Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: wat voor nieuwe koelunit?

wat voor nieuwe koelunit? 15 juni 2021 11:24 #1295501

er zit een redelijk oud koel gedoetje in de boot.
de verdamper is er eentje met een ventilator, de draaiknop is lam en ligt meestal onderin. ding maakt ook een klere herrie, ziet er ongeveer zo uit

de inhoud is ongeveer 150 l, als ik hem aanzet is het verbruik zeker 6Ah. komt ook dor de verdamper denk ik.
zal wat nieuws in moeten, zit de denken aan eentje met een koude accu.

en kan ook nog een gelijkrichter bijgeleverd worden zodat ie automatisch op 220 V werkt met walstroom.

dus de vraag, wie heeft ervaring met bovenstaand?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat voor nieuwe koelunit? 15 juni 2021 11:38 #1295510

helmsman 38 schreef :
de inhoud is ongeveer 150 l, als ik hem aanzet is het verbruik zeker 6Ah.

Dat lijkt mij meer dan netjes, dan zal die 150l erg goed geïsoleerd zijn. Ik zat met een veel kleinere box al op 10Ah per dag. Hoeveel stroom loopt er wanneer de compressor daadwerkelijk draait?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat voor nieuwe koelunit? 15 juni 2021 11:45 #1295515

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
wellicht nog een type met watergekoelde condensor om het stroomverbruik te minimaliseren...
naast de koude accu wel een zinvolle zaak volgens mij. maar wel boot liften en huiddoorvoer mken of die van de wasbak vervangen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat voor nieuwe koelunit? 15 juni 2021 11:59 #1295519

6Ah per uur!
zo'n nieuwe neemt ongeveer 30A per dag, dat kunnen mijn PV panelen wel bijhouden!

Nachtvlinder schreef :
helmsman 38 schreef :
de inhoud is ongeveer 150 l, als ik hem aanzet is het verbruik zeker 6Ah.

Dat lijkt mij meer dan netjes, dan zal die 150l erg goed geïsoleerd zijn. Ik zat met een veel kleinere box al op 10Ah per dag. Hoeveel stroom loopt er wanneer de compressor daadwerkelijk draait?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat voor nieuwe koelunit? 15 juni 2021 13:34 #1295552

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1102
Het eerste wat ik in de boot vervang als er iets anders in zit B)

Om twee redenen: doordat de koude accu invriest (en volgens mij alleen de stroom daarvoor vraagt als je aan de walstroom licht of de motor draait) verbruikt de koelkast weinig stroom omdat eerst die koude wordt afgegeven in de eerste 8-12 uur (als je een nachtje doorvaart, bijv.).
Reden 2: als je waterflesjes / tonic naast of tegen de koude-accu zet worden ze écht koud / bevriezen zelfs. Lekker voor de gin-tonic B)
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat voor nieuwe koelunit? 15 juni 2021 16:26 #1295590

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Ik had zo’n koude accu. Koelt inderdaad diep als je aan walstroom ligt of op de motor vaart. Dat werkte super. Toen de compressor het begaf heb ik het systeem vervangen voor eentje met een ring verdamper. Puur om de kosten. Die koude accu is prijzig. Nu zet ik de koelkast kouder als ik aan wslstroom lig en zorg dat er voldoende vochtig spul in ligt. Ook vries ik vaak een groot koelelement in.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat voor nieuwe koelunit? 15 juni 2021 18:10 #1295621

dus de vraag, wie heeft ervaring met bovenstaand?

Ik heb kortgeleden een bijna identieke moeten vervangen, koelmiddel weggelekt, dit vermoedeelijk door het trillen van de leiding.
Was al wel 20 jaar oud.

De condensor was anders, met veel heel dunne plaatjes om zoveel als mogelijk warmte te kunnen afvoeren.
In ´t begin deed hij dat goed, maar langzaam aan werd het steeds minder door vervuiling, er bleef erg veel stof tussen die extra plaatjes hangen. Erg moeilijk bereikbaar om schoon te maken.

Nu is er een met een condensor zoals op de foto, iets minder koelvermogen, maar veel minder snel vervuilend met stof.

Al geruime tijd bevries ik flessen water en van die blauwe koelblokken zodra de accu meer dan 13V spanning heeft.
De koelkast staat op de load uitgang van een 100/20 MPPT.
Omstreeks 08.30 uur begint het koelen/vriezen.
Dit neemt een constante stroom van zo´n 3A, ongeveer 30/40Ah per dag. Maar wel direct uit zonlicht, dus met 100% rendementvan van de binnenkomende energy, tegen zo´n 65% wanneer dit in de nacht via de accu gaat.
Het is nog even zoeken naar de hoeveelheid vloeistof die ik moet bevriezen om een optimale instelling te hebben. Die blauwe blokken hebben een wat handiger vorm dan flessen water.

Hiermee gebruik ik de overcapaciteit van de panelen zodra de accu redelijk geladen is.
Er zijn drie 100/20 MPPT´s. Een regelt de koelkast een andere schakelt de PANEELSPANNING naar de boiler zodra een ingestelde accuspanning wordt bereikt de derde schakelt een 230V omvormer wanneer de accu vol geladen is.
Daarmee haal ik nu ruim 2 KWh binnen tegen ongeveer 1KWh zonder die load uitgangen te gebruiken.
In de donkere uren levert een molentje stroom naar een MPPT en dus de accu, dit schakelt om naar de boiler boven 13V accuspanning.
Maar wind is erg magertjes in mijn omgeving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat voor nieuwe koelunit? 15 juni 2021 18:15 #1295622

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 618
Zo'n Isotherm ASU met koudeaccu ook bij ons aan boord.
Bevriest indien aangesloten aan walstroom of varend op de motor.
Werkt heel goed, zeker i.c.m zonnepaneel.
Is wel al 20 jaar oud, dus de vraag hoelang we hier nog plezier van houden.
Wanneer deze defect raakt ga ik wel een poging doen om te laten repareren.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat voor nieuwe koelunit? 17 juni 2021 09:44 #1296197

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Het enige nadeel met die koudeaccu is dat wanneer het zonnepaneel de loodaccu op voldoende spanning weet te brengen de Isotherm over gaat naar de 'motor' stand. Daarvoor levert het paneeltje dan weer niet voldoende stroom zodat de koelkast in storing gaat. In de praktijk werkt bij ons die automatisch stand dus niet en zijn we toch overgeleverd op handbediening.

Nu is onze installatie inmiddels ook ongeveer 20 jaar oud, misschien dat de nieuwere versies iets betere logica hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat voor nieuwe koelunit? 17 juni 2021 10:10 #1296209

ik heb 2 wat oudere panelen van 50 watt en 1 hagelnieuwe van 150 watt, die zouden genoeg Ah moeten leveren voor de koeling.
als ik weer helemaal heel ben trakteer ik mezelf op een koude accu set.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl