Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: De schema politie: STNG netwerk

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 14:50 #1269458

Zeilprutser schreef :
Ja precies die mensen krijg ik nu eenmaal aan de lijn, bij het overgrote deel van de (niet)zeilers (ik zie altijd meer boten verschimmelen in de haven dan dat er rondvaren) is er nooit iets aan de hand.
Maar ja ik krijg een paar keer per maand wel een telefoontje van help ik lig daar ben onderweg naar daar en sorry slecht bereikbaar hier, hoe kan ik dit of dit oplossen want ik wil graag zodra het weer het toelaat weer verder want anders kom ik voor de kerst niet naar daar en daar.

Met de nodige reservekabels, -weerstanden en T-stukken zou je volgens mij de installatie eenvoudig kunnen houden. In geval van nood kun je dan een minimaal netwerkje opzetten waarbij je component voor component overzet. Immers ben je dan aan het zoeken naar het ene onderdeel dat de storing veroorzaakt.

Bij een vertrekker is het dan handig dat je e.e.a. aan boord hebt.

Nu de watersportwinkels overal verdwijnen en je afhankelijk bent van webwinkels voor alle onderdelen wordt het voor boten in NL zo langzaamaan ook een noodzaak steeds meer reserveronderdelen bij je te hebben.

Maar instrumenten zijn nog altijd hulpmiddelen en je kunt prima zeilen zonder. Dan moet je wel meer op safe navigeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 15:06 #1269459

Ik vindt de voeding best aardig in het midden zitten de Axxiom ploter heeft zijn eigen voeding dus blijft altijd werken als je bus uitvalt en hier zit ook een GPS aan vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 15:41 #1269470

Ik vind t allemaal een beetje spijkers op laagwater zoeken.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 16:13 #1269478

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Murphy’s law;
It is found that anything that can go wrong at sea generally does go wrong sooner or later.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 16:44 #1269483

Nmea2000 is overdreven. Nog steeds.
Dezelfde data versturen met veel snellere baudrates.
En dan krijg je natuurlijk reflectie problemen.
Onnodig.
En alleen maar verzonnen omdat er nieuwe instrumenten verkocht moeten worden.
Je moet wat verzinnen als raymarine.
En de schippers trappen erin..

Zelf weten. Mee gaan in de hausse of nadenken.

M.i. beter even doorzetten en dan kiezen voor moderne 1 wire LAN. De volgende trent.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 16:56 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 18:08 #1269516

Je mening is bekend, zal daar niet opnieuw op in gaan.

Hoe zit het eigenlijk met die ontwikkelingen? Ik begrijp dat Signal-K “is genoemd” door de NMEA organisatie; op welke manier eigenlijk en wat betekent dat?

Dat 1-wire LAN (eerder zei je volgens mij dat het wachten was op TCP/IP sensoren ?), wanneer komt dat dan?

Heb het niet meer gevolgd de laatste jaren; maar als ik nu nieuw goed geïntegreerd instrumentarium zou willen kopen; waar kan ik dan uit kiezen? Is dat anders dan 2 jaar terug?
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 18:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 18:20 #1269517

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Hier het bericht uit 2015 van de NMEA.org ten aanzien van de ontwikkeling van SignalK.

www.nmea.org/Assets/nmea%20sig...0k%20recognition.pdf

Verder is NMEA.org Onenet uitgekomen. Data transport over ethernet.

OneNet Goals
• To specify the transport of NMEA Network Messages over IPv6
• To utilize standard IP network and addressing infrastructure
• To facilitate the safe and secure communication and operations among equipment
• To co-exist with other IP protocols / services on the same cable
• To discover devices and services automatically to create an extendible and scalable network architecture
• To define an open interface to interoperate with current and upcoming open services
• To deliver interoperability with the established industry standards including NMEA 2000 (i.e., establishing gateway rules between NMEA 2000 and OneNet)
• To support high-bandwidth applications such as audio/video data transport
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 18:30 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 20:50 #1269569

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
WADnWIND schreef :
Hoe moeilijk kan het zijn?
Ja, ik maak dit soort dingen met een heel eenvoudig tekenprogrammaatje (werk wel graag met kleuren en een legenda, zodat een "vreemde" (degene die na mij komt is misschien nog simpeler dan ik) er ook makkelijk uit kan komen).
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 04 apr 2021 08:21 #1269610

Aanvulling, ik bedoel naturlijk single pair ethernet. niet 1wire.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 04 apr 2021 08:41 #1269617

Airgead schreef :
Raymarine zelf geeft het advies bij bepaalde belasting en kabellengte om aan beide uiteindes de voeding aan te sluiten.

