Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap naar LiFePo4

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 18:13 #1199925

Skyhi schreef :
Ik durf bijna geen vragen meer te stellen..
Maar: is een balanceer-printje op elke cel niet bijna evenveel als een BMS? En voorziet dat BMS dan niet ook in allerlei functies die je anders met relais zou oplossen?
Die printjes uit Australië, zijn die voor een normale prijs te vinden in Nederland, of is 100 dollar verzendkosten op 18 dollar handel de juiste weg?

Overigens spreekt het idee van 'niet laden als je er niet bij bent' me heel erg aan, dus dan is het fijn dat de accu zijn lading goed vasthoudt en ik er prima even een paar uurtjes stroom in kan stoppen als ik aan boord ben.

Een SBM (simpel battery manager) schakelt af bij alle mogelijke foutmodi. Onder-en overladen op cel en pack niveau en bij overcurrent. Sommige hebben ook een balancerfunctie, maar de balanceerstroom is dan extreem laag. Daarvoor heb ik 1,4A balancers er op.

Kijk niet in Australië, maar bij EV power.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 18:14 #1199927

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 180
boarderbas schreef :

Een SBM (simpel battery manager) schakelt af bij alle mogelijke foutmodi. Onder-en overladen op cel en pack niveau en bij overcurrent. Sommige hebben ook een balancerfunctie, maar de balanceerstroom is dan extreem laag. Daarvoor heb ik 1,4A balancers er op.

Kijk niet in Australië, maar bij EV power.

Dank je!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 18:16 #1199928

Die bordjes zijn in feite solid state relais. Daarom is de stroom beperkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 23:32 #1200022

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
SkyHi (ik hoop niet altijd),
Op het gevaar af dat ik een draai om m'n oren krijg toch maar even het volgende:
Die boardjes van EV power zijn passieve balancing boardjes die wanneer bij laden een cell 3.5V bereikt een (klein) bypass stroompje laten lopen om zodoende alle cellen op het zelfde 3.5V niveau te brengen. Top-balancing dus.
Bij lagere cell spanning gebeurt er niets. Je moet dus tot (bijna) 100% SoC laden om deze boardjes effectief te laten zijn. Wanneer je altijd tot 70-80% SoC laadt (beter voor de accu, zeker wanneer je de boot een tijdje niet gaat gebruiken) dan worden de cellen nooit gebalanceerd.
De boardjes hebben ook een bewakingsfunktie (over en under charge), maar doen daar zelf verder niets mee, ze signaleren alleen.

Een aktieve balancer daarentegen (dus niet een BMS, alleen balancer) kijkt naar de verschillen in spanning tussen de cellen en brengt deze op hetzelfde niveau wanneer er een verschil is van bijv. 0.1V.

Overigens kan je ook prima uit de voeten zonder automatisch balanceren. Als je af en toe met een voltmeter de cellen controleert (vergelijkbaar met het af en toe controleren van het vloeistof niveau van een flooded lood accu), dan is dat ook voldoende. Je kunt bij het ontdekken van een afwijkende cell handmatig balanceren, maar dat is weer een ander verhaal. Will Prowse zegt er het volgende over:

LiFePO4 cellen balanceren

Zelf heb ik zo'n aktief balancer boardje. Goedkoop genoeg voor een stukje extra zekerheid.

Zoals eerder is opgemerkt is een BMS ook een niet noodzakelijk extra. Als je naar de funkties van een BMS kijkt, dan zijn bewaking van under en over voltage het belangrijkst Hetzelfde kan je bereiken met een paar losse boardjes voor een paar euros en een solid state relais. Die boardjes geven dan ook nog mooi het voltage weer. Komt helemaal geen solderen aan te pas, alleen wat draadjes aanbrengen en in een doosje stoppen. Een klein beetje handigheid is wel meegenomen. Het is allemaal veel minder ingewikkeld dan sommigen het doen lijken. En de commercie ligt altijd op de loer om je je eurotjes af te troggelen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 27 aug 2020 05:23 #1200038

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 958
3Noreen schreef :
HotSnail schreef :
Het klinkt mij vrij onhandig in de oren om de accu niet vol te mogen hebben als je niet op de boot bent. Dan moet je, om met volledige capaciteit te vertrekken (in geval van elektrisch voortstuwing wel handig) een paar uur voor vertrek naar de boot gaan om de lader aan te zetten....
Hoe slecht is het voor de accu’s om wel vol te zijn, hoe veel sneller gaat de aftakeling daar door? Anders zou je dus eigenlijk 30% overcapaciteit moeten hebben en de lader zo instellen dat hij maximaal 70% laad?

