Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 15 sept 2020 12:20 #1206704

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
roozeboos schreef :
Ik zie in de pdf de 7805 en de LM317 zonder condensatoren aangesloten. Dat is niet de bedoeling.

100% eens
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 15 sept 2020 12:22 #1206705

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Rob10 schreef :
ilCigno schreef :
H700 schreef :
Hoezo daar gaan we al? dat klinkt belerend.
Maak je geen zorgen, dat is vrij normaal voor Yellow Boat. Je went er wel aan, het is verder een hele aardige kerel. Bedenk ook dat geschreven tekst (ongeacht van wie) ongenuanceerder kan overkomen dan bedoeld is.

Ik denk wel eens dat Google voor het ontwerp van de algoritmen stiekem heeft gekeken naar Ad (Yellow Boat). Daar komt ook zoveel informatie uit dat het wel eens duizelt :laugh: Niks mis mee. Iedereen kan er zijn voordeel mee doen.


Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 15 sept 2020 13:52 #1206724

Ad heeft een paar standaard opmerkingen waar je je niet aan moet ergeren:
-RTFM
-Kun je ook Googelen hoor: <link>
-Weet je dat dan niet?
-Voeger bij Akzo...
-Vroeger toen ik heel vaak met m’n Varianta naar Scandinavie was...

;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 15 sept 2020 15:04 #1206739

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
H700 schreef :
Leuk boek, zouden die ouderwetse electronika knutseldozen nog bestaan? Nooit gehad als kind dus vandaar mijn hiaat in kennis...

Ja hoor. Bij Amazon bijvoorbeeld...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 15 sept 2020 15:43 #1206748

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1301
En de enige tip die ik niet voorbij heb zien komen: vul in je profiel je woonplaats (of ligplaats boot in). Je zal niet de eerste zijn die met nog wat mensen van het forum in de haven ligt en in het echt zijn het stuk voor stuk allemaal (de meeste dan in ieder geval) vriendelijke en behulpzame mensen die je graag op weg helpen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 15 sept 2020 15:47 #1206750

roozeboos schreef :
Ik zie in de pdf de 7805 en de LM317 zonder condensatoren aangesloten. Dat is niet de bedoeling.

Ik geloof je gelijk. Het boekje is denk ik wel informatief voor beginners. (Jij hebt een heel ander niveau op dit gebied). Als ik echt zelf voltage-regelaars wil gaan solderen, dan vraag ik wel eerst hier advies op het forum :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 15 sept 2020 18:25 #1206800

  • Mars1971
  • Mars1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hoi,
Ik ben niet nieuw op dit forum en heb dezelfde vraag als degene hierboven/
Ondertussen een schakelpaneeltje gekocht om ook een en ander af te zekeren. Ook een marifoon en het zou dood zonde zijn als deze bijvoorbeeld door positief en negatief op de accu te verwisselen doorbrand.
wie helpt ons.

accu 12 volt 55 ah
hoelang brand mijn verlichting van 20 watt hierop
Thames Marine Snapdragon met Yanmar YSE 12
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 15 sept 2020 19:25 #1206833

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Je kan voor de goede orde je electrische systeem aan boord splitsen in twee (eigenlijk drie) delen:

Eerste deel is het primaire stuk: alles rond de accu's, de dynamo, de start motor, de hoofdschakelaars en hoofdzekering(en) en de acculader of wallader. Dat zorgt er voor dat je een betrouwbare en veilige stroomvoorziening hebt.
Het is belangrijk om dat eerst goed en helder en netjes aangelegd te hebben. En goed gedocumenteerd.
Daar zit ook een veiligheidsaspect aan: er lopen hoge stromen, en een fout daarin kan zo maar brand veroorzaken
Je kan ook op de site van Victronenergy kijken, daar staan een groot aantal duidelijke voorbeeld schema's.
En je moet nadenken over manieren om je accu's altijd zo vol mogelijk te houden. (Zonnecellen - windmolen of toch maar aan de walstroom)

Het tweede deel van de installatie is eigenlijk het deel waarop alle verbruikers worden aangesloten.
Dat gaat met zekeringen en schakelaars en is eigenlijk heel rechttoe rechtaan.
Maar belangrijk is wel dat alles goed gezekerd is en er nergens kortsluiting kan ontstaan.
En dat de bedrading netjes gebundeld is aangelegd en dat alle draden goed gelabeld zijn.
Klemmenstroken op DIN rail zijn hier een eerste vereiste, het mooiste in combinatie grijze bedradingskokers.

En dan is er nog het derde deel, maar dat is eigenlijk meer elektronika dan elektriciteit, het gaat om al je apparatuur,, zeilinstrumenten, gps, AIS, marifoon en alles wat daar aan antennes aan vast zit. En mogelijk een boordcomputer of plotter met bijbehorende bedrading. En NMEA verbindingen misschien zelfs een multiplexer voor het koppelen van data.
Wifi? Bluetooth? 4G ? Je kan het zo mooi maken als je het wilt.

Als je de stap genomen hebt om er daadwerkelijk het mes in te zetten, is goed professioneel gereedschap ook erg fijn:
Striptangen, adereind hulsjes met tangen, crimptangen voor faston stekkertjes etc.
Als je het goed wilt aanpakken ben je er wel een wintertje mee zoet.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 15 sept 2020 19:31 #1206834

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
20 watt bij 12 volt = 1,8 A
Een accu van 55 Ah nooit verder leegtrekke dan 50% = 27 Ah
Bij een nieuwe accu van 55 Ah kan je verlichting dus 27/1,8 = 15 uur branden.
(Als er geen andere verbruikers zijn....)
In de praktijk is je accu vaak sneller leeg.omdat die de 55 niet meer haalt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 16 sept 2020 05:52 #1206928

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
Yellow Boat schreef :
H700 schreef :
Yellow Boat schreef :
H700 schreef :
En v.w.b. dat belerend , dat is totaal niet negatief bedoeld maar je startpost deed nou niet bepaald bljken van veel kennis op electragebied.Sinds wanneer is iemand op gebrek aan kennis wijzen trouwens meteen belerend?
Ad

Nee niet gehinderd door veel kennis op dat gebied. Ok, wat kort door de bocht van mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 16 sept 2020 06:06 #1206929

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
egenolf schreef :
Je kan voor de goede orde je electrische systeem aan boord splitsen in twee (eigenlijk drie) delen:

Dat is wel een goede om dat te scheiden, daar zat ik aan te denken aan de hand van de andere reacties hier op dit topic.
Dank allen voor de ideeën en de tip!

Feitelijk wil ik dan 2 circuits, als ik het lees is dat ivm veiligheid een goede;
- laden zal gaan met de buitenboordmotor die een laadspoel heeft (12V, 60W, 5A). Er is ook nog een victron aan boord die 350 watt kan leveren. Die moet dan onderdeel uitmaken van dit circuit. Ik kan tenminste dan een kleine 220v verbruiker aansluiten. Ik zie er weinig nut in maar ik heb die nou eenmaal. De accu's kunnen aan de wal ook bijgeladen worden. Ik heb een 2e accu van 80ah, dus 155ah, 50% ontladen is afgerond 78ah. Daar kom ik met mijn verbruikers erg ver mee (excl. gebruik victron):
20 watt bij 12 volt = 1,8 A -> 78/1,8= 43 uur stroom.

- het 2e circuit moet (zoals ik aangaf) simpel: Navigatieverlichting, marifoon (in de toekomst eentje met AIS er in), naxtex, autoradio (oudje, met mw, fm,lw) en een diepte/snelheidslog, 12v wandcontactdoos en een usb oplaadpunt.

Ik heb geen verdere ingewikkelde apparatuur aan boord en wil dat ook niet. Ik navigeer op kaart (Hydrogr.dienst) en gebruik een Garmin met opensea maps op oplaadbare batterij.
De LED kajuitverlichting werkt op oplaadbare batterijen, die gaan eeuwig mee merk ik (LED).
En verder een olielamp. Daarbij noodnavigatieverlichting op batterij in geval alles faalt.
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 06:19 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 16 sept 2020 06:50 #1206936

JeePee schreef :
Hmmm, nog niet zo eenvoudig.
Om voor een man uit te leggen gaat nog wel



Maar voor een vrouw wordt het lastiger


Jeepee, dat meen je toch niet?? Boefje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 16 sept 2020 07:11 #1206943

Deze winter ga ik ook bezig met mijn stroominstallatie.. nu een duidelijke schets aan het maken zodat ik tijdens slopen/ aanleggen minder na hoef te denken (van die wirwar wordt je gek :woohoo: )

let op: dit is concept voorbeeld
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 07:11 door RobinDrifter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 16 sept 2020 09:42 #1207018

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Erg veel goede en praktische informatie te vinden in:
Helaas allen in het Engels maar dat is geen probleem lijkt me.
www.victronenergy.com/upload/d...ing-Unlimited-EN.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 16 sept 2020 11:44 #1207063

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
egenolf schreef :
Erg veel goede en praktische informatie te vinden in:
Helaas allen in het Engels maar dat is geen probleem lijkt me.
www.victronenergy.com/upload/d...ing-Unlimited-EN.pdf

Is dat niet hetzelfde boek als: www.victronenergy.nl/upload/do...Altijd-Stroom-NL.pdf
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 11:46 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 16 sept 2020 12:30 #1207076

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Er aijn twee verschillende publicaties.van Victron:
Energy unlimited (altijd stroom) en "wiring unlimited" in dezelfde stijl geschreven, maar de laatste meer gefocusd op het op de schop gooien van je boordnet.

Beide een beetje "overkill" voor wat H700 voor ogen heeft met een simpele BBmotor met lichtspoel en een super simpel boordnet. Maar de principes blijven gelijk!

