Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Locatie van accu’s en opstelling

Locatie van accu’s en opstelling 18 nov 2020 21:45 #1229036

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Ik ben van plan om onze hele kleine hoeveelheid accu’s uit te breiden. Nu zit ik met een paar vragen.
Op dit moment heb ik een start accu van 60ah en een lichtaccu van ook 60ah. Omdat deze lightaccu toch wel heel klein is voor onze boot (ondanks dat ons verbruik heel laag is).
We hebben nu aan boord:
- 3x marifoon (1x handheld in Dock)
- kaartenplotter (ray E7 met ais)
- stuurautomaat (SPX5 met mechanische arm op helmstok voor 7ton verplaatsing)
- Diepte/snelheidsmeter
- Alle verlichting is led (navigatie en kajuit)
- Een radio
- (Een ijskast komt er bij ons niet in ivm ruimte en niet echt noodzaak, dus dat scheelt veel.)

Nu wil ik een systeem hebben waarmee ik ipv 10uur eigenlijk niet hoef te laden op de motor (helemaal zeilend naar Noorwegen of top van Denemarken is toch leuker)

Ik dacht aan 2x 85ah vetus SMF (deze hebben we nu in 60ah). Op dit moment zitten de twee accu’s onderin de bakskist (droog), maar hier is niet genoeg ruimte voor 2x 85ah in huidige opstelling.
Is het morgelijk deze accu’s boven elkaar te plaatsen, of is dat gevaarlijk?
Wanneer dit niet kan is het dan veilig in de kajuit ivm mogelijk knalgas of is een ander type accu dan een beter idee?

Verder heb ik een acculader van waeco met twee uitgangen voor laden (zal het nummer dit weekend even opzoeken). Kan ik met zo een lader dan 2 accu’s in parallel laden?

Is een accu bewaking aan te raden en zo ja welke?

(Lang bericht maar elk antwoord op mijn vragen waardeer ik erg!)
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 00:06 #1229061

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Met gesloten accu,s (VRLA = Valve Regulated Lead Acid) heb je geen knalgas ontwikkeling, zolang je binnen de laadmarges van de accu's blijft wordt het ontwikkelde gas terug gerecombineerd tot water.
Kunnen in de kajuit, en als je zorgt dat er wat lucht omheen kan stromen kunnen ze ook boven elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 06:23 #1229076

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
Overstappen op AGM of Lithium. Deze accu's kunnen ook op zijn zijkant geplaatst worden, dus ook in een rek boven elkaar.
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 07:04 #1229080

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Accu's in een accomodatie is altijd af te raden, ivm het risico tot "gassen" van knalgas. Ook AGM kan gassen, zelfs lithium in geval van overlading ( defecte dynamo of lader).
Als je schip zó klein is dat je ze niet naast elkaar kwijt kunt, is boven elkaar dan geen probleem met zwaartepunt of gewichtsverdeling?

Dag AGM of LiFePo een oplossing kunnen zijn ligt voor de hand. Het liggend plaatsten mag lang niet met elke accu, ook lithium niet. Dat moet specifiek aangegeven worden door de fabrikant.

Lithiumaccu met pouches mogen dat niet, volgens de ellen langen verhalen op ZF. Lithium accu's die opgebouwd zijn uit 18650 cellen weer wel.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 08:01 #1229091

Aad77 schreef :
Met gesloten accu,s (VRLA = Valve Regulated Lead Acid) heb je geen knalgas ontwikkeling, zolang je binnen de laadmarges van de accu's blijft wordt het ontwikkelde gas terug gerecombineerd tot water.
Kunnen in de kajuit, en als je zorgt dat er wat lucht omheen kan stromen kunnen ze ook boven elkaar.

Lees eens even door wat dat VLRA precies betekent:
en.wikipedia.org/wiki/VRLA_battery
Hier staat in feite hetzelfde:
www.acculaders.nl/blogs/blog-a...orten-accus-zijn-er/
VLRA is dus niks andes dan een verzamelnaam voor de al tijden bestaande AGM en Gel accu's . Bovendien kunnen ze wel degelijk ook gassen als bijv. de laadspanning te hoog oploopt of de lader niet auromatisch etrug schakelt naar druppelladen ( maar dat wisten we immers allang :unsure: ) , zie deze regel boven "construction":
"Under normal operating conditions the gases can then recombine within the battery itself, sometimes with the help of a catalyst, and no additional electrolyte is needed.[6][7] However, if the pressure exceeds safety limits, safety valves open to allow the excess gases to escape, and in doing so regulate the pressure back to safe levels (hence "valve regulated" in "VRLA")."

Kortom de benaming "VLRA"is niet echt wat nieuws of bijzonders.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 08:49 #1229111

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Even voor de goede orde, en waarschijnlijk overbodig. Boven elkaar kan wel, op elkaar niet doen. Dus een construktie maken waarbij ook de onderste accu goed kan ventileren en ook warmte kwijt kan zonder dat de bovenste accu het te heet krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 09:45 #1229124

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Als een accu startaccu is hoef je die zelden te laden dat doet de motor wel.
Ik heb een keuzeschakelaar tussen lader en accugroepen om 'winters de startaccu geladen te laten overwinteren.
Die staat verder altijd op de servicegroep.

Als prijs van belang is zijn "gewone" accu's het goedkoopst meen ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 09:46 #1229125

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Ah dank voor jullie antwoorden, ik ga maar even kijken naar het boven elkaar monteren in de bakskist. Dan heb ik ook in eens veel meer ruimte. Ventilatie is geen probleem dan (dacht aan 15cm ruimte erboven?)

En over het parallel schakelen. Klopt het dat ik dus met de aansluiting “accu 2” van de lader beide lichtaccu’s kan opladen in parallel (als ik ze van te voren helemaal vol heb geladen).
De lader die ik heb is een druppel lader
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 10:04 #1229128

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Als je die twee van 60 nu eens parallel zet en een 45 als start erbij? Zou dat v.w.b. de ruimte wel gaan?
Het is in ieder geval goedkoper.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 10:14 #1229133

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
zeekraal schreef :
Als je die twee van 60 nu eens parallel zet en een 45 als start erbij? Zou dat v.w.b. de ruimte wel gaan?
Het is in ieder geval goedkoper.

Ik zat daar ook nog aan te denken, het wordt dan:
De ene lichtaccu (3jaar oud) als start accu
De start accu weg want deze wilde ik in het voor jaar al vervangen (7jaar oud)
En dan 2x 60ah nieuw als lichtaccu’s
Dan nog moet ik de kist aanpassen waar ze in zitten. Misschien pas het dan zo: twee in de breedte en een in de lengte (de boot is een klassieke rondspant dus de romp loop vrij stijl naar beneden en taps naar achter)
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 11:28 #1229157

Waarom koop je niet een mini Lithium startaccu die je overal kwijt kunt en gebruik je de ruimte van de 60Ah accus niet voor je huishoudaccu?? Naar ik meen heeft een van de forummers ook een mini Lithium startaccu??
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 11:54 #1229161

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Ik laad mijn serviceaccu's (2x 180 Ah parallel) gewoon als een accu.
Mijn Victron Multiplus kan op de tweede aansluiting ook nog de startaccu laden maar dat heb ik niet aangesloten.
Zoals ik eerder in dit draadje schreef heb ik een keuze schakelaar waarmee ik de lader van de servicegroep haal en aan de startaccu schakel maar dat doe ik alleen winters af en toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 12:50 #1229182

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Yellow Boat schreef :
Aad77 schreef :
Met gesloten accu,s (VRLA = Valve Regulated Lead Acid) heb je geen knalgas ontwikkeling, zolang je binnen de laadmarges van de accu's blijft wordt het ontwikkelde gas terug gerecombineerd tot water.
Kunnen in de kajuit, en als je zorgt dat er wat lucht omheen kan stromen kunnen ze ook boven elkaar.

Lees eens even door wat dat VLRA precies betekent:
en.wikipedia.org/wiki/VRLA_battery
Hier staat in feite hetzelfde:
www.acculaders.nl/blogs/blog-a...orten-accus-zijn-er/
VLRA is dus niks andes dan een verzamelnaam voor de al tijden bestaande AGM en Gel accu's . Bovendien kunnen ze wel degelijk ook gassen als bijv. de laadspanning te hoog oploopt of de lader niet auromatisch etrug schakelt naar druppelladen ( maar dat wisten we immers allang :unsure: ) , zie deze regel boven "construction":
"Under normal operating conditions the gases can then recombine within the battery itself, sometimes with the help of a catalyst, and no additional electrolyte is needed.[6][7] However, if the pressure exceeds safety limits, safety valves open to allow the excess gases to escape, and in doing so regulate the pressure back to safe levels (hence "valve regulated" in "VRLA")."

Kortom de benaming "VLRA"is niet echt wat nieuws of bijzonders.
Ad

Er staat bij wat het betekent: Valve Regulated Lead Acid (uit het Victron boek), en dus niet VLRA. Ik heb nergens gezegd dat het iets nieuws is, en ze gassen niet binnen de laadmarges van de accu, dat staat er ook!
VRLA accu,s bestaan al tientallen jaren, in natte, AGM en gel uitvoering.
En bij overladen kunnen ze gassen ja, en als de regulateur van je diesel kapot gaat kunnen de zuigers eruit vliegen, en als de stag breekt gaat je mast overboord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 13:36 #1229191

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Gel accu's mogen alleen horizontaal liggen als de fabrikant ze zo gemaakt heeft. Er zit n.l. een andere mechanische structuur / opbouw aan de binnenzijden.

Zoals Yellowboat al schreef: elke accu, lood, AGM, gel, Lithium gaat gassen bij overladen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 16:24 #1229217

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Nu zit ik nog met de vraag wat ik moet doen voor het parallel schakelen van twee accu's.
ik heb zo een ding gevonden Cyrix-ct 12/24V-120A intelligent battery combiner Retail

Ik wil ook graag dat het niet meer mogelijk is om mijn accu te diep te ontladen. Zijn daar oplossingen voor? Iets wat echt de stroom afschakelt op het moment dat dat gebeurd (liever geen stroom dan kapotte accu's).
Ik zag dit (Intact Accubewaker 6 V, 12 V, 24 V Bluetooth verbinding, Geschikt voor app, Laadcontrole), dat helpt wanneer de spanning laag wordt dat ik dan een melding krijg, maar ik wil eigenlijk dus dat hij op het moment dat het echt kritisch is het systeem volledig wordt afgeschakeld.
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 16:29 #1229218

Davidv schreef :
Nu zit ik nog met de vraag wat ik moet doen voor het parallel schakelen van twee accu's.
ik heb zo een ding gevonden Cyrix-ct 12/24V-120A intelligent battery combiner Retail

Ik wil ook graag dat het niet meer mogelijk is om mijn accu te diep te ontladen. Zijn daar oplossingen voor? Iets wat echt de stroom afschakelt op het moment dat dat gebeurd (liever geen stroom dan kapotte accu's).
Ik zag dit (Intact Accubewaker 6 V, 12 V, 24 V Bluetooth verbinding, Geschikt voor app, Laadcontrole), dat helpt wanneer de spanning laag wordt dat ik dan een melding krijg, maar ik wil eigenlijk dus dat hij op het moment dat het echt kritisch is het systeem volledig wordt afgeschakeld.

Victron Smart Battery protect:

www.bluepowershop.nl/accu/accu...y-protect-bp-65.html

Zelf in te stellen (met een app). Ook alarm op aan te sluiten, die een waarschuwing geeft bij vooraf ingestelde waarde...

Je hebt ook een iets goedkopere versie, zonder bluetooth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 16:31 #1229219

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
sjoerd1981 schreef :
Davidv schreef :
Nu zit ik nog met de vraag wat ik moet doen voor het parallel schakelen van twee accu's.
ik heb zo een ding gevonden Cyrix-ct 12/24V-120A intelligent battery combiner Retail

Ik wil ook graag dat het niet meer mogelijk is om mijn accu te diep te ontladen. Zijn daar oplossingen voor? Iets wat echt de stroom afschakelt op het moment dat dat gebeurd (liever geen stroom dan kapotte accu's).
Ik zag dit (Intact Accubewaker 6 V, 12 V, 24 V Bluetooth verbinding, Geschikt voor app, Laadcontrole), dat helpt wanneer de spanning laag wordt dat ik dan een melding krijg, maar ik wil eigenlijk dus dat hij op het moment dat het echt kritisch is het systeem volledig wordt afgeschakeld.

Victron Smart Battery protect:

www.bluepowershop.nl/accu/accu...y-protect-bp-65.html

Zelf in te stellen (met een app). Ook alarm op aan te sluiten, die een waarschuwing geeft bij vooraf ingestelde waarde...

Je hebt ook een iets goedkopere versie, zonder bluetooth.

Ah bedankt, lijkt me een mooi ding!
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 16:34 #1229220

Die van Conrad beschermt niet echt.

Je kan ook een echte accumonitor monteren:
www.bluepowershop.nl/accu/accu...r-bmv-712-smart.html

Maar die is wel wat duurder...

Ik heb een voltmeter die meet met drie cijfers achter de komma. Geeft na een tijdje rust een aardige indicatie (niet tijdens gebruik, dan zakt voltage natuurlijk..).
Dus ‘s morgens check ik voltage, en vrij snel daarna gaat mn zonnepaneel vaak al laden. Zo niet, met kleine gebruikers voltage in de gaten houden, en eventueel motor draaien om bij te laden (maar liever niet natuurlijk..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 16:39 #1229221

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Wacht misschien heb ik het dan niet helemaal goed begrepen, maar hoe kan ik tijdens het zeilen (bijvoorbeeld 's nachts) checken hoe vol mijn accu's zijn? Moet ik dan alles even uit zetten?
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 16:48 #1229222

Davidv schreef :
Wacht misschien heb ik het dan niet helemaal goed begrepen, maar hoe kan ik tijdens het zeilen (bijvoorbeeld 's nachts) checken hoe vol mijn accu's zijn? Moet ik dan alles even uit zetten?

Voltage is een indicatie van de laadtoestand van een accu.
Maar dat werkt alleen goed als je accu ff in rust is (geen grote verbruikers).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 16:53 #1229224

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 958
Dat kan met een BMV zoals Sjoer hierboven voorstel. Die meet hoeveel Ampère er je accu in en uit gaat. Met Voltage heb je een grove indicatie, met een BMV (met een shunt, ampère meter in het systeem) weet je het vrij precies op elk moment van de dag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 16:56 #1229228

Davidv schreef :
Wacht misschien heb ik het dan niet helemaal goed begrepen, maar hoe kan ik tijdens het zeilen (bijvoorbeeld 's nachts) checken hoe vol mijn accu's zijn? Moet ik dan alles even uit zetten?

Nouja, dat is niet handig natuurlijk.
Ik hou het in de gaten met onderstaande voltmeter:

www.conrad.nl/p/joy-it-vm533-m...eter-5-digit-1874705

Eentje op elke accu, en die is zo precies (3 cijfers achter de komma), dat werkt best goed. (Poor-man’ accu monitor ;) )

Zo’n victron batterymonitor is natuurlijk veel duidelijker, die geeft echt Ah aan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 17:04 #1229233

Deze tabel gebruik ik ervoor:




Ik zorg dat ik nooit meer dan 60% ontlaadt. Dan gaan je (loodzuur) accu’s heel lang mee...

Wat misschien een idee is, om voor jezelf een energie balans te maken.
Alle verbruikers opschrijven, samen met inschakelduur.

Daar je accu capaciteit op aanpassen. Niet te weinig, maar veel te veel hoeft ook niet (beetje extra is handig)
Zomaar Ah bijzetten kan wel, maar als je het goed uitkient, hoef je je eigenlijk niet zoveel zorgen meer te maken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 18:27 #1229263

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Met een voltmeter krijg je een hele snelle indruk van je accu’s. Goed genoeg om te kunnen handelen. Zeker als je jezelf aanwent om er vaak op te kijken. Als je dan ook nog weet welke verbruikers er aan staan en wat ze verbruiken, heb je ook een idee hoe hard het er uit gaat.
Daar kan je je prima mee redden. Heb het jaren zo gedaan.
Je wil geen sudden stop op je verbruikers als de spanning te laag is. Je wil gebruikers kunnen afschakelen die je niet meer nodig acht gegeven de situatie. Anders vaar je ineens in het pikdonker zonder navigatieverlichting, instrumenten en een pikdonkere kajuit.....
En als je het benauwd krijgt qua accuspanning kan je beter je motor starten en een paar uur stroom draaien dan in het donker gaan zitten.

Neem de grootste accu’s die je kwijt kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Locatie van accu’s en opstelling 19 nov 2020 19:10 #1229282

koko schreef :
Met een voltmeter krijg je een hele snelle indruk van je accu’s. Goed genoeg om te kunnen handelen. Zeker als je jezelf aanwent om er vaak op te kijken. Als je dan ook nog weet welke verbruikers er aan staan en wat ze verbruiken, heb je ook een idee hoe hard het er uit gaat.
Daar kan je je prima mee redden. Heb het jaren zo gedaan.
Je wil geen sudden stop op je verbruikers als de spanning te laag is. Je wil gebruikers kunnen afschakelen die je niet meer nodig acht gegeven de situatie. Anders vaar je ineens in het pikdonker zonder navigatieverlichting, instrumenten en een pikdonkere kajuit.....
En als je het benauwd krijgt qua accuspanning kan je beter je motor starten en een paar uur stroom draaien dan in het donker gaan zitten.

Neem de grootste accu’s die je kwijt kan.

Mee eens, maar die Victron Battery protect kan je instellen om bijvoorbeeld bij 11,9 volt een alarm te laten afgaan (60% ontladen)
Op dat moment start je de motor.
Als je dan een Cyrix hebt, laadt de motor eerst de startaccu bij, en vervolgens automatisch de lichtaccu.
Na een uur stroomdraaien (40ah), motor weer uit. Cyrix ontkoppelt weer.
Je kan hem laten afschakelen bij 11,5 volt. Minder is echt slecht voor je accu...

Ik doe het bovenstaande (alleen zonder Cyrix, maar met een accuschakelaar) Cyrix gaat er wel komen denk ik. Nooit zorgen om opeens zonder stroom te zitten.

Neem wel een voltmeter zoals ik heb voorgesteld. Had er eerst eentje met 1 cijfer achter de komma, maar die met drie cijfers geeft meer inzicht (En is zo duur, of goedkoop)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl