Op het gevaar af de zoveelste te zijn met een dingetje over scheidingsdiodes en accu aansluitingen wil ik toch deze vraag even posten:
In mijn boot zit zo’n bosch scheidingsrelais. Deze ga ik vervangen door een argofet scheidingsdiode van Victron (reeds aangeschaft). Reden? Ik heb een keer gedoe gehad met dat relais en ik vertrouw hem niet meer. Bovendien vind ik het idee dat bij een bekrachtigd relais de service accu’s en de start accu gewoon parallel geschakeld worden niet fijn ivm de grote verschillen in capaciteit.
Ik heb een Volvo penta motor (Md 2020b) met een Valeo A13N234 dynamo ( 14V60A).
Nu zie ik in het schema van de motor dat er een zgn magnetizing resistor (33 ohm 9W) in zit.
Waar ik nu mee zit is de vraag of ik Energize input op de victron argofet moet gaan aansluiten of niet?
Verder zie ik dat er op het motorschema een directe verbinding zit tussen de startmotor + en de +B van de dynamo, ik ga er van uit dat die weg moet en dat de +B alleen naar de Argofet gaat?
(ik denk dat die draad er nog zit ivm de huidige scheidings schakelaar)
Een andere vraag m.b.t. die magnetizing resistor: Is deze in de plaats van het “normale” start lampje? Is dat alleen maar een indicator die verder geen functie heeft met het bekrachtigen van heet veld?
En zo ja waarvoor is dan het batt lampje op het bedienings paneel?
tenslotte:
Weet iemand waar deze Magnetizing resistor zich bevind op de VP MD2020?
voor de volledigheid: in de bijlage heb ik het el schema van mijn motor en mijn bedieningspaneel gepost