Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wie wil dit schema beoordelen

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 18:48 #1232851

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Ik las nog iets over startkabels, eventueel kan je volgens mij op de cyrix ook nog een (geschakelde) plus aansluiten waarna het relais sluit ongeacht de accu spanning.
Hiermee zou je dan de service accu als start (hulp) accu kunnen gebruiken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 18:49 #1232852

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
wat trekt je startmotor denk je?
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 18:52 #1232856

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
bertilbeumer schreef :
Nou, dan moet dit het dus worden:
Dank allen voor de hulp!

Bijlage:

Bestandsnaam: SchemaDehler-2.pdf
Bestandsgrootte:201 KB

Er zit nog een foutje in. Je acculader zit buiten je shunt om! Zo meet je de laadstoom uit de acculader niet!

En weet je zeker dat je je startmotor gaat afzekeren? Zo ja, bedenk dan even of 100A wel genoeg is. Wat voor motor heb je? Gloeit die ook voor, of is t een koudstarter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 18:53 #1232857

bertilbeumer schreef :
Nou, dan moet dit het dus worden:
Dank allen voor de hulp!

Bijlage:

Bestandsnaam: SchemaDehler-2.pdf
Bestandsgrootte:201 KB

dat is goed en veilig, de kabeldikte is ook ok
100%

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 18:55 #1232861

PvO schreef :
Ik las nog iets over startkabels, eventueel kan je volgens mij op de cyrix ook nog een (geschakelde) plus aansluiten waarna het relais sluit ongeacht de accu spanning.
Hiermee zou je dan de service accu als start (hulp) accu kunnen gebruiken.

Ja, die feature zit inderdaad op de Cyrix maar die gebruik ik niet. Vind het een beetje overtollige ballast want de startaccu gebruik ik echt alleen maar om de motor te starten en ik ga er vanuit dat die accu altijd vol is. Mocht die in een uitzonderlijk geval toch een keer de geest geven, kan ik altijd startkabels gebruiken.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 18:58 #1232863

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
bertilbeumer schreef :
@Yannick: ik heb nog nooit de laadstroom van de dynamo naar startaccu gezekerd. Dat hoeft toch helemaal niet?

zeilersforum.nl/index.php/foru...gen?start=25#1082577
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 18:58 #1232864

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
ok, ik gebruik het ook (nog) niet, te lui om aan te sluiten :lol: , maar dacht zal het toch even noemen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 19:05 #1232869

yannick schreef :
bertilbeumer schreef :
Nou, dan moet dit het dus worden:
Dank allen voor de hulp!

Bijlage:

Bestandsnaam: SchemaDehler-2.pdf
Bestandsgrootte:201 KB

Er zit nog een foutje in. Je acculader zit buiten je shunt om! Zo meet je de laadstoom uit de acculader niet!

En weet je zeker dat je je startmotor gaat afzekeren? Zo ja, bedenk dan even of 100A wel genoeg is. Wat voor motor heb je? Gloeit die ook voor, of is t een koudstarter?

Op mijn vorige boot had ik de lader ook rechtstreeks op de accu. De monitor gaf dan altijd direct de laadspanning aan. Dus ik wilde het maar weer zo doen.

Op mijn schema heb ik de zekering dynamo-startaccu onduidelijk geplaatst. Idee is dat accu-startmotor niet gezekerd wordt, maar alleen onderbroken wordt door een hoofdschakelaar. Nu aangepast in schema.

Motor is een voorgloeier.

Bijlage:

Bestandsnaam: SchemaDehler-2-3.pdf
Bestandsgrootte:201 KB
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 30 nov 2020 19:06 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 19:09 #1232871

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Nu is je cyrix niet gezekerd....
Startmotor alleen achter een hoofdschakelaar ipv achter een zekering kan, maar dan zou ik die hoofdschakelaar wel zo dicht mogelijk bij de accu willen hebben.

Als je shunt voor een accumonitor is, eentje die Amperes in en uit telt, heeft Yannick wel gelijk.
Alle stroom voor de service accu moet via de shunt, ook die van de lader.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 19:25 #1232876

Oke, lader zal ik nog iets op verzinnen.

In de praktijk zit de hoofdschakelaar dichtbij de startaccu.

Hierbij schema van Victron. Daar wordt niet een zekering opgenomen naar de startaccu. Ik begreep uit de horror stories hier dat het beter is om de kabel dynamo-startaccu te zekeren. Daarom heb ik die erin opgenomen.

Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 30 nov 2020 19:27 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 19:45 #1232884

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Ik heb zelf ook geen zekering van mijn accu naar de startmotor (dynamo is rechtstreeks bekabeld naar de startmotor).
Wel een dubbelpolige hoofdschakelaar die uitgeschakeld wordt zodra de motor uitgaat.
Wel een zekering opgenomen naar de cyrix.

Een zekering naar je startmotor is mits goed gekozen wel aan te bevelen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 19:48 #1232886

PvO schreef :
Nu is je cyrix niet gezekerd....
Startmotor alleen achter een hoofdschakelaar ipv achter een zekering kan, maar dan zou ik die hoofdschakelaar wel zo dicht mogelijk bij de accu willen hebben.

Als je shunt voor een accumonitor is, eentje die Amperes in en uit telt, heeft Yannick wel gelijk.
Alle stroom voor de service accu moet via de shunt, ook die van de lader.
+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 21:23 #1232927

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
sy helios schreef :
wat trekt je startmotor denk je?

1,2Kw = 100A
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 21:26 #1232929

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
sy helios schreef :
mbt zekering dynamo ja/nee;

wat ik heb begrepen; gaat zo'n zekering er uit tijdens laden, is de kans groot dat de interne diodes (dynamo) de geest geven door inductie piek


heb je in de auto een zekering tussen dynamo en accu?

Als je een aparte zekering tussen je dynamo hebt, waarom zou die er uit gaan?
Áls die gaat is daar een geldige reden voor.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 30 nov 2020 23:48 #1232965

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 668
Bertilbeumer, ik begrijp dat tekening 2-3-1- de meest recente is.

1.
Zoals anderen ook al hebben gezegd:
Als je met de shunt de laadtoestand van de service accu wilt monitoren, moet je de nul van de lader op het CEP aansluiten en niet op de serviceaccu. De laadstroom van de lader in de serviceaccu loopt nu niet (van de min van de accu) door de shunt naar de lader en wordt dus niet meegeteld. Met andere woorden: de shunt telt alleen de ontlaadstroom uit de accu en de laadstroom in de accu via de Cyrix van de dynamo. Daar komt bij dat de laadstroom van de lader via de Cyrix in de Startaccu ook via de Shunt naar de lader terugloopt. met andere woorden: via de Shunt wordt de laadstroom van de lader in de startaccu ook meegeteld, terwijl die stroom dus niet in de Serviceaccu zit.

2.
Het is ongebruikelijk en Victron Energy adviseert t niet, maar mijns inziens is het beter de nuldraad van de Cyrix kort op de Cyrix af te zekeren met een waarde die past bij die draaddikte. In het (zeer onwaarschijnlijke) geval dat er in de Cyrix een volle sluiting komt tussen een plus en de nulaansluiting, kan die draad zo heet worden dat de isolatie smelt en brand ontstaat. Een kleine zekering voorkomt dat. Een paar jaar terug speelde iets vergelijkbaars met een Fet scheider. Bij een Cyrix relais zal dit risico denk ik kleiner zijn dan bij een Fet scheider, maar het risico is geen nul en als t gebeurt kun je brand krijgen. Er zit heel veel energie in die accu's en alles kan kapot.

3.
De Cyrix zit nu samen met hoofdschakelaar 1 op dezelfde zekering. PvO schreef dat dat een zware zekering scheelt. Dat klopt maar is niet de bedoeling van het schema van Victron Energy: die zekering van max 120 A is bedoeld om de Cyrix te beschermen tegen overbelasting van de relaiscontacten.
Als de Cyrix koppelt en er gaat wat goed mis in het boordnet, kun je niet uitsluiten dat er meer dan 120A door de Cyrix loopt vanuit de startaccu. Dan tript de zekering niet. Dat levert een risoco voor de Cyrix op als t lang duurt.
Daar komt bij: als de Cyrix gesloten is, zit er geen zekering in de plus-keten van de startaccu naar Hoofdschakelaar 1 van het service net. De Cyrix schakelt volgens de folder op spanningen, niet op stromen. Ik denk dat op dit punt je oorspronkelijke schema (een zekering in de kabel naar de Cyrix en een aparte zekering in de kabel naar hoofdschakelaar 1) beter is (en aansluit bij de tekening van Victron).
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 01 dec 2020 12:01 #1233050

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Minim schreef :
De Cyrix zit nu samen met hoofdschakelaar 1 op dezelfde zekering. PvO schreef dat dat een zware zekering scheelt. Dat klopt maar is niet de bedoeling van het schema van Victron Energy: die zekering van max 120 A is bedoeld om de Cyrix te beschermen tegen overbelasting van de relaiscontacten.
Als de Cyrix koppelt en er gaat wat goed mis in het boordnet, kun je niet uitsluiten dat er meer dan 120A door de Cyrix loopt vanuit de startaccu. Dan tript de zekering niet. Dat levert een risoco voor de Cyrix op als t lang duurt.
Daarom moet je ook zorgen dat aan beide zijde van de cyrix een zekering zit.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 01 dec 2020 14:42 #1233065

Dank voor het uitgebreide commentaar. Ik zal e.e.a. aanpassen.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie wil dit schema beoordelen 01 dec 2020 15:21 #1233071

post je nog wel even het eindresultaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl