Het probleem van elektrolytische corrosie van de koper aluminium legering overgang heb ik ook herkend. Als maatregel tegen het binnen dringen van water gebruik ik onbrandbaar siliconen vet, ofwel 'sanitair vet'. Zorg je ervoor dat er nergens meer lucht (met condens) tussen de koper-aluminium aansluitingen kan komen, dan zul je ook geen 'bloemkolen' (corrosie van accupolen) meer tegenkomen.
Gebruik je ander vet, dan loop je het risico dat het bij hogere temperaturen smelt en zelfs ontbrandt.
Ik heb bij deze 'potting' methode nog geen sporen van corrosie gezien. Silicone vet is niet zuur of juist basisch en neemt geen water op (en kun je dus ook bijna niet van je handen afwassen) zodat de metalen van de verbinding niet makkelijk 'in oplossing' kunnen gaan en vervolgens elektrolytisch oxideren.
Ik heb geƫxperimenteerd met fusible links zoals deze ook in auto's worden gebruikt, maar dan zelf gemaakt. De fusible links heb ik gemaakt van vertinde koperlitze in een siliconen leiding. Siliconen is een relatief goede warmtegeleider en eventueel opwarmen door een hogere stroom zal na dat event ook weer terug gaan naar normale temperaturen. Siliconen kan ook tegen behoorlijk hoge temperaturen (meestal staat op de leiding 300oC aangegeven) zodat 'doorsmelten van de isolatie' niet snel zal voorkomen bij stromen net tegen het tripping point aan. Doe je daarnaast ook nog een stuk hittebestendige kous om de 'fusible draad' heen, dan kunnen ook eventuele smeltparels niet door de drukverhoging in de vlamboog buiten de behuizing worden geblazen en daar dan brand veroorzaken. Demethode is niet geschikt voor gasdicht gefitte elektrische installaties zoals op boorplatformen of in andere vormen van petrochemische industrie.
Ik vind je ontwerp van de aluminium strips heel leuk. Daar hoor ik graag verder over. Hoe het 'fusing element' te calibreren heb ik geen idee over... Ik heb 'gecalibreerd looddraad' bij Alie gekocht en hier zijn dan diameters voor die passen bij een tripping current van 5, 10, 15 en 20A voor (en waarschijnlijk ook nog meer), maar mechanisch is die draad maar 'slappe hap' en als je ze met een crimper op wilt nemen in een leiding als een echte 'fusible link' is het net of je een tube mayonaise in de crimp tang hebt zitten
Plifrt en het lood wordt zo dun dat het uit het kabelschoentje valt.
Lood is wel een goed metaal voor de fusable link aangezien het bij lage temperaturen al smelt en niet waarschijnlijk na doorsmelten meteen brand zal veroorzaken. Soldeertin is ook een optie, maar dat is ook weer moeilijk in een gecalibreerde dikte in ampĆØres te krijgen.
Invijlen of gaatjes boren in een strip heb ik ook geleerd als methode om een strip (soms zelfs koper) voor een bepaalde stroomsterkte te calibreren. Met plat aluminium moet dat ook gaan. Daar waar de doorgang 'het smalst' is zal het aluminium smelten terwijl het op het platte aansluitstuk voldoende zal koelen om de smelttemperatuur niet te bereiken. Je ontkomt er echter niet aan om toch in de richting van 600oC te gaan voordat aluminium gaat smelten. Lood is mechanisch niet sterk genoeg maar heeft wel een mooie lage smelttemperatuur. Zink is ook een alternatief, stroken uit de dakgoot knippen (niet echt doen hoor!) en dan kun je er zelfs een ring voor contact met de 'zekeringhouder' aan solderen (geen S39 gebruiken! anders worden de koperdraden groen.)
Calibreren door een hapje eruit te knippen vanaf de zijkant en dan met een lastrafo controleren of een van de 'zekeringen' wel 'tript' bij de door jou gewenste stroomsterkte.
Je zult wel weer wat ambachtelijk werk moeten verzetten, maar dat zou voor mij de charme zijn! Succes gewenst
door Peper.