Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aparte voeding Type 100 stuurcomputer en Seatalk

Aparte voeding Type 100 stuurcomputer en Seatalk 21 feb 2021 16:19 #1255439

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Wij hebben een ST7000 autopilot aan boord met linear drive, Type 100 computer, ST7000 control head en diverse ST50 instrumenten aan het SeaTalk netwerk. Ik zou graag de stuurcomputer en het SeaTalk netwerk elk van een eigen voedingaansluiting voorzien. Dan zijn de ST50 instrumenten te gebruiken zonder de computer aan te hoeven zetten (spaart (ietsje) stroom), maar belangrijker: dan kan ik een tweede autopilot (een ST1000 aan de windvaanstuurinrichting) aan het SeaTalk netwerk hangen en bedienen met de control head zonder dat de 100 & linear drive ook werken.

Bij de latere computers kan dit, bijvoorbeeld bij de 150/400. Uit de manual:

"Separate course computer and instrument power
Another option is to provide separate power supplies to the course
computer and SeaTalk system so you can have independent, switched
instrument and pilot systems."


In de manual van de 100/300 computers staat dit echter niet. Weet iemand toevallig of dit wel mogelijk is bij de 100?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aparte voeding Type 100 stuurcomputer en Seatalk 21 feb 2021 17:38 #1255460

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 933
Volgens mij kan seatalk1 gewoon doorgelust worden, en werkt het gewoon. Of je ap aan of uitstaat maakt niet echt uit.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
I will appreciate feedback wether this is a known problem, or the black cloud that appears regularly when I undertake projects on my sailboat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aparte voeding Type 100 stuurcomputer en Seatalk 21 feb 2021 20:15 #1255539

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Maar de vraag is misschien hoe het intern in de course computer zit, of die daar op berekend is. Of bijvoorbeeld de SeaTalk voeding daar (éénrichting) gescheiden is van de computer voeding die ook voor de motor wordt gebruikt.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aparte voeding Type 100 stuurcomputer en Seatalk 21 feb 2021 20:24 #1255541

Bij mijn Raymarine smartpilot S1 staat het wel in de handleiding. Het komt erop neer dat je de rode ader van de seatalk kabel aan de stuurcomputerkant niet aansluit. Hierdoor wordt alleen Seatalk signaal over de kabel gestuurd. De reden hiervoor is dat je de seatalk bus niet vanuit twee punten van voeding mag voorzien.

Dit is ook tevens zoals het momenteel op de Orange Sunset is aangesloten, maar dat ga ik juist omgekeerd veranderen (alles voeden vanuit de autopiloot computer). Ik zou ook even kijken over hoeveel mA verbruik je het hebt over een in standby staande stuurcomputer. De drive gebruikt iig niets in ruststand.

Let trouwens op dat als het autopilot instrument niet met de computer kan communiceren dat deze dan gaat piepen. Dus misschien kun je het best dan de rode ader in de doorluskabel tussen het AP instrument en de andere instrumenten isoleren of verwijderen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 feb 2021 20:26 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aparte voeding Type 100 stuurcomputer en Seatalk 21 feb 2021 21:03 #1255556

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
> Bij mijn Raymarine smartpilot S1 staat het wel in de handleiding. Het komt erop neer dat je de rode ader van de seatalk kabel aan de stuurcomputerkant niet aansluit.

Grappig dat het op de S1 weer anders werkt, door de rode (voedings) kabel van de SeaTalk niet aan te sluiten. Die wordt op de 150/400 wel aangesloten. Het zou er trouwens wel voor kunnen zorgen dat de drive en computer niet onbedoeld gevoed worden via de SeaTalk connectie...

> De reden hiervoor is dat je de seatalk bus niet vanuit twee punten van voeding mag voorzien.

Dat mag toch juist wel? Of begrijp ik je verkeerd? Het staat ook in de S1 manual:

"Note: Depending on the number of SeaTalk units and the total length of SeaTalk cabling,
you may need to provide12 V power supply to each end of the SeaTalk bus (‘ringmain’
style). Refer to the instrument handbook for more information."

> Ik zou ook even kijken over hoeveel mA verbruik je het hebt over een in standby staande stuurcomputer.

Dat zou best eens mee kunnen vallen inderdaad. Maar de hoofdreden is om een tweede AP aan het netwerk te kunnen hangen (een ST1000 aan de windvaanstuurinrichting). Die zou dan bijvoorbeeld de windinfo kunnen gebruiken.

> Let trouwens op dat als het autopilot instrument niet met de computer kan communiceren dat deze dan gaat piepen.

Hmm, daar had ik nog niet aan gedacht. Geldt dat voor de ST7000?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aparte voeding Type 100 stuurcomputer en Seatalk 21 feb 2021 22:28 #1255592

Skadi schreef :
> Bij mijn Raymarine smartpilot S1 staat het wel in de handleiding. Het komt erop neer dat je de rode ader van de seatalk kabel aan de stuurcomputerkant niet aansluit.

Grappig dat het op de S1 weer anders werkt, door de rode (voedings) kabel van de SeaTalk niet aan te sluiten. Die wordt op de 150/400 wel aangesloten. Het zou er trouwens wel voor kunnen zorgen dat de drive en computer niet onbedoeld gevoed worden via de SeaTalk connectie...
De computer en drive worden nooit gevoed via seatalk. Seatalk kan het benodigde vermogen niet aan (25-40A bij de 150/400) en dus gevoed via een eigen dedicated stroom aansluiting zoals de handleiding vermeld. Alleen als je overige seatalk instrumenten wilt voeden via de computer, sluit je die rode ader aan. Wil je dit niet, dan loskoppelen.

> De reden hiervoor is dat je de seatalk bus niet vanuit twee punten van voeding mag voorzien.

Dat mag toch juist wel? Of begrijp ik je verkeerd? Het staat ook in de S1 manual:

"Note: Depending on the number of SeaTalk units and the total length of SeaTalk cabling,
you may need to provide12 V power supply to each end of the SeaTalk bus (‘ringmain’
style). Refer to the instrument handbook for more information."
Kan zijn dat ik het mis heb, was “by memory” :)

> Ik zou ook even kijken over hoeveel mA verbruik je het hebt over een in standby staande stuurcomputer.

Dat zou best eens mee kunnen vallen inderdaad. Maar de hoofdreden is om een tweede AP aan het netwerk te kunnen hangen (een ST1000 aan de windvaanstuurinrichting). Die zou dan bijvoorbeeld de windinfo kunnen gebruiken.
Geen idee waarom je dit zou willen. Wil je de windvaanstuurinrichting icm een ST1000 als noodroer gebruiken ofzo terwijl de vaandel van de installatie ook kapot is?

> Let trouwens op dat als het autopilot instrument niet met de computer kan communiceren dat deze dan gaat piepen.

Hmm, daar had ik nog niet aan gedacht. Geldt dat voor de ST7000?
Lijkt mij wel, want het is een veilgiheids issue als je computer en bedieningsinstrument niet meer met elkaar kunnen communiceren.

Verder staat in de handleiding van de 150/400 vanaf pagina 32 gewoon de uitleg om de computer en overige instrumenten los te kunnen schakelen.




Edit: ik zie dat je de type 100 hebt en niet de 150/400 die je in vorige post noemde. Ik denk dat die als een Seatalk instrument simpelweg doorlust. Ook hier denk ik dat je de rode ader kunt weglaten en de control unit met computer los kunt poweren van de rest op die tweede seatalk poort (waar de rode ader dan niet is aangesloten). Misschien zit alleen die slimmigheid er niet in die bij de 150/400 ervoor zorgt dat het instrument ook gepowered kan worden via die tweede seatalk aansluiting.

Je wilt iig zeker de control unit en computer tegelijk poweren, omdat als de control unit uitgeschakeld wordt, dan kun je waarschijlijk de autopiloot niet meer in standby zetten mocht deze ingeschakeld zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 feb 2021 22:44 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aparte voeding Type 100 stuurcomputer en Seatalk 21 feb 2021 23:12 #1255600

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Orange Sunset schreef :
De computer en drive worden nooit gevoed via seatalk. Seatalk kan het benodigde vermogen niet aan (25-40A bij de 150/400)

Precies, en daarom vroeg ik mij af wat er gebeuren zou als de AP geen power krijgt maar er wel stroom op de SeaTalk aansluiting staat.....
> Maar de hoofdreden is om een tweede AP aan het netwerk te kunnen hangen (een ST1000 aan de windvaanstuurinrichting). Die zou dan bijvoorbeeld de windinfo kunnen gebruiken.
Geen idee waarom je dit zou willen. Wil je de windvaanstuurinrichting icm een ST1000 als noodroer gebruiken ofzo terwijl de vaandel van de installatie ook kapot is?

Niet iedere windvaanstuurinrichting doet het onder alle omstandigheden even goed, bijvoorbeeld bij heel weinig wind op een voordewindse koers. De (vaan van de) windvaan dan vervangen door een ST1000 kan dan uitkomst brengen en kost véél minder stroom dan de onderdekse AP.

Verder staat in de handleiding van de 150/400 vanaf pagina 32 gewoon de uitleg om de computer en overige instrumenten los te kunnen schakelen.
Oeps, dat had ik even gemist :blush: :whistle: Het zelfde als bij de S1 dus.

Edit: ik zie dat je de type 100 hebt en niet de 150/400 die je in vorige post noemde.

Inderdaad, ik heb de 100. Misschien moet ik het gewoon proberenm maar ik ben wat huiverig om iets te vernaggelen.

Je wilt iig zeker de control unit en computer tegelijk poweren, omdat als de control unit uitgeschakeld wordt, dan kun je waarschijlijk de autopiloot niet meer in standby zetten mocht deze ingeschakeld zijn.

Dat is ook wel een goede om mee te nemen in de afweging ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl