Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 15 mrt 2021 19:23 #1262914

  • Angels21
  • Angels21's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Goedendag,

Ook ik ben nieuw op dit forum en ben aardig handig maar niet in alles.
Ik heb een Volvo Penta MD11C.

Ik heb de volgende vraag ,ik wil een tweede accu aansluiten welke ik wil gebruiken voor dingen zoals een radio.
De andere accu wil ik dan alleen gebruiken als startaccu.
Heb om ideeën op te doen wat op internet gezocht.
Om de kosten zo beperkt mogelijk te houden kom ik bij een argodiode.
Alleen begrijp ik de aanduidingen energize en compensation op de diode niet.
En dan ook nog eens waar die dan aan te sluiten ?
Heb al wel geprobeerd een schema te maken wie kan mij de juiste kant op sturen/helpen .



mvg Angels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 15 mrt 2021 20:41 #1262954

De argodiode vraagt om een modificatie van je dynamo ( alternator) een argofet is iets duurder maar heeft die beperking niet...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 16 mrt 2021 07:43 #1263041

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
Zelf toevallig vorig jaar zo'n ding aangesloten (zij het wel zo'n argofet die ISO788 Hans aanhaalt, dus geen "compensation" aansluiting).

Het is afhankelijk van je motor of die "energize" überhaupt nodig is. Bij mij was dat niet het geval. Die MD11c zou ik van verwachten dat die ook wel zonder zou kunnen. Het is een soort contactje wat sommige motoren nodig hebben om te kunnen starten. Ik ben geen technicus, er zijn hier ongetwijfeld mensen die daar meer van weten. Maar als ik jou was zou ik de boel aansluiten zonder die "energize" en eens proberen te starten ;)

Hierbij de kanttekening dat die "compensation" wellicht wel nodig is in jouw setup. Die vraag laat ik voor de echte kenners ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 16 mrt 2021 07:48 #1263044

zonder de compensatie laadt ie wel maar krijg je je accu niet vol omdat de laadspanning te laag blijft. Kun je beter een Cyrix scheidingsrelais er tussen zetten is ook simpel en kent die spanningsval niet
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 16 mrt 2021 08:21 #1263061

ISO788 Hans schreef :
zonder de compensatie laadt ie wel maar krijg je je accu niet vol omdat de laadspanning te laag blijft. Kun je beter een Cyrix scheidingsrelais er tussen zetten is ook simpel en kent die spanningsval niet

Met een Argofet is dat geen probeem want die heeft vrijwel geen spanningsval. Is alleen 2 maal zo duur als de argodiode.( ca. €85). Heb er zelf ook een zonder extra compensatie en de laadspanning is gewoon 14,3 volt maximaal.
Overigens isdie energize wat anders dan een compensatiespanning maar zorgt er alleen voor dat de dynamo ook een voorbekrachtiging krijgt als hij die niet vanaf het motorpaneel krijgt maar alleen via de B+ aansluiting wat bij een enkel tuype het geval schijn te zijn. Omdat de argofet immers geen spanning kab doorgeven terug vanaf de accu naar de dynamo. Die energize maakt daarom dan een aansluiting vanaf de accu terug naar de dynamo met een stroombegrenzing tot een klein amperage.


@TimS : de energize aansluiting kun je altijd gewoon aasluiten als je niet zeker weet of dat nodig is. Kan in ieder egval geen kwaad volgens Victron ,heb het een keer gevraagd omdat ik ook nuet zeker wist of aansluiten nodig was toen ik een argofet installeerde en dezelfde vraag had .

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 16 mrt 2021 09:10 #1263084

Yellow Boat schreef :
ISO788 Hans schreef :
zonder de compensatie laadt ie wel maar krijg je je accu niet vol omdat de laadspanning te laag blijft. Kun je beter een Cyrix scheidingsrelais er tussen zetten is ook simpel en kent die spanningsval niet

Met een Argofet is dat geen probeem want die heeft vrijwel geen spanningsval.
Ad
De vraag was over de argodiode.. die heft die spanningsval..
Daarom mijn suggestie voor een simpel alternatief: Cyrix wanneer je die compensatiemodificatie niet wil maken aan je wisselstroom dynamo.

Of geef je aan dat je bij een Argo diode die modificatie ook niet nodig hebt? (Shottky diode heeft ook een lagere spanning val bijvoorbeeld)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 16 mrt 2021 10:27 #1263121

ISO788 Hans schreef :
Yellow Boat schreef :
ISO788 Hans schreef :
zonder de compensatie laadt ie wel maar krijg je je accu niet vol omdat de laadspanning te laag blijft. Kun je beter een Cyrix scheidingsrelais er tussen zetten is ook simpel en kent die spanningsval niet

Met een Argofet is dat geen probeem want die heeft vrijwel geen spanningsval.
Ad
De vraag was over de argodiode.. die heft die spanningsval..
Daarom mijn suggestie voor een simpel alternatief: Cyrix wanneer je die compensatiemodificatie niet wil maken aan je wisselstroom dynamo.

Of geef je aan dat je bij een Argo diode die modificatie ook niet nodig hebt? (Shottky diode heeft ook een lagere spanning val bijvoorbeeld)

Even goed lezen a.u.b. daar heb ik niets over geschreven , alleen dat een Argofet bijna geen spanningsval heeft, gemiddeld 0,02 tot 0,1 Volt bij maximaal vermogen. En ook die met Schottky diodes hebben een hogere spanningsval van 0,3-0,45 volt . Gewoon even op www.victronenergy.nl/upload/do...ery-Isolators-NL.pdf kijken.
Overigens zitten er aan een Cyrix of vergelijkbaar ook de nodige nadelen , enige echte voordeel is de prijs , meer niet. Google daar maar eens mee voor de verschillen .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 16 mrt 2021 15:07 #1263226

  • Angels21
  • Angels21's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Kijk dit wil ik graag horen.
Allemaal verschillende oplossingen en ideeën. Super bedankt hiervoor.

Nu lijkt het in mijn geval het beste dat ik een FET koop ipv een diode.
Omdat ik altijd een volle startaccu wil hebben. En mezelf daar dus geen zorgen om wil maken.
In het nieuwe schema heb ik dus de FET verwerkt nu is mijn vraag aan de technische leden.
Kan ik dit schema uitvoeren op deze manier?



M.V.G. Angels
Laatst bewerkt: 16 mrt 2021 15:08 door Angels21.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 16 mrt 2021 15:28 #1263238

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Dat moet wel werken zo idd. Probeer het eerst even zonder de energize. Die is niet altijd nodig. Maar ik denk vandaar het stippellijntje?

Verder een zekering van 3A opnemen in de ground. Lang verhaal; doe maar gewoon ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 16 mrt 2021 19:04 #1263349

  • Angels21
  • Angels21's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Oké heb de 3A opgenomen in het schema.Bedankt daarvoor.
Kom ik nu het volgende tegen moet ik nu de ARGOFET 100-2 of de 200-2 aanschaffen.
Voor de duidelijkheid ik heb een alternator output van 35A (490w) en twee accu's van 75Ah ieder.

Kom er niet achter hoe ik dit moet berekenen zelf denk ik 2 x 75 is 150 dus dan zal ik de 200 nodig hebben . Maar dit kan ik negens op baseren ( dus een pure gok)

M.V.G. Angels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 16 mrt 2021 19:35 #1263369

Het gaat over de laadstroom, niet over de capaciteit. De kleinste is groot genoeg...
@ad: de vraag was over argodiode. Ik gaf suggestie dat argofet beter passend was. Ik ben het eens met je constatering over de argofet maar dat was dus niet de initiële vraag ( wel de huidige optie)...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 16 mrt 2021 19:51 #1263376

  • Angels21
  • Angels21's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
ISO788 Hans schreef :
Het gaat over de laadstroom, niet over de capaciteit. De kleinste is groot genoeg...
@ad: de vraag was over argodiode. Ik gaf suggestie dat argofet beter passend was. Ik ben het eens met je constatering over de argofet maar dat was dus niet de initiële vraag ( wel de huidige optie)...

Super bedankt.

Uit pure nieuwsgierigheid

Mag ik 75Ah vergelijken met 100-2 . Die 100 staat ook voor 100Ah ?? Met andere woorden als ik 2 accu's van ieder b.v. 125Ah had gehad dan had ik de 200- 2 nodig gehad.

M.v.g. Angels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 16 mrt 2021 20:00 #1263382

100-2 is 2 accu’s met Max laadstroom van 100 A. Dat mag in een kleine accu of in een grote als de laadstroom maar niet over de 100A uitkomt.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1 startaccu 1 serviceaccu argodiode aansluiten 16 mrt 2021 20:37 #1263394

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Angels21 schreef :
Mag ik 75Ah vergelijken met 100-2
Nee.
75 Ah is de capaciteit van een accu.
100 slaat op stroom (100 A = 100 ampere).
Dat zijn twee verschillende dingen.

Jouw dynamo kan 35 ampere leveren dus heb je aan de 100-2, die geschikt is voor stromen tot 100 ampere, voldoende.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl