Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2 x 85 Ah of 1x 170Ah

2 x 85 Ah of 1x 170Ah 11 dec 2020 23:17 #1235542

  • HPB
  • HPB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Wat is jullie advies voor het aanschaffen van nieuwe accu’s voor het licht boordnet; 2 x 85 Ah of 1 x 170Ah. 2 losse accu’s zullen makkelijker te plaatsen / tillen zijn, maar aan de andere kant zijn geen twee accu’s hetzelfde met de daarbij behorende nadelen.

Zijn er andere voor-nadelen behalve gewicht en grootte?

Alvast bedankt voor jullie input.

Grt HP
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 x 85 Ah of 1x 170Ah 11 dec 2020 23:35 #1235543

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Met de huidige prijzen van LifePo4 accu's zou ik voor een 135ah van dat type gaan.

Als het om klassieke accu's gaat hangt het er van hoe sterk je bent. Ik zou 170ah te zwaar vinden.

Een heel groot gedeelte van de prijs wordt bepaald door het lood, in prijs maakt het dus niet veel uit.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 x 85 Ah of 1x 170Ah 11 dec 2020 23:59 #1235545

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2730
Bert65 schreef :
Met de huidige prijzen van LifePo4 accu's zou ik voor een 135ah van dat type gaan.

Als het om klassieke accu's gaat hangt het er van hoe sterk je bent. Ik zou 170ah te zwaar vinden.

Een heel groot gedeelte van de prijs wordt bepaald door het lood, in prijs maakt het dus niet veel uit.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Beetje kort door de bocht Bert. LifePo4 vergt een aantal aanpasingen in het 12v systeem, genoeg
over geschreven hier.

Gewoon 2 x 85Ah omdat dat lekker te tillen is. Wel goede kabels gebruiken.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 x 85 Ah of 1x 170Ah 12 dec 2020 07:37 #1235556

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
Afgelopen jaar voor dezelfde keuze gestaan en na uitgebreid advies van accuboeren, havengenoten etc gekozen voor 2 losse.

Inderdaad goed te tillen dan en indien goed aangesloten kon niemand mij grote nadelen noemen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 x 85 Ah of 1x 170Ah 12 dec 2020 08:22 #1235562

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
TimS schreef :
Afgelopen jaar voor dezelfde keuze gestaan en na uitgebreid advies van accuboeren, havengenoten etc gekozen voor 2 losse.

Inderdaad goed te tillen dan en indien goed aangesloten kon niemand mij grote nadelen noemen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ook als er 1 defect raakt kan je ( door de defecte los te maken ) met de andere je reis nog voortzetten, als je een grote hebt moet je die vervangen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 x 85 Ah of 1x 170Ah 12 dec 2020 09:30 #1235577

Ik heb nog nooit gezien dat er 1 accu van een accubank kapot gaat, dus dat lijkt me niet echt een goed argument
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 x 85 Ah of 1x 170Ah 12 dec 2020 09:45 #1235580

Toch gebeurt dit wel hoor, bij mij is er, elke 10 a 12 jaar, telkens één accu het eerste aan z´n eind.
En dan binnen die eerste defecte accu is het steeds maar één cel.

Wanneer je ruimte genoeg hebt neem dan losse cellen en vervang telkens de éne cel die het eerst aan z´n einde is.

Bij heftrucks gebeurt dat, omdat het de meest voordelige manier is.

Maar handiger op ons formaat scheepjes is meerdere accu´s parallel, zodat je, wanneer er na een jaar of tien één cel stuk gaat, je nog even door kunt op de nog overgebleven accu.

En net als met je schoenen, wanneer links versleten is, dan is rechts ook dicht bij z´n einde.
Dan koop je een paar nieuwe accu´s, zoals je ook met schoenen doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 x 85 Ah of 1x 170Ah 12 dec 2020 10:15 #1235587

HPB schreef :
Wat is jullie advies voor het aanschaffen van nieuwe accu’s voor het licht boordnet; 2 x 85 Ah of 1 x 170Ah. 2 losse accu’s zullen makkelijker te plaatsen / tillen zijn, maar aan de andere kant zijn geen twee accu’s hetzelfde met de daarbij behorende nadelen.

Zijn er andere voor-nadelen behalve gewicht en grootte?

Theoretisch is één accu van 170 Ah beter.
Bij twee accu's van 85 Ah die je parallel schakelt zal er altijd één als eerste overlijden. De voornaamste voorwaarden bij het parallel schakel van accu's is dat ze van exact hetzelfde type en fabrikant zijn en bij wijze van spreken op dezelfde dag gemaakt, dus van exact dezelfde leeftijd.

De accu die na overlijden van de andere overblijft kan echter niet meer goed parallel met een nieuwe accu van hetzelfde type worden gebruikt, omdat niet aan de leeftijdsvoorwaarde wordt voldaan.
Voor de overblijvende accu moet dus ander emplooi worden gezocht, òf je levert hem, net als de overleden accu in bij de leverancier, die er met een beetje geluk nog een tientje voor teruggeeft.

Maar reden voor parallel schakelen van kleinere accu's is, naast de hanteerbaarheid, ook het gegeven dat je flexibelere bent qua plaatsing. Ze kunnen in een bepaalde opstelling ten opzichte van elkaar passen op een plek waar één 170 Ah accu niet past.

Ik begrijp dat de accu's in een bestaande situatie moeten worden geplaatst. Maar kennelijk speelt het plaatsingsprobleem in de ruimte waar de accu('s) moeten komen niet?

Verschillende reacties spreken ook over "goede kabels" zonder duidelijk te maken wat dit precies inhoudt. Naast voldoende doorsnede is het ook slim de aansluiting op stroomleveranciers (alternator, zonnepanelen etc.) zo te regelen dat de + en - kabels komend van die bronnen niet op dezelfde accu worden aangesloten.

www.accudienst.nl/h/354-hoe-sc...-serie-parallel.html
Laatst bewerkt: 12 dec 2020 16:02 door Niemantsverdriet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 x 85 Ah of 1x 170Ah 12 dec 2020 11:02 #1235595

Bij accu´s in serie schakelen is gelijkheid véél belangrijker dan wanneer ze parallel staan!
Dezelfde stroom loopt immers door ALLE cellen. Het is beter dat die dan gelijk zijn.

Niks mis met zoveel als maar mogelijk identieke accu´s parallel.

Maar parallel accu´s die niet exact gelijk zijn is zeker niet problematisch.

De spanning van de accu´s zijn gelijk, bij laden voelen ze alle dezelfde 14,3V spanning en nemen ieder voor zich de daarbij behorende stroom.
Bij stroomafname gaat dat ook op.
De parallel geschakdelde accu´s leveren stroom naar hun capaciteit.

Een 100Ah accu parallel aan een 80Ah accu zullen gelijk vol `vol`of ´leeg` zijn, ze houden immers gelijke spanning. En dat is waarop ze reageren.

Leeftijdsverschil is een ander punt.

De levensduur begint bij het zuur in de accu brengen. Bij AGM en GEl is dat bij de fabrikant.
Bij vloeistof gebeurt dit doorgaans bij de groothandel, dus korter voor de verkoop aan de gebruiker.
Ook kan zuur er in een apparte houder bij gekocht worden en vult de gebruiker zelf de accu.

Een accu die een jaar lang op de plank in de winkel staat, zonder nu en dan geladen te zijn is al een groot deel van z´n levensduur kwijt vóór hij gebruikt wordt.

Het grote voordeel van vloeistof is het kunnen bijvullen met water, daarmee wordt het ongelijk zijn van iedere cel opgevangen.

Geen enkele cel is gelijk aan een andere, het is maar hoeveel decimalen je wilt gebruiken.
Dat water toevoegen vangt die (minimale) ongelijkheid op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 x 85 Ah of 1x 170Ah 13 dec 2020 08:33 #1235829

  • HPB
  • HPB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Dank voor de adviezen en tips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl