Inmiddels is de Victron Combi 1600/70 vakkundig geïnstalleerd - dat was toch wel een werk. Ik ben een goede dag bezig geweest met de oude apparatuur uitbouwen en alle kabels ‘bloot te leggen’ . Samen met de electricien ruim 1 1/2 dag bezig geweest met de montage van de nieuwe apparatuur, doortrekken kabels en montage daarvan. Het is maar 3 meter, maar toch - niet overal kon het door de bestaande buizen en moesten we gaten in schotten bijboren. Zit zeer netjes, ook de de accubank veel netter en iets wat ik zelf niet gekund had, al is het maar vanwege alleen al het aanknijpen van de ogen.
Terugkomend op mijn vraag: de methode die de electricien gebruikte was vlaggenlijn met 3 - 4 lusjes over een 10cm van de kabel te leggen (hoe harder je trekt, hoe vaster die zich vastzet) deze af te tapen en met wat 3M smeermiddel door te trekken. Geen een keer fout gegaan
.
Het Victron paneel (charge status, status omvormer, instellen walstroom) paste precies op het plekje waar de 2 oude Mastervolt controlepaneeltjes zaten, mazzeltje en staat netjes!
Nieuwe vraag: in 2018 zijn 3 nieuwe Victron Gel accu’s geinstalleerd 12V/130Ah, en die zijn heel netjes behandeld. Meestal maar 5-10% ontladen, de diepste ontlading is 48% geweest en er hebben geen ‘grootverbruikers’ aangehangen. Bij het testen van de omvormer, met volle accu’s dropt de spanning naar 11.5V en geeft de omvormer een ‘low battery’ warning (gebruik Nespresso machine, dus nog niet eens de maximale 1600W). Bij 10% ontlading blijft de acculader 6-7 in absorption mode laden voordat hij naar float gaat. Volgens de electricien een teken dat de accu’s niet OK zijn.
Voordat ik weer € 1100 uitgeef aan drie nieuwe accu’s die blijkbaar maar 3 jaar meegaan ... wat zou de reden kunnen zijn? Is dat toe te schrijven aan het feit dat de oude lader maar 30A was? Ik kan geen andere reden bedenken, ook in de winsterstalling wordt regelmatig opgeladen en er heeft absoluut geen diep-ontlading plaatsgevonden.