Ik heb het draadje en de posts een paar keer doorgelezen om te zien waar je precies naar toe wilt en ik denk dat dit “BMS de master zou moeten zijn” je start punt zou moeten zijn ?
zoals @FKZ al aangaf zijn er meerdere oplossingen om dit voor elkaar te krijgen waarbij de meest makkelijke oplossing (ook de meest prijzige) een compleet systeem van 1 van de grote jongens te kopen is
Maar aangezien je zelf al de keuze gemaakt hebt om met losse cellen te werken , wat ik toejuich, vallen de lifepo4 ‘pre-made’ accu’s af en moet er een oplossing komen voor de BMS en de communicatie tussen BMS en ‘de rest’
Zelf heb ik, zoals je kunt lezen in mijn draadje , gekozen voor de REC ABMS met VE.CAN en die doet precies wat jij voor ogen hebt tw
- regelt de laadstroom uit de multiplus
- schakelt de lader vd multiplus uit wanneer akku vol of de inverter uit wanneer akku SoC laag
- stuurt de solar mmpt controllers aan , deze staan ook op ‘external control’
- gebruikt de Victron smart shunt
- is de ‘Master’ vwb SoC weergave op mijn (Cerbo) akku monitor
etc
En hij regelt ook de high en low voltage beveiligingen als laatste ‘redmiddel’ mocht het in een kritiek gebied komen , dit kun je eenvoudig doen via de extra relais aansluitingen op de BMS of via de can bus communicatie & cerbo (als je daarvoor kiest)
toen ik mij systeem samenstelde met de REC ABMS hoopte ik wel dat dit zo zou werken maar had mijn verwachtingen vrij laag gezet , denkende ‘als het niet zo werkt dan laat ik de laders en gebruikers zelf bepalen adhv mijn instellingen en gebruik ik de BMS voor high en low voltage beveiliging en voor het balanceren van de cellen’ echter deze BMS is een echt ‘battery management systeem’ en doet meer dan ik verwachtte
en eigenlijk precies wat een geintegreerd systeem zou moeten doen
Het probleem van de alternator:
ik zie hier geen ‘groot probleem’ ? , je gebruikt al een externe regelaar die geschikt is voor lifepo4 ? (De MC612 is Handmatig in te stellen voor lifepo4 )
Als je 80A (of liever de helft ) te weinig wind kun je vrij eenvoudig een grotere alternator monteren met dezelfde regelaar ?
Als je echter de alternator & regelaar ook door de BMS wilt laten aansturen zul je een iets modernere regelaar moeten aanschaffen , de Wakefield ws500 bijvoorbeeld is al voorbereid om oa met de REC BMS en de Victron Cerbo te communiceren (ja ik heb een blauwe dozen fetish , maar vooral omdat het toch een beetje de gouden standaard is waar andere fabrikanten ook ondersteuning aan bieden)
kleine en grote gebruikers :
ik zie geen problemen met de ‘kleine’ gebruikers en zelfs niet met de elektrische lieren maar de 6kW boegschroef ? Dat is een hele hoop stroom !
Ik snap dat je al dikke kabels hebt liggen naar de boegschroef (en ankerlier ?) maar als ik jou was zou ik toch overwegen om een ‘dedicated ‘ lood/AGM akku neer te zetten , dicht bij de boegschroef (en ankerlier ?) en deze te laden vanaf de lifepo4 set via een dc/dc converter .
Dit scheelt je heel veel gewicht aan koper ook , misschien genoeg om toch (vwb gewicht) een lood/AGM te overwegen , en het belast je lifepo4 set ook veel minder , de 2,4v spanningsval over de kabels ben je dan denk ik ook grotendeels vanaf als je accu’s dichtbij de boegschroef zet ? Maar dat moet je testen
Wij gebruiken regelmatig rond de 4kW (aircon + warm water maken , of aircon + koken etc) maar 6kW heb ik nog niet voorbij zien komen en doe ik liever ook niet , waarschijnlijk kan de akku en het systeem het prima aan maar om nu lekker 500A door kabels te trekken ? daar heb ik mijn bedenkingen bij
Anyway , mijn 2 cents
en ja , ik ben een fan van de REC ABMS icm de blauwe dozen !