Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePo4 of niet

LiFePo4 of niet 19 okt 2020 11:07 #1219388

Mijn twee 100Ah service accu’s zijn aan vervanging toe.
Ik vind de 200 Ah met lood accu’s niet voldoende, dus zal de vervanging in totaal 300 Ah moeten worden.
Nu heb ik de keus tussen opnieuw lood of LiFePo4.
Als ik nu aan boord stap zijn de accu’s vol. Ik zet de koelkasten aan. Gooi er een 6 tal bevroren koel elementen in en wat ik erin stop is voorgekoeld.
Ik heb meestal een half uur tot uur nodig om uit de haven weg te komen, dus de koelkasten zijn dan koud omdat ik dan nog aan de walstroom hang.
Ik vaar hooguit 1/2 uur op de motor en dan zeilen voor de rest van de dag meestal op zee.
Ik moet de motor meestal even een half uurtje tussendoor laten draaien om accu’s weer beetje op te laden.
Nu heb ik begrepen dat je LiFe Po4 batterijen niet volgeladen moet laten.
Als ik hetzelde scenario aanhou, dan ga ik dus zeilen met niet volgeladen batterijen aangezien mijn half uur tot uur in de haven en 1/2 uurtje naar zee op de motor niet voldoende zal zijn om de LiFePo4 batterijen vol te krijgen.
Is het in mijn geval zinvol om over te stappen op LiFePo4.
Ik overweeg geen zonnepanelen of windmolen. Stroom zal dus uit walstroom en motor moeten komen.
Ook nog de vraag hoe zorg je dat de LiFePo4 niet te vol zijn als je de boot terug in de haven legt als je toch een paar uurtjes op de motor hebt moeten varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 of niet 19 okt 2020 13:14 #1219419

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Als je alleen dagtochten maakt en (bijna) altijd s'avonds aan de walstroom zit en een verbruik op zo'n dag van meer dan 1-1,5kWh (100Ah) zou ik het gewoon bij lood accu's houden. Het enige voordeel wat je overhoud is het gewicht. Daar staat allerlei ingewikkelde zaken tegenover. Afgezien van de kosten.
Misschien kan een bedrijf van een forum lid wat hier goed in is een IoT oplossing maken dat je een paar uur van voor vertrek op afstand je accu's vol kan laden door de wal stroom aan te zetten.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 of niet 19 okt 2020 13:28 #1219425

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Jeroenb61 schreef :
Mijn twee 100Ah service accu’s zijn aan vervanging toe.
Ik vind de 200 Ah met lood accu’s niet voldoende, dus zal de vervanging in totaal 300 Ah moeten worden.
Nu heb ik de keus tussen opnieuw lood of LiFePo4.
<knip>Stroom zal dus uit walstroom en motor moeten komen.
Ook nog de vraag hoe zorg je dat de LiFePo4 niet te vol zijn als je de boot terug in de haven legt als je toch een paar uurtjes op de motor hebt moeten varen.

Tja, naast de kostbare batterijen ben je bijna nog een keer z`onn bedrag uit aan :een wallader, Omvormer/DC-DC acculader,wellicht een andere dynamo.

Om de juiste keuze te maken zou je dit document kunnen doorlezen.

succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl