Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 08 dec 2020 15:31 #1234717

Hi Allemaal,
Ik ben bezig om de bedrading achter het schakelpaneel te vernieuwen en te organizeren. Voor verschillende redenen will ik daar gezekerde Din rail terminals gebruiken. (zie toegevoegde pdf). Nu zit ik al een paar dagen naar allerlei terminal blocks te kijken maar kan ik door de 3.000.000 bomen het bos niet meer zien :S

zoals je kan zien in het schema wil ik vanuit een schakelaar meerdere fused terminal blocks aansturen. Daarnaast zijn er verschillende items die zwaardere nominale stroom nodig hebben (de pompen, kleine omvormer, 12V stopcontacten, etc)

Ik kom op het punt dat ik moet gaan bestellen om het op tijd op de boot te krijgen.
Dus als iemand me kan verwijzen naar een duidelijk document/gids waar ik op moet letten, of die hetzelfde heeft gedaan en me kan zeggen wat hij/zij heeft gebruikt als materiaal zou ik erg dankbaar zijn!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 08 dec 2020 15:42 #1234718

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Ik weet niet helemaal wat je nu vraagt maar ik heb deze gebruikt. Kan je je eigen zekering in leggen.
Je schema geeft aan dat elke klem met zekering wordt uitgevoerd?
Waarom niet steeds één zekering per groep bij het schakelbord?

www.elektrototaalmarkt.nl/weid...ingsrijgklem-4156943
De andere onderdelen kan je op die site ook vinden.
Voor heel dunne draadjes kan je ook tegenwoordig wago dinrail klemmen vinden.

Geef anders even beter aan wat je nu zoekt svp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 08 dec 2020 21:05 #1234797

pieter2 schreef :
Ik weet niet helemaal wat je nu vraagt maar ik heb deze gebruikt. Kan je je eigen zekering in leggen.
Je schema geeft aan dat elke klem met zekering wordt uitgevoerd?
Waarom niet steeds één zekering per groep bij het schakelbord?

Mijn schakelpaneel bevat 4 zekeringsgroepen met een aantal schakelaars per zekeringsgroep.
De reden dat ik elke klem wil zekeren is omdat ik elke draad wil zekeren. Misschien een beetje overkill, maar heb afgelopen jaar een hele mooie en goed onderhouden boot tot op de waterlijn zien affikken door een kortsluiting in de bedrading. En aangezien ik toch de hele boot opnieuw bedraad (veel 30+ jaar oude draden) vond ik het wel een fijn idee.
pieter2 schreef :
www.elektrototaalmarkt.nl/weid...ingsrijgklem-4156943
De andere onderdelen kan je op die site ook vinden.
Voor heel dunne draadjes kan je ook tegenwoordig wago dinrail klemmen vinden.

Geef anders even beter aan wat je nu zoekt svp

De dikte is geen probleem, minimale draad dikte wordt 2,5mm2.
Wat ik probeer is: Van een schakelaar een draad naar een klem, die klem met een brug naar gezekerde klemmen waar de positieve consumenten draden naar toegaan. opzich heel simpel, maar er zijn zo ontzettend veel verschillende klemmen van zo ontzettend veel merken dat ik "haha" de draad verlies.

Bijvoorbeeld, Als je in het schema kijkt naar de laatste groep, de "12 Volt Outlets" dan heb ik een "Moeder" terminal en dan een brug naar verschillende gezekerde terminals. Op die groep zitten 3 12V sigaretten aansluitingen die potentieel 20A kunnen hebben. Ik neem aan dat ik een "Moeder" terminal moet kiezen die dat dus aankan. Of denk ik veel te moeilijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 09 dec 2020 11:16 #1234918

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Dus er is geen zekering bij de schakelaar, alleen op de dinrail dus voor de gebruiker?
In dat geval moet je er idd zeker van zijn dat alles dat vóór de rail zit dat kan hebben.
Als je elke draad wilt zekeren heb je dan de 'moeder draden' ook gezekerd ergens?

Ik zou iig de zekeringen op de rail zo klein mogelijk kiezen zodat je zeker weet dat deze er het eerst uit knalt. Verder hangt het er natuurlijk ook van af hoe groot de kans is dat je alle instrumenten aan hebt staan op vol verbruik.

Maar goed, we zitten nu je schema te bespreken. Je vraag was dacht ik welke klemmen je nodig hebt?
Die din rail connectoren met zekering zijn er in diverse uitvoeringen. Vooral afhankelijk van wat voor soort zekering je wilt hebben. Ik heb de simpelste met gewoon wat glaszekeringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 09 dec 2020 21:25 #1235052

pieter2 schreef :
Die din rail connectoren met zekering zijn er in diverse uitvoeringen. Vooral afhankelijk van wat voor soort zekering je wilt hebben. Ik heb de simpelste met gewoon wat glaszekeringen.

Ja, OK. Maar ik neem aan dat ik toch rekening moet houden met de nominale stroom capaciteit. En als je een brug legt tussen een normale terminal en een paar gezekerde hoe bereken je dan de benodigde nominale stroom van de normale terminal? of is dat niet relevant?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 09 dec 2020 21:59 #1235071

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Van vrijwel alle din rail klemmen series zijn databladen beschikbaar met de maximale nominale stroom per klem en per brug.

Zoals eerder gezegd houd rekening met dat je de voedende draden ook moet afzekeren. Voorbeeld, als je schakelaar max 10A is, en je hebt daarachter 4x5a zitten kan je dus je schakelaar overbelasten met kans op oververhitting/brand zonder dat er een zekering uit springt. Net zoals je voedende draad van je schakelpaneel. Je hebt best wat afgaande zekeringen, als je geen andere zekering aanbrengt moet je van wordt case scenario uitgaan dat je alle groepen 100% belast. Bedenk dan even hoe dik je voedende draad moet zijn. Ik denk niet dat je daar 25mm2 of zelfs nog dikker hebt liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 09 dec 2020 22:16 #1235082

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Ik (wij) gebruiken sinds jaar en dag de rijgklemmen van Weidmuller, WDU, WSE serie.
Je hebt ze van 2,5mm2 tot 35mm2.
Ook zijn er verbindingskammen om de klemmen onderling te verbinden.
De uitvoering met zekering WSE gaat tot max. 6 Ampere of 10 Amp.

www.weidmuller.nl/nl_nl/produc...screw_connection.jsp

Omdat de klemmen van een thermoplast zijn breken ze niet zoals thermoharders vaak wel doen.

Waarom Weidmuller? omdat we 35 jaar geleden zijn blijven hangen op die klemmen en ze bevallen nog steeds uitstekend. Het had ooit net zo goed een ander merk geweest kunnen zijn.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 dec 2020 22:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 09 dec 2020 22:21 #1235084

  • mystic
  • mystic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Herkenbare zoektocht, ik heb uiteindelijk een systeem met wago klemmen gewerkt en dan dit type zekeringsklem gebruikt. www.wago.com/nl/rijgklemmen/2-...ingsklem/p/2006-1681.

Werkte prima, vooral het verdelen met de bruggen vond ik het erg praktisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 10 dec 2020 10:03 #1235142

yannick schreef :
Van vrijwel alle din rail klemmen series zijn databladen beschikbaar met de maximale nominale stroom per klem en per brug.

Zoals eerder gezegd houd rekening met dat je de voedende draden ook moet afzekeren. Voorbeeld, als je schakelaar max 10A is, en je hebt daarachter 4x5a zitten kan je dus je schakelaar overbelasten met kans op oververhitting/brand zonder dat er een zekering uit springt. Net zoals je voedende draad van je schakelpaneel. Je hebt best wat afgaande zekeringen, als je geen andere zekering aanbrengt moet je van wordt case scenario uitgaan dat je alle groepen 100% belast. Bedenk dan even hoe dik je voedende draad moet zijn. Ik denk niet dat je daar 25mm2 of zelfs nog dikker hebt liggen.

Dus als ik je goed begrijp zeg je dat ik ook voor de "moeder" terminal, dus de terminal die direct aan de schakelaar gekoppelt is, het beste een gezekerde terminal kan gebruiken?
Ik ben trouwens niet van plan om dit jaar de huidige indeling te vervangen of nieuwe (zware) counsumers toe te voegen. Dit betekend dus dat de huidige schakelaars met alles wat er nu met kroonsteentjes achterhangt voldoende zwaar zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 10 dec 2020 12:30 #1235171

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Ik heb geen idee hoe je schakelaars er uit zien of dat je ze nog moet kopen maar er zijn schakelaars met ingebouwde zekering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 10 dec 2020 12:54 #1235174

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1834
Ik zou het niet ingewikkelder maken dan nodig is, als je maar zorgt dat elke stroomkring gezekerd is voor de dunste draad die erin voorkomt. Dat kun je doen op de plek waar je overgaat op een dunnere draad, zoals in een verdeelrail, of eerder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 10 dec 2020 21:14 #1235284

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
In ieder geval is alles wat hier in het blauwe blok staat niet gezekerd.

Daarnaast is het bijvoorbeeld mogelijk om 70A door je 12v outlets schakelaar te trekken zonder dat er een zekering uit gaat.
Eerlijk is eerlijk, de kans is zeer klein dat dat gebeurt maar het kán wel.
Ik zou dus de draden al zekeren vanaf je plus verdeler. En dan de zekeringen naar de apparaten selectief maken.

Overigens is het normaler om voor je schakelaar te zekeren, en dan niet daarna nog een keer alles apart.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 10 dec 2020 21:15 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 11 dec 2020 11:39 #1235386

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Vanaf de accu een hoof zekering plaatsen.
Maximale stroom berekenen als alle schakelaars en gebruikers aan staan.
Vanuit hier de draad of kabel diameter kiezen tussen de hoofd zekering en schakel paneel.
Bij je schakelpaneel door middel van rijgklemmen of busbar (verdeelstrip) naar je gebruikers zekeringen.
Dan naar de schakelaars en hiervan via rijgklemmen naar de gebruikers.

WAdenWind had het eerder over weidmuller klemmen en deze zijn prima.
Je kan kiezen met allerlei zwaarte en verhoudingen.
Er kunnen heel simpel door verbindingen gemaakt worden in de klemmen door stips met schroeven die er heel makkelijk ingaan.
Vergeet de isolatie schotjes niet of te wel eind schotten.
en de montage rail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 11 dec 2020 15:56 #1235435

yannick schreef :
In ieder geval is alles wat hier in het blauwe blok staat niet gezekerd.

Daarnaast is het bijvoorbeeld mogelijk om 70A door je 12v outlets schakelaar te trekken zonder dat er een zekering uit gaat.
Eerlijk is eerlijk, de kans is zeer klein dat dat gebeurt maar het kán wel.
Ik zou dus de draden al zekeren vanaf je plus verdeler. En dan de zekeringen naar de apparaten selectief maken.

Overigens is het normaler om voor je schakelaar te zekeren, en dan niet daarna nog een keer alles apart.

Dat klopt gedeeltelijk. Het is een detail schema. De hoofdvoeding naar het paneel is gezekerd op de hoofd busbar en zoals eerder gezegd heeft het paneel zelf 4 zekeringen. (Staan er 2 in t schema).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 11 dec 2020 15:57 #1235436

dehler schreef :
Vanaf de accu een hoof zekering plaatsen.
Maximale stroom berekenen als alle schakelaars en gebruikers aan staan.
Vanuit hier de draad of kabel diameter kiezen tussen de hoofd zekering en schakel paneel.
Bij je schakelpaneel door middel van rijgklemmen of busbar (verdeelstrip) naar je gebruikers zekeringen.
Dan naar de schakelaars en hiervan via rijgklemmen naar de gebruikers.

WAdenWind had het eerder over weidmuller klemmen en deze zijn prima.
Je kan kiezen met allerlei zwaarte en verhoudingen.
Er kunnen heel simpel door verbindingen gemaakt worden in de klemmen door stips met schroeven die er heel makkelijk ingaan.
Vergeet de isolatie schotjes niet of te wel eind schotten.
en de montage rail.

Het is een detail schema. De hoofdvoeding naar het paneel is gezekerd op de hoofd busbar en zoals eerder gezegd heeft het paneel zelf 4 zekeringen. (Staan er 2 in t schema).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fused DIN Rail terminal blocks en bomen in t bos 11 dec 2020 19:23 #1235487

Ik heb recent bij wodenko contact op Ali een hele hoop besteld.

Vond het heel aardig.

Twee weken later een avondje ondersteund bij het opbouwen van een schakelkast op het werk. Allemaal duur Phoenix contact spul.

Vond ik oprecht rommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl