Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Batterijen monitoren - tips gevraagd.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 09:19 #1202527

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 689
Even een tegengeluid laten klinken - niet om de discussie aan te zwengelen, maar meer voor een ander perspectief met betrekking tot de waarde die gehecht wordt aan het 'percentage van je accu'.

Gaan die battery monitors er niet van uit dat wat je in de loodaccu stopt er ook weer uitkomt? Die aanname kan ik om te beginnen al niet maken. Misschien met een kersverse accu, maar ik heb in mijn schuurtje wel eens stroomgrafiekjes staan integeren (als in: wat gaat erin, wat komt eruit) en volgens mij borrelt en straalt er bij het laden en/of bij het ontladen altijd wel een substantieel deel weg. Neem daarbij de verschillende soorten accu's, verschillende laadstromen en laadalgorithmes (motor/wal/zon), de met de leeftijd afnemende capaciteit, het onbekende historische misbruik van de accu - en dan moet ik geloven dat een stukje consumentenelectronica dat allemaal tot op de procent in het snotje heeft?

Wat mij betreft kun je aan zo'n batterij monitor net zoveel waarde hechten als aan het knmi bericht. De beste voorspelling heb je als je naar buiten kijkt. En de bottom line met betrekking tot wat er in je accu zit is voor mij nog altijd nog de spanning op de polen. Toegegeven, je moet in aanmerking nemen wat de huidige load is, en een stroommeter is heel handig om daarvan een besef te krijgen. En je moet om leren gaan met die gekke hoge spanningen tijdens het laden (oppervlakte-effect van de platen). Het blijft een grofstoffelijke benadering, maar zonder de illusie van nauwkeurigheid. Je moet je afvragen of de kwaliteit van je beslissingen toeneemt met een betere informatievoorziening. Een percentage op je meter is lekker ongecompliceerd en als je daarmee kan slapen dan laat ik je graag in je suspension of disbelief. In tegenstelling tot het knmi bericht kun je met dat percentage heel ver komen, zolang je een aparte startaccu hebt die altijd vol is. Alleen, ja, dat bier in je koelkast he ;)?
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 03 sept 2020 09:21 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 09:25 #1202530

Belangrijk is ook het stroomverbruik in stand by.
Die van Victron kan er net mee door.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 09:31 #1202535

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 689
It Paradyske schreef :
Belangrijk is ook het stroomverbruik in stand by.
Die van Victron kan er net mee door.

True, maar hij loopt toch wel leeg in stand by ;-)
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 03 sept 2020 09:32 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 09:41 #1202541

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
ironman schreef :
Wat mij betreft kun je aan zo'n batterij monitor net zoveel waarde hechten als aan het knmi bericht. De beste voorspelling heb je als je naar buiten kijkt. En de bottom line met betrekking tot wat er in je accu zit is voor mij nog altijd nog de spanning op de polen. Toegegeven, je moet in aanmerking nemen wat de huidige load is, en een stroommeter is heel handig om daarvan een besef te krijgen. En je moet om leren gaan met die gekke hoge spanningen tijdens het laden (oppervlakte-effect van de platen). Het blijft een grofstoffelijke benadering, maar zonder de illusie van nauwkeurigheid. Je moet je afvragen of de kwaliteit van je beslissingen toeneemt met een betere informatievoorziening. Een percentage op je meter is lekker ongecompliceerd en als je daarmee kan slapen dan laat ik je graag in je suspension of disbelief. In tegenstelling tot het knmi bericht kun je met dat percentage heel ver komen, zolang je een aparte startaccu hebt die altijd vol is. Alleen, ja, dat bier in je koelkast he ;)?

Heb je zelf een accumonitor op je boot?

Ik heb er al jaren eentje.
Hoe exact die percentages zijn de de monitor laat zien vind ik zelf niet heel erg interessant.

Wat je wel opdoet door regelmatig naar de monitor te kijken is een goede indruk van je gemiddelde verbruik en een vrij goed idee hoeveel van je beschikbare capaciteit je in een bepaalde tijdsspanne gebruikt. Je koelcompressor slaat aan en je ziet de ampères 'discharge' oplopen. Na een tijdje weet je vrij exact wat je koelboxje verbruikt.
Aan het eind van de middag is bij mij de beschikbare accucapaciteit vrijwel altijd 100% op de monitor. Daar zorgen de zonnepanelen voor. Nadat de zon achter de horizon is gezakt daalt de beschikbare capaciteit vrij snel naar iets rond de 90 %. Als de compressor van de koelbox draait, wat lager; als die stopt veert de capaciteit weer wat terug tot boven de 90%. Je ziet echter wel dat het beeld verder gedurende de avond en nacht min of meer rond rond de 90 - 85 % stabiliseert (ik heb twee huishoudaccu's van 100 Ah). 's Ochtends, voor de zon op is, is het pecentage nog steeds 90 %.

Kortom: waar het om gaat is niet de exactheid van de getoonde cijfers. Het gaat om de trend. Zo'n accumonitor verschaft je inzicht in het verbruik, in het gedrag van je accu's bij dat verbruik, in de mate waarin de zonnepanelen hun werk doen. Als je regelmatig kijkt zie je een patroon. Op het moment dat dit patroon verandert weet je dat er iets aan de hand is: de zonnepanelen laden minder dan mag worden verwacht of de accucapaciteit is teruggelopen. Dat laatste zie je niet alleen aan het percentage beschikbare capaciteit dat de accumonitor laat zien. Je ziet het ook aan hoeveel de spanning inzakt op het moment dat de koelcompressor inschakelt (verreweg de grootste verbruiker, bij mij aan boord).

Kortom: de accumonitor is na de stuurautomaat en de dieptemeter het meest nuttige instrument aan boord, wat mij betreft.
Laatst bewerkt: 03 sept 2020 09:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 09:56 #1202545

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 689
Wadloper schreef :
Heb je zelf een accumonitor op je boot?

Ja sinds een paar maanden. En het valt me tegen wat het state of charge me meer vertelt dan wat ik al wist op basis van mijn trouwe voltmetertje.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 10:00 #1202548

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
ironman schreef :
Wadloper schreef :
Heb je zelf een accumonitor op je boot?

Ja sinds een paar maanden. En het valt me tegen wat het state of charge me meer vertelt dan wat ik al wist op basis van mijn trouwe voltmetertje.

Een voltmeter is wat de naam zegt: je ziet geen ampères, bijvoorbeeld.
Het aardige van een accu-montor is dat ie een aantal dingen combineert. Laat in bepaalde uitvoeringen ook zien hoeveel er verbruikt, c.q. geladen is.

Maar goed, als jij een voltmeter achteraf wel voldoende vond, dan is dat wel jammer voor je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 10:04 #1202550

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
ik heb deze al jaren op de boot www.wagenaarwatersport.nl/accu...-1-nasa-clipper.html
installatie is eenvoudige en het werkt al jaren prima.
Geen idee of dat ook kan icm zonnepanelen en windmolens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 10:14 #1202557

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
ironman schreef :
Wat mij betreft kun je aan zo'n batterij monitor net zoveel waarde hechten als aan het knmi bericht. De beste voorspelling heb je als je naar buiten kijkt. En de bottom line met betrekking tot wat er in je accu zit is voor mij nog altijd nog de spanning op de polen.

Ik heb een BMV712 icm met zonnepanelen en een AGM accuset van 180Ah.
Mijn ervaring is dat de SOC die de BMV weergeeft behoorlijk overeenkomt met de SOC behorend bij de accuspanningstabel voor AGM accu's.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 03 sept 2020 14:59 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 10:26 #1202563

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 469
ook bij ons aan boord deze van Nasa, maar ik ben er niet écht tevreden van. Kuren en rare weergaves die volgens mij niet kunnen kloppen met de werkelijkheid
(afgelopen weekend bijvoorbeeld geeft de meter aan dat alle accu's volledig leeg zijn / blijken overnacht. Ik kreeg bijna een medium hartverzakking, me rot gezocht naar een 'lek' terwijl het toestel toch aangeeft dat de lader volop aan het laden is. Na een uur nog steeds niks in percentages? nagemeten per accu, allebei -2 X Vetus 70 ampére uit 2007 ! nota bene- en in prima conditie, hout vasthouden :) ... hoofdschakelaar aan uit ... floep alles weer normaal en laden plots aan 1,5 Ah ipv de 8-9 Ah een minuut daarvoor)
Ik heb er geen verklaring voor maar veel vertrouwen geeft het me niet.
*Volgend voorjaar dus een Victron dingetje installeren gaat* ;)
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 10:57 #1202572

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 689
Wadloper schreef :
Een voltmeter is wat de naam zegt: je ziet geen ampères, bijvoorbeeld.
Het aardige van een accu-monitor is dat ie een aantal dingen combineert. Laat in bepaalde uitvoeringen ook zien hoeveel er verbruikt, c.q. geladen is.

Maar goed, als jij een voltmeter achteraf wel voldoende vond, dan is dat wel jammer voor je.

Niet jammer hoor, hij is natuurlijk hartstikke handig. Maar een voltmeter kost een tientje, vereist geen grote aanpassing waar je minstens een accukabel voor door moet knippen (wat niet voor iedereen triviaal zou moeten klinken), en levert je die informatie die je nodig hebt voor je operationele beslissingen.

Bovendien: zie jij nooit je klemspanning een beetje inkakken als je koelkastje aanspringt? Voilà, daar is je stroommeter. Elke accu heeft wel een beetje interne weerstand.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 03 sept 2020 10:59 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 12:29 #1202606

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
OOTG schreef :
ook bij ons aan boord deze van Nasa, maar ik ben er niet écht tevreden van. Kuren en rare weergaves die volgens mij niet kunnen kloppen met de werkelijkheid

Ik heb er ook één.
Hij heeft tot op heden maar één probleem. Na een aantal jaren geeft ie een verbruik van 0,4 - 0,5 A aan als er geen enkele verbruiker ingeschakeld staat. Dat was toen ie nieuw was niet het geval. Zou één of ander onduidelijk lekstroompje kunnen zijn, maar eigenlijk denk ik dat niet.

Volgens de handleiding kan de monitor met alle verbruikers uitgeschakeld op '0' worden gejusteerd. Maar dat werkt bij mij niet.

En eerlijk gezegd: als ik weer voor de keus zou staan, zou ik de simpelste accumonitor van Victron (BMV-700) kopen. Kan hetzelfde en is zelfs goedkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 13:09 #1202612

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
ironman schreef :
Gaan die battery monitors er niet van uit dat wat je in de loodaccu stopt er ook weer uitkomt? Die aanname kan ik om te beginnen al niet maken. Misschien met een kersverse accu, maar ik heb in mijn schuurtje wel eens stroomgrafiekjes staan integeren (als in: wat gaat erin, wat komt eruit) en volgens mij borrelt en straalt er bij het laden en/of bij het ontladen altijd wel een substantieel deel weg. Neem daarbij de verschillende soorten accu's, verschillende laadstromen en laadalgorithmes (motor/wal/zon), de met de leeftijd afnemende capaciteit, het onbekende historische misbruik van de accu - en dan moet ik geloven dat een stukje consumentenelectronica dat allemaal tot op de procent in het snotje heeft?

Twee opmerkingen.
1 - Zo'n monitor telt coulombs. Je stopt x coulomb=xAh in je accu bij ±14 volt. Vervolgens haal je x coulomb=xAh uit de accu bij 12 volt. Wat je "kwijt" bent aan energie in je laad / ontlaad verhaal is xAh maal (14-12) Dus als je 50Ah uit je accu haalt ben je 100watt uur = 0,1kWh van de 0,7kWh die je er in gestopt hebt verloren.
2 - Zo'n monitor is een zekere mate slim. Na een eerste ontlaad / oplaad ronde vergelijkt de monitor het aantal coulomb wat er in gegaan is met het aantal coulomb wat er nodig is om hem weer opgeladen te krijgen. Aan de hand van het verschil berekend hij het laad rendement. Bij een volgende ronde word hier rekening mee gehouden. Bij elke nieuwe ronde word de bepaling van het laadrendement steeds beter. Ook wordt er rekening met het Peukert effect gehouden.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 13:10 #1202613

Wadloper schreef :


Volgens de handleiding kan de monitor met alle verbruikers uitgeschakeld op '0' worden gejusteerd. Maar dat werkt bij mij niet.

En eerlijk gezegd: als ik weer voor de keus zou staan, zou ik de simpelste accumonitor van Victron (BMV-700) kopen. Kan hetzelfde en is zelfs goedkoper.

Werkt niet in de zin van: dat menu/functie heb ik niet,
Of ik kan niet ver genoeg bijregelen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 13:20 #1202615

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
It Paradyske schreef :
Wadloper schreef :


Volgens de handleiding kan de monitor met alle verbruikers uitgeschakeld op '0' worden gejusteerd. Maar dat werkt bij mij niet.

En eerlijk gezegd: als ik weer voor de keus zou staan, zou ik de simpelste accumonitor van Victron (BMV-700) kopen. Kan hetzelfde en is zelfs goedkoper.

Werkt niet in de zin van: dat menu/functie heb ik niet,
Of ik kan niet ver genoeg bijregelen?

Ik heb de handleiding niet bij de hand, maar het is een knoppencombinatie. Het apparaat heeft geen menu waarin die functie voorkomt. In eerste instantie had ik wel eens de indruk dat ik er één- of tweetiende af kreeg, maar uiteindelijk is het op die waarde van 0,5 A blijven hangen. Er gebeurt nu niks meer. Ook niet als ik in de andere richting wil bijstellen.
Het is een wat vaag apparaat: bij bij twee keer kort achter elkaar drukken op dezelfde knop krijg je soms ook een rare code te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 13:36 #1202621

Controleer de aansluitingen nog even, als ik mij goed herinner, zijn er drie aansluitingen naar de shunt, misschien heeft er een een slecht contact.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 15:00 #1202655

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Er zat bij mij ook een voltmeter in de boot toen ik hem kocht. Gaf idd een indicatie en behoedde me voor te ver ontladen van de accu.
Ik heb op mp dit jaar een nog nooit gebruikte bmv600 voor 25 euro gekocht. In het kader van ach ja voor dat geld.
Nu heb ik echt een veel beter inzicht in mijn verbruik.
Ik weet per verbuiker exact het verbruik en als er onregelmatigheden zijn zie het ook sneller.
Ik heb door dit inzicht mijn lader en accu inmiddels vervangen.
Ik kan nu zelfs zien of de jongste niet stiekem nog ligt te lezen in het vooronder ;)
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 16:50 #1202684

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 295
Ik heb deze (werkt zoals de victron) ik heb de 50A versie. De handleiding is niet compleet dat wel maar het verbruik van de meter zelf is verwaarloosbaar en vergelijkbaar met de victron. nl.aliexpress.com/item/32865570361.html
Je moet wel een langere verbindingskabel bestellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 21:08 #1202762

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Op mijn vorige boot had ik Alie meters. In 1 oogopslag Volt, Watt, Ah en nog iets.
Dat gaf me veel inzicht, maar het nadeel was dat hij maar 1 kant op meet. Dus nog eentje erbij, Shunt andersom aangesloten en ik kon zien wat er geladen werd.
Nu heb ik voor iedere accu een Victron 700. Maar niet meer in oogopslag een beeld van wat er gebeurt. Voor iedere waarde moet je weer op een knoppie drukken. In alle eerlijkheid vond ik die Alie metertjes fijner, maar ja. Nu is mijn schakelpaneel net klaar met die Victrons.

Net vandaag een nieuwe accu aan boord getakeld. Pffft, doet nog zeer aan mijn portemonnee......Morgen de Monitor maar eens vertellen wat er verandert is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 03 sept 2020 23:51 #1202779

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Onbedoeld natuurlijk, maar dat klinkt een beetje alsof alle Alie metertjes maar in 1 richting meten. Dat is natuurlijk niet zo. Ik heb deze (alweer wat ouder model), waar je alles in een oogopslag kunt lezen met een ledje dat aangeeft of de amperes laad of ontlaad amperes zijn. Overigens heb je een veel grotere keuze als je op eBay kijkt (search battery monitor). Op mijn vorige boot en in camper(dure) BEP accumonitors met Peukert en andere toeters en bellen, maar in de praktijk niets "beter".

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 04 sept 2020 00:09 #1202780

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Wadloper schreef :
OOTG schreef :
ook bij ons aan boord deze van Nasa, maar ik ben er niet écht tevreden van. Kuren en rare weergaves die volgens mij niet kunnen kloppen met de werkelijkheid

Ik heb er ook één.
Hij heeft tot op heden maar één probleem. Na een aantal jaren geeft ie een verbruik van 0,4 - 0,5 A aan als er geen enkele verbruiker ingeschakeld staat. Dat was toen ie nieuw was niet het geval. Zou één of ander onduidelijk lekstroompje kunnen zijn, maar eigenlijk denk ik dat niet.

Volgens de handleiding kan de monitor met alle verbruikers uitgeschakeld op '0' worden gejusteerd. Maar dat werkt bij mij niet.

En eerlijk gezegd: als ik weer voor de keus zou staan, zou ik de simpelste accumonitor van Victron (BMV-700) kopen. Kan hetzelfde en is zelfs goedkoper.

Even de shunt kortsluiten, dan moet de ampere uitlezing 0 zijn omdat er dan geen spanningsval is.
Overigens zijn kleine fouten helemaal niet te verwonderen. Een shunt meet spanningsval in millivolts.
Een veel gebruikte shunt is 50mV bij 100A. Dat betekent dat bij 0.1A de spanningsval slechts 0.05mV is. Dat wordt versterkt (bijv 60x) voor ADC conversie, maar de fout wordt dan ook versterkt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 04 sept 2020 01:16 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 04 sept 2020 03:52 #1202783

3Noreen schreef :
Twee opmerkingen.
1...
2 - Zo'n monitor is een zekere mate slim. Na een eerste ontlaad / oplaad ronde vergelijkt de monitor het aantal coulomb wat er in gegaan is met het aantal coulomb wat er nodig is om hem weer opgeladen te krijgen. Aan de hand van het verschil berekend hij het laad rendement. Bij een volgende ronde word hier rekening mee gehouden. Bij elke nieuwe ronde word de bepaling van het laadrendement steeds beter. Ook wordt er rekening met het Peukert effect gehouden.

?? Laadrendement, Peukert coëfficiënt en grenswaarden (spanning, laadstroom en tijd) om de accu “vol” te verklaren) liggen volgens mij vast bij de BMV’s en zijn niet “zelflerend”.

Welke parameters heb jij automatisch bijgesteld zien worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 04 sept 2020 05:53 #1202803

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
Twee opmerkingen.
1...
2 - Zo'n monitor is een zekere mate slim. Na een eerste ontlaad / oplaad ronde vergelijkt de monitor het aantal coulomb wat er in gegaan is met het aantal coulomb wat er nodig is om hem weer opgeladen te krijgen. Aan de hand van het verschil berekend hij het laad rendement. Bij een volgende ronde word hier rekening mee gehouden. Bij elke nieuwe ronde word de bepaling van het laadrendement steeds beter. Ook wordt er rekening met het Peukert effect gehouden.

?? Laadrendement, Peukert coëfficiënt en grenswaarden (spanning, laadstroom en tijd) om de accu “vol” te verklaren) liggen volgens mij vast bij de BMV’s en zijn niet “zelflerend”.

Welke parameters heb jij automatisch bijgesteld zien worden?

RTFM

“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 05 sept 2020 07:49 #1203100

Geinig dat Victron dit in de vroegere 500 serie heeft geprobeerd. Wist ik niet. In de huidige 700 serie vanaf gestapt blijkbaar. Kan ook niet werken omdat er een vrijheidsgraad te veel over is.

Bij de 700 alleen instelbaar door de gebruiker:




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 05 sept 2020 08:03 #1203104

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Nachtvlinder schreef :
Geinig dat Victron dit in de vroegere 500 serie heeft geprobeerd.

De 500 serie kocht victron in als OEM. Latere series zijn door victron in eigen beheer in China gemaakt. Waarschijnlijk had victron geen toegang tot de software in de 500 serie. Is ook best lastig je moet rekening houden met laadrendement en Peukert coëfficiënt.
Bovendien heeft victron maar bedacht dat het laadrendement gewoon 100% is. Wel zo makkelijk. :silly:

Even het internet afstruinen met de zoekterm coulombic efficiency battery

Zo zie je dat een mooi in Nederland in samenwerking met de TH ontwikkeld product als de BMV-501 vervangen wordt door een inferieur Chinese kloon.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 05 sept 2020 08:29 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen monitoren - tips gevraagd. 05 sept 2020 09:36 #1203125

Ik denk dat het al lastig genoeg is om SOC te voorspellen met vastliggende parameters vs. de onnauwkeurigheden in de metingen en chemisch gedrag van de accu. Als je dan aanneemt dat die laatste 2 eigenschappen exact bepaald zijn en je laat het laadrendement (en Peukert!?) oplossen om de balans sluitend te krijgen, dan zou ik hoogst verbaasd zijn als dit netjes met 95% begint en in de jaren terug zal lopen. Een accu gedraagt zich niet als een set vergelijkingen helaas.

De geschiedenis ken ik niet en ga ik ook niet naar raden. Victron gebruikt in haar apparatuur (die ik niet als inferieur ervaar) behoorlijk geavanceerde algoritmen, zo’n state estimator implementeren kunnen ze vast als dat iets zou bijdragen aan de functionaliteit.
Laatst bewerkt: 05 sept 2020 09:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl