Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: tips voor mijn schema?

tips voor mijn schema? 15 dec 2020 20:37 #1236672

Goedenavond,

Bij onze boot is alles voor het schakelpaneel niet gezekerd en daar wil ik verandering in brengen. Dit geeft gelijk de gelegenheid om wat verbeteringen toe te voegen en de elektra in beeld te brengen met een schema. Ik heb de huidige status en verbeteringen gemaakt aan de hand van het boek elektriciteit aan boord. Ik hoor graag of jullie tips hebben. Daarnaast heb ik twee concrete vragen:

1. Ik wil voor vanaf de positieve busbars de kabels van de lader, windgenerator, dynamo en zonnepaneel zekeren. Ik wil dit doen met midi zekeringen, deze zijn namelijk vanaf 20A te krijgen. Ik zie dat er in de watersport voornamelijk gekozen wordt voor ANL zekeringen. de prijs voor deze zekeringen zijn aanzienlijk hoger . De zekeringen worden niet in een motorruimte gemonteerd. is er een goede reden om wel voor ANL te gaan voor deze toepassing?
De hoofdzekeringen voor de serviceaccu en startmotor worden ANL zekeringen en de boegschroef is en blijft een meszekering.

2. Ik heb geen zekeringen opgenomen direct achter de accu. Ik heb dit gedaan zodat de accu's worden bijgeladen, ook als we niet op de boot zijn. De enige reden die ik mij kan bedenken om nog wel 2 schakelaars toe te voegen bij de service en startaccu is, dat er in een noodgeval alles kan uitgeschakeld worden, is dit raadzaam?

Bedankt alvast voor het kijken naar het schema en het geven van tips.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 15 dec 2020 20:44 door pimsalabim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tips voor mijn schema? 15 dec 2020 22:26 #1236695

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Mijn eerste ideeën:

100A zekering op je startaccu? Ik zou de start stroom als niet zekeren, is niet gebruikelijk. Indien je m wel wilt zekeren is 100A denk ik erg krap. (Denk vooral aan de aanloopstroom van je startmotor, eventueel samen met verbruik van je ga gloeistiften).

Min van je boegschroef accu naar je bus3 lijkt me erg dun. Bedenk dat die 60A die je in de plus gezekerd hebt ook door de min moet.

Min van de motor naar bus 3 is erg dun.

Min aan de argofet ontbreekt (ook zekeren!)

Wat is je maximale laadstroom uit je dynamo? Ik zie m bij je boegschroef 60A en bij je service accu 50A gezekerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tips voor mijn schema? 16 dec 2020 11:33 #1236767

yannick schreef :
Mijn eerste ideeën:

100A zekering op je startaccu? Ik zou de start stroom als niet zekeren, is niet gebruikelijk. Indien je m wel wilt zekeren is 100A denk ik erg krap. (Denk vooral aan de aanloopstroom van je startmotor, eventueel samen met verbruik van je ga gloeistiften).

Min van je boegschroef accu naar je bus3 lijkt me erg dun. Bedenk dat die 60A die je in de plus gezekerd hebt ook door de min moet.

Min van de motor naar bus 3 is erg dun.

Min aan de argofet ontbreekt (ook zekeren!)

Wat is je maximale laadstroom uit je dynamo? Ik zie m bij je boegschroef 60A en bij je service accu 50A gezekerd?

Hoi Yannick, bedankt voor je antwoord.

Ik ga de min vergoten. De min op de Argofet zit er wel, maar niet in het schema, deze voeg ik toe.

De dynamo levert maximaal 60A op. Ik heb 50A gekozen omdat ik daarmee de 10mm2 draad zeker. Ik kan ook de draaddikte verhogen naar 12mm2 en kiezen voor een 60A zekering.

De startmotor draad wil ik graag wel zekeren. ik heb een 1,2kw startmotor zodoende kwam ik op 100A, met en ANL traag zekering. Aan de gloeistiften heb ik niet gedacht.
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 12:11 door pimsalabim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tips voor mijn schema? 16 dec 2020 15:50 #1236838

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Behalve de boegschroef zekering vind ik alle andere zekeringen aan de lage kant , een zekering wordt ervoor gebruikt om in geval van kortsluiting ervoor te zorgen dat de kabels niet heet worden en brand veroorzaken , de zekeringen zijn er niet voor om ge- verbruikers te beschermen maar om door te branden in geval van kortsluiting

Het beste kun je zekeringen gebruiken die 2x zo zwaar zijn als dat de gebruiker of lader (mppt , boegschroef ) kan leveren of opnemen , maar ook weer niet zo zwaar dat ze de kabels niet beschermen

Verder vanuit de praktische kant , omdat ze de kabels beschermen en niet de ge- verbruiker is het ook het beste om ze zo dicht mogelijk bij de stroom bron te plaatsen , dus aan de uitgang van de mppt , net na de alternator en net na de akku voor de boegschroef , het heeft namelijk geen zin om , bijvoorbeeld, de boegschroef bekabeling te zekeren bij de boegschroef , bij kortsluiting voor de zekering doet die dan ook weinig
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tips voor mijn schema? 16 dec 2020 17:57 #1236884

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Wat ReneK zegt, zekeringen zitten er om je bedrading te zekeren, niet om je verbruikers te beschermen.

100A voor de startmotor is echt heel erg krap hoor. Een elektromotor heeft ook een aanloopstroom, die kan zomaar 2x zo hoog zijn als de nominale stroom, tel daar de gloeistiften bij op en je komt eerder op 250A zekering.

Ik weet niet hoe 'ver' je moet met die 10mm2 die nu 50A gezekerd is, maar zou je niet gewoon 16mm2 nemen? Dat is ook gewoon een standaard maat, en heeft ook minder verlies.

Vergeet ook geen zekering in de min van de argofet van een ampere of 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tips voor mijn schema? 17 dec 2020 19:54 #1237199

ANL zekering koop ik bij Alie voor 29 cent, de Ned zekeringen komen ook uit China, evenals de zekering houders.
verder is 100 Amp zekering voor startmotor geen juiste keuze, 1,2 KW is asvermogen, reken bij seriemotoren altijd met aanloopstroom van minstens 2,5 X I nominaal=300 Amp.
Verder mag je een zekering gedurende korte tijd 2 X overbelasten=150 Amp zekering, maar je moet de bedrijfszekerheid in acht nemen, in de winter loopt motor zwaarder aan of bij lucht in de leiding en even doorstarten dan gaat het fout, dus beter is het om voor leidingbeveiliging te gaan=300 Amp.
kijk maar eens naar je boegschroefje, is veredelde startmoter welke zekering heeft van 500Amp.
GELDT ook voor 100 Amp zekering van service accu, is eng, als je op noodschakelaar start en met standaard belastingen op afgaande lichtgroepen heb je DOOD SCHIP ofwel alles donker en uit.
is je boegschroef echt voorzien van een + en een - draad, of ligt de min aan massa?
als min van boegschroef aan massa ligt dan lopen er zwerfstromen.
morgen kijk ik verder.
kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tips voor mijn schema? 22 dec 2020 11:18 #1238631

Bedankt voor jullie tips! ik heb aan de hand van jullie tips het schema aangepast en nog eens kritisch naar de draaddikte en zekeringen gekeken. in de bijlage heb ik het aangepaste schema toegevoegd en de tabel hoe ik tot de draaddiktes en zekeringen kom.

Mijn voorkeur heeft het om de startmotor wel te zekeren. op basis van dit topic zeilersforum.nl/index.php/foru...n-op-laadstroomkabel heb ik bedacht om voor de start en serviceaccu een mespatroon van 160A te plaatsen. Dit valt nog binnen de maximale stroomsterkte voor een 35mm2 kabel. Jullie adviseren hoger te nemen. Stel ik neem een 250A zekering zal de zekering alleen de kabel beschermen bij kortsluiting, maar de 35mm2 kabel ka wel heet worden als bij starten in het slechtste geval 200A trekt, klopt dat?
ReneK schreef :

Verder vanuit de praktische kant , omdat ze de kabels beschermen en niet de ge- verbruiker is het ook het beste om ze zo dicht mogelijk bij de stroom bron te plaatsen , dus aan de uitgang van de mppt , net na de alternator en net na de akku voor de boegschroef , het heeft namelijk geen zin om , bijvoorbeeld, de boegschroef bekabeling te zekeren bij de boegschroef , bij kortsluiting voor de zekering doet die dan ook weinig

Klopt dit wel? In het boek Elektriciteit aan boord van Micheal Herman/Olav Cox staat dat je niet bij de regelaar gezekerd maar zo dichtmogelijk bij de accu. Bij kortsluiting zal de kabel beschermd zijn, aan de kant van de regelaar zou de zekering van de regelaar er uit moeten springen?
yannick schreef :
Wat ReneK zegt, zekeringen zitten er om je bedrading te zekeren, niet om je verbruikers te beschermen.

100A voor de startmotor is echt heel erg krap hoor. Een elektromotor heeft ook een aanloopstroom, die kan zomaar 2x zo hoog zijn als de nominale stroom, tel daar de gloeistiften bij op en je komt eerder op 250A zekering.

Bedankt voor de tip om de min van de Argofet te zekeren. Als ik van 200A uit zou gaan bij de starmotor zou ik de kabeldikte moeten aanpassen naar 50mm2 dan zou een zekering van 210 ampère de kabel nog beschermen, klopt het wat ik zeg?
keesvanleeuwen schreef :
is je boegschroef echt voorzien van een + en een - draad, of ligt de min aan massa?
als min van boegschroef aan massa ligt dan lopen er zwerfstromen.
morgen kijk ik verder.
kees

De Boegschroef zit nu inderdaad op de massa. Als deze niet op de massa zou zitten dan zou de massa van de argofet en acculader direct op de accu van de boegschroef aangesloten moeten worden. klopt dat?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 dec 2020 11:23 door pimsalabim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tips voor mijn schema? 22 dec 2020 17:06 #1238710

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Ik heb 2 dingen op te merken bij het verhaal over de startmotor.
- Hoeveel stroom de startmotor trekt is afhankelijk van de motor, mijn kleine 2 cylinder motor zal minder startstroom nodig hebben als een grote 3 of 4 cylinder motor.
Dus even nakijken in je handleiding of dat geweten is.
- Als motor in orde is, zal je maar enkele seconden je startmotor gebruiken. Je kan dus een iets kleinere zekering nemen dat wat je zou nemen voor een belasting die continu zoveel stroom zou trekken.

Dus eerst uitvissen hoeveel stroom je startmotor echt nodig heeft, en dan kijken welke zekering hiervoor bruikbaar is.
Op mijn boot zitten de hoofdzekeringen tussen de positieve Accuklemmen van de start en service accu en de hoofdschakelaars.
Op de accupolen zitten buiten die aansluitingen alleen afzonderlijk gezekerde bedrading voor de losse walstroom acculader en de zonnepaneelregelaar. ( 10 W zonnepaneel ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tips voor mijn schema? 23 dec 2020 08:31 #1238836

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik snap de redenatie rondom de min van de Argofet en de 200A van je startmotor niet.

De Argofet heeft een min en een Energize aansluiting, naast de grote aansluitingen voor de laadstroom. De energize (+) is soms nodig. Kwestie van proberen. De min is altijd nodig en een zekering is nodig omdat het 1 keer (dat wij weten) is misgegaan bij een defect geraakte Argofet. Een zekering van 2 of 3 ampere is zat, en een draadje van 1,5mm2 voldoende. De Energize moet de stroom om de dynamo te bekrachtigen kunnen hebben. Mijn 1A zekeringetje in de Energize is een keer geklapt. Dat kwam door een lege accu met te lage spanning. Nu 5A er in.

De dikke kabels krijgen nooit de startstroom te verwerken, alleen de laadstroom. Je moet voor het aansluiten van de Argofet een losse kabel van je dynamo naar je Argofet aanleggen en de koppeldraad tussen dynamo en startmotor verwijderen. Ik heb die draad niet gezekerd, maar goed vastgezet zodat hij niet kan schavielen enz enz. Mijn gedachten daarbij is dat wanneer de zekering klapt de dynamo ook naar de haaien is. Zou je hem willen zekeren dan is de Max laadstroom van je dynamo plus wat extra voldoende. Ik zie de dynamo wel eens enkele minuten meer leveren dan de specs aangeven. 40 ipv 35). Zou ik hem zekeren, dan werd het 50A of misschien 70A bij mijn 35A dynamo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tips voor mijn schema? 23 dec 2020 12:24 #1238935

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
gevoelsmatig (ik ken de cijfers niet achter het spreadsheet):
je neemt tekens de lengte kabeltje.
Maar voor de berekening moet je nemen de afstand van de accu tot aan de gebruiker en weer terug naar de accu. Dat is de lengte van de stroomkring en daarop baseer je de minimale draaddikte in combinatie met de te verwachten stroom en acceptabel voltverlies.
nu zijn er ook kabels die meerdere stroomkringen in zich bergen, bijvoorbeeld de accu naar busbar.
Maar die is zo dik dat het de som is van alle individuele draadjes naar de verbruikers, minus eventueel de gelijktijdigheidsfactor als je wilt bezuinigen.

Als je de totale minimale draaddikte vanaf het paneel naar de verbruikers uitrekent, kom je op 21,7 mm2. Maar je kabel naar het paneel is 10 mm2.
Als alleen de autopilot en de koelkast aanstaan is die 10 mm al mager.

(als ik het allemaal goed lees tenminste)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl