Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap naar LiFePo4

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 12:00 #1201503

boarderbas schreef :
Typisch gevalletje van het "looddenken" overboord zetten. Laden word een "actie" en niet meer een "automatisme".
Eens.
Net als met de rpi is dit een soort ontwikkelingshulp, om mensen te laten omdenken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 12:28 #1201519

Je kan dus wel dagelijks de zon je accu laten laden, maar het laden moet afschakelen indien 100% SOC is bereikt. Weet niet of een Victron MPPT dat doet; mijn systeem in ieder geval wel. Na 0.00 uur begint dan een nieuwe cyclus. Als er geen verbruik is zal de volgende dag heel snel weer afgeschakeld worden omdat de accu vol is.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Noordschans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 12:32 #1201525

Goede manier om kort(er) van je accu's te genieten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 12:44 #1201528

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Ce est parti schreef :
Je kan dus wel dagelijks de zon je accu laten laden, maar het laden moet afschakelen indien 100% SOC is bereikt. Weet niet of een Victron MPPT dat doet; mijn systeem in ieder geval wel. Na 0.00 uur begint dan een nieuwe cyclus. Als er geen verbruik is zal de volgende dag heel snel weer afgeschakeld worden omdat de accu vol is.

Nee, een Victron MPPT kan dat niet, terwijl er wel een laadprofiel voor LIFePO4 in zit. In afwachting van een echt goed profiel (zonder float-stand) heb ik de MPPT zo afgeregeld dat de accu tot zo'n 70% geladen wordt. En tot dusver gaat dat vlekkeloos.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 12:44 #1201529

boarderbas schreef :
Goede manier om kort(er) van je accu's te genieten ;)

Nee, want ik ontlaad niet meer als tot 70-50%. Gemeten afgelopen 3 maanden met 190aH accu en een 50W zonnepaneeltje. Geen walstroom. Volgens de grafiek zou ik dan op zo'n 8000 cycles levensduur zitten.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Noordschans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 12:47 #1201531

Lees even de laatste pagina van dit topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 13:20 #1201541

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Eclips schreef :
Ce est parti schreef :
Je kan dus wel dagelijks de zon je accu laten laden, maar het laden moet afschakelen indien 100% SOC is bereikt. Weet niet of een Victron MPPT dat doet; mijn systeem in ieder geval wel. Na 0.00 uur begint dan een nieuwe cyclus. Als er geen verbruik is zal de volgende dag heel snel weer afgeschakeld worden omdat de accu vol is.

Nee, een Victron MPPT kan dat niet, terwijl er wel een laadprofiel voor LIFePO4 in zit. In afwachting van een echt goed profiel (zonder float-stand) heb ik de MPPT zo afgeregeld dat de accu tot zo'n 70% geladen wordt. En tot dusver gaat dat vlekkeloos.

Wat is 70% dan? Heb je dat met een bepaalde spanning ingesteld? Welke waarde?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 13:54 #1201556

Mijn BMS stelt 100% in bij 3,55 volt per cel en telt daarna af (accucapaciteit is ook ingesteld). Zoals bij bv een batterymonitor.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Noordschans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 14:25 #1201564

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
XanderB schreef :

Wat is 70% dan? Heb je dat met een bepaalde spanning ingesteld? Welke waarde?

Ik heb zo even de exacte waarden niet bij de hand (want ik ben niet bij de boot), maar volgens mij is 13,65 V bulk en 13,8 V float. Die float-waarde wordt bijna nooit gehaald. En 70% is wat het BMS aangeeft. Ik heb zo'n smart BMS met een appje.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 14:27 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 19:11 #1201682

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882









Dit zijn mijn victron instellingen voor lifepo4, werkt voor ons prima
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 19:23 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 21:57 #1201746

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Al dat geleuter steeds weer over LiFePO4! Het lijkt Wel zwarte magie!
Ik plompte 10 jaar geleden al 270Ah 24V LiFePO4 met KISS systeem in m'n bootje en die set is nu nog steeds prima ook bij de nieuwe eigenaar. Al die jaren intensief gevaren incl electrische voortstuwing..
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 22:13 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 02 sept 2020 09:04 #1202178

Dank voor je ervaring, inderdaad omdenken. Slim om de PV's achter de hoofdschakelaar te zetten (in mijn geval een paar zware breakers)

Ik denk dat 3Noreen ook een goed punt heeft om te monitoren hoe vol je accu's zijn, vanuit 100% vol leeg laten lopen biedt je de enige manier om ECHT te weten hoe vol ze zijn.

Dat laatste is in mijn geval goed te doen, 3 of 4 keer per jaar laat ik de boot achter in Galicië, daar wil ik dus dan GEEN walstroom meer op aansluiten en ook de accu's vanaf 100% gecontroleerd leeg laten lopen (vrij eenvoudig, ik heb een zware inverter en kan daar een elektrische kachel op zetten).

Lijkt me een essentieel onderdeel van de overstap naar LiFePo4.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 02 sept 2020 15:28 #1202284

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Sailingcamelot schreef :
Dank voor je ervaring, inderdaad omdenken. Slim om de PV's achter de hoofdschakelaar te zetten (in mijn geval een paar zware breakers)
Dat is helemaal niet slim, aangenomen dat met de hoofdschakelaar de schakelaar tussen de accu's en het boordnet wordt bedoeld.

Bij het uitschakelen van de hoofdschakelaar zullen de zonnepanelen het boordnet gaat voeden.
Zodra de panelen niet meer genoeg kunnen leveren zal de spanning ongecontroleerd inzakken met allerlei onverwachte gevolgen.

Leveren de zonnepanelen wel genoeg, dan kan het plotseling uitschakelen van een grote verbruiker 'grote' spanningspieken in het boordnet als gevolg hebben.

Als laatste loop je de kans dat je laadregelaar (als er geen vaste spanning is ingesteld) d.m.v. autovoltage detect, 's ochtends bij het opstarten denkt met een 24V installatie van doen te hebben....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 13 sept 2020 20:52 #1206069

Nog wat gevonden .
Een setup met zo accu .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 14 sept 2020 08:23 #1206176

Sunday schreef :
Al dat geleuter steeds weer over LiFePO4! Het lijkt Wel zwarte magie!
Ik plompte 10 jaar geleden al 270Ah 24V LiFePO4 met KISS systeem in m'n bootje en die set is nu nog steeds prima ook bij de nieuwe eigenaar. Al die jaren intensief gevaren incl electrische voortstuwing..

Amen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 14 sept 2020 08:35 #1206183

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 489
silerberend schreef :
holtere schreef :
Daarom herhaal ik mijn vraag:
Wat is een goede manier om je "teveel" vlot en veilig te dumpen uit je volle accu als je niet van plan bent om hem snel te gaan gebruiken?
Een electrische waterkoker is handig maar diegene die ik zag is slechtst 150 watt!
Kan het sneller en handiger?

Waarom zou je dat willen doen? Als je consequent niet verder laadt dan 75% en niet verder ontlaadt dan 25% zal de accu voor de meeste watersporters langer meegaan dan hun nog aan watersportcarrière rest.

Grappig, staat de bruikbare capaciteit weer gelijk aan die van een loodaccu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 14 sept 2020 09:46 #1206199

Een grote denkmisser die her en der hier word gemaakt is dat je met een beperktere cyclus de boel fijn een lang leven geeft.

Dat is misschien waar, maar als je niet ergens balanceert, is dat een kulargument.

Een nieuwe set cellen van redelijke kwaliteit en hoge capaciteit kan in veel gevallen opmerkelijk lang zonder balanceren bij de lage stromen die wij trekken. Sommige ZF-ers doen het jaarlijks.

Echter, dat is niet het interessante stukje. We hebben het over lange levensduur. Als na een paar jaar de cellen verschillen gaan vertonen, dán wil je kort op de bal zitten.

Zonder balanceren wéét je helemaal niet wat voor cyclus de cel doet. 0,1 Volt spreiding in lading betekent al dat als de ene cel 25-75% cycled, de buurman vrolijk 50-95% cycled en er dus een andere cel 5-50% cycled. Aan het voltage van de pack zie je dat niet.

Dus je pack "ontzien" door het niet te deep-cyclen zou mogelijk zalvend kunnen werken, áls je de cellen maar gebalanceerd door het leven kan gaan - en dat kan alleen als je regelmatig tot 100% laadt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 14 sept 2020 11:00 #1206233

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Frodoo schreef :
silerberend schreef :
holtere schreef :
Daarom herhaal ik mijn vraag:
Wat is een goede manier om je "teveel" vlot en veilig te dumpen uit je volle accu als je niet van plan bent om hem snel te gaan gebruiken?
Een electrische waterkoker is handig maar diegene die ik zag is slechtst 150 watt!
Kan het sneller en handiger?

Waarom zou je dat willen doen? Als je consequent niet verder laadt dan 75% en niet verder ontlaadt dan 25% zal de accu voor de meeste watersporters langer meegaan dan hun nog aan watersportcarrière rest.

Grappig, staat de bruikbare capaciteit weer gelijk aan die van een loodaccu.

Nee, dat is alleen maar de capaciteit voor een schier oneindig acculeven. Je mag hem ook gerust voor 100% gebruiken. Moet je met een loodaccu niet te vaak doen. Zeg maar nooit. :whistle:
En er zijn nog genoeg andere voordelen aan LiFePO4 ook.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 11:01 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 14 sept 2020 16:04 #1206364

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
boarderbas schreef :
Een grote denkmisser die her en der hier word gemaakt is dat je met een beperktere cyclus de boel fijn een lang leven geeft.

Dat is misschien waar, maar als je niet ergens balanceert, is dat een kulargument.

dt!

Dit is ook mijn argument tegen het laden tot 13.6v , de meeste BMS’sen (boardjes , balanceer printjes , electronische BMS’sen etc) beginnen op cel niveau pas op 3.5 of 3.55 volt te balanceren

Als je op pack niveau dus altijd onder de balanceer spanning blijft (13.6 volt bijvoorbeeld) dan kun je wel zeggen dat de pack ‘vol’ is , omdat cellen ‘vol’ zijn bij 3.4v (98% SoC) maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat je na verloop van tijd (overdreven) 3 cellen van 3.5v hebt en 1 cel op 3.1v

Ik laad tot 14.2 - 14.3 , ruim onder de 3.65v per cel maar voldoende om , als ik het af en toe haal, de cel boardjes in ieder geval de kans te geven om een lagere cel bij te trekken

Bij het bereiken van 14.2-14.3 volt gaat alles direct naar 13.45 v ‘float’ om er voor te zorgen dat de cellen niet 100% geladen blijven

En de 14.2-14.3v bereik ik misschien een of twee keer per week
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 14 sept 2020 17:30 #1206400

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Het laden met een hogere spanning dan 13,6V is de oorzaak van het 'sudden cell death syndrome' geweest in de VS waarbij de eigenaar van de LFP cellen er op stond dat de cellen -net als de loodaccu die door deze cellen werd vervangen- ook nadat de 3,4V per cel werd bereikt, een laadstroom 'door de strot werd gewurgd'. Dit heet in de loodaccu techniek 'float charge', maar LFP accu's zijn geen loodaccu's en gaan daarvan kapot.

Er is een spanningsverschil van 0,25V nodig om de Li ionen 'los' te maken en met ionenstroom te verplaatsen en te koppelen aan het Ferrofosfaat. Van een LFP cel is de nominaalspanning 3,2V (bij 20oC). Tel je daar de 0,25V bij dan kom je op 3,45V. Dat is de eind laadspanning voor een cel. De cel waarop deze spanning (of meer) wordt 'losgelaten' heeft losse Li-ionen en zodra er stroom zou lopen en er geen plaatsen meer zijn om de ionen aan het ferrofosfaat te koppelen (de cel zit 'vol') gaan de li-ionen in een kristalrooster verzamelen en de cel wordt ingepakt met een Lithium laagje. Dit heet Lithium plating.

Laden met een hogere spanning dan de nominale 3,2V + 0,25V = 3,45V en dat is dan bij 20oC de hoogst veilige laadspanning. Is de cel vol, dan loopt er bij die laadspanning geen stroom meer en kan er zonder die stroom ook geen 'Lithium plating' ontstaan.
Daalt de temperatuur dan daalt ook de nominaalspanning van de cel. Bij een lader die zich 'strak' aan de 3,45V houdt, wordt het spanningsverschil tussen de nominale spanning van de cel en laadspanning meer dan 0,25V en zullen de Lithium ionen in het kristalrooster 'vestigen'.
Bij 0oC is de nominaalspanning van de cel ongeveer 3V. De veilige laadspanning is bij die temperatuur 3,00 + 0,25V = 3,25V. Onder de 0oC neemt de nominaalspanning nog sneller af (de curve is hier niet meer lineair) en adviseert men de cel niet meer te laden.

Kies je de eind laadspanning lager dan 3,45V dan bouw je een marge in voor het laden bij een lagere celtemperatuur dan 20oC. Staat je accu in een koelere bilge, dan is het verstandig een marge in te bouwen voor de eind laadspanning. Laden tot 3,3V per cel of lager is dan een optie. Met een regeling die alle cellen op de dezelfde spanning brengt, 'balanceer' je automatisch de cellen. Dat werkt alleen goed als de temperatuur van alle cellen ook gelijk is.
Je kunt ook het eerste laadvermogen gebruiken om de cellen op te warmen tot 20oC en dan het laadvermogen met 3,4V pas 'los te laten' op de cellen. Of je accepteert dat je cellen minder lang meegaan.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 14 sept 2020 19:10 #1206450

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Grappig dat er veel geschreven wordt over de ideale eindspanning maar dat slechts zeer weinigen de moeite doen om het een en ander te meten bij hun eigen accu. Het eerste wat ik deed in 2014 toen ik mijn accu kocht is meten bij welke spanning die vol was en wat de totale capaciteit was. Een paar jaar later opnieuw gedaan. Eindeloos in de ruimte leuteren zonder daadwerkelijk te meten lijkt een leuk tijdverdrijf. Neem gewoon de moeite om wat te meten bij je eigen accu. Dat geeft veel inzicht. Meten is weten.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 15 sept 2020 00:07 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 14 sept 2020 20:08 #1206487

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
@Peper

Deze meneer heeft getest met initieel laden tot 3.4v per cel en observeerde een 10 tot 20% capacity loss in de eerste weken , toen hij met hogere waardes begon te laden kon (een deel van) de capacity loss weer ongedaan gemaakt worden, en getest met 60Ah CALB cellen die dicht in de buurt komen van wat wij gebruiken in onze bootjes

Ik blijf voorlopig laden zoals ik doe met 3.55v per cel , als me dat iets minder cycles opleverd (4000 of 5000 ipv 6000 - 8000) maar een gebalanceerde bank opleverd met minder capaciteits verlies vind ik dat prima

res.mdpi.com/d_attachment/ener...nergies-10-00110.pdf
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 15 sept 2020 10:06 #1206642

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Rene K:
Kijk, dat is goed onderzoek! Jammer dat de temperatuur niet is vermeld bij het laden. LFP cellen zijn temperatuur gevoelig en bij temperaturen boven de 20oC mag je dus ook een hogere eind laadspanning gebruiken. De mate van capaciteit terugloop van ca 15% wijst hierop. Dat de capaciteit terugloop reversibel is tot 2% wijst erop dat de cellen bij een hogere temperatuur en rond de 3,4V niet 'vol' zijn geweest.
Dit artikel is een pleidooi voor 'thermostrering' van Li-ion accu's. Dat maakt de installatie wel omvangrijker, iets wat op een zeiljacht nu niet echt is gewenst. Overigens kun je een Tesla niet snelladen zonder de accu te hebben voorverwarmd! Om 'het onderste uit de kan te halen' moet je wel wat doen!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 22 sept 2020 18:36 #1209260

boarderbas schreef :
Een grote denkmisser die her en der hier word gemaakt is dat je met een beperktere cyclus de boel fijn een lang leven geeft.

Dat is misschien waar, maar als je niet ergens balanceert, is dat een kulargument.

Een nieuwe set cellen van redelijke kwaliteit en hoge capaciteit kan in veel gevallen opmerkelijk lang zonder balanceren bij de lage stromen die wij trekken. Sommige ZF-ers doen het jaarlijks.

Echter, dat is niet het interessante stukje. We hebben het over lange levensduur. Als na een paar jaar de cellen verschillen gaan vertonen, dán wil je kort op de bal zitten.

Zonder balanceren wéét je helemaal niet wat voor cyclus de cel doet. 0,1 Volt spreiding in lading betekent al dat als de ene cel 25-75% cycled, de buurman vrolijk 50-95% cycled en er dus een andere cel 5-50% cycled. Aan het voltage van de pack zie je dat niet.

Dus je pack "ontzien" door het niet te deep-cyclen zou mogelijk zalvend kunnen werken, áls je de cellen maar gebalanceerd door het leven kan gaan - en dat kan alleen als je regelmatig tot 100% laadt!

Die balanceren niet vanzelf als je ze tot 100% laadt. Dan zul je de cellen tijdens dat laden wel parallel moeten schakelen en pas als ze weer per cel tot 100% geladen zijn kun je ze weer in serie schakelen.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 22 sept 2020 18:39 #1209261

3Noreen schreef :
Grappig dat er veel geschreven wordt over de ideale eindspanning maar dat slechts zeer weinigen de moeite doen om het een en ander te meten bij hun eigen accu. Het eerste wat ik deed in 2014 toen ik mijn accu kocht is meten bij welke spanning die vol was en wat de totale capaciteit was. Een paar jaar later opnieuw gedaan. Eindeloos in de ruimte leuteren zonder daadwerkelijk te meten lijkt een leuk tijdverdrijf. Neem gewoon de moeite om wat te meten bij je eigen accu. Dat geeft veel inzicht. Meten is weten.
Simpel voltages meten helpt dan overigens niet.
I won't debate you the laws of physics
Laatst bewerkt: 22 sept 2020 18:39 door silerberend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl