ironman schreef :
Wat mij betreft kun je aan zo'n batterij monitor net zoveel waarde hechten als aan het knmi bericht. De beste voorspelling heb je als je naar buiten kijkt. En de bottom line met betrekking tot wat er in je accu zit is voor mij nog altijd nog de spanning op de polen. Toegegeven, je moet in aanmerking nemen wat de huidige load is, en een stroommeter is heel handig om daarvan een besef te krijgen. En je moet om leren gaan met die gekke hoge spanningen tijdens het laden (oppervlakte-effect van de platen). Het blijft een grofstoffelijke benadering, maar zonder de illusie van nauwkeurigheid. Je moet je afvragen of de kwaliteit van je beslissingen toeneemt met een betere informatievoorziening. Een percentage op je meter is lekker ongecompliceerd en als je daarmee kan slapen dan laat ik je graag in je suspension of disbelief. In tegenstelling tot het knmi bericht kun je met dat percentage heel ver komen, zolang je een aparte startaccu hebt die altijd vol is. Alleen, ja, dat bier in je koelkast he
?
Heb je zelf een accumonitor op je boot?
Ik heb er al jaren eentje.
Hoe exact die percentages zijn de de monitor laat zien vind ik zelf niet heel erg interessant.
Wat je wel opdoet door regelmatig naar de monitor te kijken is een goede indruk van je gemiddelde verbruik en een vrij goed idee hoeveel van je beschikbare capaciteit je in een bepaalde tijdsspanne gebruikt. Je koelcompressor slaat aan en je ziet de ampères 'discharge' oplopen. Na een tijdje weet je vrij exact wat je koelboxje verbruikt.
Aan het eind van de middag is bij mij de beschikbare accucapaciteit vrijwel altijd 100% op de monitor. Daar zorgen de zonnepanelen voor. Nadat de zon achter de horizon is gezakt daalt de beschikbare capaciteit vrij snel naar iets rond de 90 %. Als de compressor van de koelbox draait, wat lager; als die stopt veert de capaciteit weer wat terug tot boven de 90%. Je ziet echter wel dat het beeld verder gedurende de avond en nacht min of meer rond rond de 90 - 85 % stabiliseert (ik heb twee huishoudaccu's van 100 Ah). 's Ochtends, voor de zon op is, is het pecentage nog steeds 90 %.
Kortom: waar het om gaat is niet de exactheid van de getoonde cijfers. Het gaat om de trend. Zo'n accumonitor verschaft je inzicht in het verbruik, in het gedrag van je accu's bij dat verbruik, in de mate waarin de zonnepanelen hun werk doen. Als je regelmatig kijkt zie je een patroon. Op het moment dat dit patroon verandert weet je dat er iets aan de hand is: de zonnepanelen laden minder dan mag worden verwacht of de accucapaciteit is teruggelopen. Dat laatste zie je niet alleen aan het percentage beschikbare capaciteit dat de accumonitor laat zien. Je ziet het ook aan hoeveel de spanning inzakt op het moment dat de koelcompressor inschakelt (verreweg de grootste verbruiker, bij mij aan boord).
Kortom: de accumonitor is na de stuurautomaat en de dieptemeter het meest nuttige instrument aan boord, wat mij betreft.