Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wie wil dit schema beoordelen

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 15:16 #1232715

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Hoe doe je noodstart op je licht accu?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 15:25 #1232726

Ja, dat heb ik bewust achterwege gelaten. Ik ga er vanuit dat ik dat niet nodig heb. En mocht dat toch ooit zo zijn, dan gebruik ik wel startkabels.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 15:26 #1232727

zijn het agm accu’s, volgens mij werkt dan een cyrix relais niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 15:31 #1232730

Nee, normale accu's
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 15:39 #1232735

Dank voor de input tot zo ver. Maar klopt mijn schema of gaan er dingen fout?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 15:43 #1232737

zou je de accu.s niet beter parralell schakelen + aan + - aan -, zo krijg je meer vermogen (ah), het relais regelt dan het netjes laden van de 2, komt er in de toekomst nog een zonnepaneeltje in?
Laatst bewerkt: 30 nov 2020 15:49 door Easyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 16:02 #1232746

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Heb je een reden om de hoofdstroom naar je startmotor wel te zekeren en de laadstroom vanaf je dynamo niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 16:11 #1232750

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Ik heb even snel wat aanpassingen gedaan op je schema.
Zou per accu 1 zekering toepassen.

Kijk nog eens kritisch naar je draad dikte.

10mm2 gaat tot 71A
16mm2 gaat tot 94A (20mm2 is geen standaard maat)
25mm2 gaat tot 123A

Overweeg een schakelaar op te nemen in de min van je Cyrix, dan kan je deze ook uitschakelen om overladen van je startaccu te voorkomen.
Bijlagen:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 30 nov 2020 16:13 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 16:17 #1232754

PvO schreef :
Ik heb even snel wat aanpassingen gedaan op je schema.
Zou per accu 1 zekering toepassen.

Kijk nog eens kritisch naar je draad dikte.

10mm2 gaat tot 71A
16mm2 gaat tot 94A (20mm2 is geen standaard maat)
25mm2 gaat tot 123A

Overweeg een schakelaar op te nemen in de min van je Cyrix, dan kan je deze ook uitschakelen om overladen van je startaccu te voorkomen.

accus niet paralell aansluiten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 16:20 #1232756

@Yannick: ik heb nog nooit de laadstroom van de dynamo naar startaccu gezekerd. Dat hoeft toch helemaal niet?
@PvO: draaddikte is een punt, zal het herzien.
Overladen van startaccu: dat gebeurt toch eigenlijk niet? Zonder Cyrix heb ik ook geen schakelaar tussen dynamo en startaccu.
Waarom moet ik een zekering opnemen in het circuit van de startaccu? Extra zekerheid?
Je hebt de zekering van Cyrix naar startaccu doorgehaald, maar Victron schrijft dat voor in haar schema.

Edit: heb ik fout gezien. Victron schrijft een 120A zekering voor tussen service-accu en Cyrix
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 30 nov 2020 16:23 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 16:25 #1232758

Easyzeiler schreef :
zou je de accu.s niet beter parralell schakelen + aan + - aan -, zo krijg je meer vermogen (ah), het relais regelt dan het netjes laden van de 2, komt er in de toekomst nog een zonnepaneeltje in?

Lijkt mij niet wenselijk. Nu heb ik een scheiding, als ik ze parallel schakel niet meer. En dan zou ik ook geen relais hoeven te installeren toch?
Zonnepaneel alleen in de vakanties. Die sluit ik dan rechtstreeks aan op de service-accu.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 30 nov 2020 16:25 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 16:34 #1232761

bertilbeumer schreef :
Easyzeiler schreef :
zou je de accu.s niet beter parralell schakelen + aan + - aan -, zo krijg je meer vermogen (ah), het relais regelt dan het netjes laden van de 2, komt er in de toekomst nog een zonnepaneeltje in?

Lijkt mij niet wenselijk. Nu heb ik een scheiding, als ik ze parallel schakel niet meer. En dan zou ik ook geen relais hoeven te installeren toch?
Zonnepaneel alleen in de vakanties. Die sluit ik dan rechtstreeks aan op de service-accu.

ik zou het zeker wel doen, ik denk in 99% van de gevallen staan de accu’s parallel in zo’n opstelling, ieder zijn ding, ik kies voor meer ah tjes. success ermee in ieder geval
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 16:37 #1232764

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
bertilbeumer schreef :
@Yannick: ik heb nog nooit de laadstroom van de dynamo naar startaccu gezekerd. Dat hoeft toch helemaal niet?
@PvO: draaddikte is een punt, zal het herzien.
Overladen van startaccu: dat gebeurt toch eigenlijk niet? Zonder Cyrix heb ik ook geen schakelaar tussen dynamo en startaccu.
Waarom moet ik een zekering opnemen in het circuit van de startaccu? Extra zekerheid?
Je hebt de zekering van Cyrix naar startaccu doorgehaald, maar Victron schrijft dat voor in haar schema.

Edit: heb ik fout gezien. Victron schrijft een 120A zekering voor tussen service-accu en Cyrix

Het is niet gebruikelijk, net zoals dat het niet gebruikelijk is de hoofdstroom naar je startmotor te zekeren, maar je ervoor hebt gekozen dit wel te doen.

Als je het dat wel doet, zeker dan ook de laadstroom draad van je dynamo, ook die kan sluiting maken.
Maar normaliter zit de B+ van de dynamo aan de startmotor en die weer ongezekerd via een hoofdschakelaar aan de accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 17:03 #1232776

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
bertilbeumer schreef :
@Yannick: ik heb nog nooit de laadstroom van de dynamo naar startaccu gezekerd. Dat hoeft toch helemaal niet?
@PvO: draaddikte is een punt, zal het herzien.
Overladen van startaccu: dat gebeurt toch eigenlijk niet? Zonder Cyrix heb ik ook geen schakelaar tussen dynamo en startaccu.
Waarom moet ik een zekering opnemen in het circuit van de startaccu? Extra zekerheid?
Je hebt de zekering van Cyrix naar startaccu doorgehaald, maar Victron schrijft dat voor in haar schema.

Edit: heb ik fout gezien. Victron schrijft een 120A zekering voor tussen service-accu en Cyrix
Ik heb niet alleen de zekering naar cyrix doorgehaald, maar heel de kabel en vervolgens de kabel aangesloten na de zekering naar je gebruikers.
Dat scheelt een zware zekering.

Uitgangspunt moet zijn dat je met zekeringen de kabel beschermt.
Als gevolg daarvan moet je dus in alle kabels die de maximale stroom die de spanningsbron(accu, lader, dynamo, enz) kan leveren niet aan kunnen, een zekering plaatsen en liefst zo dicht mogelijk bij de spanningsbron.

Overladen van je startaccu kan gebeuren bij een intelligente lader en regelmatig ontladen service accu's.
Bij inschakelen van de lader bepaalt de lader onder meer a.d.h.v. de spanning van de service accu de equalize tijd.
Een volle accu(startaccu) regelmatig voor langere tijd aan een hoge laadspanning blootstellen is niet goed voor de accu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 17:04 #1232779

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Easyzeiler schreef :
PvO schreef :
Ik heb even snel wat aanpassingen gedaan op je schema.
Zou per accu 1 zekering toepassen.

Kijk nog eens kritisch naar je draad dikte.

10mm2 gaat tot 71A
16mm2 gaat tot 94A (20mm2 is geen standaard maat)
25mm2 gaat tot 123A

Overweeg een schakelaar op te nemen in de min van je Cyrix, dan kan je deze ook uitschakelen om overladen van je startaccu te voorkomen.

accus niet paralell aansluiten?
Nee, natuurlijk niet.
Je wilt altijd een volle startaccu hebben om te starten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 17:09 #1232783

PvO schreef :
Easyzeiler schreef :
PvO schreef :
Ik heb even snel wat aanpassingen gedaan op je schema.
Zou per accu 1 zekering toepassen.

Kijk nog eens kritisch naar je draad dikte.

10mm2 gaat tot 71A
16mm2 gaat tot 94A (20mm2 is geen standaard maat)
25mm2 gaat tot 123A

Overweeg een schakelaar op te nemen in de min van je Cyrix, dan kan je deze ook uitschakelen om overladen van je startaccu te voorkomen.

accus niet paralell aansluiten?
Nee, natuurlijk niet.
Je wilt altijd een volle startaccu hebben om te starten.

volle startaccu, wat heeft dat er mee te maken, parralell aangesloten accu’s kunnen een boot motor niet starten of wat denkt u! Paralell accu’s raken niet vol dan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 17:13 #1232785

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Easyzeiler schreef :
PvO schreef :
Easyzeiler schreef :
PvO schreef :
Ik heb even snel wat aanpassingen gedaan op je schema.
Zou per accu 1 zekering toepassen.

Kijk nog eens kritisch naar je draad dikte.

10mm2 gaat tot 71A
16mm2 gaat tot 94A (20mm2 is geen standaard maat)
25mm2 gaat tot 123A

Overweeg een schakelaar op te nemen in de min van je Cyrix, dan kan je deze ook uitschakelen om overladen van je startaccu te voorkomen.

accus niet paralell aansluiten?
Nee, natuurlijk niet.
Je wilt altijd een volle startaccu hebben om te starten.

volle startaccu, wat heeft dat er mee te maken, parralell aangesloten accu’s kunnen een boot motor niet starten of wat denkt u! Paralell accu’s raken niet vol dan!
Bij parallel schakeling zal, als je bijvoorbeeld een paar nachtjes voor anker ligt, bijvoorbeeld de koelkast beide accu's ontladen.
Als dit te lang doorgaat heb je twee lege accu's die de motor niet meer kunnen starten.
Vandaar de scheiding tussen een startaccu en een serviceaccu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 17:14 #1232787

PvO schreef :
bertilbeumer schreef :
@Yannick: ik heb nog nooit de laadstroom van de dynamo naar startaccu gezekerd. Dat hoeft toch helemaal niet?
@PvO: draaddikte is een punt, zal het herzien.
Overladen van startaccu: dat gebeurt toch eigenlijk niet? Zonder Cyrix heb ik ook geen schakelaar tussen dynamo en startaccu.
Waarom moet ik een zekering opnemen in het circuit van de startaccu? Extra zekerheid?
Je hebt de zekering van Cyrix naar startaccu doorgehaald, maar Victron schrijft dat voor in haar schema.

Edit: heb ik fout gezien. Victron schrijft een 120A zekering voor tussen service-accu en Cyrix
Ik heb niet alleen de zekering naar cyrix doorgehaald, maar heel de kabel en vervolgens de kabel aangesloten na de zekering naar je gebruikers.
Dat scheelt een zware zekering.

Uitgangspunt moet zijn dat je met zekeringen de kabel beschermt.
Als gevolg daarvan moet je dus in alle kabels die de maximale stroom die de spanningsbron(accu, lader, dynamo, enz) kan leveren niet aan kunnen, een zekering plaatsen en liefst zo dicht mogelijk bij de spanningsbron.

Overladen van je startaccu kan gebeuren bij een intelligente lader en regelmatig ontladen service accu's.
Bij inschakelen van de lader bepaalt de lader onder meer a.d.h.v. de spanning van de service accu de equalize tijd.
Een volle accu(startaccu) regelmatig voor langere tijd aan een hoge laadspanning blootstellen is niet goed voor de accu.

Oké, duidelijk verhaal. Ik zal het aanpassen, dank voor je kritiek!
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 17:18 #1232791

PvO schreef :
Easyzeiler schreef :
PvO schreef :
Easyzeiler schreef :
PvO schreef :
Ik heb even snel wat aanpassingen gedaan op je schema.
Zou per accu 1 zekering toepassen.

Kijk nog eens kritisch naar je draad dikte.

10mm2 gaat tot 71A
16mm2 gaat tot 94A (20mm2 is geen standaard maat)
25mm2 gaat tot 123A

Overweeg een schakelaar op te nemen in de min van je Cyrix, dan kan je deze ook uitschakelen om overladen van je startaccu te voorkomen.

accus niet paralell aansluiten?
Nee, natuurlijk niet.
Je wilt altijd een volle startaccu hebben om te starten.

volle startaccu, wat heeft dat er mee te maken, parralell aangesloten accu’s kunnen een boot motor niet starten of wat denkt u! Paralell accu’s raken niet vol dan!
Bij parallel schakeling zal, als je bijvoorbeeld een paar nachtjes voor anker ligt, bijvoorbeeld de koelkast beide accu's ontladen.
Als dit te lang doorgaat heb je twee lege accu's die de motor niet meer kunnen starten.
Vandaar de scheiding tussen een startaccu en een serviceaccu.

ok theoretisch klopt het, maar met een gescheiden accu haal je die paar nachtjes koelkast niet simpel gezegd omdat je geeh ah’s meer hebt. ieder zijn keuze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 17:54 #1232809

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
mbt zekering dynamo ja/nee;

wat ik heb begrepen; gaat zo'n zekering er uit tijdens laden, is de kans groot dat de interne diodes (dynamo) de geest geven door inductie piek


heb je in de auto een zekering tussen dynamo en accu?
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 18:02 #1232816

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Easyzeiler schreef :
ok theoretisch klopt het, maar met een gescheiden accu haal je die paar nachtjes koelkast niet simpel gezegd omdat je geeh ah’s meer hebt. ieder zijn keuze
Niet alleen theoretisch hóór, in de praktijk ook.
Als je accu die paar nachtjes koelkast niet trekt is je accu te klein. Het is dan gebruikelijk om dat je service accu capaciteit uit te breiden met een extra accu, niet met het opofferen van je start accu.

Het is ook een veiligheidsmaatregel.
Het is niet ondenkbaar dat na, bijvoorbeeld een oversteek naar engeland, je apparatuur (stuurautomaat, navigatie pc/plotter en eventueel radar) je service accu verder leeg trekt dan verwacht. Het is dan wel prettig dat je zeker weet dat je de motor nog kan starten om de service accu weer wat bij te laden.

Dat jij het anders doet kan natuurlijk, maar doe hier dan niet net alsof dat de regel is, en scheiden van acccu's een uitzondering, want dat is het niet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 18:05 #1232819

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
sy helios schreef :
mbt zekering dynamo ja/nee;

wat ik heb begrepen; gaat zo'n zekering er uit tijdens laden, is de kans groot dat de interne diodes (dynamo) de geest geven door inductie piek


heb je in de auto een zekering tussen dynamo en accu?

Als je zekering groot genoeg is, gaat deze er alleen uit bij een te hoge stroom als gevolg van kortsluiting.
Heb je bij kortsluiting geen zekering, dan zijn de gevolgen waarschijnlijk dusdanig dat je in plaats daarvan graag wat verbrande diodes zou hebben gehad.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 18:09 #1232820

PvO schreef :
Easyzeiler schreef :
ok theoretisch klopt het, maar met een gescheiden accu haal je die paar nachtjes koelkast niet simpel gezegd omdat je geeh ah’s meer hebt. ieder zijn keuze
Niet alleen theoretisch hóór, in de praktijk ook.
Als je accu die paar nachtjes koelkast niet trekt is je accu te klein. Het is dan gebruikelijk om dat je service accu capaciteit uit te breiden met een extra accu, niet met het opofferen van je start accu.

Het is ook een veiligheidsmaatregel.
Het is niet ondenkbaar dat na, bijvoorbeeld een oversteek naar engeland, je apparatuur (stuurautomaat, navigatie pc/plotter en eventueel radar) je service accu verder leeg trekt dan verwacht. Het is dan wel prettig dat je zeker weet dat je de motor nog kan starten om de service accu weer wat bij te laden.

Dat jij het anders doet kan natuurlijk, maar doe hier dan niet net alsof dat de regel is, en scheiden van acccu's een uitzondering, want dat is het niet.

ook ok, maar blue water schepen hebben ze toch paralell, by the way, met een oversteek naar Engeland heb je niets geen accu overkill nodig, 8 + uurtjes, een keer stroom op en 1 x tegen of andersom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 18:40 #1232840

Nou, dan moet dit het dus worden:
Dank allen voor de hulp!

Bijlage:

Bestandsnaam: SchemaDehler-2.pdf
Bestandsgrootte:201 KB
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 18:48 #1232851

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Ik las nog iets over startkabels, eventueel kan je volgens mij op de cyrix ook nog een (geschakelde) plus aansluiten waarna het relais sluit ongeacht de accu spanning.
Hiermee zou je dan de service accu als start (hulp) accu kunnen gebruiken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl