap er nou niet in. SoC is niet het doel. Het voltage kán je beperken voor de levensduur. Dat is verstandig bij zonnepaneeltjes en in vrijwel iedere regelaar moeiteloos in te stellen. Dat is veel minder ingewikkeld dan bij een loodaccu, waarbij er verscheiden voltages geregeld moeten worden in het laadproces, het enige obstekale is dat producten vaak af fabriek ingesteld worden op lood en dat je dus een instelling moet wijzigen.

Laden op de motor heeft voor de meesten weinig zin. Keertje haven in-en-uit en die ene dag motoren wegens windstilte is niet noodzakelijk voor de energievoorziening. Voor nood volstaat een set accukabels.

Wil je het toch heel graag, dan zijn er ruim voldoende mogelijkheden. Dikke kans dat je alternator het zelf al goed aan kan, en dan is het niet ingewikkelder dan lood. Wil je sjiek en risicoloos, dan koop je een dc-de lader.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 07:46 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 07:52 #1380146

3Noreen schreef :

Inderdaad je kan veel toeters bellen en prullaria toevoegen. Maar misschien zijn er mensen die tevreden zijn met de zelfde functionaliteit als Berghout-2 zijn lood opzet.

Die toeters en bellen, die waren voor mij de aanleiding voor dit draadje.
Want in mijn ervaring gaan (elektronische) toeters en bellen kapot, vroeger of later.

Al eerder stelde ik de vraag of iemand weet hoe lang de elektronica rond de accu's betrouwbaar blijft. Daar kwam geen antwoord op.
Ik zou graag zien dat al die DC/DC-converters, BMS-en enzo minstens 10 maar liever 30 jaar veilig en betrouwbaar hun taak volbrengen. Maar dat vertrouwen heb ik nu absoluut niet in de hedendaagse elektronica.

(En dan heb ik het nog niet eens over alle gratis toegevoegde HF-storingen)

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 07:53 #1380149

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Hoe lang werkt een gemiddeld appje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 07:53 #1380150

Berghout-2 schreef :
Ik weet ’t allemaal niet meer.

Mijn hele rijdend leven lang gebruik ik loodaccu’s. Zonder er al te veel aandacht aan te besteden.
Als een auto na 7 of 10 jaar startproblemen kreeg dan zette ik er voor een paar tientjes een nieuwe accu in. En als de accu ’s morgens dood was omdat ik de lichten had laten aanstaan, dan was even aanduwen of een buurman met startkabels genoeg.
Nooit heb ik enige behoefte gehad aan spanningsmeters die op een millivolt nauwkeurig de accu, laat staan de afzonderlijke cellen, in de gaten houdt.

Ook in mijn varend leven had ik altijd loodaccu’s. Laden via de hoofdmotordynamo afgewisseld met een acculader, eerst nog een rechttoe-rechtaan trafo plus diodebrug, later met “slimme” elektronica.
Een of twee keer per jaar checkte ik effe de vloeistofpeilen in de accu’s, beetje bijvullen indien nodig. Gemiddelde levensduur van de accu’s was ook 7 tot 10 jaar, een enkele blunder daargelaten.

Kortom, ik had geen omkijken naar de accu’s.

Als ik nu lees over die geweldige LiFePO4 accu’s, dan word ik daar enthousiast over: lichtgewicht, 100% bruikbare capaciteit, hoog rendement, klein, nauwelijks inwendige weerstand. Super dus, wil ik ook wel hebbuh.

Maar dan komen de draadjes op Zeilersforum.
Noodzakelijke BMS-sen (maar dan hoe en welke en groot of juist klein en tijdelijk of permanent), noodzakelijke monitoring liefst per app, brandrisico’s, plofrisico’s, toch geen 100% gebruik maar beter tussen 80 tot 20% (wat dus nauwelijks hoger is dan de veelgenoemde 50% van loodaccu’s), zenuwachtig doen over enkele tienden volten spanningsverschil tussen de cellen, noodzaak tot aanpassing/vervanging van de dynamo, zonnepaneelregelaar en acculader, beperkt temperatuurbereik van de accu’s, slechte trillingsbestendigheid, noodzaak tot comprimeren enzovoort. En alles zit boordevol elektronica (wel of niet van de Chinees) die natuurlijk kapot gaat, snel veroudert en misschien wel gehackt kan worden.

Het gaat erop lijken dat de boot een omhulsel wordt voor een heel ingewikkeld energievoorzieningspakket dat voortdurend aandacht vergt van een hoogopgeleide beheerder. Voor lekker onbekommerd varen blijft steeds minder tijd over.

Geef mij maar een loodaccu. Die zeurt niet.

Wim.

Iemand die houten boten maakt, en die af en toe een boompje uit de Eifel of Ardennen laat komen, die moet gewoon lekker bij loodaccu's blijven :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 07:57 #1380151

Als je verkeerd hout gebruikt voor masten en gieken breken ze bij de eerste de beste storm of klapgijp. gebruik je goed , en ongetwijfeld duurder , hout dan blijft het 50 jaar heel.

Zo is het met elektronica ook. Goed ontworpen printplaten zijn erg betrouwbaar en doet het gewoon 30 jaar.
Het probleem is dat bij niet alles wat je koopt deze insteek is gebruikt, en prijs belangrijker is dan kwaliteit.

Daarom ontwikkel ik het zelf. Als het dan kapot gaat is het in ieder geval mijn eigen schuld.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 07:58 #1380153

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Berghout waarschijnlijk stel je de zelfde vraag bij een common rail diesel met elektronisch geregelde inspuiting. Toch blijken die dingen veel gebruikt te worden en blijken betrouwbaarder en minder service gevoelig en minder brandstof te gebruiken.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 08:31 #1380162

3Noreen schreef :
Berghout waarschijnlijk stel je de zelfde vraag bij een common rail diesel met elektronisch geregelde inspuiting. Toch blijken die dingen veel gebruikt te worden en blijken betrouwbaarder en minder service gevoelig en minder brandstof te gebruiken.

Inderdaad, die vraag stel ik ook bij diesels. En bij auto’s, gereedschappen, huishoudelijke apparaten enzovoort.

Even het zijpad van de diesels: commonrail-motoren zijn fantastisch als ze goed werken.
Maar daar heb je het weer, als er iets misgaat aan een elektronisch geregelde scheepsmotor is dat meestal met de ……… elektronica.
Een neef van mij hobbelt met een koppelverband de Rijn op en af. Een paar maanden geleden, hij was opvarig in het gebergte bij Bingen, haperde een sensor van de oplading (turbo). De motor regelde volautomatisch het vermogen terug tot 20%. Daar werd hij, héél zacht gezegd, niet gelukkig van.

Voorlopig staat voor mij “moderne elektronica” bijna synoniem met “kwetsbaar”.
(Ook voor invloed van buitenaf. Al twee keer waren bij ons thuis alle elektronische apparaten inclusief spaarlampen, modems en slimme kWh-meter kapot na blikseminslag in de buurt).

En, on topic, die elektronica aan een energie-pomp zoals een LiFE accu kan een flink risico opleveren. Of zie ik dat te negatief?
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 08:37 #1380165

Elektronica kan stuk, maar dat kan alles aan boord. Bliksem inslag in je mast is hem ook fataal . Of brand, of een gas ontploffing.

Maar als je je er niet prettig bij voelt, of er vlekken van krijgt is dat ook weer zo wat.
Het is niet verplcht hè, om lithium te gebruiken. Maar die loodaccu van je moet ook geladen worden. Via elektronica, of je alternator.
Dat kan ook je accu's opblazen...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 08:47 #1380169

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
roozeboos schreef :
of je alternator.

De laatste alternator met een mechanische regelaar die ik gehad heb is zo'n 35 jaar geleden. Die regelaar was een soort veredelde relais. Gaf altijd wel gezeur. Het was eigenlijk een wonder als die twee dagen achter elkaar op de zelfde spanning regelde. Vooral vocht had die een broertje dood aan. Toen kwamen er elektronische regelaars. Samengebouwd met de koolborstels. Voor de meeste mensen is het iets waar ze nooit mee te maken krijgen. Ze gaan bijna nooit stuk en worden pas vervangen als de sleepcontacten mechanisch versleten zijn.

Wat altijd het geval is. Hoe meer toeters en bellen, hoe meer er fout kan gaan. Daarom houdt het KISS. Schroef niet meer in je boot dan wat je echt nodig hebt.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 08:52 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 09:01 #1380180

3Noreen schreef :
Schroef niet meer in je boot dan wat je echt nodig hebt.

Sja, en wat je "echt nodig" hebt verschilt per gebruiker.
Met wil hier op ZF nog wel eens wat opdringen wat men "echt nodig" heeft.

Maar je moet dan toch echt zelf bepalen of je daar in mee gaat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 09:14 #1380185

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
boarderbas schreef :
Beste tu, je vragen getuigen er van dat je niet eens DIT topic gelezen hebt.

...nou. ik ben (behalve de prijs) eigenlijk wel enthousiast. En misschien kan ik het (voorlopig) ook wel met maar 1 accu doen.

Dit snap ik nog, al is me nog steeds niet helemaal helder wat die balancers zijn.

Maar dit wordt me vooralsnog te ingewikkeld.

Als ik het goed begrijp knoop ik een van deze dingen ( 12/12-30A Isolated ? ) aan m'n mobitronic acculader, en de rest volgens het plaatje van 3Noreen.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 09:15 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 09:33 #1380191

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
TuuLeVi schreef :

Dit snap ik nog, al is me nog steeds niet helemaal helder wat die balancers zijn.

balancers
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 11:25 #1380240

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
TuuLeVi schreef :
Als ik het goed begrijp knoop ik een van deze dingen ( 12/12-30A Isolated ? ) aan m'n mobitronic acculader, en de rest volgens het plaatje van 3Noreen.

De meest eenvoudige manier om op LFP over te stappen is het vervangen van je service accu(bank) door een kant-en-klare LFP accu(bank) voorzien van een ingebouwd BMS die overweg kan met gangbare instellingen op moderne acculaders (die velen al hebben). Als je de verbinding met accuscheider/diodeblok/laadrelais loshaalt zodat alleen de startaccu door je dynamo wordt opgeladen loop je geen kans dat je met je 'gulzige' LFP accu(bank) je dynamo naar de knoppen helpt.

Alleen als je ook op de motor wilt kunnen laden vervang je je accuscheider/diodeblok/laadrelais tussen startaccu/dynamo en serviceaccu's door een voor LFP geschikte DC-DC lader (zoals deze of deze) en stelt deze in op de maximale laadstroom die je dynamo (alternator) veilig kan leveren. Dat is volgens experts doorgaans iets van 30% van de nominale/maximale laadstroom die je dynamo kan leveren.

Zelfs voor relatieve leken is dat nog wel te doen.

Bluetooth apps etc. zijn niet nodig, leveren de gebruiker informatie en vereenvoudigen het troubleshooten net als een voltmetertje op een loodzuur accu (vaak in je schakelbord ingebouwd) dat doet. Maar je LFP setup werkt zonder ook prima.

De vraag van TS hoe kwetsbaar de extra electronica (BMS, DC-DC lader) is is hiermee niet beantwoord.
Onze Mac Plus draait nu 3 jaar probleemloos, maar er valt pas iets gefundeerds te zeggen als deze installaties langer dan 10 jaar in bedrijf zijn.


Victron & Mobitronic [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 11:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 11:31 #1380244

als je minder elektronica wil om je zorgen over te moeten maken, neem je geen bms en meet je af en toe gewoon de aparte celspanningen met een multimeter.( Om te controleren dat het niet te ver uit de pas gaat lopen )

En heb je dus minder elektronica om je zorgen over te maken..

Dat is het punt dus, ben je zelf slim of laat je de elektronica slim zijn voor je.

Evengoed moet je ook met een loodaccu de spanningen in de gaten houden. Ook daar is te hoog of te laag niet goed voor je portemonnee.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 11:42 #1380245

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
roozeboos schreef :
als je minder elektronica wil om je zorgen over te moeten maken, neem je geen bms en meet je af en toe gewoon de aparte celspanningen met een multimeter.( Om te controleren dat het niet te ver uit de pas gaat lopen )

En heb je dus minder elektronica om je zorgen over te maken..

Dat is het punt dus, ben je zelf slim of laat je de elektronica slim zijn voor je.

Evengoed moet je ook met een loodaccu de spanningen in de gaten houden. Ook daar is te hoog of te laag niet goed voor je portemonnee.

Mooi samengevat. Ik denk dat het gros van de zeilers gaat voor een set-it-and-forget-it installatie, waarin ze zelf niet slim hoeven zijn en gewoon lekker kunnen zeilen. Bij LFP zit je in dat geval vast aan wat extra electronica.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 11:43 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 11:44 #1380246

Hans V schreef :
TuuLeVi schreef :
Als ik het goed begrijp knoop ik een van deze dingen ( 12/12-30A Isolated ? ) aan m'n mobitronic acculader, en de rest volgens het plaatje van 3Noreen.

De meest eenvoudige manier om op LFP over te stappen is het vervangen van je service accu(bank) door een kant-en-klare LFP accu(bank) voorzien van een ingebouwd BMS die overweg kan met gangbare instellingen op moderne acculaders (die velen al hebben). Als je de verbinding met accuscheider/diodeblok/laadrelais loshaalt zodat alleen de startaccu door je dynamo wordt opgeladen loop je geen kans dat je met je 'gulzige' LFP accu(bank) je dynamo naar de knoppen helpt.

Alleen als je ook op de motor wilt kunnen laden vervang je je accuscheider/diodeblok/laadrelais tussen startaccu/dynamo en serviceaccu's door een voor LFP geschikte DC-DC lader (zoals deze of deze) en stelt deze in op de maximale laadstroom die je dynamo (alternator) veilig kan leveren. Dat is volgens experts doorgaans iets van 30% van de nominale/maximale laadstroom die je dynamo kan leveren.

Zelfs voor relatieve leken is dat nog wel te doen.

Bluetooth apps etc. zijn niet nodig, leveren de gebruiker informatie en vereenvoudigen het troubleshooten net als een voltmetertje op een loodzuur accu (vaak in je schakelbord ingebouwd) dat doet. Maar je LFP setup werkt zonder ook prima.

De vraag van TS hoe kwetsbaar de extra electronica (BMS, DC-DC lader) is is hiermee niet beantwoord.
Onze Mac Plus draait nu 3 jaar probleemloos, maar er valt pas iets gefundeerds te zeggen als deze installaties langer dan 10 jaar in bedrijf zijn.


Victron & Mobitronic [ Click to expand ]


Zucht...
Nogmaals als de alternator/dynamo niet deugt, dan mmoet je er niet van alles omheen prutsen, maar moet je een alternator/dynamo er op zetten die wel z'n eigen stroom en spanning kan begrenzen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 11:56 #1380249

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
It Paradyske schreef :
Zucht...
Nogmaals als de alternator/dynamo niet deugt, dan mmoet je er niet van alles omheen prutsen, maar moet je een alternator/dynamo er op zetten die wel z'n eigen stroom en spanning kan begrenzen.

Ook een (vaak kostbare) optie als je op de motor LFP wilt laden. Alleen voor de meeste doe-het-zelvers een grotere klus dan het vervangen van je scheidingsdiodeblok/laadrelais door een DC-DC lader. En met z'n eigen nadelen, die je ws zelf ook wel weet.

De meeste standaard dynamo's op scheepsdiesels hebben geen temperatuurbeveiliging, om die allemaal als 'niet deugt' af te schrijven lijkt me wat kort door de bocht. Die DC-DC laders worden ook in professionele setups (vrachtwagens, ambulances, etc.) gebruikt, dus met dat 'prutsen' valt het denk ik ook wel mee... ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 13:18 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 12:20 #1380256

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Misschien een linkje voor zo'n slimme dynamo?
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 12:21 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 12:41 #1380261

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Je kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt. Maar bovenstaande eenvoudige schema gaat uit van de meest gebruikelijke recht op en neer, huis tuin en keuken jachtje voorzien van een dieseltje met een startaccu, een huishoudaccu en een diode brug/cyrix. Je haalt de lood huishoudaccu weg en dropt dit setje er in. Je lood startaccu behoudt zijn juist laadprofiel en je lithium krijgt van de dc/dc ook wat het nodig heeft.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 12:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 12:50 #1380266

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
holtere schreef :
Misschien een linkje voor zo'n slimme dynamo?

Bijvoorbeeld:
balmar.net/6-series-alternators/

Elders op ZF is onlangs een andere (standaard)dynamo met interne (temperatuurgestuurde) regeling genoemd door een forumlid, maar dat kan ik zo snel even niet terug vinden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 13:01 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 12:53 #1380267

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Hans V schreef :
holtere schreef :
Misschien een linkje voor zo'n slimme dynamo?

Bijvoorbeeld:
balmar.net/6-series-alternators/

Tot twee keer toe is zo'n ding van dit merk bij ons aan boord doorgebrand. Geen aanrader.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 12:54 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 13:02 #1380271

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
3Noreen schreef :
Hans V schreef :
holtere schreef :
Misschien een linkje voor zo'n slimme dynamo?

Bijvoorbeeld:
balmar.net/6-series-alternators/

Tot twee keer toe is zo'n ding van dit merk bij ons aan boord doorgebrand. Geen aanrader.

Met externe of ingebouwde regelaar? Balmar heeft goede naam, maar dus in jouw situatie ook niet bomb proof...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl