RobinDrifter schreef :
Wat jullie schrijven wil ik graag aanpassen inderdaad (apart schakelen zonder 1,all,2,off), maar dan gaat mijn hele bestaande situatie over de kop en begin ik echt opnieuw... waarvoor ik een heleboel dure onderdelen moet aanschaffen (ben 23 jaar met een catalina 30).
Wat jullie in de tekening zien is mijn bestaande situatie (excl. zonnepaneel en shunt). Een hoop te doen dus.
Heb dit jaar 2 nieuwe semi tractie accu's voor start en service aangeschaft.. niet echt ideaal inderdaad maar het werkte het 1e jaar zeilen prima. Alternator laadt in deze situatie prima mijn accu's (laadt terug via 1,all of 2. Meestal gebruik ik nu in de weekenden 'all' om te zorgen dat accu's beiden laden tijdens varen en acculader heb ik altijd aan (bij aanwezigheid) op walstroom!!!
Alvast bedankt voor de tips. Ik ben er nog niet uit of ik de bestaande situatie handhaaf of dat ik alles ga vervangen, maar als ik jullie reacties lees wordt het waarschijnlijk compleet vervangen.
Hi Robin, da's idd een flinke schuit op jouw leeftijd!
En E-onderdelen zijn samen duur. Je hebt onverwacht veel nodig van alles.
Semi-tractie accu's zijn prima. Sterker: het is de goedkoopste manier om stroom op te slaan en te gebruiken. Jaren geleden heb ik dat eens op basis van uiterst wankele gegevens naast elkaar gezet. Daar kwam wel uit dat per gebruikte Ah, de goedkoopste optie een Semi-tractie accu is, die flink op zijn mieter krijgt. Tot 70% ontlading.
Vooral de gevoeligheid van AGM en gel accus voor mishandeling, heeft mij daar vandaan gehouden.