Dat was ook al zo bij ST-apparatuur. Meer dan 5 apparaten, dan de lus van beide zijden voeden.

Er kan nooit een aardlus (of andere lus) optreden als de + en 1 van beide zijden van de kabel (ST of N2K of STNG) op hetzelfde voedingspunt zijn aangesloten.
Lussen kan je alleen krijgen je als je 2 verschillende aardpunten gebruikt (bijv. water en walstroom). Of 2 verschillende 12V-punten die nergens gekoppeld zijn.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 08:43 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 04 apr 2021 10:01 #1269650

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ha, gelukkig. Dat leek mij ook altijd al logisch. Hooguit misschien spanningsverschil door verschillende lengte/weerstand op de kabel?

@TS: wat zegt de LEN optelsom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 04 apr 2021 11:26 #1269680

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Baasklusje schreef :
Er kan nooit een aardlus (of andere lus) optreden als de + en 1 van beide zijden van de kabel (ST of N2K of STNG) op hetzelfde voedingspunt zijn aangesloten.
Lussen kan je alleen krijgen je als je 2 verschillende aardpunten gebruikt (bijv. water en walstroom). Of 2 verschillende 12V-punten die nergens gekoppeld zijn.

Tijd voor een kennis update.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 04 apr 2021 17:21 #1269776

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
roozeboos schreef :
Nmea2000 is overdreven. Nog steeds.

Bedoel je hiermee dat NMEA 0183 nog steeds voldoet? Voor mij ook hoor, maar voor mij staat NMEA 0183 wel voor gedoe met dunne draadjes solderen/verbinden en maar hopen dat het werkt en blijft werken. Het plug & play gehalte van NMEA 2000 staat mij wel aan. Of is er inmiddels ook een plug & play systeem voor NMEA 0183?
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 17:22 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 04 apr 2021 21:38 #1269895

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Ik weet het, ik weet het, het wordt niet aangeraden maar werkt al jaren prima.

Ik gebruik coax kabel met BNC koppelstukjes.

De betreffende draadjes van de AIS transponder gaan al direct bij het apparaat over op een BNC connector.

Wil ik een extra nmea183 aansluiting, dan gewoon een drieweg BNC connecter ertussen. Wil je over van BNC naar twee draadjes dan zijn er eenvoudige verbindingsblokjes voor van BNC naar een twee polige aansluitingen.

Op mijn instrumenten paneel zit ook nog een BNC schotconnector. Kan ik zo een computer op aansluiten.
Klik en Play.

Bram
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 21:41 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 04 apr 2021 23:10 #1269911

Baasklusje schreef :
Airgead schreef :
Raymarine zelf geeft het advies bij bepaalde belasting en kabellengte om aan beide uiteindes de voeding aan te sluiten.

Dat was ook al zo bij ST-apparatuur. Meer dan 5 apparaten, dan de lus van beide zijden voeden.

Er kan nooit een aardlus (of andere lus) optreden als de + en 1 van beide zijden van de kabel (ST of N2K of STNG) op hetzelfde voedingspunt zijn aangesloten.
Lussen kan je alleen krijgen je als je 2 verschillende aardpunten gebruikt (bijv. water en walstroom). Of 2 verschillende 12V-punten die nergens gekoppeld zijn.

Ik denk dat je hier gelijk hebt: een aardlus is een opgewekte stroom/ruis in de voedingsverbinding tussen apparaten agv verschillend aard-potentiaal. Waar ik op doelde is het optreden van een verschil is nul-potentiaal van in de voedingsloop aangesloten apparaten agv een spanningsval in die loop agv de opgenomen stroom.

Dat is van een heel andere orde en wss geen issue (al zie ik deze manier van voeden overigens nergens aangeraden bij N2K).
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 23:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 04 apr 2021 23:27 #1269915

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Een aardlus is een uhh... aardlus.
Wat wij (elektronici) verstaan onder een aarlus is een gesloten kring.
Dit betekent dus als een draad aan het uiteinde aan hetzelfde punt aansluit je een aadlus hebt gecreerd.
Volgende vraag is natuurlijk hoe erg is dat?
De theorie (en de praktijk) zegt dat in een gesloten lus magnetisch wisselende velden een stroom (vereffeningsstroom om precies te zijn) opwekt. Deze zorgt dan op zich weer ervoor dat de spanning die buiten veroorzaakt door DC en AC stromen die er " horen te lopen" er een spanningsverschillen ontstaat in de geleider.
Een beetje hetzelfde principe van een dynamo.

Goede praktijk is om dit te voorkomen, als het niet te voorkomen valt kun je streven naar een zo klein mogelijk oppervlakte van de lus.

Een ander probleem waar BK op doelt is een ander fenomeen, het probleem van common mode stromen. Populair uitgelegd: dit is het verschijnsel dat bij een verbinding met 2 of meer aders je verwacht dat de stromen opgeteld 0 zijn, maar dit niet het geval is.
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 23:29 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 05 apr 2021 00:21 #1269917

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
roozeboos schreef :
Nmea2000 is overdreven. Nog steeds.
Dezelfde data versturen met veel snellere baudrates.
En dan krijg je natuurlijk reflectie problemen.
Onnodig.
En alleen maar verzonnen omdat er nieuwe instrumenten verkocht moeten worden.
Je moet wat verzinnen als raymarine.
En de schippers trappen erin..

Zelf weten. Mee gaan in de hausse of nadenken.

M.i. beter even doorzetten en dan kiezen voor moderne 1 wire LAN. De volgende trent.

Helemaal mee eens. Ook: wifi (of ethernet kabel) netwerk
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 05 apr 2021 02:57 #1269919

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
brambo schreef :
Hier het bericht uit 2015 van de NMEA.org ten aanzien van de ontwikkeling van SignalK.

www.nmea.org/Assets/nmea%20sig...0k%20recognition.pdf

Verder is NMEA.org Onenet uitgekomen. Data transport over ethernet.

OneNet Goals
• To specify the transport of NMEA Network Messages over IPv6
• To utilize standard IP network and addressing infrastructure
• To facilitate the safe and secure communication and operations among equipment
• To co-exist with other IP protocols / services on the same cable
• To discover devices and services automatically to create an extendible and scalable network architecture
• To define an open interface to interoperate with current and upcoming open services
• To deliver interoperability with the established industry standards including NMEA 2000 (i.e., establishing gateway rules between NMEA 2000 and OneNet)
• To support high-bandwidth applications such as audio/video data transport

NMEA (National (USA) Marine Engineers Association) is een commerciele organisatie (niet multi-state funded zoals bijv. ITU) waar eindgebruikers belang niet voorop staat. Uit zelfbehoud probeert men een vinger in de pap te houden bij nieuwe trends en ontwikkelingen. NMEA "standards" zijn tegen absurd hoge prijzen te koop. De NMEA vindt echt SignalK niet zo geweldig, maar ziet wel brood in certification van SignalK gateways naar NMEA2000, zoals in het aangehaalde document is te lezen.

Zo ook met Ethernet ontwikkelingen. In de laatste 40 jaar is de soort informatie die op schepen tussen instrumenten en computers wordt uitgewisseld en de snelheid waarmee dat moet gebeuren nauwelijks veranderd. Dat wordt bevestigd doordat in de beroepsvaart geen N2K wordt gebruikt. Uitzondering is radar, maar de NMEA heeft gefaald om met NMEA2000 radar transmissie mogelijk te maken. Fabrikanten hebben hiervoor heel logisch Ethernet gekozen. Niemand zit verder te wachten op een nieuw "application level protocol" voor nautische informatieoverdracht via Ethernet. De oude 0183 standard of elke andere ASCII gebaseerde methode is daar prima voor geschikt. N2K is met z'n backbone topologie al in de basis een slecht ontwerp. Om kwetsbaarheid te minimaliseren en fault-finding op zee te vereenvoudigen is een ster-network zoals Ethernet/TCP veel geschikter. Dit wordt keer op keer aangetoond, zoals ook hier weer.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 03:35 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 05 apr 2021 05:25 #1269921

WaltB schreef :
Om kwetsbaarheid te minimaliseren en fault-finding op zee te vereenvoudigen is een ster-network zoals Ethernet/TCP veel geschikter. Dit wordt keer op keer aangetoond, zoals ook hier weer.

?? TS heeft een vraag over waar de weerstanden te plaatsen!

Ik vind N2K een verademing:
-geen gepruts met dunne draadjes en brakke kwetsbare verbindingen
-geen gedoe met verschillende baudrates of ingewikkelde muktiplex schema’s
-plug&play: nauwelijks nodig instellingen te wijzigen bij bijllaatsen apparatuur
-gebaseerd op bewezen industriële standaard (DeviceNet)

De genoemde nadelen heb ik niet ervaren - ik zie hier vooral een theoretische discussie soms ook gedreven door commerciële belangen.

De common mode faillure is in een stertopologie ook aanwezig (multiplexer, router)
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 05:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 05 apr 2021 06:36 #1269926

Als ik wat met CAD voor je kan betekenen doe ik het graag :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 05 apr 2021 07:57 #1269946

Nachtvlinder schreef :
WaltB schreef :
Om kwetsbaarheid te minimaliseren en fault-finding op zee te vereenvoudigen is een ster-network zoals Ethernet/TCP veel geschikter. Dit wordt keer op keer aangetoond, zoals ook hier weer.

?? TS heeft een vraag over waar de weerstanden te plaatsen!

Ik vind N2K een verademing:
-geen gepruts met dunne draadjes en brakke kwetsbare verbindingen
-geen gedoe met verschillende baudrates of ingewikkelde muktiplex schema’s
-plug&play: nauwelijks nodig instellingen te wijzigen bij bijllaatsen apparatuur
-gebaseerd op bewezen industriële standaard (DeviceNet)

De genoemde nadelen heb ik niet ervaren - ik zie hier vooral een theoretische discussie soms ook gedreven door commerciële belangen.

De common mode faillure is in een stertopologie ook aanwezig (multiplexer, router)

Ik ben het helemaal met je eens, fout zoeken is ook niet zo moeilijk gewoon de bus opknippen in stukken of de spurs een voor een even los halen.
Ik heb nu een configuratie met een Icom, Garmin, Raymarine, Tinley, Acticens, LCJ, Vesper en het werkt ook nog allemaal met elkaar zonder problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 05 apr 2021 08:53 #1269980

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Airgaid,
heb je voldoende antwoord gehad op je oorspronkelijke vraag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 05 apr 2021 09:00 #1269983

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
De bus even opknippen in stukken??
Ook ik heb N2K aan boord omdat dat (helaas) nodig was voor mijn Simrad autopilot en Zeus plotter, N2K GPS en heading sensor, maar ik heb ervoor gezorgd niet afhankelijk te zijn van het N2K netwerkje. Een hybrid oplossing dus met N2K-0183 converter en multiplexer.
Een paar jaar geleden kwam er in AKL harbour een multi-million dollar superjacht binnen dat dagenlang m.b.v. een handheld GPSje van een bemanningslid was genavigeerd. Geen werkende (RM) chartplotters, boordcomputer zonder input, geen werkende instrumenten en geen AP. Een klein elektrisch onder-vloers fikkie had de N2K backbone beschadigd. Ervaren tech was aan boord, maar kon niets doen. Er is toen een geheel dubbel N2K netwerk aangelegd, geld zat.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 05 apr 2021 09:16 #1269992

koko schreef :
Airgaid,
heb je voldoende antwoord gehad op je oorspronkelijke vraag?

LOL het gaat weer geheel off-topic, geïnitieerd door R...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 05 apr 2021 09:33 #1270000

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Hoe erg is dat? Verboten? Gezien de openingspost kon het alle kanten op.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl