Bedankt voor jullie tips! ik heb aan de hand van jullie tips het schema aangepast en nog eens kritisch naar de draaddikte en zekeringen gekeken. in de bijlage heb ik het aangepaste schema toegevoegd en de tabel hoe ik tot de draaddiktes en zekeringen kom.
Mijn voorkeur heeft het om de startmotor wel te zekeren. op basis van dit topic
zeilersforum.nl/index.php/foru...n-op-laadstroomkabel heb ik bedacht om voor de start en serviceaccu een mespatroon van 160A te plaatsen. Dit valt nog binnen de maximale stroomsterkte voor een 35mm2 kabel. Jullie adviseren hoger te nemen. Stel ik neem een 250A zekering zal de zekering alleen de kabel beschermen bij kortsluiting, maar de 35mm2 kabel ka wel heet worden als bij starten in het slechtste geval 200A trekt, klopt dat?
ReneK schreef :
Verder vanuit de praktische kant , omdat ze de kabels beschermen en niet de ge- verbruiker is het ook het beste om ze zo dicht mogelijk bij de stroom bron te plaatsen , dus aan de uitgang van de mppt , net na de alternator en net na de akku voor de boegschroef , het heeft namelijk geen zin om , bijvoorbeeld, de boegschroef bekabeling te zekeren bij de boegschroef , bij kortsluiting voor de zekering doet die dan ook weinig
Klopt dit wel? In het boek Elektriciteit aan boord van Micheal Herman/Olav Cox staat dat je niet bij de regelaar gezekerd maar zo dichtmogelijk bij de accu. Bij kortsluiting zal de kabel beschermd zijn, aan de kant van de regelaar zou de zekering van de regelaar er uit moeten springen?
yannick schreef :
Wat ReneK zegt, zekeringen zitten er om je bedrading te zekeren, niet om je verbruikers te beschermen.
100A voor de startmotor is echt heel erg krap hoor. Een elektromotor heeft ook een aanloopstroom, die kan zomaar 2x zo hoog zijn als de nominale stroom, tel daar de gloeistiften bij op en je komt eerder op 250A zekering.
Bedankt voor de tip om de min van de Argofet te zekeren. Als ik van 200A uit zou gaan bij de starmotor zou ik de kabeldikte moeten aanpassen naar 50mm2 dan zou een zekering van 210 ampère de kabel nog beschermen, klopt het wat ik zeg?
keesvanleeuwen schreef :
is je boegschroef echt voorzien van een + en een - draad, of ligt de min aan massa?
als min van boegschroef aan massa ligt dan lopen er zwerfstromen.
morgen kijk ik verder.
kees
De Boegschroef zit nu inderdaad op de massa. Als deze niet op de massa zou zitten dan zou de massa van de argofet en acculader direct op de accu van de boegschroef aangesloten moeten worden. klopt dat?