Is de benzine tank van jou auto altijd vol ? Of je diesel tank van je boot ?

neen, heb je aan de ene kant een punt, aan de andere kant, als je niet te veel in een haven wil liggen is tanken makkelijker dan weer een accu laden. blijft de vraag wel staan, hoe slecht is het nu daadwerkelijk om de accu wel vol te doen. Is het een teruggang van 2000 cycli naar 1800 of daal je meteen door naar 500? (fictieve getallen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 27 aug 2020 06:30 #1200053

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
HotSnail schreef :
3Noreen schreef :
HotSnail schreef :
Het klinkt mij vrij onhandig in de oren om de accu niet vol te mogen hebben als je niet op de boot bent. Dan moet je, om met volledige capaciteit te vertrekken (in geval van elektrisch voortstuwing wel handig) een paar uur voor vertrek naar de boot gaan om de lader aan te zetten....
Hoe slecht is het voor de accu’s om wel vol te zijn, hoe veel sneller gaat de aftakeling daar door? Anders zou je dus eigenlijk 30% overcapaciteit moeten hebben en de lader zo instellen dat hij maximaal 70% laad?

Is de benzine tank van jou auto altijd vol ? Of je diesel tank van je boot ?

neen, heb je aan de ene kant een punt, aan de andere kant, als je niet te veel in een haven wil liggen is tanken makkelijker dan weer een accu laden. blijft de vraag wel staan, hoe slecht is het nu daadwerkelijk om de accu wel vol te doen. Is het een teruggang van 2000 cycli naar 1800 of daal je meteen door naar 500? (fictieve getallen)

Zoals ik het begrijp gaat het niet over het aantal cycli. Het gaat over de tijdsduur waar de accu vol staat te "wachten". Grote kans dat als je de accu vol wegzet. Eens per twee maanden even optopt de accu na 3-5 jaar stuk is. Zelfs met 0 cycli.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 27 aug 2020 06:42 #1200059

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Daarom herhaal ik mijn vraag:
Wat is een goede manier om je "teveel" vlot en veilig te dumpen uit je volle accu als je niet van plan bent om hem snel te gaan gebruiken?
Een electrische waterkoker is handig maar diegene die ik zag is slechtst 150 watt!
Kan het sneller en handiger?
Laatst bewerkt: 27 aug 2020 06:43 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 27 aug 2020 06:52 #1200062

3Noreen schreef :
HotSnail schreef :
3Noreen schreef :
HotSnail schreef :
Het klinkt mij vrij onhandig in de oren om de accu niet vol te mogen hebben als je niet op de boot bent. Dan moet je, om met volledige capaciteit te vertrekken (in geval van elektrisch voortstuwing wel handig) een paar uur voor vertrek naar de boot gaan om de lader aan te zetten....
Hoe slecht is het voor de accu’s om wel vol te zijn, hoe veel sneller gaat de aftakeling daar door? Anders zou je dus eigenlijk 30% overcapaciteit moeten hebben en de lader zo instellen dat hij maximaal 70% laad?

Is de benzine tank van jou auto altijd vol ? Of je diesel tank van je boot ?

neen, heb je aan de ene kant een punt, aan de andere kant, als je niet te veel in een haven wil liggen is tanken makkelijker dan weer een accu laden. blijft de vraag wel staan, hoe slecht is het nu daadwerkelijk om de accu wel vol te doen. Is het een teruggang van 2000 cycli naar 1800 of daal je meteen door naar 500? (fictieve getallen)

Zoals ik het begrijp gaat het niet over het aantal cycli. Het gaat over de tijdsduur waar de accu vol staat te "wachten". Grote kans dat als je de accu vol wegzet. Eens per twee maanden even optopt de accu na 3-5 jaar stuk is. Zelfs met 0 cycli.


Ik denk eerder dat de capaciteit terug zal lopen dan dat ie ineens stuk is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 27 aug 2020 08:11 #1200107

@Holtere, diesel eruit, en electrisch aandrijven. Kan je zo in de box een paar KW wegketsen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 27 aug 2020 08:21 #1200116

inductieplaatje er in..
Kleine maaltijd bij vertrek dan bij jij en je accu pack klaar voor een bootloze periode.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 08:05 #1201420

holtere schreef :
Daarom herhaal ik mijn vraag:
Wat is een goede manier om je "teveel" vlot en veilig te dumpen uit je volle accu als je niet van plan bent om hem snel te gaan gebruiken?
Een electrische waterkoker is handig maar diegene die ik zag is slechtst 150 watt!
Kan het sneller en handiger?

Waarom zou je dat willen doen? Als je consequent niet verder laadt dan 75% en niet verder ontlaadt dan 25% zal de accu voor de meeste watersporters langer meegaan dan hun nog aan watersportcarrière rest. Alleen voor de winter, als je dan niet zeilt, zou je de dan voor de zekerheid even terug kunnen naar 50%. Scheelt je misschien een jaartje op de totale levensduur. Dit alles op basis van de info die nu beschikbaar is.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 08:12 #1201422

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
silerberend schreef :
holtere schreef :
Daarom herhaal ik mijn vraag:
Wat is een goede manier om je "teveel" vlot en veilig te dumpen uit je volle accu als je niet van plan bent om hem snel te gaan gebruiken?
Een electrische waterkoker is handig maar diegene die ik zag is slechtst 150 watt!
Kan het sneller en handiger?

Waarom zou je dat willen doen? Als je consequent niet verder laadt dan 75% en niet verder ontlaadt dan 25% zal de accu voor de meeste watersporters langer meegaan dan hun nog aan watersportcarrière rest. Alleen voor de winter, als je dan niet zeilt, zou je de dan voor de zekerheid even terug kunnen naar 50%. Scheelt je misschien een jaartje op de totale levensduur. Dit alles op basis van de info die nu beschikbaar is.

Het blijft een hardnekkig misverstand dat je de SOC van een LiFePo4 accu betrouwbaar kunt bepalen zonder de knie of oksel van de spanningscurve van het laadproces te benaderen. Dat was bij een loodaccu al heel moeilijk en hield in dat je de accu 24 uur met rust moest laten. Maar bij LiFePo4 accu's in de praktijk onmogelijk.
Dus daarom is de betrouwbare methode eerst "vol" laden en dan gedeeltelijk ontladen. Zonder goed ijkpunt is je meting waardeloos.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 08:13 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 08:17 #1201424

HotSnail schreef :
3Noreen schreef :
HotSnail schreef :
Het klinkt mij vrij onhandig in de oren om de accu niet vol te mogen hebben als je niet op de boot bent. Dan moet je, om met volledige capaciteit te vertrekken (in geval van elektrisch voortstuwing wel handig) een paar uur voor vertrek naar de boot gaan om de lader aan te zetten....
Hoe slecht is het voor de accu’s om wel vol te zijn, hoe veel sneller gaat de aftakeling daar door? Anders zou je dus eigenlijk 30% overcapaciteit moeten hebben en de lader zo instellen dat hij maximaal 70% laad?

Is de benzine tank van jou auto altijd vol ? Of je diesel tank van je boot ?

neen, heb je aan de ene kant een punt, aan de andere kant, als je niet te veel in een haven wil liggen is tanken makkelijker dan weer een accu laden. blijft de vraag wel staan, hoe slecht is het nu daadwerkelijk om de accu wel vol te doen. Is het een teruggang van 2000 cycli naar 1800 of daal je meteen door naar 500? (fictieve getallen)

Je gaat idd naar 500 cycles als je 100% laadt

I won't debate you the laws of physics
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 08:19 door silerberend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 08:56 #1201436

silerberend schreef :
HotSnail schreef :
3Noreen schreef :
HotSnail schreef :
Het klinkt mij vrij onhandig in de oren om de accu niet vol te mogen hebben als je niet op de boot bent. Dan moet je, om met volledige capaciteit te vertrekken (in geval van elektrisch voortstuwing wel handig) een paar uur voor vertrek naar de boot gaan om de lader aan te zetten....
Hoe slecht is het voor de accu’s om wel vol te zijn, hoe veel sneller gaat de aftakeling daar door? Anders zou je dus eigenlijk 30% overcapaciteit moeten hebben en de lader zo instellen dat hij maximaal 70% laad?

Is de benzine tank van jou auto altijd vol ? Of je diesel tank van je boot ?

neen, heb je aan de ene kant een punt, aan de andere kant, als je niet te veel in een haven wil liggen is tanken makkelijker dan weer een accu laden. blijft de vraag wel staan, hoe slecht is het nu daadwerkelijk om de accu wel vol te doen. Is het een teruggang van 2000 cycli naar 1800 of daal je meteen door naar 500? (fictieve getallen)

Je gaat idd naar 500 cycles als je 100% laadt


Plankje mis! Dit gaat niet om LiFepo4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 09:23 #1201446

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Inderdaad. Bij LiFePO4 mag je uitgaan van 2000 volledige cycles, dus van 100% tot helemaal leeg. Het Nederlandse woord is eigenlijk "cycli", maar dat terzijde. Als de laadtoestand beperkt blijft tussen 25% en 75% mag je rekenen op een (nog) veel langere levensduur, tot wel 5000 cycles. En dan zou de capaciteit nog altijd 80% van de oorspronkelijke moeten zijn. Wat mij doet afvragen: loopt de capaciteit daarna nog verder terug of blijft het daarbij? Ik denk het eerste.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 09:25 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 09:28 #1201448

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Skyhi schreef :

In mijn ideale wereld vertrek ik met twee keer de accucapaciteit die ik in een etmaal nodig heb. Vandaar dat ik wil uitbreiden.. Voor elektrisch varen al helemaal, hoewel je dat natuurlijk onderweg kunt bijladen met zon en wind. Toch?

Dat is, met alle respect, "loodaccudenken". Waarom zou je vertrekken met twee keer zoveel als wat je nodig hebt?
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 10:56 #1201470

Volgens mijn BMS leverancier is de cycle levensduur afhankelijk van de totale ontlading. Dagelijks de accu optoppen dmv een zonnepaneel "kost" dus geen levensduur. Ik ga dus altijd weg met een 100% volle accu.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Noordschans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 11:01 #1201471

Ce est parti schreef :
Volgens mijn BMS leverancier is de cycle levensduur afhankelijk van de totale ontlading. Dagelijks de accu optoppen dmv een zonnepaneel "kost" dus geen levensduur. Ik ga dus altijd weg met een 100% volle accu.

Ontkent niemand. Maar dat is alleen akte één van veroudering. Langdurige opslag (dus als je niet vaart) is akte 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 11:04 #1201472

boarderbas schreef :
Ce est parti schreef :
Volgens mijn BMS leverancier is de cycle levensduur afhankelijk van de totale ontlading. Dagelijks de accu optoppen dmv een zonnepaneel "kost" dus geen levensduur. Ik ga dus altijd weg met een 100% volle accu.


Ontkent niemand. Maar dat is alleen akte één van veroudering. Langdurige opslag (dus als je niet vaart) is akte 2.

Idd. In het vaarseizoen hou ik de accu vol, maar in de winterstop ben ik van plan om hem te ontladen naar 30% en de lader uit te schakelen.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Noordschans
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 11:05 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 11:26 #1201478

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Uit de grafiek kun je ook halen dat het 'cyclen' levensduur kost. Dan is ontladen voor opslag toch weer nadelig voor de levensduur.
Ik heb dit met Flip de Switch willen bereiken, maar het niet met een volle accu weg kunnen varen is voor de meesten een te hoge horde.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 11:30 #1201479

Dom idee wellicht maar de victron solar regelaar (MPPT) kun je de laadkarakteristiek instellen en afkappunt instellen. Default een programma laten lopen tot ca 70% en wanneer je met vakantie gaat programma 2: 100% aanzetten? Heb je altijd nog meer flexibiliteit dan met de loodaccus die je over de kop jaagt bij te ver ontladen..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 11:31 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 11:31 #1201480

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
3Noreen schreef :

Het blijft een hardnekkig misverstand dat je de SOC van een LiFePo4 accu betrouwbaar kunt bepalen zonder de knie of oksel van de spanningscurve van het laadproces te benaderen. Dat was bij een loodaccu al heel moeilijk en hield in dat je de accu 24 uur met rust moest laten. Maar bij LiFePo4 accu's in de praktijk onmogelijk.
Dus daarom is de betrouwbare methode eerst "vol" laden en dan gedeeltelijk ontladen. Zonder goed ijkpunt is je meting waardeloos.

helemaal eens.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 11:33 #1201482

oke... lastig dus..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 11:35 #1201484

Begrijp ik het goed dat volledig opladen NIET nadelig is voor het aantal cycles als het gedurende korte termijn is, dus als je twee weken niet vaart gewoon de zonnepanelen aan laten staan??

Is het wat dat betreft dan slim om bv met niet meer dan 14V te laden?? Op die manier is de accu toch ook niet helemaal vol??

Als je dus maandenlang de boot achterlaat dan de lading terugbrengen naar 30-50%?
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 31 aug 2020 11:35 door Sailingcamelot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 31 aug 2020 11:53 #1201496

Ergens tussen de 30 en 80% is vermoedelijk goed.

Het is een tradeoff natuurlijk. 2 weken per jaar (5% van de tijd) op 100% ga je niet merken vermoedelijk. Een heel zeilseizoen het ding aan het solarinfuus wel.

Heel praktisch; ik leg de laadstekker nooit uit als ik aankom. Als ik langer weg ga en de accu vol wil, dan plug ik even in in mijn eerste haven van aankomst. Ik kan 4-5 etmalen met mijn accu doen en een aanvangstripje is zelden langer dan 1/4 etmaal. Dus als je de accu niet leeg hebt is er niets aan de hand en haal je de volgende haven wel. Als ik PV had zou ik die dan dus ook pas inprikken (praktisch gezien zou ik PV gewoon achter de hoofdschakelaar zetten).
Verder dus niet de laatste dag van je vakantie de accu's volproppen.

Typisch gevalletje van het "looddenken" overboord zetten. Laden word een "actie" en niet meer een "automatisme".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl