reuver schreef :
Calidris schreef :
Herman Hartman schreef :
Even zijpaadje sinds ik dit jaar AIS geinstalleerd heb ben ik varend op plaatsen waar ook beroepsvaart komt, zoals de Oude Maas, al een paar keer met d scheepsnaam aangeroepen door die beroepsvaart via de marifoon voor overleg of mededeling dat er naar de wal gestuurd wordt om aan te leggen. Je bent ineens en volwaardiger verkeersdeelnemer. Dat geldt vast ook voor het IJselmeer met de grote platbodems. Ook op plaatsen waar er een verkeerscentrale actief is maak je het die makkelijker door AIS aan te zetten. Dus. Varend altijd aan! En wat mij betreft als het mogelijk is uit in de haven.
Precies!
Het is ook reuze dom om tijdens het varen je AIS uit te hebben, ook op binnenwater.
verder het geneuzel over het onnodig bezetten van tijdslots...
Je noemt mij een wappie om 3 redenen:
- omdat ik een oude AIS heb en deze niet vervang door een SOTDMA versie.
- omdat ik een afweging maak voor de noodzaak voor AIS op het betreffende vaarwater.
- omdat ik privacy nog enigszins belangrijk vind (wappie? kan dat zonder Facebook account?)
De afweging van AIS op het IJsselmeer is een heel andere als rond Texel en Vlieland met de bijbehorende VTS-sen.
Omdat de AIS niet sluitend is op de binnenwateren houd ik liever goede uitkijk dan te vertrouwen op een dom apparaat en de hoop dat anderen ook naar het apparaat kijken. Dan moet ik maar een keer extra wijken (als zeilboot moet je toch meestal wijken als je de grote schepen erbij beschouwt).
Varen met een AIS heeft de nare eigenschap dat je er onbewust op gaat vertrouwen. Ook in situaties waarin dat niet terecht is. Zelfs bij het kruizen van een TSS ga ik er vanuit dat de stuurlui van de beroepsvaart te lui zijn om alle jachtjes te checken. Wel zo gezond. Gelukkig ziet men mij vaak wel op de AIS (alleen in de praktijk vaak laat!).
Daarom, zeker bij een oversteek AIS aan (ook voor de thuisblijvers). Voor het weekendje zeilen meestal niet. Voor alle andere gelegenheden ... dat zie ik dan wel.
De mug en de olifant (ik ben de mug).
- De redenatie dat AIS op (ruim) binnenwater voor je ego is getuigd van een stevig stukje gebrek aan realiteitsbesef. kennelijk vaar je altijd bij mooi weer en zonlicht?
"
Als het niet meewerkt, werkt het alleen tegen" slaat voornamelijk op de schrijver denk ik? Alles werkt altijd mee, zo niet, dan zorg je dat het wel zo wordt! Anders is iemand lui, of ondeskundig.
"
onbewust op gaat vertrouwen"? Als dat het uitgangspunt is, verwacht ik dat je ook je GPS, elektronische kaart, piloot en telefoon allemaal wantrouwt en dus niet gebruikt? A;ls dat niet het geval is, is het een volledig flauwekul redenatie.
Goed zeemanschap betekend ook rekening houden met falen van techniek, maar maakt daar geen selectie in. Kortom alles kan falen, ga je het daarom nooit vertrouwen?
Ik veroordeel niets omdat je een oude AIS zou hebben (LB), dat doe je dus kennelijk zelf al onbewust.
Ik vind privacy ook belangrijk, maar gezien worden in kritieke situatie vind ik belangrijker. niet zozeer voor mezelf (ook), maar ook voor de ander.
Al weet ik mogelijk zeker dat je 1000x meer privacy kwijt bent door je smartfoon, ook zonder facebook, wattsapp etc., en daar hoor je niemand over omdat "men" niet weet hoe dit te verhinderen.
(kan wel, maar men beheerst zijn telefoon zelden)