Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Batterijen monitoren - tips gevraagd.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 01 sept 2020 18:35 #1202011

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Een victron 700 of 702 is denk ik een prima oplossing
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 01 sept 2020 19:41 #1202033

Op de zonnecel monitor lees je toch ook de spanning van de accu af??
FF hier het forum nalezen je weet bij welke spanning je accu half vol of leeg is.

Dit dus:
Voor eens en altijd:

Accuspanningen
12,6 + V 100%
12,50 V 90%
12,42 V 80% auto accu (lood) mag maar tot 20 % ontladen worden
12,32 V 70%
12,20 V 60%
12,06 V 50% Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen
11,90 V 40%
11,75 V 30 % AGM accu mag tot 30% ontladen worden
11,59 V 20% GEL accu mag tot 80% ontladen worden
11,31 V 10%
10,50 V plat

Anders bij tante Ali een accuconditiemeter kopen. Met shunt.
Wil/kan je meer uitgeven dan de Victron BMV-700 o.i.d.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 01 sept 2020 19:53 #1202039

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
FriendlySailor schreef :
Op de zonnecel monitor lees je toch ook de spanning van de accu af??
FF hier het forum nalezen je weet bij welke spanning je accu half vol of leeg is.

Dit dus:
Voor eens en altijd:

Accuspanningen
12,6 + V 100%
12,50 V 90%
12,42 V 80% auto accu (lood) mag maar tot 20 % ontladen worden
12,32 V 70%
12,20 V 60%
12,06 V 50% Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen
11,90 V 40%
11,75 V 30 % AGM accu mag tot 30% ontladen worden
11,59 V 20% GEL accu mag tot 80% ontladen worden
11,31 V 10%
10,50 V plat


Anders bij tante Ali een accuconditiemeter kopen. Met shunt.
Wil/kan je meer uitgeven dan de Victron BMV-700 o.i.d.

Inderdaad: voor eens en altijd: hier heb je niks aan in een dynamische situatie. Deze spanningen gelden bij een accu in rust. Dus meerdere uren geen belasting of lading.

Dus waardeloos in een systeem met zonnepanelen, een motor, een acculader, en gebruikers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 01 sept 2020 20:23 #1202054

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
hengelst schreef :
Een victron 700 of 702 is denk ik een prima oplossing
Ik heb een victron BMV712,die is ook via een app uit te lezen en in te stellen.
Geeft spanning, stroom in/uit, Ah teller, SOC, time to go, diverse instelbare alarmen.
Voor een betrouwbare weergave is het wel van belang dat de monitor regelmatig, als eens in de 2/3 dagen, synchroniseert.
Dit gebeurd automatisch als de monitor goed is ingesteld en je accu's tot 100% worden geladen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 01 sept 2020 20:24 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 01 sept 2020 20:40 #1202064

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
FriendlySailor schreef :
Op de zonnecel monitor lees je toch ook de spanning van de accu af??

Nee , op de zonnecel monitor lees je de autgangs spanning van de pwm of mppt , dat is niet per see je akku spanning

FriendlySailor schreef :
Dit dus:
Voor eens en altijd:

Accuspanningen
12,6 + V 100%

Dus als ik 12.6v op mijn akku meet tijdens het laden is hij 100% vol ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 01 sept 2020 20:49 #1202072

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Voordat een accumonitor het echt goed doet ben je wel even bezig hoor. Vooral het correct invoeren van de echte overgebleven. capaciteit van de accu’s is belangrijk. Klakkeloos overtypen van het etiketje is niet voldoende.
Laatst bewerkt: 01 sept 2020 20:50 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 01 sept 2020 22:58 #1202113

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
hverhelst,
Laat je niet een apparaat aanpraten dat meer kost dan een nieuwe accu. Alles wat je nodig hebt is een "eenvoudig" metertje (met shunt), met de volgende funkties:
1. Instelbare accu capaciteit in Ah (ampere-uren)
2. Automatische reset van accu capaciteit (naar 100%) wanneer de accu vol is.
3. Weergave van overblijvende capaciteit in Ah of als %.
Vergeeet dingen als Peukert correctie, een app om de status uit te lezen en andere overbodige zaken als het puur om de funktionaliteit gaat. De Peukert formule benadert de hoeveelheid capaciteit die de accu minder levert dan de theoretische capaciteit, afhankelijk van de snelheid van verbruik. Goedkope metertjes hebben dit niet, maar dit is in de praktijk niet erg zinvol. Gewoon een veiligheidsmarge hanteren.
Een goedkoop metertje koop je op Aliexpress voor een paar tientjes.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 01 sept 2020 23:12 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 02 sept 2020 04:32 #1202116

  • Holgiman
  • Holgiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Kijk naar deze.... „Steca PR1010“
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 04:34 door Holgiman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 02 sept 2020 05:13 #1202123

Holgiman schreef :
Kijk naar deze.... „Steca PR1010“

Is een regelaar voor zonnepanelen, is geen monitor. En gezien die prijs... spaar dan even door voor een victron.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 05:14 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 02 sept 2020 05:29 #1202129

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Ik heb de Steca 1010 gehad. Het is een PWM lader, nieuwprijs ligt op het zelfde niveau als PWM laders van Victron. Tweedehands zeer goed te krijgen.
Het LCD scherm is erg informatief, voor de basale functies van een battery monitor best te gebruiken. Maar een MPPT lader levert betere prestaties. Kies dan voor een MPPT lader van Vicron met Bluetooth. Dat bevalt nu prima

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 02 sept 2020 05:36 #1202133

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
WaltB schreef :
Een goedkoop metertje koop je op Aliexpress voor een paar tientjes.


Ik heb er nog 2, ongebruikte liggen. Hoef er niet de hoofdprijs voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 02 sept 2020 07:45 #1202161

Als ik weer genoeg gespaard heb koop ik een Pico battery monitor.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 02 sept 2020 09:47 #1202191

Ik heb er nog 2, ongebruikte liggen. Hoef er niet de hoofdprijs voor.

heb je een foto? en met of zonder shunt? zou er wel 1 willen overnemen
Laatst bewerkt: 02 sept 2020 09:48 door RobinDrifter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 02 sept 2020 11:03 #1202205

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Ik heb een beetje vergelijkbare setup als TS.
Zonder batterijmonitor had ik altijd onzekerheid over de accu (kan ik lekker ergens ankeren, of moet ik aan de walstroom).

Toch maar een BMV-712 aangeschaft. Met een bluetooth appje. Ja, is inderdaad duurder dan mijn accu...

Maar, heerlijk! Zo relaxed ff je mobiel trekken en zien dat alles goed is!!! Zo veel gemoedsrust!
Absoluut een aanrader :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 02 sept 2020 11:05 #1202207

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 890
Chinezen staan erom bekend produkt en te kopiëren. De racor diesel filter bv en zo ook de victron bmv702. Die wordt gecopieerd door fangpusun.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 02 sept 2020 11:19 #1202211

FAL schreef :
Ik heb een beetje vergelijkbare setup als TS.
Zonder batterijmonitor had ik altijd onzekerheid over de accu (kan ik lekker ergens ankeren, of moet ik aan de walstroom).

Toch maar een BMV-712 aangeschaft. Met een bluetooth appje. Ja, is inderdaad duurder dan mijn accu...

Maar, heerlijk! Zo relaxed ff je mobiel trekken en zien dat alles goed is!!! Zo veel gemoedsrust!
Absoluut een aanrader :)

+1, prima ding, erg fijn om snel en eenvoudig de accu te kunnen checken.

We hebben ook twee BT Vinctron MPPT PV laders aan boord, deze geven relatief veel info over de accu, inc min en max voltages als historie.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 03:30 #1202461

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Noballast schreef :
Als ik weer genoeg gespaard heb koop ik een Pico battery monitor.

Mooi schermpje maar ik denk toch dat ik voor ons volgende bootje een victron cerbo systeem neem ipv de simarine , ik mis toch de integratie met de rest vd victron spullen

Als je nu geen andere victron spullen hebt is het een mooi systeem om alles zichtbaar te maken , als je al meerdere victron spullen hebt zou ik een ccgx of cerbo overwegen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 06:55 #1202477

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
RobinDrifter schreef :
Ik heb er nog 2, ongebruikte liggen. Hoef er niet de hoofdprijs voor.

heb je een foto? en met of zonder shunt? zou er wel 1 willen overnemen

Ik wacht even de reactie van TS af. Hem had ik ze immers aangeboden. Als hij niet wil neem ik contact met je op. Zijn compleet met shunt en beschrijving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 07:22 #1202488

Joop66 schreef :
FriendlySailor schreef :
Op de zonnecel monitor lees je toch ook de spanning van de accu af??
FF hier het forum nalezen je weet bij welke spanning je accu half vol of leeg is.

Dit dus:
Voor eens en altijd:

Accuspanningen
12,6 + V 100%
12,50 V 90%
12,42 V 80% auto accu (lood) mag maar tot 20 % ontladen worden
12,32 V 70%
12,20 V 60%
12,06 V 50% Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen
11,90 V 40%
11,75 V 30 % AGM accu mag tot 30% ontladen worden
11,59 V 20% GEL accu mag tot 80% ontladen worden
11,31 V 10%
10,50 V plat


Anders bij tante Ali een accuconditiemeter kopen. Met shunt.
Wil/kan je meer uitgeven dan de Victron BMV-700 o.i.d.

Inderdaad: voor eens en altijd: hier heb je niks aan in een dynamische situatie. Deze spanningen gelden bij een accu in rust. Dus meerdere uren geen belasting of lading.

Dus waardeloos in een systeem met zonnepanelen, een motor, een acculader, en gebruikers.

'Niks' vind ik ook nogal een uiterste. Voor het eerst in 2 schepen heb ik nu géén Victron BMV maar wel de bluetooth versie van de Victron solar charger. Deze houdt ook de geschiedenis van de accu spanning bij.

Natuurlijk is de live weergave niet de echte SOC. Maar als je je verbruikers een beetje kent dan leer je wel door het weergegeven voltage heenprikken. Wat ik merk bij tochten van meerdere dagen, de weergave van het die dag laagst bereikte voltage geeft mij voldoende info over de status van de accu. Gedetailleerd? Nee. 'Vol genoeg'.

Ik zie nu de meerwaarde van een BMV niet zo meer. Eerlijkheidshalve is mijn zonnepaneel vrij ruim bemeten dus ik maak me er sowieso niet zo druk over.
Laatst bewerkt: 03 sept 2020 07:23 door Evaluationcopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 08:48 #1202512

ReneK schreef :
FriendlySailor schreef :
Op de zonnecel monitor lees je toch ook de spanning van de accu af??

Nee , op de zonnecel monitor lees je de autgangs spanning van de pwm of mppt , dat is niet per see je akku spanning

FriendlySailor schreef :
Dit dus:
Voor eens en altijd:

Accuspanningen
12,6 + V 100%

Dus als ik 12.6v op mijn akku meet tijdens het laden is hij 100% vol ?

Nee , in tegendeel dan is hij waarschijnlijk al behoorlijk ver ontladen . Als hij vol is lees zie je een spanning van tussen de 14 en 14,4 Volt tijdensn het laden met de dynamo van de motor en ca. 13,6 volt tijdens het druppelladen met zonnepaneel of acculader. Dat laatste is dus de juiste spanning bij een volle accu tijdens het laden met een goede accuader of zonnepanneel regelaar.
Bij een volle accu in rust ( dus na ca. één uur geen gebruikers en geen laders) is de spanning tussen de 12,6 en 12,8 Volt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 08:48 #1202513

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
WaltB schreef :
hverhelst,
Laat je niet een apparaat aanpraten dat meer kost dan een nieuwe accu. Alles wat je nodig hebt is een "eenvoudig" metertje (met shunt), met de volgende funkties:
1. Instelbare accu capaciteit in Ah (ampere-uren)
2. Automatische reset van accu capaciteit (naar 100%) wanneer de accu vol is.
3. Weergave van overblijvende capaciteit in Ah of als %.

Als je dan meteen een link geeft naar een dergelijk simpel apparaat, dan kan TS wat met je opmerking, misschien.

De functies die je noemt kan alleen een accu-mpnitor je leveren. Een simpel voltmetertje volstaat niet. Het is dus maar wat je een ëenvoudig metertje noemt"

Ik ben het met je eens dat uitlezen in een app in principe een overbodige ovebodige toeter c.q. bel is. Maar als je iets wilt met instelbare accu-capaciteit dan kom je toch al snel boven de € 100,- uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 09:02 #1202516

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Yellow Boat schreef :
ReneK schreef :
FriendlySailor schreef :
Op de zonnecel monitor lees je toch ook de spanning van de accu af??

Nee , op de zonnecel monitor lees je de autgangs spanning van de pwm of mppt , dat is niet per see je akku spanning

FriendlySailor schreef :
Dit dus:
Voor eens en altijd:

Accuspanningen
12,6 + V 100%

Dus als ik 12.6v op mijn akku meet tijdens het laden is hij 100% vol ?

Nee , in tegendeel dan is hij waarschijnlijk al behoorlijk ver ontladen . Als hij vol is lees zie je een spanning van tussen de 14 en 14,4 Volt tijdensn het laden met de dynamo van de motor en ca. 13,6 volt tijdens het druppelladen met zonnepaneel of acculader. Dat laatste is dus de juiste spanning bij een volle accu tijdens het laden met een goede accuader of zonnepanneel regelaar.
Bij een volle accu in rust ( dus na ca. één uur geen gebruikers en geen laders) is de spanning tussen de 12,6 en 12,8 Volt.
Ad

Traditioneel wordt een rusttijd van 6 tot 12 Hr aanbevolen, maar ik begrijp heel goed dat dat meestal niet erg praktisch is. Maar 1 Hr is mijns insziens dan weer erg kort.
Op mijn accu staat er dan nog dikwijls meer dan 13 V.
Heeft iemand ervaring hoe lang het duurt voor een voltage op de accuklemmen kan worden gemeten die een betouwbare indicatie over de laadtoestand van de accu geeft.
Zoals ik hierboven ook schijf, 1 uur is wel erg kort, en lijkt niet te werken met mijn accu.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 09:10 #1202519

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Tony2920 schreef :
Yellow Boat schreef :
Bij een volle accu in rust ( dus na ca. één uur geen gebruikers en geen laders) is de spanning tussen de 12,6 en 12,8 Volt.
Ad

Traditioneel wordt een rusttijd van 6 tot 12 Hr aanbevolen, maar ik begrijp heel goed dat dat meestal niet erg praktisch is. Maar 1 Hr is mijns insziens dan weer erg kort.
Op mijn accu staat er dan nog dikwijls meer dan 13 V.
Heeft iemand ervaring hoe lang het duurt voor een voltage op de accuklemmen kan worden gemeten die een betouwbare indicatie over de laadtoestand van de accu geeft.
Zoals ik hierboven ook schijf, 1 uur is wel erg kort, en lijkt niet te werken met mijn accu.

Eén uur is in de praktijk inderdaad veel te kort. Sommige bronnen noemen zelfs 24 uur als termijn voor een betrouwbare meting van een accu in rust.
Loodaccu's in goede conditie kunnen na volledig laden nog uren na het laden een spanning van meer dan 13V laten zien.

Overigens is de snelheid waarmee de spanning daalt, nadat het laden is gestopt, een goede indicatie voor de conditie van de accu. Een accu waarvan de spanning 1 uur na het laden al op 12,6 V staat, zonder dat er verbruikers aan hangen, heeft het beste deel van zijn leven achter de rug en is al een deel van zijn oorspronkelijke capaciteit kwijt.
Laatst bewerkt: 03 sept 2020 09:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 09:12 #1202521

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Ik heb deze al jaren tot volle tevredenheid.


Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.



Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Laatst bewerkt: 03 sept 2020 09:13 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 09:19 #1202527

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 689
Even een tegengeluid laten klinken - niet om de discussie aan te zwengelen, maar meer voor een ander perspectief met betrekking tot de waarde die gehecht wordt aan het 'percentage van je accu'.

Gaan die battery monitors er niet van uit dat wat je in de loodaccu stopt er ook weer uitkomt? Die aanname kan ik om te beginnen al niet maken. Misschien met een kersverse accu, maar ik heb in mijn schuurtje wel eens stroomgrafiekjes staan integeren (als in: wat gaat erin, wat komt eruit) en volgens mij borrelt en straalt er bij het laden en/of bij het ontladen altijd wel een substantieel deel weg. Neem daarbij de verschillende soorten accu's, verschillende laadstromen en laadalgorithmes (motor/wal/zon), de met de leeftijd afnemende capaciteit, het onbekende historische misbruik van de accu - en dan moet ik geloven dat een stukje consumentenelectronica dat allemaal tot op de procent in het snotje heeft?

Wat mij betreft kun je aan zo'n batterij monitor net zoveel waarde hechten als aan het knmi bericht. De beste voorspelling heb je als je naar buiten kijkt. En de bottom line met betrekking tot wat er in je accu zit is voor mij nog altijd nog de spanning op de polen. Toegegeven, je moet in aanmerking nemen wat de huidige load is, en een stroommeter is heel handig om daarvan een besef te krijgen. En je moet om leren gaan met die gekke hoge spanningen tijdens het laden (oppervlakte-effect van de platen). Het blijft een grofstoffelijke benadering, maar zonder de illusie van nauwkeurigheid. Je moet je afvragen of de kwaliteit van je beslissingen toeneemt met een betere informatievoorziening. Een percentage op je meter is lekker ongecompliceerd en als je daarmee kan slapen dan laat ik je graag in je suspension of disbelief. In tegenstelling tot het knmi bericht kun je met dat percentage heel ver komen, zolang je een aparte startaccu hebt die altijd vol is. Alleen, ja, dat bier in je koelkast he ;)?
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 03 sept 2020 09:21 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.227 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl