Skadi schreef :
> Bij mijn Raymarine smartpilot S1 staat het wel in de handleiding. Het komt erop neer dat je de rode ader van de seatalk kabel aan de stuurcomputerkant niet aansluit.
Grappig dat het op de S1 weer anders werkt, door de rode (voedings) kabel van de SeaTalk niet aan te sluiten. Die wordt op de 150/400 wel aangesloten. Het zou er trouwens wel voor kunnen zorgen dat de drive en computer niet onbedoeld gevoed worden via de SeaTalk connectie...
De computer en drive worden
nooit gevoed via seatalk. Seatalk kan het benodigde vermogen niet aan (25-40A bij de 150/400) en dus gevoed via een eigen dedicated stroom aansluiting zoals de handleiding vermeld. Alleen als je overige seatalk instrumenten wilt voeden via de computer, sluit je die rode ader aan. Wil je dit niet, dan loskoppelen.
> De reden hiervoor is dat je de seatalk bus niet vanuit twee punten van voeding mag voorzien.
Dat mag toch juist wel? Of begrijp ik je verkeerd? Het staat ook in de S1 manual:
"Note: Depending on the number of SeaTalk units and the total length of SeaTalk cabling,
you may need to provide12 V power supply to each end of the SeaTalk bus (‘ringmain’
style). Refer to the instrument handbook for more information."
Kan zijn dat ik het mis heb, was “by memory”
> Ik zou ook even kijken over hoeveel mA verbruik je het hebt over een in standby staande stuurcomputer.
Dat zou best eens mee kunnen vallen inderdaad. Maar de hoofdreden is om een tweede AP aan het netwerk te kunnen hangen (een ST1000 aan de windvaanstuurinrichting). Die zou dan bijvoorbeeld de windinfo kunnen gebruiken.
Geen idee waarom je dit zou willen. Wil je de windvaanstuurinrichting icm een ST1000 als noodroer gebruiken ofzo terwijl de vaandel van de installatie ook kapot is?
> Let trouwens op dat als het autopilot instrument niet met de computer kan communiceren dat deze dan gaat piepen.
Hmm, daar had ik nog niet aan gedacht. Geldt dat voor de ST7000?
Lijkt mij wel, want het is een veilgiheids issue als je computer en bedieningsinstrument niet meer met elkaar kunnen communiceren.
Verder staat in de
handleiding van de 150/400 vanaf pagina 32 gewoon de uitleg om de computer en overige instrumenten los te kunnen schakelen.
Edit: ik zie dat je de type 100 hebt en niet de 150/400 die je in vorige post noemde. Ik denk dat die als een Seatalk instrument simpelweg doorlust. Ook hier denk ik dat je de rode ader kunt weglaten en de control unit met computer los kunt poweren van de rest op die tweede seatalk poort (waar de rode ader dan niet is aangesloten). Misschien zit alleen die slimmigheid er niet in die bij de 150/400 ervoor zorgt dat het instrument ook gepowered kan worden via die tweede seatalk aansluiting.
Je wilt iig zeker de control unit en computer tegelijk poweren, omdat als de control unit uitgeschakeld wordt, dan kun je waarschijlijk de autopiloot niet meer in standby zetten mocht deze ingeschakeld zijn.