HPB schreef :
Wat is jullie advies voor het aanschaffen van nieuwe accu’s voor het licht boordnet; 2 x 85 Ah of 1 x 170Ah. 2 losse accu’s zullen makkelijker te plaatsen / tillen zijn, maar aan de andere kant zijn geen twee accu’s hetzelfde met de daarbij behorende nadelen.
Zijn er andere voor-nadelen behalve gewicht en grootte?
Theoretisch is één accu van 170 Ah beter.
Bij twee accu's van 85 Ah die je parallel schakelt zal er altijd één als eerste overlijden. De voornaamste voorwaarden bij het parallel schakel van accu's is dat ze van exact hetzelfde type en fabrikant zijn en bij wijze van spreken op dezelfde dag gemaakt, dus van exact dezelfde leeftijd.
De accu die na overlijden van de andere overblijft kan echter niet meer goed parallel met een nieuwe accu van hetzelfde type worden gebruikt, omdat niet aan de leeftijdsvoorwaarde wordt voldaan.
Voor de overblijvende accu moet dus ander emplooi worden gezocht, òf je levert hem, net als de overleden accu in bij de leverancier, die er met een beetje geluk nog een tientje voor teruggeeft.
Maar reden voor parallel schakelen van kleinere accu's is, naast de hanteerbaarheid, ook het gegeven dat je flexibelere bent qua plaatsing. Ze kunnen in een bepaalde opstelling ten opzichte van elkaar passen op een plek waar één 170 Ah accu niet past.
Ik begrijp dat de accu's in een bestaande situatie moeten worden geplaatst. Maar kennelijk speelt het plaatsingsprobleem in de ruimte waar de accu('s) moeten komen niet?
Verschillende reacties spreken ook over "goede kabels" zonder duidelijk te maken wat dit precies inhoudt. Naast voldoende doorsnede is het ook slim de aansluiting op stroomleveranciers (alternator, zonnepanelen etc.) zo te regelen dat de + en - kabels komend van die bronnen niet op dezelfde accu worden aangesloten.
www.accudienst.nl/h/354-hoe-sc...-serie-parallel.html