Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lifepo4 still going strong

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 09:16 #1234659

Nou, gisteren een capaciteitsmeting gedaan van vier oude geleefde winston 160 ah cellen. Deze hebben er nu ergens tussen de 8 a 10 jaar opzitten waarvan 5 bij mij. Ik kreeg ze al aardig geleefd in handen en heb daar zelf een onder en boven protectie opgezet maar nooit structureel gebalanceerd. En verder aan het barre lot overgelaten wat een loodaccu had dit gebruik meermaals doen overlijden. Wel constateerde ik na twee jaar wat onbalans dus nu zit er een actieve balancer op het pakket.

Het ontladen met 20 ampere van 14V naar 11,4V leverde keurig 160 ah op. En na loskoppelen van de vier koplampen herstelde de spanning zich naar 12V. Denk dat er dus nog wel meer in zit, maar ga niet onder de 11,4 met belasten.

Heel bemoedigend deze uitkomst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 11:30 #1234676

Inderdaad zeer bemoedigend!! Lijkt me erg prettig om te zien. Heb je een idee van het niveau van laden/ontladen wat je toepast?? Op welke manier laadt je over het algemeen? Heb je bv een dedicated LifePo lader voor de walstroom?
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 11:35 #1234677

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Dat is bemoedigend! Na 5 jaar nog geen capaciteitsverlies! Na 10 jaar nog geen verouderingsverschijnselen behalve dan onbalans.
Ik ben erg benieuwd naar welke eind laadspanning je hebt gebruikt voor 4 cellen in serie en wat zo de hoogste laadstroom is geweest in de laatste 5 jaar. Dit zullen waarden zijn die de cellen kennelijk lang goed houden.
Salutations, Poivre
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 11:59 #1234683

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
De winston specs geven capaciteit bij het ontladen met 1C
Als je onder mindere belasting ontlaad kan de capaciteit initieel wel eens 20% meer zijn

Ik weet niet of je met een belasting van 160A hebt ontladen , zo niet dan zou het zelfs wel een zo kunnen zijn dat je cellen ‘op’ zijn volgens de regels , een lifepo4 cel wordt als ‘op’ gedefinieert als er ‘nog maar’ 80% van de initieele capaciteit beschikbaar is

Dus ondanks dat je nu nog steeds 160Ah meet kunnen ze voor de specs wel al ‘op’ zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 12:00 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 12:25 #1234687

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@ReneK:
In jouw redenering moet je dan rekening houden met een Peukert factor die de verliezen door de inwendige weerstand mee rekent. LFP cellen hebben een zeer lage inwendige weerstand (LiTiO cellen hebben en nog lagere inwendige weerstand). De Peukert factor voor die technologie wordt op 1 gesteld, maar zal wel 1,00001 of zoiets zijn. Het vermogensverlies tijdens ontladen is I2R en de verloren energie is I2Rt.
Dat wil zeggen dat het verlies niet verantwoordelijk kan zijn (zoals dat bij loodaccu's het geval is) voor een teruglopen in capaciteit. De invloed op de capaciteit van de accu moet dus ergens anders vandaan komen. Wat denk je van verlies van capaciteit door Lithium plating?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 12:40 #1234689

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Ik heb hier geen mening of gedachtes over
Her enige dat ik wil aangeven is dat met een 0.1C belasting (20A) de capaciteit best wel eens 160Ah kan zijn , echter als je het met 1C probeert er misschien nog 120Ah uitkomt en de set volgens de algemene regels voor batterijen / cellen etc dus EOL zijn

De gegeven cycles door alle fabrikanten meten namelijk het moment dat er ‘nog maar’ 80% van de initieele capaciteit beschikbaar is , dus na xxxx cycles zijn de batterijen / cellen ‘op’ omdat er nog maar 80% beschikbaar is , wat niet wil zeggen dat ze ‘dood’ zijn en voor ons nog prima bruikbaar met fractionele C ladingen en ontladingen

Daarom vind ik het persoonlijk ook helemaal niet zo spannend of belangrijk om de maximale cycles te halen uit een set cellen , dan kun je eenvoudiger beginnen met 20% meer capaciteit , dan verleng je je levensduur aanzienlijk omdat je veel minder de uitersten opzoekt vwb ontladen , wat volgens de fabrikanten meer nadelige effecten op de levensduur dan andere factoren

Dus als je tussen 100 en 80% SoC blijft gaan je cellen vele malen langer mee dan als je tussen de 100 en 10% cycled
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 12:46 #1234690

