Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inbouw Victron Combi 1600-70: kabels doortrekken?

Inbouw Victron Combi 1600-70: kabels doortrekken? 20 apr 2021 19:36 #1275730

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1102
Komend weekend wil ik een Victron Combi 1600W - 70aH inbouwen. Deze vervangt een losse Mastervolt 800W omvormer en 30 aH acculader (die zet ik straks in de Te Koop sectie B) ). Onze accucapaciteit is inmiddels 390 aH verdeeld over 3 gel accu’s, vraagt wat meer laadstroom en eigenlijk het enige waarvoor we de omvormer willen gebruiken (waterkoker, Nespresso) redt de huidige niet.

Het toegenomen vermogen vraagt dikkere kabels naar en van de accu’s - daar gaat mijn vraag over. Tips zijn meer dan welkom hoe ik deze dikke, stugge kabels (50 mm2) het beste kan doortrekken?

Waar ik met lijnen en dunnere electrakabels een lusje kan maken door het oog van een trekveer, zie ik niet voor me hoe ik dat met deze dikke kabels kan doen. Suggesties?

De kabels van acculader naar accus en die van accu naar omvormer volgen een verschillende route door de boot, maar lopen wel (deels) door ingebouwde / ingelamineerde electrabuizen. Het lijkt dat ik voldoende ruimte heb voor de dikkere kabels.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 20 apr 2021 20:18 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw Victron Combi 1600-70: kabels doortrekken? 20 apr 2021 19:56 #1275745

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
5 mm2

Wel erg dun, neem aan dat het een tik foutje is.


Kabel trekken met trek veer kan prima, alleen gebruik het oog niet, tape de kabel over een cm of 10 langs de trek veer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw Victron Combi 1600-70: kabels doortrekken? 20 apr 2021 20:16 #1275765

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1102
Top Henk, dank je. Moet idd 50mm2 zijn, ter vervanging van 35mm2.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw Victron Combi 1600-70: kabels doortrekken? 20 apr 2021 20:24 #1275771

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Tip 1, neem soepele kabels. Dat scheelt enorm. Bovendien is het regel om soepele kabel te gebruiken in voertuigen.
Mijn ervaring is dat dat prima te doen is, touwtje eraan knopen en met een tapeje vastzetten.

Overigens is de aanbevolen kabeldikte al 70mm2 bij een totale lengte tussen de 1,5 en 5M.
Als je die doorsnede niet aanhoud, kan je als je je omvormer gaat belasten problemen krijgen dat deze gaat uitvallen op DC rimpel doordat de kabels te dun zijn.
Laatst bewerkt: 20 apr 2021 20:26 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw Victron Combi 1600-70: kabels doortrekken? 26 apr 2021 18:58 #1277769

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1102
Inmiddels is de Victron Combi 1600/70 vakkundig geïnstalleerd - dat was toch wel een werk. Ik ben een goede dag bezig geweest met de oude apparatuur uitbouwen en alle kabels ‘bloot te leggen’ . Samen met de electricien ruim 1 1/2 dag bezig geweest met de montage van de nieuwe apparatuur, doortrekken kabels en montage daarvan. Het is maar 3 meter, maar toch - niet overal kon het door de bestaande buizen en moesten we gaten in schotten bijboren. Zit zeer netjes, ook de de accubank veel netter en iets wat ik zelf niet gekund had, al is het maar vanwege alleen al het aanknijpen van de ogen.

Terugkomend op mijn vraag: de methode die de electricien gebruikte was vlaggenlijn met 3 - 4 lusjes over een 10cm van de kabel te leggen (hoe harder je trekt, hoe vaster die zich vastzet) deze af te tapen en met wat 3M smeermiddel door te trekken. Geen een keer fout gegaan B) .

Het Victron paneel (charge status, status omvormer, instellen walstroom) paste precies op het plekje waar de 2 oude Mastervolt controlepaneeltjes zaten, mazzeltje en staat netjes!

Nieuwe vraag: in 2018 zijn 3 nieuwe Victron Gel accu’s geinstalleerd 12V/130Ah, en die zijn heel netjes behandeld. Meestal maar 5-10% ontladen, de diepste ontlading is 48% geweest en er hebben geen ‘grootverbruikers’ aangehangen. Bij het testen van de omvormer, met volle accu’s dropt de spanning naar 11.5V en geeft de omvormer een ‘low battery’ warning (gebruik Nespresso machine, dus nog niet eens de maximale 1600W). Bij 10% ontlading blijft de acculader 6-7 in absorption mode laden voordat hij naar float gaat. Volgens de electricien een teken dat de accu’s niet OK zijn.

Voordat ik weer € 1100 uitgeef aan drie nieuwe accu’s die blijkbaar maar 3 jaar meegaan ... wat zou de reden kunnen zijn? Is dat toe te schrijven aan het feit dat de oude lader maar 30A was? Ik kan geen andere reden bedenken, ook in de winsterstalling wordt regelmatig opgeladen en er heeft absoluut geen diep-ontlading plaatsgevonden.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw Victron Combi 1600-70: kabels doortrekken? 27 apr 2021 07:54 #1277891

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Helaas is de 1600 geen 1600 Watt maar 1600 VA de theorie erachter ben ik vergeten, maar zullen anderen vast kunnen onderbouwen. Praktijk is dat effectief ca. 1200 Watt overblijft, te weinig voor Nespresso dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw Victron Combi 1600-70: kabels doortrekken? 27 apr 2021 08:20 #1277898

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1102
Thanks Ad, Dat klopt, continu vermogen is 1300 W, piekvermogen 2.800. Dat zou genoeg moeten zijn (de Nespresso vraagr maar heel even die 1.500). Hij doorloopt ook de cycle wel, maar zou (volgens electricien) niet zo ver terug moeten vallen in spanning.

Edit: keurig en snel antwoord van Victron zelf gekregen. Die geven aan dat er max. 20-25% van de accucapaciteit getrokken mag worden, en dat de capaciteit van de accu’s dus eigenlijk niet voldoende is.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 27 apr 2021 08:52 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw Victron Combi 1600-70: kabels doortrekken? 27 apr 2021 08:37 #1277901

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Bij mij schiet omvormer ook in de beveiliging als ik Nespresso gebruik ondanks lithium accu's. Kennelijk piekt deze flink, ik zie ook 200A kortstondig voorbij komen. Voor Nespresso wordt minimaal de 2500 geadviseerd. Dus zonder walstroom maar gewoon opgieten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw Victron Combi 1600-70: kabels doortrekken? 27 apr 2021 08:37 #1277902

Is dat de klemspanning van de accubank of wat de inverter ziet aan haar ingang?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw Victron Combi 1600-70: kabels doortrekken? 27 apr 2021 08:40 #1277905

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 464
Ad Navis schreef :
Bij mij schiet omvormer ook in de beveiliging als ik Nespresso gebruik ondanks lithium accu's. Kennelijk piekt deze flink, ik zie ook 200A kortstondig voorbij komen. Voor Nespresso wordt minimaal de 2500 geadviseerd. Dus zonder walstroom maar gewoon opgieten.

Bij mijn weten wordt er de 2000 voor geadviseerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw Victron Combi 1600-70: kabels doortrekken? 27 apr 2021 08:42 #1277906

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Bij mij waren twee van mijn drie mijn AGM's na drieënhalf jaar ook terminaal, vandaar overstap naar lithium. Die verdien je zo heel snel terug
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl