Bertilbeumer, ik begrijp dat tekening 2-3-1- de meest recente is.
1.
Zoals anderen ook al hebben gezegd:
Als je met de shunt de laadtoestand van de service accu wilt monitoren, moet je de nul van de lader op het CEP aansluiten en niet op de serviceaccu. De laadstroom van de lader in de serviceaccu loopt nu niet (van de min van de accu) door de shunt naar de lader en wordt dus niet meegeteld. Met andere woorden: de shunt telt alleen de ontlaadstroom uit de accu en de laadstroom in de accu via de Cyrix van de dynamo. Daar komt bij dat de laadstroom van de lader via de Cyrix in de Startaccu ook via de Shunt naar de lader terugloopt. met andere woorden: via de Shunt wordt de laadstroom van de lader in de startaccu ook meegeteld, terwijl die stroom dus niet in de Serviceaccu zit.
2.
Het is ongebruikelijk en Victron Energy adviseert t niet, maar mijns inziens is het beter de nuldraad van de Cyrix kort op de Cyrix af te zekeren met een waarde die past bij die draaddikte. In het (zeer onwaarschijnlijke) geval dat er in de Cyrix een volle sluiting komt tussen een plus en de nulaansluiting, kan die draad zo heet worden dat de isolatie smelt en brand ontstaat. Een kleine zekering voorkomt dat. Een paar jaar terug speelde iets vergelijkbaars met een Fet scheider. Bij een Cyrix relais zal dit risico denk ik kleiner zijn dan bij een Fet scheider, maar het risico is geen nul en als t gebeurt kun je brand krijgen. Er zit heel veel energie in die accu's en alles kan kapot.
3.
De Cyrix zit nu samen met hoofdschakelaar 1 op dezelfde zekering. PvO schreef dat dat een zware zekering scheelt. Dat klopt maar is niet de bedoeling van het schema van Victron Energy: die zekering van max 120 A is bedoeld om de Cyrix te beschermen tegen overbelasting van de relaiscontacten.
Als de Cyrix koppelt en er gaat wat goed mis in het boordnet, kun je niet uitsluiten dat er meer dan 120A door de Cyrix loopt vanuit de startaccu. Dan tript de zekering niet. Dat levert een risoco voor de Cyrix op als t lang duurt.
Daar komt bij: als de Cyrix gesloten is, zit er geen zekering in de plus-keten van de startaccu naar Hoofdschakelaar 1 van het service net. De Cyrix schakelt volgens de folder op spanningen, niet op stromen. Ik denk dat op dit punt je oorspronkelijke schema (een zekering in de kabel naar de Cyrix en een aparte zekering in de kabel naar hoofdschakelaar 1) beter is (en aansluit bij de tekening van Victron).