Goede voorbeeld schema's ook bij
www.victronenergy.nl/upload/do...375W-MPPT-100-30.pdf en vele vergelijkbare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 17 sept 2020 18:27 #1207460

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik vond Wiring unlimited al een vreemde vertaling ;)

Deze kende ik nog niet. Ga er eens doorheen spitten. Ben benieuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 17 sept 2020 19:39 #1207473

Binnen kort heb ik alles binnen .

Sta nog te wachten op wat spullen.
Daarna ga ik de rtfm even lezen.
Daarna zal ik even stroom schema tekenen.
Mijn eigen boot krijg 4 losse systemen .
2x 12v naar 2x230volt via 2 omvormers .
1x losse 250v via de wall.
1x losse ouwe originele huis accu van de boot .
Alle accu worden geladen via zonnepanelen.

Inhoud van de setup.
2x Victor 12v -1200ve omvormers
2x175watt victron zonnepanelen (als basis)
2x mppt victron laders
4x victron gel accu's 100ah per stuk
Via de wal naar een victron spoel systeem 3700watt tegen electrische corosie .
3x losse stoppen kast met aardlekschakelaar en 16a af gezekerd.

Als alles binnen is zo ik even een schema maken en hier neer zetten .

Later word alles ingebouwd en zal ik stap voor stap hier op de forum alles neer zetten
Eerst een nieuwe motor laten plaatsen bij drinkwaard .

Trouwens
Elektronica voor Dummies boek is een optie als meer wilt weten.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 18 sept 2020 07:05 #1207552

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
RobinDrifter schreef :
Deze winter ga ik ook bezig met mijn stroominstallatie.. nu een duidelijke schets aan het maken zodat ik tijdens slopen/ aanleggen minder na hoef te denken (van die wirwar wordt je gek :woohoo: )

let op: dit is concept voorbeeld

In jouw schema snap ik een paar dingen niet:

- Ik zie niet helemaal dat je een strakke scheiding hebt tussen de start- en de service accu.
- De plaatsing van de shunt van de BMV meet niet ALLE stromen de accu in en uit, en zegt daarom niets meer over de status van de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 18 sept 2020 08:09 #1207562

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Die shunt zit verkeerd idd. Alle stroom van en naar de serviceaccu moet via de shunt lopen.
Tevens mis ik een hoofdzekering op tenminste de serviceaccu.
De alternator is verkeerd aangesloten, de laadstroom moet via een scheidingsdiode of -relais naar de accu’s. Voeding van de startmotor komt van de startaccu.
Vergeet die off-1-2-all schakelaar. Als één van de twee accu’s kapot of leeg is help je in de ‘all’ stand de nog goede accu binnen no-time ook naar de galemiezen. Gebruik twee individuele hoofdschakelaars en gebruik een derde cross-over schakelaar voor geval van nood.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 08:13 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 18 sept 2020 08:48 #1207574

Wat jullie schrijven wil ik graag aanpassen inderdaad (apart schakelen zonder 1,all,2,off), maar dan gaat mijn hele bestaande situatie over de kop en begin ik echt opnieuw... waarvoor ik een heleboel dure onderdelen moet aanschaffen (ben 23 jaar met een catalina 30).

Wat jullie in de tekening zien is mijn bestaande situatie (excl. zonnepaneel en shunt). Een hoop te doen dus.
Heb dit jaar 2 nieuwe semi tractie accu's voor start en service aangeschaft.. niet echt ideaal inderdaad maar het werkte het 1e jaar zeilen prima. Alternator laadt in deze situatie prima mijn accu's (laadt terug via 1,all of 2. Meestal gebruik ik nu in de weekenden 'all' om te zorgen dat accu's beiden laden tijdens varen en acculader heb ik altijd aan (bij aanwezigheid) op walstroom!!!

Alvast bedankt voor de tips. Ik ben er nog niet uit of ik de bestaande situatie handhaaf of dat ik alles ga vervangen, maar als ik jullie reacties lees wordt het waarschijnlijk compleet vervangen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 08:50 door RobinDrifter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 18 sept 2020 08:51 #1207577

Goede voorbeeld schema's ook bij
www.victronenergy.nl/upload/do...375W-MPPT-100-30.pdf en vele vergelijkbare.[/quote]

Dit lijkt me wel een goed schema als ik opnieuw ga beginnen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 18 sept 2020 10:56 #1207621

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Zie bijgaande principe schema's:
Je kan die stap voor stap zo opbouwen
De shunt is het punt waar de accumonitor wordt aangesloten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 18 sept 2020 10:57 #1207622

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
En nog een als alles eraan zit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevraagd: Simpele tekeningen 12 volt systeem 18 sept 2020 11:39 #1207635

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Er is nog een kleine aanpassing te maken:
De - verbinding van de start accu moet niet via de shunt passeren, anders heb je verkeerde informatie voor je accu monitor.
Dus de -kabel van de start accu rechtstreeks naar de -van het motorblok, of het gezamelijk -punt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl