Ik ga het misschien zo doen.
De motor heeft een 115A dynamo. Deze aangesloten op alleen de start accu.
1 x 40A dc dc lader, parallel daar aan een 20A dc dc lader beide gevoed door de start accu.
Ik ga ze handmatig inschakelen en/of met de motor sense optie.
Ik kan op deze manier 20A of 40A of 60A laden al naar gelang de situatie.
Ik laat de bestaande 40A acculader op de start accu staan. ( Deze kan dan de 20A DC lader voeden als we aan de walstroom liggen )
Shunt tussen dynamo en start accu of start accu en DC laders om de laad stroom tot de laders te monitoren. Ik heb een Victron BMV om de laad/ontlaad stroom en spanning te monitoren vanaf de LFP.
Ik heb hier de alarmen op voor lage spanning etc.
Bedrading natuurlijk met de nodige zekeringen.
Gedachte achter de 2 verschillende DC laders is dat ik de 20A DC lader op afstand kan starten bv een paar uur voordat ik ga varen. Dit voorkomt dat ik de LFP vol achter moet laten is als ik van boord ga.
Ik kan dan met de combinatie, 60A laden als ik vlot de LFP wil opladen op de motor als ik langer onderweg ben. De 60A combinatie heeft een efficiency van rond de 75%/80%, dus trekt toch nog 75A van de dynamo
Door het handmatig kunnen aan/afschakelen van de DC laders laad de LFP niet verder aan het eind van het weekend op als ik het laatste stuk tot de haven op de motor vaar of juist wel laden om de LFP weer naar 80% te brengen.
Ik heb ook nog de mogelijkheid om 2 x 30A Victron DC DC laders te kiezen in plaats van de 20A en 40A. Ik ben alleen bang dat de 40A lader aangesloten op de start accu niet voldoende is om de 30A DC lader te voeden ( door de verliezen ) en de start accu leeg trekt als we aan de walstroom liggen.
Balanceren van de LFP doe ik als het nodig is met een losse LiFePo4 balanceer lader.
Gaten schieten graag ( niet in de LFP
)