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Dit dus





Bijlagen:
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 13:13 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 15:08 #1234715

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
ReneK schreef :
Daarom vind ik het persoonlijk ook helemaal niet zo spannend of belangrijk om de maximale cycles te halen uit een set cellen , dan kun je eenvoudiger beginnen met 20% meer capaciteit , dan verleng je je levensduur aanzienlijk omdat je veel minder de uitersten opzoekt vwb ontladen , wat volgens de fabrikanten meer nadelige effecten op de levensduur dan andere factoren

Dus als je tussen 100 en 80% SoC blijft gaan je cellen vele malen langer mee dan als je tussen de 100 en 10% cycled

Je hebt volkomen gelijk over het opzoeken van de uitersten van de capaciteit en de levensduur. Er is een maar en jij hebt daar kennelijk geen last van... Iedereen kijkt naar de prijs en wil de laagste prijs per Ah per cel. Daarmee is de grootste accu voor de laagste prijs het doel. Dit geeft dan automatisch dat de uitersten van de accu worden opgezocht... en de levensduur wordt verkort.

Verder is er de uitlating van Winston/Thundersky dat 'de cellen de langste levensduur hebben bij 30% soc' en daar past het cyclen tussen 100% en 80% niet in. Dan zou je het beste tussen 20 en 40% kunnen cyclen. Dat is voor wat betreft de cycle 'inhoud' hetzelfde. De loodaccu mentaliteit zit daarbij in de weg, want die soort voelt zich het beste zo dicht mogelijk bij 100% soc en heeft dan de langste levensduur. Pas je dit op LFP cellen toe, dan zal bij het 100% soc punt de accu zijn capaciteit verliezen door Lithium plating (onderzoek van de battery academy).
Het gebruik van hoge laadspanningen om de accu snel te kunnen laden is daarmee 'moordend' voor de cellen. Laad je langzaam (met een lage stroomsterkte) dan is de laadspanning ook niet hoog en treedt er niet makkelijk Lithium Plating op en gaat de accu langer mee. Het kan zijn dat de toevoeging van Yttrium (uniek voor de Winston/Tbundersky cellen) de Lithium plating verminderd want zij hebben altijd hogere laadspanningen gehanteerd.
Dus ja, als je de uitersten opzoekt gaat je accu minder lang mee.

Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 16:01 #1234722

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Ik ga verder niet in op het technische aspect aangezien we daar toch een klein beetje andere mening over hebben , vooral over de hoogste laadspanning

Maar de kosten , waar ik geen last van zou hebben (?) , zijn inmiddels een non-issue aangezien 272/280Ah cellen minder dan $100 p stuk kosten , dus voor $400 maak je een cel pakket van 272Ah @ 12v welke (laag ingeschat) 1500 cycles meegaan en dan nog 80% SOIC hebben (4 jaar bij iedere dag een 100-10% cycle , of 40 jaar bij iedere 10 dagen een 100-10% cycle)

En als je dat niet genoeg vind verdubbel je capaciteit , kost $400 extra en ineens krijg je dus bijna 6000 cycles (volgens lithionics , niet de minste) en dat is een heleboel jaren bij zowel dagelijks en helemaal bij 10 dagen cycle en na al die jaren zit je op 80% SOIC

Dan mag je je dus gaan afvragen waarom we zo’n heisa maken over tot 3.4v of 3.65v per cel laden ?
Zelfs al gaan de cellen ‘maar’ 8 jaar mee omdat we iedere 2 dagen van 100 naar 10% gaan zijn de kosten op jaar basis $50

Zelf gebruiken we de cellen intensief (misschien wel intensiever dan 95% van de forum leden hier) , geankerd dagelijks tussen de 100 en 80% SOC , zeilend trek ik ze naar 10% in een dag of 5 , maar hoeveel zeilen we ‘echt’ ? 10-15% ? Dus >80% vd tijd doen ze ‘niets’

Dat betekend dus dat de cellen waarschijnlijk nog vele malen langer meegaan dan de 1500 cycles , en zonder catastrofaal stuk gaan overleven ze de rest van de electronica aan boord die vele malen duurder is dan een set van 4 lifepo4 cellen

Ik vind het leuk hoor , lithium plating , niet volladen tot 100% om de laatste 500 cycles er uit te persen , individuele cel laders en de hele mikmak er omheen , ik geef 350$/euro uit aan een bms , stel de max laadspanning in op 3.65v , cycle gemiddeld eens in de 5 dagen tijdens zeilen van 100-10% en als
We 24/7/365 zeilen houden mijn cellen het dus 1500x5= 7500 dagen (20 jaar) vol

Zelfs al zou je ieder weekend in NL gaan varen , en eens per week (in het weekend) de cellen leegtrekt (10%) en netjes laad (tot de door de fabrikant opgegeven 3.65v) gebruik je 52 cycles , zelfs al zou je je best doen met vernielen en dus ‘maar’ 500 cycles halen is dat voor de meeste zeilers 10
Jaar

Maar ja ,
Dit is mijn mening en dan geef ik maar wat meer (extra $40 per jaar) uit
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 17:16 #1234732

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
De cellen van alweereengijp zijn inmiddels 10 jaar oud waarvan hij er de laatste 5 jaar er op gezet heeft met laad waardes die we (nog) niet weten

Maar in 2010 was het max voltage opgegeven door winston 4 volt

files.ev-power.eu/inc/_doc/att...-300Ah-Datasheet.pdf

, aanneemende dat de originele gebruiker dit ook gedaan heeft zijn de cellen dus , volgens de huidige stand van zaken , behoorlijk mishandeld ‘ver in het knie gedeelte dat absoluut dodelijk is voor lifepo4 cellen’ (?) en ik snap het wel , niemand wil zijn investering snel de vernieling in helpen , maar ik heb ook het idee dat we vwb de cellen zelf wat krampachtig bezig zijn , in ieder geval met 160Ah winston cellen ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 17:16 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 17:52 #1234738

maja, de kosten hè. Aanschaf is wel een bulk geld. Ten opzichte van een simpele loodaccu.
Ja ik weet ze gaan heel lang mee, en dan moet je dat delen door het aantal jaren dat je er plezier van hebt.

Ik durf hier te beweren dat de cellen langer meegaan dan de gemiddelde eigenaar hier.
dus moet je dan eigenlijk delen door de verwachte levensjaren van de schipper.... :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 19:18 #1234756

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Het is nog veel gekker geweest: in 2007 werd 4,2V als maximale laadspanning opgegeven! Daarnaast werd aanbevolen de cellen eens per maand tot deze spanning te laden. (als balanceer maatregel)

Ik heb de ervaring met een 800Ah LiFePO4 cel (en da's geen knoopcel voor een gehoorapparaat) dat een dergelijke cel van omgevingstemperatuur naar >50oC gaat bij overschrijding van de 3,45V en een laadstroom van 20A (en da's niet meer dan jeuk voor een 800Ah cel!) binnen een half uur. De fysische veranderingen zijn niet gering bij overladen en de grens tussen laden en overladen ligt duidelijk bij die 3,4V.

Een andere test was het aansluiten van LFP cellen gedurende een jaar op een lader die streng werd begrensd op 3,4V. Hierbij werd nooit een hogere temperatuur dan de omgevingstemperatuur gemeten. De capaciteit werd niet merkbaar kleiner. Dit maakt de weg vrij om met de begrenzing van de laadspanning tot 3,4V per cel de gewoonlijke loodaccu laadroutine te gebruiken (laat de accu gewoon de hele tijd aan de lader staan).

Zij die omwille van de laadsnelheid 3,65V als laadspanning willen hanteren... Prima, als je rekening houdt met een verkorting van de gebruiksduur van de accu.
Of je dat acceptabel vindt... Dat maak je zelf uit, het is jouw geld.
Helaas is het moeilijk om aan te geven hoeveel de verkorting in gebruiksduur per 100mV verhoging boven de 3,45V zal bedragen.

De prijs/prestatie van een accu is maar één aspect en zal voor velen zelfs het belangrijkste aspect zijn. Er zijn ook andere aspecten zoals het veel hogere laad en ontlaad rendement ten opzichte van een loodaccu en een reductie van het gebruik van giftig lood in de energieopslag. Verder is er een veel groter gebruiksbereik ten opzichte van een loodaccu. Het is echter heel moeilijk om die winst om te zetten naar een verlaging van de aankoopprijs.

Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 19:23 #1234757

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
roozeboos schreef :
maja, de kosten hè. Aanschaf is wel een bulk geld. Ten opzichte van een simpele loodaccu.
:

Daar ben ik het ook wel mee eens , als je alleen weekendjes doet en zondagmiddag weer aan de walstroomlader gaat voldoen loodakku’s prima , het wordt pas interessant als je meerdere weken / maanden zonder walstroom wil kunnen doen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifepo4 still going strong 08 dec 2020 19:24 #1234758

Of een electrische aandrijving hebt..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl