Zoals al aangegeven ik ben helemaal niet tegen NMEA2000 maar ik ben er geen fan van, en ik vindt dat de voordelen overdreven overgewaardeerd worden en dat is mijn inziens juist oorspronkelijk gedreven uit commerciële belangen.
Ik probeer zelf uit commercieel belang naar de verschillende mogelijkheden te kijken en op basis daarvan te investeren in iets waar ik denk dat de toekomst wordt of "kan" worden. En dan overschat ik mezelf ook nog enorm met de gedachte dat ik daar misschien ook nog iets aan zou kunnen bijdragen
Met de meeste bus protocollen is niets mis en die werken in hun toepassing perfect.
Echter het NMEA2000 protocol is tot stand gekomen op basis van een soort politiek proces waar de grote merken uit commercieel belang een enorme inbreng hebben gehad die het protocol niet ten goede zijn gekomen.
Wat gaat er dan mijn inziens allemaal mis?
Het hier geplaatste voorbeeld schema eens als voorbeeld:
Wordt mijn inziens zelfs "gered" door de analoge sensoren voor diepte, log en wind op de ITC-5, kennelijk wordt het systeem hier niet gehinderd door de NMEA0183 achtige dunne draadjes?, dat zou icm NMEA2000 sensoren mijn inziens ineens een draak creëren met wat ik in de praktijk tegenkom met T-stukken in de bilg en verbindingen en inline terminators in de mast!
Elke engineer zou drop/spurcables in een bus protocol zo kort mogelijk willen houden per definitie is voor een bus protocol de daisy chain beter.
Hoe dit technisch zit weet ik niet maar bij landbouwvoertuigen waar uitbreidingen op de bus misgaan wordt het altijd opgelost door de dropcables te vervangen voor een daisy chain.
Dit schema zou al een stuk eenvoudiger zijn als je de GPS op de radarpole weg zou kunnen laten, ben je ook meteen al die spur van 6mtr (+3mtr backbone) kwijt zijn en waarom zit er geen dipswitch voor een terminator in die GPS?
Daarnaast heb je een goede GPS aan je AIS transponder hangen hoe komen ze er bij dat je die niet kunt gebruiken? Het zou een simpel vinkje in de software kunnen zijn maar blijkbaar heeft Raymarine (in dit geval) daar ook geen belang bij?
Waarom gebruikt Raymarine verschillende stekkers voor de backbone en spur? Daardoor heb je nog minder mogelijkheden.
Waarom kun je niet met een NMEA2000 plotter elke NMEA2000 windmeter, dieptemeter en kompas kalibreren?
je zit dus nu toch eigenlijk aan het merk vast terwijl eigenlijk het hele NMEA2000 door NMEA org. in de wereld zou moeten zijn gezet om een eenheid te kunnen creëren.
En ik verbied niemand om bij NMEA0183 dikkere draden te gebruiken, afscherming (doet ook bijna niemand) en waterdichte stekkers.